huhtikuu 25, 2024, 23:57:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


savuchilimakkaraa

Aloittaja svalli, marraskuu 14, 2005, 17:16:39 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

Tulipa vihdoin ja viimein kokeiltua makkaran valmistusta. Koe-erästä tuli ihan hyvää muuten, mutta siihen meni liikaa suolaa. Tein sellaista balkaninjuhlan tapaista savustettua kokolihamakkaraa, missä oli 1 kg jauhettua kaurista ja 0.5 kg jauhettua läskitöntä possua. Mausteena runsaasti rouhittua mustapippuria, valkosipulijauhetta, sipulijauhetta, timjamia, unkarilaista paprikajauhetta, itse tehtyä tomaattijauhetta ja tietenkin itse tehtyä savuchilijauhetta ja baccatumjauhetta.
Makkarat roikkuivat 9 tuntia savustimessa, jonka lämpötila oli noin 100°C.  Reseptiä taytyy kokeilla ens viikonloppuna uudelleen, mutta suolaa saa laittaa vähemmän ja chiliä enemmän. Liian suolaisista makkaroista voi tehdä vaikka makkarasoppaa tai pyttipannua.

Lauantaina olin niin ahkera, etta tein vielä 7 purkillista chilihyytelöäkin. Tähän hyytelöön käytin vain mietoja ja tulisia baccatumeja sekä loput miedoista kypsistä chinenseistä. Hyytelö on selvasti tulisuudeltaan erilaista kuin annuumeista tehty, jossa tulisuuden tuntee vasta jälkikäteen. Tämä baccatumhyytelö pitää säästää aidoille chilien ystäville, sillä heti kielen kärkeen iskevä polte saattaa pelottaa tottumattomat.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

svalli

Tässä on kuva kokkauksistani

Makkaroita tuli satsista 5 kappaletta.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...