huhtikuu 19, 2024, 05:52:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


trauhalan eka vuosi

Aloittaja trauhala, maaliskuu 04, 2009, 01:33:06 ap

« edellinen - seuraava »

trauhala

Tervehdys kaikille chilinkasvattajille!

Tämä on 1. viestini tälle foorumille ja olen muutenkin melko aloittelija vielä näissä hommissa. Kukkien kasvatuksestakaan minulla ei ole muuta kokemusta kuin parin kaktuksen kasvattamisesta, jotka onnistuin nekin tappamaan kuivuuteen.

Aloitan vähän myöhässä tämän päiväkirjan kirjoittamisen, mutta varmaan parempi vähän myöhässä kuin ei ollenkaan. Olen aina tykännyt kovasti tulisesta ruuasta ja yleensä olen aina pyytänyt pizzerioissa, kebab-paikoissa jne. aina mahdollisimman tulista ruokaa tai ainakin kastiketta. Silti olen ollut aina sitä mieltä, että valmisruokapaikoissa Suomessa on tarjolla korkeintaan "mietoja" ruokia vaikka mitä pyytäisit.

Enemmän tulisiin makuihin pääsin käsiksi aluksi CM:n hollantilaisen/kenialaisen habaneron kautta ja aluksi ne riittivätkin melko pitkään (maistuvat tosin vieläkin ihan hyviltä). Pari vuotta sitten vaimoni osti CM:stä minulle lahjaksi Apache-chilin (varmaankin se oli Apache) ja nekin maistuivat. Viime vuonna laitoin CM-habaneron siemeniä itämään mutta vasta kesäkuussa, joka oli ihan liian myöhään kesän sadon kannalta.

Tänä vuonna päätin sitten aloittaa chilinkasvatuksen ihan tosissani ja tilasin fataliilta yhteensä melkein 20 eri lajin siemeniä. En tietenkään aloittelijana tiennyt ihan tarkasti, mitä kannattaisi kasvattaa, mutta tein tilaukseni fataliin lajikuvauksien mukaan ja yritin saada suhteellisen monipuolisen valikoiman kasvatettavia chilejä.

Laitoin siemenet itämään 15.1 Chilivaarin ohjeiden mukaiselle kelluvalle styroksilautalle, johon oli kääritty pari kertaa talouspaperi ympäri. Alunperin laitoin siemeniä itämään n. 100 kpl ja myöhemmin pistin itämään vielä Citymarketista ostetun habaneron, ison paprikan ja pienemmän suipon (vähän tulisen) paprikan siemeniä.

Tällä hetkellä chilit ovat kasvamassa jo hyvää vauhtia, enkä ole vielä onnistunut tappamaan kovin monta. Lisäilen myöhemmin kuvia chilieni alkuajoista ja nykyisestä tilasta.

Tästä foorumista on kyllä jo tähän mennessä ollut tosi suuri apu kasvatuksen aloittamisessa ja jatkossa joudun varmasti lukemaan tai kyselemään lisäneuvoja täältä  :)