maaliskuu 29, 2024, 13:42:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


harissa

Aloittaja Pertsa, maaliskuu 06, 2006, 16:58:46 ip

« edellinen - seuraava »

Pertsa

tästä on varmaan sata ohjetta mutta laitettakoon kuitenkin yksi tänne. chilien määrä on pahasti alakanttiin mutta jokainen voi tehdä oman versionsa, ite ajattelin laittaa parisataa grammaa thai rawitteja(myönnetään, olen ihastunut niihin iloisiin pikku veijareihin)...
tässä ohje:

Harissa

   * 2 kuivattua punaista chiliä (isokokoista)
   * 3 valkosipulin kynttä
   * 2 tl korianterin siemeniä
   * 2 tl juustokuminaa (jeeraa)
   * 2 tl kummaa
   * 1 tl suolaa
   * 6 rkl oliiviöljyä

Tee näin

  1. Liota kuivattuja chilipalkoja kuumassa vedessä tunnin ajan.
  2. Kuivaa chilit ja laita mortteliin (tai pieneen sekoittimeen) yhdessä valkosipulin kynsien, korianterin kuminoiden ja suolan kanssa. Murskaa tahnaksi ja valuta päälle vähän kerrallaan puolet oliiviöljystä. Siirrä pieneen kannelliseen purkkiin ja kaada päälle loput oliiviöljystä.
  3. Chilitahna säilyy jääkaapissa 4-6 viikkoa.
Meillä määrää Nainen!

Pertsa

tässä toinen:

10-15 kpl chilipalkoja puhdistettuna
8-10 kpl valkosipulinkynsiä
1 rkl kuminaa
1 rkl valkoviinietikkaa
1 tl suolaa
oliiviöljyä
*Sekoita ainekset tahnaksi yleiskoneessa ja siirrä tahna puhtaaseen lasipurkkiin.
*Peitä pinta oliiviöljyllä säilymisen helpottamiseksi ja siirrä jääkaappiin.
Vinkki:
Voit käyttää valmistuksessa muitakin raaka-aineita kuten tomaattipureetä, cayannea, timjamia ja ennen tarjoilua voit ohentaa tahnan juoksevammaksi esimerkiksi vedellä. Harissa kuuluu ehdottomasti mukaan, kun tarjoillaan couscousia tunisialaiseen tapaan.
Meillä määrää Nainen!

Smaug

Mahtaakohan tuota saada jauheena Suomesta?

Joskus pikkunappulana olin Tunisiassa ja sieltä ostettiin harissajauhetta tuliaisina.  :P Vähän hatarat muistikuvat on, kun reissusta on niin kauan aikaa, mutta tykättiin kovasti sikäläisestä ruoasta.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Smaug"Mahtaakohan tuota saada jauheena Suomesta?

Joskus pikkunappulana olin Tunisiassa ja sieltä ostettiin harissajauhetta tuliaisina.  :P Vähän hatarat muistikuvat on, kun reissusta on niin kauan aikaa, mutta tykättiin kovasti sikäläisestä ruoasta.


Kierrä etnokauppoja ja kysele. Täältä saa ainakin hyvää purkkiharissaa eräästä etnokaupasta.