huhtikuu 19, 2024, 05:26:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilihillo ja -siirappi

Aloittaja Kartsu, toukokuu 27, 2008, 20:56:46 ip

« edellinen - seuraava »

tmu

Oma omenahillo meni jotenkin tähän tapaan:

kilon verran kirpeitä omenoita
neljä vielä vihreää cayenne-chiliä
yhden limen mehu
tilkka vettä
n.  kolme desiä hillosokeria

Liki puolet hillosta katosi tumman suklaan kanssa samantien. Loput ehti purkkiin, mutta tuskin sekään ensilumia näkee.
Teemukin sai teemukin
http://tmunchilit.blogspot.com/

ParturjzCoxsone

sitruuna poistaa tulisuuden, ite oon käyttäny sitä loppuvaiheessa säätämään makua. eli jos sitruunat on pääaine nii chilejä saa olla aika helkutisti jos haluaa jotain tulta siihen :)

ParturjzCoxsone

mullakaan ei oo kyllä yhtään reseptiä tallessa kun oon säveltäny keitellessä mutta joitain yhdistelmiä mainitakseni -> appelsiini-nektariini-habanero/chili, sitruuna-inkivääri-habanero/chili, kurpitsa-appelsiini-chili sekä viimeisimpänä muttei vähäisimpänä appelsiini-tyrni-naga/haba. hilloissa oon käyttäny pääasiassa habaneroja maun vuoksi, yhteen paholaisen hilloon mätin thai dragoneja sun muita annuumeja eikä siitä kyllä mitään hyvää tullut, jakelin kavereille ne.. noita makeita hilloja on tullu jonku verran myytyäkin kovan kysynnän takia,onpahan työttömällä jotain puuhaa hilloja keitellessä :) oon tosiaan huomannu että sitruuna sekä toki sokeri myös vie sitä poltetta pois nii oon sokerin lisäämisen jälkeen vielä tuunannu hilloo jauheilla tarvittaessa, potkuahan pitää olla.kannattaa maistella kun keittelee ja sauvasekotin on kyllä oiva apuri tässä leikissä. multa saa yv:llä kysellä jos kiinnostaa joku juttu enempi :)

Huru-ukko

lokakuu 15, 2011, 14:28:53 ip #23 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2011, 14:33:50 ip käyttäjältä Huru-ukko
 Tässä olisi sweet chili ajatuksella tehty "hillo" kvitteneistä, melkein raaoista talviomenista ja todennäköisesti chileinä oli Nagaa, 1 Habanero, ja Fire Flame pari kappaletta. Todennäköisesti koska ostin Kivikylän palvaamosta chilejä noin puoli kiloa. Lajista ei merkintää, punaisia vähemmistö ja vihreitä suurin osa. Punaisia ei montaa jäänyt jäljelle  ;D.

Eli n. 10 talviomenaa 8l. ämpäriin ja sitten kukkuraksi kvitteneitä.

Kvittenit keskeltä poikki ja siemenet pois, omenat kuutioiksi, kuori ja siemenet pois. Lisäksi 1 Naga, 1 Haba ja pari Tulen Liekkiä.Keitin kattilassa 20min, eli olivat mössöä. Hiukan jäähdytystä ja tehosekoittimella ohueksi mössöksi. Sitten siivilän läpi, (metallinen noin 1mm reiällä) joutui auttamaan kauhan kanssa kaapimalla.

Alustava maistiainen kertoi että maku on ohut :-[.

Nagoja oli vielä neljä jäljelllä, joten muovimukiin mössöä ja silputut Nagat mukaan ja kiehautus mikrossa ja tehosekoitinta perään. Sekoitus kulhoon ja maistiainen;  mukava, huulia hyväilevä ja makuaistia hellivä pehmyt polte levisi suuhun. Mutta aivan selvästi siitä puuttui makeutta ja mausteita.

Lisäksi puolitoista valkosipulia (siis kokonaista yksi ja puolikas päälle, tekee noin 15 kynttä). Kaapin perältä löytyi lisäksi putkilo tomaattipyrettä avaamaton ja kaksi tetraa chili-tomaattisosetta avaamattomia. Viimeinen parasta ennen päiväys oli kaikista ohitettu ajat sitten. Mutta maku oli kaikissa hyvä. Tuollaisissa tuotteissa mössöt pysyy hyvinä vaikka melkein maailman tappiin jos niissä ei ole reikää. Eli kuumennus ja tehosekoitinta perään. Lisäksi kanelia pari rkl ja sama määrä muskottipähkinää. Sokeria ensin koko kilo, ja maistamisen jälkeen puolikas lisää...

Valtavan hyvää tuli...Juoksevuus on sama kuin kaupassa olevissa sweet chili seoksissa, ja käyttötarkoitus on lisukkeeksi ruuan sekaan, ranskikset, spagetit ja sen kaltaiset. Maistuuhan tuo vaikka lettujenkin päällä. PH-11 kannessa tarkoittaa Paholaisen Hillo 2011....ei happamuutta  ::).

Osa pakastusrasioihin ja 2 lasipurkkia jääkaappiin pahimpaan himoon  ::).


Illemmalla totesin että ei ne varoitukset käyttää muovihanskoja Nagojen kanssa turhia olleet, polte lämmitti muitakin paikkoja ennen nukkumaanmenoa....