huhtikuu 16, 2024, 11:08:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Milloin on tarkoitus laittaa syksyn kierto käyntiin??
Mulla ainakin on paras siemenkausi vasta syyskuussa. Yleensä näin menee. Kesän aikana tulee syötyä puskista palkoja yksitelleen ja siemeniä ei välttämättä muista ottaa talteen. Syssyllä sitten kun poimin koko loppusadon kerralla tallettelen siemenpankkiini enämpi ... Tokihan erikoishienoista yksilöistä tulee talleteltua aina, ja niitä paperitolloja maalarinteipillä suljettuna lojuu taskuissa ja repuissa ympäriinsä  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili


M;kko

Jos Whili ehdit, niin voisit myös harkita minkälaisia määriä siemeniä on järkevää kirjeeseen laittaa. Tavallisesti siellä on ollut pussit pullollaan jotain Aji Cristalia, jota osallistulistan nimimerkkien tuttuudesta päätellen ei kovin paljoa mene (kaikilla on jo). Eli uutuuksia ja harvinaisuuksia voisi olla reilusti, mutta vanhoja tuttuja vain hieman. Ehkä kirje voisi myös piipahtaa kierron keskivaiheilla kotipesässä, jolloin siemeniä voisi lisätä tarpeen mukaan?

Jani M

Kun lisäilette niitä siemeniä, niin merkitkää ehdottomasti, onko ne siemenet kerätty varmasti lajikepuhtaista podeista. Sen voi varmistaa esimerkiksi sillä tyhjä teepussi nupun ympärille -kikalla. Jos ovat esimerkiksi parvekkeella sekaisin pölyttyneistä kukista ne podit, siemenet ovat lähes arvottomia ja enemmänkin riesa, kuin hyöty.

Toki emokasvikin voi olla melkein mitä vaan, joten ihan niin tarkkaan ei voida ehkä tuota miettiä, mutta tosiaan, pussiin vaikka seuraavat tekstit:
Kerätty itsepölyttyneistä tai Kerätty vapaasti pölyttyneistä

Ja aina, kun laitatte siemeniä siemenketjukirjeeseen, merkitkää siementen lähde, esimerkiksi nimimerkkinne. Näin voidaan jäljittää, jos siemenissä on jotain itävyysongelmaa tai ovat muuten vaan mitä sattuu.

sorrii

Moniko ihan aikuisten oikeesti suojailee kukkia teepusseilla saadakseen varmasti lajipuhtaita? [=vilpitön kysymys]

Mä ainakin kokisin aika hankalaksi ja siementen arvo silloin pompsahtaa senverran etten ilmaiseksi raaskisi jaella. Eipä mun puskissani ainakaan kehity podia kuin ehkä joka kymmenennestä kukasta. Enkä juo teetä  :'(

Mun kokemukseni mukaan esim. Fataliinkin siemeistä silloin tällöin tupsahtaa ylläreitä. Ja oletan, että kun kerään siemeniä kaupan chileistä [kuten Fatalii Gourmet Aji Fantasyn ja monen muun] pidän jopa kiinnostavana ajatuksena että tulee erilaisia. Nytkin on kasvatuksessa oranssi iso makea Aji Fantasyn jälkeläinen joka on paremman makuinen mutta ei niin näyttävä kuin AF: Iso, makea, suippo, oranssi, vähän tulinen; todella hitaasti kypsyvä chili. Se hitaus vähän pilaa jatkoon pääsyn mahdollisuuksia ...
Ja siis kun en täysin luota emokasvienikaan puhtauteen, en näe kovin tarpeelliseksi suojailla pölytystä ...

Hauska tapa voisi olla merkitä vapaasti pölyttyneisiin siemeniin naapurilajien tietoja ehkä. Nyt esim on puskat pullollaan raakileita White Wax-, Aji Cristal- ja Sugar Rush-puskista samassa ebbissä parvekkeella. Jos nyt tulisikin AC'lle pyöreitä epätavallisen makeita jälkeläisiä, niin olisin vaan iloinen  ;D

Eikä noita odottamattomia ylläreitä kovin usein ole kuitenkaan tullut: Ehkä yksi kasvi vuodessa, kun olen idätellyt ~100/vuosi!
Tietenkään ei eroa aina huomaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 14, 2013, 13:38:49 ip
Moniko ihan aikuisten oikeesti suojailee kukkia teepusseilla saadakseen varmasti lajipuhtaita? [=vilpitön kysymys]

Mä ainakin kokisin aika hankalaksi ja siementen arvo silloin pompsahtaa senverran etten ilmaiseksi raaskisi jaella. Eipä mun puskissani ainakaan kehity podia kuin ehkä joka kymmenennestä kukasta. Enkä juo teetä  :'(

Mun kokemukseni mukaan esim. Fataliinkin siemeistä silloin tällöin tupsahtaa ylläreitä. Ja oletan, että kun kerään siemeniä kaupan chileistä [kuten Fatalii Gourmet Aji Fantasyn ja monen muun] pidän jopa kiinnostavana ajatuksena että tulee erilaisia. Nytkin on kasvatuksessa oranssi iso makea Aji Fantasyn jälkeläinen joka on paremman makuinen mutta ei niin näyttävä kuin AF: Iso, makea, suippo, oranssi, vähän tulinen; todella hitaasti kypsyvä chili. Se hitaus vähän pilaa jatkoon pääsyn mahdollisuuksia ...
Ja siis kun en täysin luota emokasvienikaan puhtauteen, en näe kovin tarpeelliseksi suojailla pölytystä ...

Hauska tapa voisi olla merkitä vapaasti pölyttyneisiin siemeniin naapurilajien tietoja ehkä. Nyt esim on puskat pullollaan raakileita White Wax-, Aji Cristal- ja Sugar Rush-puskista samassa ebbissä parvekkeella. Jos nyt tulisikin AC'lle pyöreitä epätavallisen makeita jälkeläisiä, niin olisin vaan iloinen  ;D

Eikä noita odottamattomia ylläreitä kovin usein ole kuitenkaan tullut: Ehkä yksi kasvi vuodessa, kun olen idätellyt ~100/vuosi!
Tietenkään ei eroa aina huomaa ...


Kyllä mä ainakin suunnittelen loppukaudesta pussittavani pari kutakin chiliä puhtaiden siementen toivossa. Onhan se hauskaa, että siemenistä voi kasvaa vähän mitä sattuu, mutta mieluummin silloinkin olen tietoinen mahdollisista risteytymistä. Silloin kun kasvatustila on hyvin rajallinen(itselleni mahtuu 8-9 chiliä ikkunalaudalle) tahtoo olla varma, että kasvattaa sitä mitä halusikin.

Kaupallisten chilien uskoisin(täysin mutua tämä) olevan puhtaista siemenistä kasvatettuja, mutta muiden kanssa pölyttyneitä kasveja. Tällöinhän viljelijä tavallaan suojelisi omia laadukkaita tuotteitaan leviämästä "ilmaiseksi" muille, mutta kuitenkin tarjoaisi asiakkaalle juuri sitä mitä on luvattukin. Näin siis esim. Fataliin kohdalle voisi kuvitella. Eri asia on sitten noi markettien "punainen chili Hollanti/Espanja/Portugali/Chile", joiden alkuperästä ja lajikkeesta ei ole käytännössä mitään tietoa ja tulisuus vaihtelee mauttomasta äärettömän polttavaan, mutta maku on aina sama kitkerä ja paha.

sorrii

Jep!
Mun pointti oli etten viitsi jos/kun en voi olla varma emokasvinkaan puhtaudesta.

Ja kerroin saaneeni Fataliin siemenistäkin ylläreitä. Esim. Cascabelin taimista yksi/4kpl oli kuin pieni jalapeno; muut kolme ehtaa kulkusta.
Omnicolorin siemenistäkin [Fatalii] kuoriutui yksi enemmänkin Inca Red Dropia tai Aji Benitoa muistuttava kasvi.

Aji Finlandian ja -Fantasy siiduja riivin F-Gourmet'in pakatuista chileistä ja odotinkin Finlandialla vaihtelua; Poikkeava yksilö tuli kuitenkin Fantasystä, jonka piti olla "vakaa" laji ...

Suurin osa nykyisestä kokoelmasta on ketjukirjeistä peräisin eli niistä kasvatetuista, joten en lähtisi vakuuttelemaan aitoutta. Tän vuoden uutuuksia taas Semillas de Palmasta: mm Peter Pepper: Sen toivon ristetyvän purple jallun tai Numex Big Jimin kanssa  ;D ;D ;D

Pitänee suunnitella isompi etikettimalli johon voi selvittää taustaa: Joka pussissa sukutaulu ja mahdolliset syrjähypyt  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 14, 2013, 18:58:48 ip
Jep!
Mun pointti oli etten viitsi jos/kun en voi olla varma emokasvinkaan puhtaudesta.

Ja kerroin saaneeni Fataliin siemenistäkin ylläreitä. Esim. Cascabelin taimista yksi/4kpl oli kuin pieni jalapeno; muut kolme ehtaa kulkusta.
Omnicolorin siemenistäkin [Fatalii] kuoriutui yksi enemmänkin Inca Red Dropia tai Aji Benitoa muistuttava kasvi.

Aji Finlandian ja -Fantasy siiduja riivin F-Gourmet'in pakatuista chileistä ja odotinkin Finlandialla vaihtelua; Poikkeava yksilö tuli kuitenkin Fantasystä, jonka piti olla "vakaa" laji ...

Suurin osa nykyisestä kokoelmasta on ketjukirjeistä peräisin eli niistä kasvatetuista, joten en lähtisi vakuuttelemaan aitoutta. Tän vuoden uutuuksia taas Semillas de Palmasta: mm Peter Pepper: Sen toivon ristetyvän purple jallun tai Numex Big Jimin kanssa  ;D ;D ;D

Pitänee suunnitella isompi etikettimalli johon voi selvittää taustaa: Joka pussissa sukutaulu ja mahdolliset syrjähypyt  8)


Joo, ihan totta puhut. Aika harvaan siemeneen voi oikeasti luottaa, sanoisin Fataliin olevan luotettavin. Ja tosiaan niistä tuoreista tulee varmasti risteymiä. Semillasilla on todella hyvä valikoima, mutta youtubesta kun katsoo niitä valtavia kasvitunneleita, herää pieni epävarmuus siementen puhtaudesta. En jaksa uskoa, että esim. sieltä tilaamani Lemon Drop on puhdas lajike, koska se on varreltaan lähes yhtä vankka kuin annuumit sun muut.

Whili

Lainaus käyttäjältä: M;kko - kesäkuu 14, 2013, 12:18:19 ip
Jos Whili ehdit, niin voisit myös harkita minkälaisia määriä siemeniä on järkevää kirjeeseen laittaa. Tavallisesti siellä on ollut pussit pullollaan jotain Aji Cristalia, jota osallistulistan nimimerkkien tuttuudesta päätellen ei kovin paljoa mene (kaikilla on jo). Eli uutuuksia ja harvinaisuuksia voisi olla reilusti, mutta vanhoja tuttuja vain hieman. Ehkä kirje voisi myös piipahtaa kierron keskivaiheilla kotipesässä, jolloin siemeniä voisi lisätä tarpeen mukaan?

-Noin sata siementä maksimissaan voisi olla hyvä määrä per lajike.
-Tuo kotipesässä käynti on hyvä idea, mutta siinä vierähtää helposti viikko kun käyn kaikki pussit läpi ja saan paketin
toimitetuksi seuraavalle toverille tarkasteltavaksi. Ja kaiikkihan odottelevat kirjettä vesi kielellä  ;)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 14, 2013, 12:41:28 ip
Kun lisäilette niitä siemeniä, niin merkitkää ehdottomasti, onko ne siemenet kerätty varmasti lajikepuhtaista podeista. Sen voi varmistaa esimerkiksi sillä tyhjä teepussi nupun ympärille -kikalla. Jos ovat esimerkiksi parvekkeella sekaisin pölyttyneistä kukista ne podit, siemenet ovat lähes arvottomia ja enemmänkin riesa, kuin hyöty.

Toki emokasvikin voi olla melkein mitä vaan, joten ihan niin tarkkaan ei voida ehkä tuota miettiä, mutta tosiaan, pussiin vaikka seuraavat tekstit:
Kerätty itsepölyttyneistä tai Kerätty vapaasti pölyttyneistä

Ja aina, kun laitatte siemeniä siemenketjukirjeeseen, merkitkää siementen lähde, esimerkiksi nimimerkkinne. Näin voidaan jäljittää, jos siemenissä on jotain itävyysongelmaa tai ovat muuten vaan mitä sattuu.


Hyvä idea, mutta ei toimi pitemmän päälle. Tai sitten kirje on täynnä saman lajikkeen pussukoita, joissa on paksu runonippu sisällä  ;)
Jos joku haluaa 100% puhtaita siemeniä, niin todennäköisesti ne tilataan suoraan siemenliikkeistä tai luotettavalta viljelijältä.
Tärkeintähän kuitenkin on jakaa monipuolisesti siemeniä isolle joukolle aloittelevia kasvattelijoita.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 14, 2013, 12:41:28 ip
Kun lisäilette niitä siemeniä, niin merkitkää ehdottomasti, onko ne siemenet kerätty varmasti lajikepuhtaista podeista. Sen voi varmistaa esimerkiksi sillä tyhjä teepussi nupun ympärille -kikalla. Jos ovat esimerkiksi parvekkeella sekaisin pölyttyneistä kukista ne podit, siemenet ovat lähes arvottomia ja enemmänkin riesa, kuin hyöty.


Oikein hyvä huomio enkä ole itsekään asiaa sen kummemmin ajatellut kun olen siemeniä omista podeista kerännyt ja muille jaellut enkä ole koskaan kukkia millään pusseilla suojannut. Kyllähän se harmittaa jos kasvit ei ole sitä mitä niiden luulee olevan ja näin on minullakin käynyt joka vuosi, nytkin kasvaa Black Naga jonka aitous on kyseenalainen vaikka siemenet on maailmalta ostettu.

Jatkossa en näihin siemenketjukirjeisiin osallistu enkä siemeniä enää jakele etten muille pettymyksiä aiheuta kun omakin siementuotanto on varsin epäluotettavaa kun nytkin kasvaa kymmenkunta chinenseä yhdessä nipussa kasvihuoneessa ja pussien virittelemiseen tuskin ryhdyn kun alkuperäisten kasvienkin aitous jo epäilyttää vaikka kaikki kasvit on tänä vuonna kasvatettu kaupallisen toimijan siemenistä.

Fredrik-flugarn

Olisiko syytä perustaa aloittelijoiden ketjukirje. Lähinnä uhrauskirje missä olis hyvät ja helpot ja reilusti saatavat lajikkeet?  Melko moni varmasti piristyisi. Lajipuhtaus ja laatu kuitenkin niin hyvä ku harrastajilla voi olla. Menisi siis täysin antamisen puolelle.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

sorrii

kesäkuu 15, 2013, 09:45:44 ap #332 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 15, 2013, 09:47:51 ap käyttäjältä sorrii
Nykyiset/aikaisemmat ketjukirjeet 1 ja 2 ovat mulle toimineet oikein kivasti. Motivaatio säilyy osallistujilla jos on mahdollisuus kokeneemmillakin löytää jotain kivaa.

Jotenkin niitä sääntöjä ja käytäntöjä voisi tarkentaa ettei tulisi aivan älytöntä määrää samoja lajeja isoissa epämääräisissä pusseissa. Ainakin suositus ettei tarvitse lisätä siemeniä joita on jo paljon...
Toinen sääntö olisi ettei pakettia pantata kahta päivää pidempään.
Eikä olisi vähäinen sääntö, että paketti on pidettävä ehjänä ja tiukkana ettei joku teipinsoirake vetäise sitä Itellasilppuriin: Jos pussukka/laatikko on ihan repaleina ei olisi mielestäni kohtuutonta ostaa vaikka Postista uusi laatikko välillä. Vanhat osoitetarrat olisi syytä poistaa ennen uuden liimaamista ... jne.

Aloittelijat jotka eivät jaksa odottaa vuoroaan ketjukirjeessä tilaavat varmasti siemeniään virallisista kaupoistakin: eivät nuo Fataliinkaan siemenet paljoa maksa, varsinkaan kun moni aloittelija ei aloita harrastusta hankimalla 30 lajia idätykseen ...

Semillas muuten pitää hintaa 1,50€ per laji ja postitus 1,50 [oli mulla viimeksi] Kaupantekijäisinä tuli yksi ylimääräinen  ;)
4 lajiketta 6€'lla

PS. Hyvä "sääntö" on myös että pitää ajatella seuraavan listalla olevan jo vaikertelevan tuskissaan kun joutuu odottamaan  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - kesäkuu 15, 2013, 09:29:41 ap
Olisiko syytä perustaa aloittelijoiden ketjukirje. Lähinnä uhrauskirje missä olis hyvät ja helpot ja reilusti saatavat lajikkeet?  Melko moni varmasti piristyisi. Lajipuhtaus ja laatu kuitenkin niin hyvä ku harrastajilla voi olla. Menisi siis täysin antamisen puolelle.


Jotenkin on ajatus että nykyiset siemenkirjeet täyttää juuri esittämäsi näkökohdat....
Bonuksina voi pitää jos sieltä löytyy aarteitakin  :).
Ketjukirjeen alkuunhan on pistetty yleensä juuri ne henkilöt, joilta siemeniä löytyy.

Se tarkempi syynäys lajikepuhtaiden siemenien kanssa on nähdäkseni hoidettu yksityisviestinnän ja vaihtarien avulla.

Whili

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 15, 2013, 09:15:58 ap
Jatkossa en näihin siemenketjukirjeisiin osallistu enkä siemeniä enää jakele etten muille pettymyksiä aiheuta kun omakin siementuotanto on varsin epäluotettavaa kun nytkin kasvaa kymmenkunta chinenseä yhdessä nipussa kasvihuoneessa ja pussien virittelemiseen tuskin ryhdyn kun alkuperäisten kasvienkin aitous jo epäilyttää vaikka kaikki kasvit on tänä vuonna kasvatettu kaupallisen toimijan siemenistä.


Eläpä hätäile !! 
Tuo lajikepuhtaus on sulla varmaankin parhaimmasta päästä ja etenkin pubejen siemeniä kirjeeseen mahtuisi...

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 15, 2013, 09:45:44 ap
Jotenkin niitä sääntöjä ja käytäntöjä voisi tarkentaa ettei tulisi aivan älytöntä määrää samoja lajeja isoissa epämääräisissä pusseissa. Ainakin suositus ettei tarvitse lisätä siemeniä joita on jo paljon...

Eiköhän tuo liene kaikille selvää..   ???

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 15, 2013, 09:45:44 ap
Toinen sääntö olisi ettei pakettia pantata kahta päivää pidempään.
Eikä olisi vähäinen sääntö, että paketti on pidettävä ehjänä ja tiukkana ettei joku teipinsoirake vetäise sitä Itellasilppuriin: Jos pussukka/laatikko on ihan repaleina ei olisi mielestäni kohtuutonta ostaa vaikka Postista uusi laatikko välillä. Vanhat osoitetarrat olisi syytä poistaa ennen uuden liimaamista ... jne.

Ja eikös nuo lue jo tuolla ykkösviestin säännöissä.   8)

Jani M

Jepjoo. Siemenketjukirjeen lajikkeiden lajikepuhtaus on kyllä sitä tasoa, että taidan jatkossa jättäytyä itsekin koko hommasta pois, kun ei ole edes kiinnostusta yrittää parantaa tilannetta.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 17, 2013, 12:18:50 ip
Jepjoo. Siemenketjukirjeen lajikkeiden lajikepuhtaus on kyllä sitä tasoa, että taidan jatkossa jättäytyä itsekin koko hommasta pois, kun ei ole edes kiinnostusta yrittää parantaa tilannetta.

Eipä nyt mollata kirjettä liikaa  ;)  Kiinnostusta tilanteen parantamiseen kyllä on, mutta..
Itse olen noin 40-50 lajiketta kasvatellut kirjeiden siemenistä ja varmuudella kolme on ollut risteytymiä,
joista kaksi oli positiivisia yllätyksiä.  Meistä pussien täyttäjistähän tämä "lajipuhtaus" on kiinni.

sorrii

Komppaan Whiliä!
Niitä havaittavia risteymiä on tullut tosi vähän ...
Selvästi vääränlaiset mulla ovat tulleet Fataliin siemenestä [Cascabel] ja F-gourmet-chilistä [Fantasy] sekä ketjukirjeen Black Pearl'eista tuli yksi kummallisuus: Tavallisen paprikan oloinen pieni kasvi joka teki pieniä tavallisen paprikan muotisia keltaisia täysain mauttomia hedelmiä. Neljässä vuodessa 3 väärää, ja lajeja ollut kait ~100

Tämä oli tuon mun ekan kommenttini perusta: En tunne tarvetta varmistella! Lisäperustelu tietysti ettei emokasveistakaan ole niin täyttä varmuutta.

Nuo harvat yllärit ovat mulle ainakin olleet vaan mukavia!

Mä luulen, muuten että sillä on iso vaikutus mahdollisiin risteymiin kasvattaako ulkona vaiko keskellä kaupunkia sisällä tai vaikka lasitetulla partsilla, jossa ei juur näy hyönteisiä, eikä tuulikaan puhaltele.

Eli siemenpusseihin luokitusta tyyliin: "lajipuhtaus varmistettu steriilillä säteilytetyllä teepussilla" - "kasvatettu sisätiloissa tai lasiparvekkeella" - "risteymät mahdollisia naga morichin tai suippoparikan kanssa" -  8) 8) 8) -"kissan ja koiran pöllyttämiä, varmasti mutantteja"
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

M;kko

Jos SKK II:ssa on vielä minun lisäämiäni (käsiala-analyysiä peliin, jos ei M;kko -merkintää) Big Jamaican Orange -siemeniä, niin voisit Whili ottaa pois. Kyseessä lienee hybridin siemenet, joista voi tulla mitä sattuu. Itse en ole enää kasvia tuon kauden jälkeen kasvatellut, mutta Hubert on saanut siitä erilaisen kasvin kuin mitä itse kasvatin. Kökköä annuumia ei varmaan jää kukaan kaipaamaan.