Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

joulukuu 13, 2017, 12:09:00 ip #10300 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2017, 12:13:38 ip käyttäjältä sorrii
Mä olen antanut noiden usein kasvaa hyvinkin isoiksi ennen irroittelua. Kahvisuodatinpaperiin eivät ne juuret yleensä tunkeudu läpi, joten irroittaminen onnistuu yllättävänkin helposti. Joskus oon joutunut irroittamaan palan sitä paperia pikkusaksilla, jolloin sen palankin irroittaminen onnistuu helpommin, ja senhän voi istuttaa mukanakin. Ongelmalta näyttää sekin, kun joskus on juuri sellainen yli 10cm pitkä, joka menee lautan reunan yli veteen  ??? Mä olen vaan rullannut sitä vähän kiepille ja sittenkin upottanut vielä kivivillaan tai Jiffypattukaan. Osan juuresta jättänyt vaan yli ja ilmaan! Se kuivuu luonnostaan ja muu juuri senkun innostuu. Onnistumisprosentti on ollut ainakin 95% ... Useammin on niitä ituja kuollut, jotka eivät ole kasvaneet vielä näkyviä lehtiä, mikä ehkä selittyy silläkin, että ovat olleet niitä heikompia yksilöitä. Juuren katkeaminenkaan ei ole suuri ongelma, kunhan sitä juurta myös jää. Jos varsi taittuu tai juuri irtoaa ihan tyvesta, niin käy huonosti.

Oon noita kypäriäkin irroittanut aika monta ja kyllähän sekin onnistuu kun on vakaa käsi ja terävät veitset ym. Pinsetillä pitänyt kiinni ja kirurgiveitsellä halkaissut siemenen kahtia. Jos sitä irroittamista viivyttelee, niin se ryppyinen lehden aihio kuivuu eikä enää aukea. Kypäräpäillä onnistuminen alkaa olla sellaiset fifty-sixty ...

Mun tapani istuttaa ne idutkin vielä kivivillaan tai Jiffyyn voi kuulostaa typerältä, mutta on toimnut monta vuotta. Jiffyjä varsinkin on ollut Honkkarissa syksyllä pilkkahintaan, joten on niitä tullut hamstrattua. Kuutiot isona levynä ovat aika halpoja C-tarvikkeessa.
Lauttahan on siitä hauska tapa idättää, että siinä näkee heti kun alkaa tapahtua. Voisihan ne siidut idätellä suoraan noisssa patukoissa, mutta sitten jää näkemättä se syntymän ihme alusta asti  :-[ :-X :-\
Mä mutuan että jos istuttelisin ne idut samassa vaiheessa "likaiseen multaan" tai vaikka kookokseen, niin ei ehkä onnistuisi niin hyvällä prosentilla. Kuutiot ovat steriilejä ja itu saa happea hyvin. Jiffyissä arvelen olevan vähän jotain hormooni-ihmeaineita myös.

Mä olen monena keväänä idätellyt valitsemiani lajeja 4-6kpl ja wanhoja epävarmoja siemeniä jopa 10kpl. Yleensä käy niin että kaikista lähtee nopeasti itämään pari-kolme kpl jotka istutan kunhan sirkat ovat auki. Sitten muutaman päivän päästä otan vielä pari kpl niitä hitaampia varalle. Sitten on myös aina se valinnan vaikeus mitkä jätän kasvamaan, ja kasvatan kaikki  8) 8) 8) ..

**************

Kerran idätellessä oli vaikeuksia saada vanhoista siemenistä itämään Omnicolor. Kävi sitten niin että vain yksi lähti nousemaan ja sekin kypärän kanssa. Aikani odotettuani irroitin sen kypärän nykäisemällä, kun lehteä jo näkyi osittain. Kävi niin että lehti irtosi ja sen idun päähän jäi sellainen 1mm2 lehden tynkä. Mä sitten annoin sen pikkutaimen kasvaa rauhassa muiden sivussa ja näytti kuukauden ettei tapahdu mitään. Epäilin, että se on jo kuollut pystyyn. Sitten kuitenkin se lehdentynkä hitaaaaasti kasvoi pari milliä ja oli lopulta pyöreä 5mm halkaisijaltaan, kun alkoi kasvamaan uusi lehtipari. Siitä se sitten lähti: Joskus heinäkuussa kasvattelin 10cm taimea ja sain lopulta syksyllä hienon tiiviin Omnicolorpuskan talvetettavaksi. Ja sehän muuten sitten teki talvella tasaisesti satoa pari-kolme podia kerrallaan. Aika heikolla valolla muuten kukki ja teki hedelmää. Taisi olla 12W kiinan [VPlux?] ledispotti lisävalona ikkunalla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 13, 2017, 10:46:37 ap
Osa noista kypärään kuolevista kuolee jonkin muun takia kuin kypärän. Kasvu vain loppuu ennen kuin kypärä tippuu, jolloin näyttää, että ne kuolee kypärän takia.


Väittäisin, että hyvin pieni osa. Ei mulla ainakaan kuole yleensä sirkkataimia montaakaan. Viime vuosi oli rocotojen suhteen poikkeus, mutta se home oli näkyvä syy.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 13, 2017, 13:22:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 13, 2017, 10:46:37 ap
Osa noista kypärään kuolevista kuolee jonkin muun takia kuin kypärän. Kasvu vain loppuu ennen kuin kypärä tippuu, jolloin näyttää, että ne kuolee kypärän takia.


Väittäisin, että hyvin pieni osa. Ei mulla ainakaan kuole yleensä sirkkataimia montaakaan. Viime vuosi oli rocotojen suhteen poikkeus, mutta se home oli näkyvä syy.
Eipä niitä kypäräasteelle normaalistikkaan montakaan jää. Mulla on nyt 92 itänyttä, joista kolme on kuollut. Kypärän sisällä on mädännyttänyt sirkkalehdet yksi, yksi jonka kuoren nyppäsin sormilla (kypärä oli useita päiviä liikkumatta päässä) ei liikuttanut sirkkalehtiä ollenkaan ja kuivu pois ja kolmas kuollut selvisi kypärästä, mutta kuivui pois. Lisäksi muutama huonovointinen, joita ei kyllä tuu säilytettyä. Esim. yksi, jonka sirkkalehdet olivat hyvinkin epämuodostuneet, jotka on tippuneet suurimmaksi osaksi pois. Kaikki on itänyt kivivillan koloissa, joissa ei kypärän poistossa oo mitään apua. Multa idätyksessä nämä heikoimmat ei tahdo selvitä pintaan asti.

sorrii

Mun käsittääkseni sirkkalehdet ovat sitä varten, että kasvi alkaa niiden avulla tuottamaan itselleen energiaa kasvuun, kun siemenen alkuravinteet on käytetty. Jos ne jäävät pitkäksi aikaa kypärän sisään [=pimeään] niin voimat ehtyvät ...

Tuolla mun Omnicolorilla se juuri näkyi, että kun se sai sen yhdenkin lehdentyngän kasvatettua muutaman millin mittaan, niin kasvu jatkui. Ja kun toinen lehtipari ilmestyi -hyvin hitaasti- niin kasvu kiihtyi.
Kyllä minä leikkaan sen kypärän heti, jos eivät ala sirkkalehdet kiemurrella ulos parissa päivässä. Pelkkä itu, jonka juuri ei ole maassa, on niin kevyt, että sen voi nostaa siitä kuoresta ilmaan ja pitää kiinni vaikka pinseteillä, niin että saa viillettyä sivuilta halki terävällä ...

Tuo taipumus kypäriin taitaa olla lajikekohtaista: Joskus ovat kaikki idut jollain lajeilla kypäräpäitä: Osa "kiemurtelee" kuitenkin kypärästä ulos ja kypärä jää lehtien tai toisen lehden päähän kiinni. Siitäkin irroittaessa voi vielä se lehti revetä ...

Oon viime vuosina kokeillut lautalla sellaista, että laitoin siementen päälle laput samaa suodatinpaperia ajatelleen, että kypärä jäisi siihen samaan tapaan kuin maahan. Mutta kyllä niitä kypäräpäitä silti tuli. Luulen että tulee mullassa/kookoksessakin aina jokunen ...

Jos sitten ovat kypäräpäitä kaikki, niin veitsi käteen! Wanhanaikainen partakoneenterä on aika hyvä. Mulla vieläkin varastossa pari pakettia Gillette Blue -teriä, joita käytettiin toimistohommissa piirustusten raaputtamiseen  8) 8) ... [kuten kumia lyijykynällä]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Ei ne ihan muutamassa päivässä valon puutteeseen kuole. Fotosynteesiä tapahtuu myös varressa, joten sirkkalehtiä ei välttämättä tarvi ollenkaan, mutta jouduttaa kasvua, kun lehtivihreää on enempi. Juomavedessäkin on ravinteita sen verran, ettei niistäkään heti alkuun tuu puutetta.

Eihän luonnossakaan kukaan ole kypäriä leikkaamassa auki, eikä linnun läjästä noustessa oo juurikaan vastusta joka kypärän irroittaisi. Toiset saattavat jäädä lehtikarikkeen ja pensaiden varjoon, jolloin valosta on puutetta, mutta kasvavat kuitenkin.

Kehiz

tammikuu 01, 2018, 20:55:35 ip #10305 Viimeisin muokkaus: tammikuu 01, 2018, 20:57:27 ip käyttäjältä Kehiz
Mikähän mahtaa chiliä vaivata? Viime kesänä ollut suorassa auringonpaisteessa ja sielläkin kasvoi erittäin kitukasvuisesti. Nyt sisällä uutta kasvustoa ei ole tullut lainkaan, ja vanha kasvusti on hiljalleen kuollut ja tippunut pois. Lehdet kuivavat/kuolevat kärjistään ja laajenee pikkuhiljaa aina koko lehteen jolloin se tippuu. Saanut 10W kiinanlediä n. 20cm päästä, onko ollut muka liian lähellä, ainakaan kun tuo ledi ei lämmitäkään mitään? Kuvasta näkee miten lehtien tauti ob edennyt, onko tässä vaiheessa enää pelastettavissa vai heivaanko kompostiin  ;D

http://pove.arkku.net/upload/uploads/IMG-20180101-WA0026.jpeg

Huru-ukko

Kuten kuvasta näkyy, kasvupisteet on tuhoutuneet. Punkit voivat tehdä tuon, mutta ei siellä näy punkkeja eikä seittejäkään. Voi sillä olla joku kasvutautikin.
Vilkaise kuitenkin kasvupisteet ihan varalta suurennuslasin kanssa.

Tuo on siis noin 8-10 kk ikäinen ?.  Joskus tuollaista vaan tapahtuu, huonot geenit tai jotakin muuta perinnöllistä. Omalle kohdalle osunut pari kitukasvuista, ei ne vaan kasvaeet vaikka samasta siemensatsista olevat kasvoi hyvin.

Kannattaa vilkaista myös mitä juuristolle kuuluu. Multa on kuivaa, rako juuripaakun ja ruukun välissä.

Vaikea sanoa että heitä pois; jos tilaa kasvattaa niin seuraa.

ViljoH

tammikuu 02, 2018, 15:37:26 ip #10307 Viimeisin muokkaus: tammikuu 02, 2018, 16:10:26 ip käyttäjältä ViljoH
mitä toi nimen alla oleva joku chili laji tarkottaa onko joku arvo juttu?  :question:

jussa

Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 02, 2018, 15:37:26 ip
mitä toi nimen alla oleva joku chili laji tarkottaa onko joku arvo juttu?  :question:


Se lajike muuttuu sen mukaan montako viestiä on lähettänyt.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 02, 2018, 15:37:26 ip
mitä toi nimen alla oleva joku chili laji tarkottaa onko joku arvo juttu?  :question:


Hulluusindeksi ...  :D :D :D
..tai räyhä-kerroin! Oli tällä joskus sellainenkin kuin "reaktori" ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz


Kehiz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 01, 2018, 21:35:16 ip
Kuten kuvasta näkyy, kasvupisteet on tuhoutuneet. Punkit voivat tehdä tuon, mutta ei siellä näy punkkeja eikä seittejäkään. Voi sillä olla joku kasvutautikin.
Vilkaise kuitenkin kasvupisteet ihan varalta suurennuslasin kanssa.

Tuo on siis noin 8-10 kk ikäinen ?.  Joskus tuollaista vaan tapahtuu, huonot geenit tai jotakin muuta perinnöllistä. Omalle kohdalle osunut pari kitukasvuista, ei ne vaan kasvaeet vaikka samasta siemensatsista olevat kasvoi hyvin.

Kannattaa vilkaista myös mitä juuristolle kuuluu. Multa on kuivaa, rako juuripaakun ja ruukun välissä.

Vaikea sanoa että heitä pois; jos tilaa kasvattaa niin seuraa.


Aivan aivan. Kesällä tätä kyllä vaivasi kirvat, lieneeköhän niistäkin osittain johtuvaa, tiedä häntä.
Seittiäkin oli tässä syksyn/talven alla, mutta olen sen luullut olevan hämähäkin ja olen antanut sen olla rauhassa jos vaikka muita chiliöttiäisiä olisi sattunut syödä. Täytyy tutkia kasvia paremmassa valossa ja suurennuslasilla.

Kasvi on viime tammi-helmikuussa kylvetty joten normaalisti pitäisi olla kasvanut kunnon pensaaksi, toivottavasti ei kuitenkaan geeniperimästä johtuvaa kasvutautia ole vaan menisi kevääseen mennessä ohi... Multa näyttää kuvassa kuivalta mutta paino kertoo toista, yleensä annankin melko kuivaksi mennä ja taas kastella runsaammin.

Täytyy pistää seurantaan, toistaiseksi ainoa pensas, mutta uudet pitäisi laittaa idätykseen tällä viikolla, joten hetken päästä saattaa tulla ahdasta lampun alla...  ;D

Jomppe

Katsoitko suurennuslasilla/luupilla kun sitä seittiä oli näkyvissä? Mikäli et saanut täysin varmistettua sitä hämähäkiksi niin kyllä kääntyisin vahvasti vihannespunkin suuntaan.

Suosittelen että katsot nyt tarkkaan koko kasvin läpi, jos vähääkään epäilyttää että olisi viitteitä vihannespunkkiin niin pois vain ja vasta paikkojen kunnollisen kuurauksen jälkeen uudet kasvit samaan paikkaan. Parempi vara kuin vahinko? Pienet taimet eivät kyllä kestä punkkeja juuri hetkeäkään..

Huru-ukko


Jomppe


ViljoH


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 11, 2018, 16:50:32 ip
tietääkö joku paljonko tähän tarvitsee ilmakiviä  http://www.helsinginpuutarhatarvike.fi/product/1237/oxypot-v9 ????   



Ilmapumpuissa on aika usein (aina?) kaksi lähtöä, joten ne molemmat voi sinne laittaa. Kaikissa omissani on 2 lähtöä.
Tosin uskon jos ilmapumppu on päällä 24/7 niin yksikin riittäisi.

ViljoH

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 11, 2018, 19:55:53 ip
Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 11, 2018, 16:50:32 ip
tietääkö joku paljonko tähän tarvitsee ilmakiviä  http://www.helsinginpuutarhatarvike.fi/product/1237/oxypot-v9 ????   



Ilmapumpuissa on aika usein (aina?) kaksi lähtöä, joten ne molemmat voi sinne laittaa. Kaikissa omissani on 2 lähtöä.
Tosin uskon jos ilmapumppu on päällä 24/7 niin yksikin riittäisi.
riittääkö muka yksi ilma kivi kun on niin iso :question:

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 12, 2018, 14:20:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 11, 2018, 19:55:53 ip
Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 11, 2018, 16:50:32 ip
tietääkö joku paljonko tähän tarvitsee ilmakiviä  http://www.helsinginpuutarhatarvike.fi/product/1237/oxypot-v9 ????   



Ilmapumpuissa on aika usein (aina?) kaksi lähtöä, joten ne molemmat voi sinne laittaa. Kaikissa omissani on 2 lähtöä.
Tosin uskon jos ilmapumppu on päällä 24/7 niin yksikin riittäisi.
riittääkö muka yksi ilma kivi kun on niin iso :question:

Ilmakivet on pieniä.

sorrii

Yksi iso ilmakivi riittää. Jos on kaksi lähtöä pumpussa niin voihan niitä kivia laitaa kaksikin. Ilmapumppu on kyllä niin ärsyttävän äänekäs, että mä laittaisi tuollaiseen vesipumpun. Siihen vaikka letkunpätkä ja suihkulähdesuutinkin vielä jos haluaa kuunnella veden solinaa ...

Tuollaisen bublerin idea toimii vesipumpulla yhtä hyvin. Pääasia on että vesi liikkuu ja hapettuu ...
Noin tiheästi rei-itetyssä bublerissa lienee tarkoitus kasvattaa taimia?? Eihän siinä mahdu montaa chilikasvia ainakaan kasvattamaan. Yrttejä ja salaattia ehkä ...

Mä olen kokeillut monenlaisella tekniikalla kasvattelua. Varsinkin taimia kasvatellut monenlaisilla pellepeloton-virityksillä. Olisin itse mieltynyt varmaan eniten ebbiin sen hiljasuuden takia. Senhän ei tarvitse pumpata vettä kuin pari-kolme kertaa vuorokaudessa, ja sen kestää vaikka lotisisikin vähän resossa. Ilmakiviä ei saa sitten millään hiljaiseksi ja kotioloissa mua häiritsee NFT'nkin vaimea surina. Oon sitten kokeillut sekä bublereilla että NFT'llä että ajastan niissäkin pumpun niin että ainakin yöllä on hiljaa. Ehkä aamuyöstä sikeimmän unen aikaan annan pöristä tunnin verran välillä. Ei ole ollut ongelmia niinkään.

Viime keväänä mun taimien kasvatteluni onnistui kokonaisuudessaan parhaiten: En yrittänytkään kasvattaa jättitaimia kotona, kun tiesin, että kaikki joutuu siirtämään toiseen paikkaan kesän alussa. Kasvattelin siis kaikki passiivisesti: Pidin taimet vaan kivivillakuutiossa ja myöhemmin "istutin" kuutiot isoihin 2.5l taimiruukkuihin jossa pohjalla hydrosoraa ja siinä päällä kuutio sekä tilkkeena perliittiä. Nämä sitten taimilaatikoissa 1-2 ruukkua per laatikko [=20-40cm] johon lirutin vettä suurinpiiretein joka päivä. Toukokuussa meni jo täysi litra per kasvi joka päivä chinensien kanssa. Ihan kivan kokoisia "taimia" tuli niinkin, jotka siirtelin kesäksi mm. parvekkeelle NFT-laatikoihin. Viljelypastan aurinkokennoliruttimiin sekä mökille Autopotteihin joissa myös perliitti/hydrosora ...
Tuollainen aktiivinen vesivilejysysteemi täytyy saada heti alussa sellaisen paikkaan ja riittävän väljästi kasvamaan, että siinä on jarkea. Mulla on monen vuoden kokemus viidakoista keittiössäni sekä olohuoneessakin jossa on läpipääsemätön risukasa joka ei tuota muuta kuin saunavihtoja, jos on pokkaa niitä tehdä chileistä  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`