maaliskuu 29, 2024, 14:01:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chilit voi huonosti ?

Aloittaja uld, tammikuu 08, 2009, 18:14:07 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Kokeillaan kepillä jäätä, vaikka ei palstalle ole kirjoitettukaan pitkäänaikaan. Mikähän mahtaa olla vikana, kun mulla muutamat chilit käpristävät lehtiänsä sisäänpäin rullalle, kyseessä Serrano ja Cayanne, sekä Dvoinoje Izobilije? Valoina olen käyttänyt SpNa 400w ja 2x36w loisteputket ja hyvä tuuletus, sekä 2 kpl:a 3w esliä. Muissa lajikkeissä kyseisiä ongelmia ole ainakaan vielä esiintynyt. Mainittakoon, että en ole 2 viikkoon käyttänyt lannoitetta ollenkaan, kun istutin vasta isompiin ruukkuihin, turvemultaan. Pitäisikö lannoitetta laittaa, vaikka turpeessa on valmiiksi lannoitetta. Kasteluun olen sulattanut lunta, jota jostain kummansyystä on todella riittävästi :-[ LAnnoitteena olen aikasemmin käyttänyt Biobizzin Bio-Growta.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

perniö

Onko noiden lajikkeiden välillä kuinka suuria eroja siinä, miten herkästi ne reagoivat lannotteiden yli- tai aliannosteluun?

Nimittäin Trinidad Perfume otti varsin suuresti nokkiinsa jo pienenä taimena, lehdet rullautuivat laidoilta ylös ja kasvu tyssäsi siihen kun siirsin sen turvemultaan, pH 6.  Vieressä muut chinese- lajikkeet porskuttavat vallan mainiosti, alku oli kaikille taimille samanlainen, samaa vahvuutta puutarhan kesää meni kaikille samankokoisiin ruukkuihin.

Olen sitä nyt kuitenkin roikuttanut mukana, kun siinä mitään tuholaisia ei kuitenkaan ole näkynyt. Kokeilumielessä olen sille nyt antanut pelkkää vettä, ei mitään vaikutusta kuukauden aikana. Nyt ajattelin antaa puutarhan kesää samaan malliin kuin muillekin mullassa kasvaville.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: perniö - kesäkuu 12, 2016, 08:40:00 ap
Onko noiden lajikkeiden välillä kuinka suuria eroja siinä, miten herkästi ne reagoivat lannotteiden yli- tai aliannosteluun?

Nimittäin Trinidad Perfume otti varsin suuresti nokkiinsa jo pienenä taimena, lehdet rullautuivat laidoilta ylös ja kasvu tyssäsi siihen kun siirsin sen turvemultaan, pH 6.  Vieressä muut chinese- lajikkeet porskuttavat vallan mainiosti, alku oli kaikille taimille samanlainen, samaa vahvuutta puutarhan kesää meni kaikille samankokoisiin ruukkuihin.

Olen sitä nyt kuitenkin roikuttanut mukana, kun siinä mitään tuholaisia ei kuitenkaan ole näkynyt. Kokeilumielessä olen sille nyt antanut pelkkää vettä, ei mitään vaikutusta kuukauden aikana. Nyt ajattelin antaa puutarhan kesää samaan malliin kuin muillekin mullassa kasvaville.


On niillä. Sitten on yksilöerojakin lajikkeiden sisällä.

Oletuksena kuitenkin kuulostaa että Trinidad Perfumesi taitaa olla "maanatai" yksilö.
Niitä vain on.....

anttikoo

Hei,

Jatkoa aiheeseen, olen kokeillut ensimmäistä kertaa kasvattaa chilin ja tomaatin taimia, lähdin suoraan vesiviljelyssä, koska meni aloitus myöhäiseksi.

Ebbi-systeemissä (Johon siirsin taimet vasta reilu viikko sitten) parissa taimessa lehdet ovat kellastuneet.

Kuvat:







Mahd vaikuttavat tekijät:

- lannoite puutarhan kesä - määrä oli vähän alle ohjeistuksen, mutta kun lisäsin nyt lannoitetta, koska ajattelin että saattaa olla vajarit kun aurinkoa ja valoa ollut nyt tarjolla enemmän myös

- lisääntynyt valo - kellastuminen alkoi sen jälkeen kun pidin ebbiä  koko päivän lasitetulle parvekkeella (elintarvike harso kangasta roikkui yksi kerros edessä) . Taimet olivat kyllä olleet aiemminkin pari tunnin erää partsilla. Myös sisällä on ollut enemmän valoa koska hommasin 2x80w loisteputkilampun hydrojen päälle (4 ikean samla laatikkoa ikkunalaudalla  bubblereina ja ebbeinä)

Olisikohan UV damagea vai lannoitteiden vähyyttä? Jos uv, niin pitääkö rajoittaa myös keinovaloa, eli ottaa pois loistarin alta?

Kitos mahdollisista vastauksista! :)




Chilivaari

Tomaatin alalehtien kellastumisesta en huolestuisi, se on normaalia kehitystä, että vanhemmat lehdet ovat hommansa tehneet ja kuihtuvat pois.
Chilin taimet sen sijaan näyttävät kärsivän jostakin lehtiä syövästä hyönteisestä, todennäköisesti ripsiäisestä. Katsopa tarkkaan lehtien alapintoja suurennuslasilla. Torjunnaksi riittää 3-5% mäntysuopa sinne alapinnoille suihkuteltuna. Erilaisia spray-myrkkyjä myös käytetään, mutta älä suihkuttele liian läheltä, lehdet jäätyvät. Pyretriiniä ei kannata suihkutella auringossa, teho haihtuu ilmaan.
On niiden väri sen verran keltainen, että ehkä enemmän typpeä lannoitteessa olisi tarpeen.

anttikoo

Kiitos vastauksesta!

Silmin katsomalla en taimien lehtien alapuolella nähnyt ripsiäisiä enkä ulostetta, pitää katsoa tarkemmin luupilla myöhemmin tänään, kun saan sellaisen.

Tässä vielä kuva Lemon dropin lehtien alapinnoista:



(kuvaa painamalla täyskokokoinen kuva)