huhtikuu 19, 2024, 09:21:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kirsikkapuusta pistokas

Aloittaja unenkuva, heinäkuu 26, 2015, 11:07:27 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva


Äitillä kasvaa suklaakirsikkapuu pihalla. Koitin siemenestä idättää itselle taimenalkua, mutta ei lähtenyt itämään (oli joitan puhetta siitä täällä foorumillakin, joku kertoi kuulleensa kylmäkäsittelystä)
Noh, keksin, että otanpa sitten pistokkaan itse puusta, joka on jo hyvän kokoinen. Neuvoja kaipaan, millaisesta oksasta se kannattaa ottaa? itse puu on sen verran kokoinen, että latvan ottaminen ei onnistu. Kannattaako noita pistokasboostereita käyttää, onko niistä oikeasti niin paljon hyötyä pistokkaan otossa?  Jos on niin, onko suositella jotain tuotetta, itse en ole koskaan käyttänyt?
Tänks

AirMan

Kuinkahan paljon kirsikkalajikkeissa on eroja? Vanhempieni pihalta hävitettiin koristekirsikkapuu ja maata vasten istuimeksi jätetty pölkyn pätkäkin lähti kasvamaan uudelleen.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

thompson

Ei liity aloittajan aiheeseen muuten kuin kasvin osalta mutta tämä taitaa olla ainut ketju kirsikkapuista, joten menkööt tähän. Eli mikäköhän minun kirsikkapuita vaivaa? Pikainen googletus viittaa haulitautiin mutta lehdissä ei ole mitään jälkiä.


unenkuva

Eipä tähän vastausta tullut, joten sekun vaan otin oksasta nyt omaan silmään sopivan kokoisen pistokkaan, hieman karsin oksahaaroja.
Kannattaako nyt tuo pistokas siirtää valoon, vai pitää huonevalaistuksssa, vai peräti pimeässä?

rami12

Onnistuukohan ilman juurrutushormonia toiseksi juurtuminen on monilla puilla tehokkaampaa kasvukauden alkupuolella eli kevätaikaan tai alkukesästä voithan kokeilla erilaisia ratkaisuja vedessä mullassa vaikka turpeessa eri oksanpätkiä ja osanhan vois koittaa niin että muovipussi on suojaamassa kosteuden haihtumiselta

unenkuva

On tällä hetkellä maitopurkissa vedessä, keittiön pöydällä :)

KP78

Vedessä pitäminen ei välttämättä ole hyvä ajatus, jos juuriston alku tukehtuu. Jotkut kasvit kasvattaa juuria paremmin kun ovat muutaman millin päässä (tai kauempana) vedestä.
Eli toisinsanoen: ei liikaa kosteutta ja ilmaakin pitäisi saada. Sopivassa suhteessa.
Ruusujen pistokkaat laitetaan yleensä maitopurkkiin, 2/3 multaan ja pussi päälle pitämään kosteutta. Alkuun pussissa pienemmät reiät, ajan myötä isompaa reikää ja lopulta pussi pois.

kasvattaja

Yleensä puumaisen pistot otetaan keväällä, koska juurtuminen puun lepoaikaan ei ole kaksista  :P

Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - syyskuu 17, 2015, 07:57:42 ap
Yleensä puumaisen pistot otetaan keväällä, koska juurtuminen puun lepoaikaan ei ole kaksista  :P


Kiitos! Pitää ottaa uusi yritys keväällä. Kyllä pistokas vielä voi oikein mainiosti, hengissä ja vihreänä keittiön pöydällä, mutta ei vielä juuria näy :)

m2

Itse kun olen oksasta tai juuresta pistokkaita ottanut niin tuntuu, että kisikasta on aina lähtenyt pistokkaat
kasvuun varsin vaivattomasti. Ei ole tarvinnut juurikaan perään kastella niin ovat alkaneet tuottaa uutta kasvua.