maaliskuu 29, 2024, 06:41:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Keraaminen monimetallivalaisin?

Aloittaja Tyräkki, helmikuu 20, 2018, 20:41:37 ip

« edellinen - seuraava »

Tyräkki

Ihan outo valaisin minulle. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia moisesta. Saako chilinkasvatuksessa tuolla jotain hyötyä verrattuna vaikkapa natikoihin ja ledivirityksiin?

PP

Ne on hyötysuhteeltaan vähän parempia kuin tavalliset monimetallit ja ennenkaikkea spektri on tasaisempi ja värintoisto parempi kuin tavallisissa. Valo on siis puhtaamman valkoista eikä oudon sävyistä. Natikoille ne jää hyötysuhteessa ja myös suurimmalle osalle nykyisistä ledeistä.

Mulla on 400 W keraaminen monimetalli vanhanaikaisella megneettisella kuristimella. Ei siitä pahaa sanottavaa ole ja ihan hyvä vaihtoehto, jos haluaa paljon valkoista valoa. Ledeinä ei sellaista saa ellei rakenna itse.

Vuorikaskas

helmikuu 20, 2018, 21:23:26 ip #2 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2018, 21:36:23 ip käyttäjältä Vuorikaskas
2000-luvun alkupuolella noita alkoi olla akvaarioharrastajilla.  Esim 70W 150W 250W kaksikantaiset Rx7 polttimot oli yleisiä (on vieläkin).  Kaikkien  monimetallivalaisimien sytyttimet eivät sytyttäneet keraamista vaihtoehtoa. Polttimon kesto ja värintoisto on huomattavasti parempi kuin tavallisella monimetallilla.  Keraamiset monimetallit alkoivat kelvata myös elokuvaamiseen.

Minkälainen on kasvien kannalta valonlaatu verraten en osaa sanoa.  Verrata voisi myös esim. 6000K (vai oliko toi 7000K)  monimetalliin Sunmaster Cool Deluxe 250W 19000 lumen 77 PAR Watts ja 400W 32000 lumen 130 PAR Wats.  Tai siis verrata ja verrata, rinnan ne pitäisi olla kokeessa ja mitata itse PAR watit + seurata kasvua.