toukokuu 04, 2024, 03:58:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Orkideat

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 14, 2011, 15:41:52 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis


Paphiopedilum Pinocchio, Orkideayhdistyksen toukokuun yhteistilauksesta saatu.


Phalaenopsis


Phalaenopsis
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aku

Phalaenopsis hybridi, in vitro.

Dendrochili

Oho, onko tämä itse mikrolisäämäsi? Onnittelut, hieno homma! Joskus kokeilin ja home iski, pitäisi joskus yrittää uudelleen.

Aku

Kyllä, kyseessä on mikrolisäämäni Phalaenopsis. Päivitystä:

NiGo87

Olen yrittänyt orkideoita kasvatella, mutta huonolla tulokeslla. Ongelmana on, että en tiedä mitä teen väärin.
Ensin yritin hoitaa niitä kunnolla eli annoin ravinteita kasteluveden mukana ja kastelut hoidin upottamalla. Kastelin viikon kahden välein. Kasvattelin sillä tavalla vuoden ja sain aikaseksi vain sen, että yksi orkidea päätti kuolla. Sitten kävin vähän kyselemässä ja kerrottiin että olen hoitanu niitä aivan liikaa ja ne pitäis jättää huonolle hoidolle.
Sitten jätin ne huonolle hoidolle. Pistin ne varastoon pimeään kahdeksi kuukaudeksi. ja kokeilin kaikenlaista muutakin.

Kukkimaan ne saan kun ostan kukkivan orkidean kaupasta :)

Aku

marraskuu 25, 2013, 07:33:52 ap #145 Viimeisin muokkaus: marraskuu 25, 2013, 07:39:16 ap käyttäjältä Aku
Cambria-kauppanimellinen hybridi kukkii taas pian.


Phalaenopsis vauhdissa.


NiGo87

Kertokaas ny viisaat miten saatte orkideat kukkimaan.

Tapoin taas vaihteeksi yhden orkidean  ;D

jewe

Lainaus käyttäjältä: NiGo87 - marraskuu 25, 2013, 10:56:34 ap
Kertokaas ny viisaat miten saatte orkideat kukkimaan.

Tapoin taas vaihteeksi yhden orkidean  ;D


Laita vaikka kesäksi ulos niin talvella taas kukkii monta kuukautta.

NiGo87

Laitoin viime kesänä ulos ja pidin niitä siellä kuukauden päivät. Jonain päivänä huomasin, että niillä alko lehdet tummuun, joten otin sisälle. Syksyllä alkoi yksi kukkimaankin, mutta kukki todella lyhyen aikaa, ja sen jälkeen lehti lehdeltä kuihtui pois. Muut ovat hienosti vihreänä eikä merkkiäkään uudesta kasvusta.

bluesman

 Masdevallia ignea oli tasan koko kesän puolivarjossa vailla minkäänlaista hoitoa. Vähän ennen pakkasia muistin kasvin ja otin kuistille. Palkinnoksi puski kukan.



Ylläoleva foto on kasvin ekasta kukinnasta toukokuulta 2012. Eli pitkään otti toinen kierros.

jewe

Lainaus käyttäjältä: NiGo87 - marraskuu 25, 2013, 20:11:00 ip
Laitoin viime kesänä ulos ja pidin niitä siellä kuukauden päivät. Jonain päivänä huomasin, että niillä alko lehdet tummuun, joten otin sisälle. Syksyllä alkoi yksi kukkimaankin, mutta kukki todella lyhyen aikaa, ja sen jälkeen lehti lehdeltä kuihtui pois. Muut ovat hienosti vihreänä eikä merkkiäkään uudesta kasvusta.


Onkohan saanut suoraa auringonvaloa, siitä ne ei tykkää kun ovat tottuneet kasvamaan päällyskasveina sademetsien siimeksessä, lämpötilojen vaihtelu ja kosteus on sen sijaan eduksi.

Itse olen joskus polttanut lehtiä pois auringossa mutta yleensä kasvi kukkinut vaan entistä innokkaammin syksyllä. Itse vien kaikki orkideat kylmälle lasiterassille keväällä jossa ne saa hajavaloa ja otan sisälle syksyllä lokakuun kynnyksellä kun pakkaset uhkaa. Yleensä kukkavanoja rupeaa tulemaan sisään tuonnin jälkeen jokaiseen kasviin, poikkeuksena ehkä dendrobium joka aloittaa kukinnan jo alkusyksynä terassilla.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 25, 2013, 20:31:34 ip
Masdevallia ignea oli tasan koko kesän puolivarjossa vailla minkäänlaista hoitoa. Vähän ennen pakkasia muistin kasvin ja otin kuistille. Palkinnoksi puski kukan.


Noin se yleensä onnistuu siis mitä vähemmän hyysää ja paiskaa puolivarjoisalle talon nurkalle tai puun alle niin syksyllä kukkii....jos muistaa tuoda sisälle ennen pakkasia. ;D

NiGo87

Varmaan poltin auringossa. Täytyy yrittää ens kesänä paremmalla onnella, mikäli ne säilyis hengis siihen asti :)

jukenukem

En jaksanut lukea oliko täällä vielä mainintaa, mutta pienemmistä kukkakaupoista saa usein ohikukkineita yksilöitä aika edullisesti. Itse hain paikallisesta viisi kappaletta, maksoin kai 8e :) ja noita perhosia on nyt jo 20 ympäri asuntoa :)

Jone1970

Järvenpään lähellä asuville tiedoksi että Järvenpään Kukkatalossa on rullakollinen isokokoisia Phalaenopis-orkideoja tarjouksessa hintaan € 9,95. Korkeutta noilla on ruukkujen kera reilusti yli 60 senttiä, joten mistään pikkurimpuloista ei ole kyse.

Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Aku

Mikrolisätty Phalaenopsis on pukannut juuria.

O

Mites toi mikrolisäys toimii? Muistelin, että steriilisti ravinnehyytelöön lisättäisi sopiva pala, mutta kuulosti kovin vaikealta..
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Aku

Lainaus käyttäjältä: O - maaliskuu 09, 2014, 13:29:05 ip
Mites toi mikrolisäys toimii? Muistelin, että steriilisti ravinnehyytelöön lisättäisi sopiva pala, mutta kuulosti kovin vaikealta..


Juuri noin. Lisäksi tuohon ravinnehyytelöön lisätään kasvihormoneja, kuten kinetiiniä, IBA:a ja 6-BAP:a.

tellie

Orkidea hydrossa.

Haluan.

Minulla on tuossa yhdellä pöydällä neljä orkideaa, ihan perhoskämmekkäbydribejä ja vanilja. Viides makaa ruukuttomana kylppärin lattialla, kävin nimittäin dyykkaamassa sen taloyhtiön bioroskiksesta männäviikolla. Ajattelin rakennella tästä dyykatusta ressukasta hydrokasvin ja viedä sen töihin, kun tuolle orkideapöydälle ei enää mahdu. Noiden kasteleminen on jo nytkin vaikeaa, enkä tod. jaksa joka toinen viikko ottaa niitä tuosta pois ja upottaa johonkin paljuun dokaamaan hookaksoota.

Herra Googlen konsultointi osoitti, että tyypillinen ratkaisu on "semi-hydroponics", eli chilistelijöiden kielessä passiivihydro. En oikein lämmennyt tälle ajatukselle juurten likoamisen takia ja myös siksi, että olen yrittänyt orkidean kasvattamista semihydossa. Oli jotenkin tosi limaisen oloista touhua.

Ajattelin ottaa Paulinan, korottaa pohjaa ja tehdä wanhan kunnon ebb&floodin piittaamatta hittojakaan siitä, miten vaikeaa pumppua on tuollaisessa huoltaa yms. Puran sitten koko paskan jo jumii kovin pahasti.

Haasteena on se, että netistä ei juurikaan tunnu löytyvän ohjeistusta esim. NPK:lle tai EC:lle tai pH:lle tai oikeastaan juuri millekään muulle. Kuten esimerkiksi sille, miten usein kannattaa ajastaa tulva. Kerran päivässä? Kerran viikossa? Ajattelin alkuun kahta kertaa viikossa, mutta kokemuksia otetaan vastaan, jos on tarjota.

Eli onko kenelläkään kokemusta näistä asioista?

kassu86

oisko kellään lahjoittaa vaniljan pistokasta? haluaisin sellaisen noiden perhosien kanssa.