huhtikuu 20, 2024, 00:24:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


PP:n 2014

Aloittaja PP, tammikuu 12, 2014, 22:18:04 ip

« edellinen - seuraava »

PP


Ei pala enää, jos tuo vaan pysyy paikoillaan.

Kolme kerrosta saa olla muutaman paistepäivän ja sitä tahtia kerros kerrallaan pois. Saattaa olla liioittelua, kun ne ei ole palaneet ennenkään, muttei uskalla riskeerata. Tomaatit saa suoraakin valoa säleaidan läpi.


Tämän vuoden ulkorocotot.

Siinä on nyt kaikki ulkokasvit bubbleritomaattia lukuunottamatta. Saattaa tosin olla, että joku muu chilikin tulee vielä ulos. Jostain syystä kaikki ei vielä kuki, mutta raakileita on jo kolmessa: Montufarissa, Peru Cuscossa ja Red Peruvianissa. Kaikki on hyvän kokoisia ja kasvaa hyvin. Pystyversoja on tulossa monessa, ja parin viikon päästä pitäisi näyttää toiselta. Jos ei tule raamatullisen mittakaavan tuholaisinvaasiota, tuosta saattaa tulla taas kiva riippuva puutarha ja satoa enemmän kuin toivon.

Edelleen hyvää kotia vailla Campane ja Inca Red Drop. Tomaatti tai kaksikin joutaa pois, mutta ne on nyt 10 litran ämpäreissä. Chilit on 10 cm ruukuissa.

PP

toukokuu 27, 2014, 20:43:15 ip #141 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2014, 20:45:59 ip käyttäjältä PP
Päivitys eilisillä huonoilla kuvilla. Mitä mieltä olette kuvien vaihtelevasta koosta ja muodosta ja niiden klikattavuudesta isommaksi?


Kasvariin näkee sisään, koska muovit on löysällä ja tarttuu kuumalla säällä kiinni toisiinsa. Tämä oli arvattavissa jo silloin kun muovit asennettiin n. viiden asteen lämmössä. Kosteutta on uusien muovien välissä selvästi vähemmän kuin ennen, joten korjaus oli siinä mielessä toimiva.


Tilaa on kaikkialla muualla paitsi vasemmalla.


Joku pikkurehu.


Jossa ei ole kukkiakaan kuin sata tai kaksi. Ei tiheässä, mutta paljon.


Runkokin tuollainen ohut tikku eikä juuria nimeksikään. Juuria on kankaan alla ainakin sentti ja ne menee myös patolevyn alle.

Tuo täyttää kohta puoli kasvaria. Kuumat päivät ei näytä juuri haitanneen, ja kukista tulee podinalkuja hyvällä tahdilla. Olen karsinut lehtiä vähän, jotta valoa pääsisi keskellekin, mutta pitäisi varmaan karsia enemmän. Lannoitetta menee n. EC:llä 3, koska en uskalla laittaa enempää vaikka se varmaan kestäisi ja tykkäisi. Vettä kuluu kuumalla ja kuivalla 4-5 litraa päivässä.


Gaucho ja Serrano siirrettynä Trofastista isoon NFT:hen. Serrano mulla ei kasva ikinä, ei missään väliaineessa eikä millään menetelmällä. Liekö geneettinen ongelma.


Aji Cristal, joka oli pitkään edellisten kanssa Trofastissa, on muuten vaan rimpula ja huono. Ehkä tuo tuosta vielä lähtee.


Inca Red Drop on vielä bubblerista, mutta teen tuolle vielä yhteen Trofast-systeemin, koska en tykkää bubblereista isojen kasvien kanssa.


Toistoa viime viikolta, mutta pakko, kun podit kasvoi parissa päivässä mahdotonta tahtia.


Samaa tarinaa Cajamarcasta.


Tämän pitäisi olla Sugar Rush, mutta onko? Ainoa sekoittumismahdollisuus on Aji Cristal, muttei tuo näytä oikein siltäkään, ja olen ollut merkintöjen kanssa huolellinen.


Toistoa taas.


Canarion kasvutyyli on mielenkiintoinen. Pystyversoja on toki tulossa.


Toinen Canario on tavanomaisempi.


Peru Cusco kasvaa tyypillisen leveästi ja korkeasti. Ensimmäiset podit on yli 5-senttisiä, joten tästäkin tulee sato kohtuu aikaisin rocotoksi.

Miquel

Vaikuttaa satoisalta kaudelta! :) Millä systeemillä ruokit tuota amppeleiden ryhmittymää?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Bender79

Ei voi kyllä muuta kuin kerätä leukaansa lattialta. Sen verran loksahti auki tosta Montufarista. En kyllä uskalla lisätä ec-arvoa ikinä kolmeen, loppuisi tila kesken.

Kunnioitettava suoritus kaikenkaikkiaan!

Lähetetty minun GT-P3110 laitteesta Tapatalkilla


PP

Lainaus käyttäjältä: Miquel - toukokuu 27, 2014, 21:01:28 ip
Vaikuttaa satoisalta kaudelta! :) Millä systeemillä ruokit tuota amppeleiden ryhmittymää?


Niissä on kaksi Blumat-kartiota (Blumat Tropf) per amppeli. Lannoitevesi (EC n. 2,5) tulee ylhäältä parvekkeelta näihin ja myös kasvariin, mutta en ole asentanut Blumateja vielä sinne.

HotVelo

Minkä kokoista turve-/multaruukkua sinun kokemuksesi mukaan Blumateilla pystyy luotettavasti ruokkimaan? Ostin tarjouksesta jo viime kesän lopulla kaksi Blumat-sarjaa, ja nyt olen mietiskellyt mihin ne on järkevintä istuttaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - toukokuu 27, 2014, 21:43:52 ip
Minkä kokoista turve-/multaruukkua sinun kokemuksesi mukaan Blumateilla pystyy luotettavasti ruokkimaan? Ostin tarjouksesta jo viime kesän lopulla kaksi Blumat-sarjaa, ja nyt olen mietiskellyt mihin ne on järkevintä istuttaa.


Olen käyttänyt 7-8 -litraisia amppeleita yhdelläkin kartiolla hyvällä menestyksellä, mutta kaksi on varmempaa ja kastelee tasaisemmin. Toiminta riippuu myös ruukun muodosta ja kasvin koosta.

Fredrik-flugarn

Houkutteeleekö blumatit juuret pinnalle? Laitoin huvikseen putket pauliinatyyliin mun ruukkuihin mihin on tropf blumatit menossa. Jos saisi vesi ohjattu pohjaan. Jännää. Kauden jälkeen olen viisaampi. (Enkä ymmärrä miksi en vaan voisi tehdä ihan ohjeiden mukaan... ::) )
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - toukokuu 28, 2014, 16:38:54 ip
Houkutteeleekö blumatit juuret pinnalle?


Jonkin verran muttei erityisen pahasti. Siihen, mihin vesi tippuu, kehittyy ajan mittaan hiusjuurten tihentymä. Vesi leviää melko tasaisesti (ei tietysti miten isossa ruukussa tahansa), kasvualusta kostuu muualtakin ja koko ruukku täyttyy tasaisesti juurilla.


PP

Rocotot saa terassilla pohjoistuulessa melkoista kyytiä. Ihme kyllä oksia ei mene poikki eikä edes lehdissä näy isompia vaurioita. Ilmeisesti tuuli luonnollisena ilmiönä ei vahingoita kasveja, mutta kevytkin käsittely väärällä tavalla voi tehdä sen.

Jone1970

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 28, 2014, 20:52:47 ip
Rocotot saa terassilla pohjoistuulessa melkoista kyytiä. Ihme kyllä oksia ei mene poikki eikä edes lehdissä näy isompia vaurioita. Ilmeisesti tuuli luonnollisena ilmiönä ei vahingoita kasveja, mutta kevytkin käsittely väärällä tavalla voi tehdä sen.

Minulta lähti Aji Cachuchasta lettupannun kokoinen läntti latvustoa tuulen mukana kasvista, joka on ollut ulkosalla kohta pari viikkoa. Oksa yksinkertaisesti napsahti poikki. Mutuna näyttäisivät puuskatuulet olevan myrkkyä varsinkin reheville kasveille. Tasaisesti puhaltava kova tuuli ei tunnu aiheuttavan isoja ongelmia.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

bluesman

 Järkyttäviä puuskia myös Bluesfarmilla ilman mainittavia menetyksiä. Vihtamaiset ruukkuchilit kaatuilevat mutta kaatukoon kunhan eivät katkea. Ulkorocotoissa ei menetyksiä vaikka puuskittainen tuuli hirvittää.

PP

Otetaan Möntyfäär uudestaan. :)


Eipä ole puhkipalanut tausta.


Alhaalla on muutama aika jööti podi.




Kukkasia.

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 14, 2014, 11:12:17 ap
Vähän jo mietityttää, voiko tuota pitää noin pienessä NFT:ssä koko kesää.


Nyt on selvää, että joku lisätankki tuohon täytyy virittää.


Onko kommentteja tästä Sugar Rushista? Siemenet on bluesmanilta.


Ihan jees Biquinho.


Viime vuonna näitä oli paljon, mutta ne oli pahoja. Nyt niitä on paljon ja ne on hyviä. :)


Outdoor Girl on erilainen tomaatti. Tuo ei ole runko eikä pensasmalli vaan jotain siltä väliltä.

HotVelo

Aika samankaltaiselta näyttää Outdoor Girl näiden kanssa.


Huru-ukko

Sugar Rusheissa on viime vuonna ollut samanlaisia podeja punaisena yhdessä puskassa kuin sinulla on ko. kasvissa.

ecoist

Katoin et sul on rocotot amppeleissa, onks se sopivin tapa kasvattaa niitä vai? Miten toi kun oon luullut etteivät suorasta auringonvalosta tykkäisi. Onko sulla siis koko kesän joku auringoneste niillä? Omat Rocotot on tällä hetkellä muiden baccojen ja annuumien varjossa. Kukkia tekevät, vaan eivät marjoja.. Kukkia tulee reippaasti mut putoavat ennenkuin marjoi muodostuu. Ehkä liian nuoria noi mun, kun helmikuussa itäneitä.

SK

Lainaus käyttäjältä: ecoist - toukokuu 31, 2014, 03:43:37 ap
Katoin et sul on rocotot amppeleissa, onks se sopivin tapa kasvattaa niitä vai? Miten toi kun oon luullut etteivät suorasta auringonvalosta tykkäisi. Onko sulla siis koko kesän joku auringoneste niillä? Omat Rocotot on tällä hetkellä muiden baccojen ja annuumien varjossa. Kukkia tekevät, vaan eivät marjoja.. Kukkia tulee reippaasti mut putoavat ennenkuin marjoi muodostuu. Ehkä liian nuoria noi mun, kun helmikuussa itäneitä.


Kyllä rocototkin tykkää suorasta auringonvalosta, muttei liian kuumasta (yli 30c).

Hieno meininki PP.llä jälleen. Täytynee itsekkin kokeilla ensikaudella NFT/pube yhdistelmää.

Juso

Itsellä Sugar Rushit näyttivät tältä ja saman tyyppinen kuva oli Bluesmanin 2012 päiviksessä ja sieltä tulleen pussin kyljessä.


Oliko tämä Fataliin itsensä jalostama lajike? Sinulla nuo podit ovat aivan eri muotoiset, ja Bluesman jo aiemmin epäili tämän olevan epästabiili koska näitä ilmestyi sekä oransseja että punaisia joten näin varmasti on. Toivon mukaan maku kuitenkin on sama, sillä esim. siivuttuna ja hapatettuna Sugar Rush on hieno lempeä chiliherkku.

Chilivaari

Tuolla on Fataliin kuva Sugar Rushista:
http://www.fataliiphoto.net/index.php/chiles/c_baccatum/sugar_rush
Eipä juuri muistuta Juson viljelemiä.

Omani ovat Fataliin siemenistä ja vasta raakileilla, mutta muistuttavat PP:n kasvatuksia. Aluksi ovat tiukasti pystyssä ja paksuja, mutta kallistuvat alas ja pitenevät, kun kasvavat. Raakileet ovat vaalean vihreitä.
http://chilivaari.blogspot.fi/2014/05/baccatumit-kasvavat-meilla-mielellaan.html


Huru-ukko


Viime vuonna kolmesta eri pensaasta olleita Sugar Rusheja.