huhtikuu 19, 2024, 09:57:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sienet

Aloittaja Chili2011, kesäkuu 30, 2011, 00:45:51 ap

« edellinen - seuraava »

Chili2011

Olen tässä miettinyt, että voisi joskus kokeilla sienten, esim. Herkkusienten kasvatusta. Kysynkin nyt, että onko täällä kukaan kasvatellut ja onko millaisia kokemuksia? Ajattelin, että voisi ostaa tälläisen varastolaatikon (smartbox) ja pistää sinne tarvittavaa kasvumateriaalia ja itse sienikasvuston. Tälläisessä saisi varmasti  kosteuden ja lämmön pysymään. Olen ainakin ymmärtänyt, että tarvitsevät kosteutta ja lajista riippuen oman kasvualustan. Kiinnostus vain on iskenyt, kun olen muutamista paikoista siemeniä hankkinut ja myynnissä on myös ollut näitä kasvualusta + sienikasvusto "settejä". Kaikki tieto olisi tervetullutta?

Aketza

Suunnittelin joskus aloittavani, mutta into loppui siihen, kun kuulin lisää. Sienet ovat helppoja kasvattaa, käsittääkseni, mutta sienten itiöt aiheuttavat astmaa. Ja näitä itiöitä on joka puolella ilmassa, joten kannattaa etsiä sienille hyvin tuuletettu paikka. Myös Exotic Garden myy sieni-paketteja: http://www.exoticgarden.fi/webshop.php?menu_showcat=7&showshopcat=37

Ryhis

Tällä foorumilla on muuten aikaisemminkin puhuttu sienistä, silloin kyseessä oli sellainen "ihmelaite"; veskipaperirulla joka kasteltiin, päälle ripoteltiin itiöitä ja koko komeus terraarioon.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Siika

Olen kokeillut useasti korvasienten kasvatusta eli n 1,5m kanttiinsa metrin syvä kuoppa kuivahkolle kankaalle ja pohjalle pirusti sanomalehteä esim maaseuduntulevaisuus yms yms sitten kuoppa kinni ja joko seuraavana tai sit seuraavana keväänä korvasieniä tulee runsainmitoin tai sitten ei.
Noin joka toinen kuoppa on sieniä antanut,siispä lapiot heiluun..... ;) ;) ;)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

hessi

siis häh ?
tähän en usko  ::)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Tuo on kansan ikiaikoja tuntema keino.
Ennen käytettiin sahanpurua, mutta nippu sanomalehtiä ajaa hyvin asian. Selluloosaa sekin on.
Korvasienen itiöitä pitää sillä seudulla olla maaperässä, ne eivät ilmesty tyhjästä, mutta niitä on yllättävissä paikoissa.

Lehdet pitää peittää aika syvälle. Olikohan niin, että pintamaa ei saa päästä kosketuksiin niiden kanssa.

TunturiTiger

Oon kans kuullu tuosta joskus kymmeniä vuosia sitten, mutten ole vielä saanut tilaisuutta kokeilla. Pitäis vissiin olla omaa maata mille tuon tekis.

MasaT

Kantosieniä voi lisätä, kun ottaa palasen kannosta, missä sieniä kasvaa ja liittää sitä johonkin mieluummin saman puulajin kantoon.
Kantosienistä ei yleensä syödä, kuin lakit ja itsekkin olen poiminut vain kuusilahokkaa sen jälkeen, kun sen opin tuntemaan.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 02, 2011, 22:44:21 ip
Tuo on kansan ikiaikoja tuntema keino.
Ennen käytettiin sahanpurua, mutta nippu sanomalehtiä ajaa hyvin asian. Selluloosaa sekin on.
Korvasienen itiöitä pitää sillä seudulla olla maaperässä, ne eivät ilmesty tyhjästä, mutta niitä on yllättävissä paikoissa.

Lehdet pitää peittää aika syvälle. Olikohan niin, että pintamaa ei saa päästä kosketuksiin niiden kanssa.


Pinnan humuskerros pitää poistaa, lehdet kerroksittain siten että kivennäismaata tulee väliin. Pinnassa on siis kivennäismaa. Korvasienethän tunnetusti ilmestyvät paikkoihin joissa on esim metsätyökone kulkenut ja rikkonut maan pintakerroksen. Oon muutaman kerran kokeillut sanomalehtiviljelyä ja jotenkuten jopa siinä onnistunutkin. Farmin ympärillä on kaadettu nyt paljon metsää ja myllätty maata niin ei enää tarvitse itse sieniä viljellä.

Pahavaatt

Polar shiitake-niminen firma myy ainakin sellaisia jänniä puupurupötköjä, joissa on valmiiksi sienirihmastoa. Tilasin kerran kaksi mielenkiinnosta, postista tuli paketti jossa näkyi jo pieniä sienenalkuja. Otin muovit pois ja laitoin muoviseen astiaan ja elmukelmua väljästi päälle, siitakkeet kasvoivat nopeasti. Harmi kyllä ehtivät päästä sukukypsyyteen asti -> valkoista itiöpölyä vähän kaikkialla. Olisi pitänyt poimia sienet pois ennen lakin avautumista kaiketi. Oli kuitenkin niin jännää että joskus voisi kokeilla uudelleen, ja herkkusienillä etenkin.

Tuon Polar shiitakkeen nettisivut ovat nurin, ja kauppalehden rekisterin mukaan heidän toimintansa olisi päättynyt jo neljä vuotta sitten. En kuitenkaan luottaisi tuohon tietoon, hyvin sieltä viime talvena ne purupölkyt tulivat :D Jos jotakuta alkaa innostamaan sellainen aika helppo kokeilu nyt siitakkeiden kanssa, yrityksen puhelinnumero kuitenkin löytyy nopeammin kuin kissan viikset.

Siika

Selvennänpäs hiukan,tämä kaikki perustuu n 50v kokemukseen ei siis kirjatietoihin,paikkahan toki täytyy olla seutu jossa on mahdollista olla sienirihmastoja eli on sieniä näkynyt tai muuten sovelias kasvuympäristö,en ole koskaan laittanut maata lehtikerrostojen väliin,päälymaan olen vain asettanut takaisin ja siihen runsaasti viiltoja pistolapiolla sehän toki menee muutenkin paloiksi kaivettaessa,isoja eroja en ole huomannut eri lehtien välillä mutta hesaria tuntuvat vierastavan ;D ;D ;D,tämä kaikki on ollut vain huvia ja harrastusta,meilläkin on valtavat hakkuut jokapuolella joten sieniä on enenpi ku runsaasti mutta pitäähän sitä jotain opettaa lapsille ja lastenlapsille että tietävät kuinka homma ennen tehtiin jne ;D ;D ;D ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

hessi

 ;D jooo.... täytyyhän sitä jälkipolville opettaa...
onneksi mun omasta metsästä ja lähimaastosta löytyy tarpeeksi sieniä omaan tarpeeseen,
ettei tarvitse yritää "viljelyksiä"

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry