huhtikuu 26, 2024, 04:09:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Älä polta chilejäsi!

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 25, 2009, 14:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Mirka - toukokuu 18, 2015, 12:17:08 ip
Kuinkas nopeasti keskimäärin palovauriot tulevat esiin? Mulla on jo tovin olleet nuo lasitetulla parvekkeella ilman ongelmia. Eilen sitten mies oli avannut lasit kun parvekkeella oli kuuma. Eipä sille tullut mieleenkään, että kasvit voivat palaa. Olivat auki useamman tunnin ennen kuin tajusin asiaa. Nyt jännitetään miten kasvien kävi...  :-\


Riippuu palamisasteesta, pahat palovauriot alkavat näkyä jo seuraavana päivänä, pienet taas vajaan viikon kuluessa.
Eli keskimäärin ehkä 2,5 vrk. :D

sorrii

Riippunee lajistakin se herkkyys. Mulla ei ole koskaan chilit palaneet. Tomaatit kyllä jopa kasvarimuovin alla. Kurkut tms. voi palaa 3-kertaisen lasinkin läpi.

Ei kannata etukäteen huolestua, mutta kannattaa varoa....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 18, 2015, 12:24:53 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 18, 2015, 12:09:28 ip
Kyllä ne palavat jopa kolminkertaisen ikkunalasin sisäpintaan. Kun lehti osuu lähes kokonaan lasiin, siitä haihtuu voimakkaasti nestettä, lasiin jää märkä läntti ja lehteen palojälki. Eihän niitä lehtiä kovin montaa tuolla tavalla mahdu menemään ja niitä kasvaa uusia, joten en pidä sitä isona vaarana.


Johtunee samasta ilmiöstä että kasvarissa kennolevyssä kiinni olevat hedelmät näyttää kanssa palavan/kuivuvan levyn puolelta?


Tuplamuovitetussa kasvarissa en muista tuota nähneeni, tai en ole vain puusilmänä huomannut  :o. Ajattelin lasinkin käyttäytyvän samoin. Täytynee tarkkailla kesän aikana.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2015, 13:25:44 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 18, 2015, 12:24:53 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 18, 2015, 12:09:28 ip
Kyllä ne palavat jopa kolminkertaisen ikkunalasin sisäpintaan. Kun lehti osuu lähes kokonaan lasiin, siitä haihtuu voimakkaasti nestettä, lasiin jää märkä läntti ja lehteen palojälki. Eihän niitä lehtiä kovin montaa tuolla tavalla mahdu menemään ja niitä kasvaa uusia, joten en pidä sitä isona vaarana.


Johtunee samasta ilmiöstä että kasvarissa kennolevyssä kiinni olevat hedelmät näyttää kanssa palavan/kuivuvan levyn puolelta?


Tuplamuovitetussa kasvarissa en muista tuota nähneeni, tai en ole vain puusilmänä huomannut  :o. Ajattelin lasinkin käyttäytyvän samoin. Täytynee tarkkailla kesän aikana.


Chinenset oli viime vuonna aurinkoisemmalla reunalla ja niissä oli varmaan kaikki 6mm kennolevyyn kiinni kasvaneet podit kuivuneita kiinniolevalta osin. Pahimmillaan olivat menneet lähes valkoisiksi ja painuneet samalla jonkun verran littanaksi niin että kuivunut alue oli aika suuri. En muista oliko muilla lajeilla ja muilla kasvarin sivuilla vastaavaa ilmiötä. Ei ainakaan samassa määrin.

Kalanti

Pitkästä aikaa täällä vinkkejä hakemassa... Kasvit ovat hienoja ja alkavat jo oksia kasvattaa lehtien sekaan.
Kohta on jo aika viedä niitä ulos kun yöpakkasvaara loppuu. Mutta....
Kuinka pitkään noita kannattaa harson alla pitää ulkona kun nyt ovat olleet ikkunalaudalla etelän puolella....?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kalanti - toukokuu 28, 2015, 15:35:04 ip
Kuinka pitkään noita kannattaa harson alla pitää ulkona kun nyt ovat olleet ikkunalaudalla etelän puolella....?

Tuohon ei varmaan saa selkeätä vastausta, kun mielipiteitä on monia eikä kukaan halua vastuuseen sinun chiliesi palamisesta.

Jotkut suosittelevat jopa nelinkertaista harsoa viikkojen ajaksi. Siinä on se ongelma, että kasvit eivät totu UV-säteilyyn noin hyvin suojattuna. Minä pyrin selviämään ilman harsoja. Lehtipuun varjossa, vaikkapa omenapuun alla on hyvä totutella tai muuallakin varjossa. Usein pyrin ajoittamaan ulos viennin pilviselle jaksolle, jolloin säteily on vähäisempää. Pahoja palovammoja ei ole sattunut, joitakin lehtiä on mennyt, mutta ei koko kasveja.

Jos kuitenkin paistaa, eikä chilejä voi siirtää varjoon, katsopa aitaratkaisuni. Harso on vain eteläpuolella ja taivaalta säteilee kohtuullinen määrä, jossa kasvit tottuvat vähitellen, mutta eivät pala, jos ovat eteläikkunalla tottuneet aurinkoon. Lasien määrä ja paksuus vaikuttavat säteilyyn, mutta kolmilasinenkin päästää vielä jonkin verran läpi.

Kalanti

Jotain ton tyyppistä aitaratkaisua ajattelin väkertää. Ja mahdollisesti alkuun pähkinäpuun varjoon, aamulla ja illalla tulis aurinko esteettä...

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 28, 2015, 17:38:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Kalanti - toukokuu 28, 2015, 15:35:04 ip
Kuinka pitkään noita kannattaa harson alla pitää ulkona kun nyt ovat olleet ikkunalaudalla etelän puolella....?

Tuohon ei varmaan saa selkeätä vastausta, kun mielipiteitä on monia eikä kukaan halua vastuuseen sinun chiliesi palamisesta.

Jotkut suosittelevat jopa nelinkertaista harsoa viikkojen ajaksi. Siinä on se ongelma, että kasvit eivät totu UV-säteilyyn noin hyvin suojattuna. Minä pyrin selviämään ilman harsoja. Lehtipuun varjossa, vaikkapa omenapuun alla on hyvä totutella tai muuallakin varjossa. Usein pyrin ajoittamaan ulos viennin pilviselle jaksolle, jolloin säteily on vähäisempää. Pahoja palovammoja ei ole sattunut, joitakin lehtiä on mennyt, mutta ei koko kasveja.

Jos kuitenkin paistaa, eikä chilejä voi siirtää varjoon, katsopa aitaratkaisuni. Harso on vain eteläpuolella ja taivaalta säteilee kohtuullinen määrä, jossa kasvit tottuvat vähitellen, mutta eivät pala, jos ovat eteläikkunalla tottuneet aurinkoon. Lasien määrä ja paksuus vaikuttavat säteilyyn, mutta kolmilasinenkin päästää vielä jonkin verran läpi.


Tuo neljä harsoa on toiminut täällä, kun ei ole mahdollista viedä varjoon ja chilit kasvaneet täysin ilman luonnonvaloa. Pubet näyttäisivät olevan kaikkein herkimpiä palovammoille

Chilivaari

Niinpä. Olosuhteet ovat niin kovin erilaisia, UV-säteiden saanti taimivaiheessa vaikuttaa ratkaisevasti ja lajikkeilla on eroja. Siksi ei yleistä ohjetta oikein voi laatia. Kylmyys pahentaa tilannetta ja kasvien hyvinvointi, vahva kasvu auttaa kestämään paremmin.

Harsojakin  on muuten erilaisia.

Kalanti

Varmaan ensimmäisenä siirrän alakerrassa asustavat ulkoilemaan, ovat myös ikkunalla, mutta meidän alakerta on viileän sorttinen. Yläkerran lapsoset pääsee ulos sit ku varmasti pysyy lämpötilat ylhäällä.
Mut eipä tässä muuta kuin ensi viikolla askartelemaan harsoseinää noille. :)

sorrii

LainausPubet näyttäisivät olevan kaikkein herkimpiä palovammoille


? ??? ?
Mä vein juuri toissapäivänä 7kpl rocotoja plantaashilleni Rukkamäkeen [Peltolammiseuran palstaviljely]:
Jätin ne aurinkoon pariksi tunniksi, jonka jälkeen laitoin kaaritunnelin kehikkoon jossa yksi kerros harsoa...
Oikein terhakan terveiltä vaikuttivat ainakin eilen illalla!

Useampana vuotena oon pubeja pitänyt parisen viikkoa lasitetulla parvekkeella jonka jälkeen siirtänyt ulos. Yleensä ulkona pitänyt luonnollisessa puolivarjossa jonkun ison tynnyrin takana tai "tuuliaitojeni" varjossa, jotka suojaavat keskipäivän auringolta, mutta latvat jäävät paljolti aurinkoon. Ennen klo10 ja jälkeen 14 saavat myös suoraa aurinkoa. En ole nähnyt palamista vieläkään missään chileissäni...

Arvattavasti tuo lasitettu Pirkanmaalainen kaakkoisparveke on hyvä totuttelupaikka!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 29, 2015, 10:14:42 ap
LainausPubet näyttäisivät olevan kaikkein herkimpiä palovammoille


? ??? ?
Mä vein juuri toissapäivänä 7kpl rocotoja plantaashilleni Rukkamäkeen [Peltolammiseuran palstaviljely]:
Jätin ne aurinkoon pariksi tunniksi, jonka jälkeen laitoin kaaritunnelin kehikkoon jossa yksi kerros harsoa...
Oikein terhakan terveiltä vaikuttivat ainakin eilen illalla!

Useampana vuotena oon pubeja pitänyt parisen viikkoa lasitetulla parvekkeella jonka jälkeen siirtänyt ulos. Yleensä ulkona pitänyt luonnollisessa puolivarjossa jonkun ison tynnyrin takana tai "tuuliaitojeni" varjossa, jotka suojaavat keskipäivän auringolta, mutta latvat jäävät paljolti aurinkoon. Ennen klo10 ja jälkeen 14 saavat myös suoraa aurinkoa. En ole nähnyt palamista vieläkään missään chileissäni...

Arvattavasti tuo lasitettu Pirkanmaalainen kaakkoisparveke on hyvä totuttelupaikka!


Nuita pubeista tuo 4 kerrosta hallaharsoa on tullutkin tavaksi, kun pubet paloivat siitä huolimatta.

Tällä hetkellä on vain 2 kerrosta, koska uskoisin että tuo 2 kertainen kasvihuonemuovi auttaa asiaa varmaan jonkin verran.

sorrii

Mä olen pääosin kasvatellut lasiparvekkeella; kasvihuonemuovisessa tunnelissa; kennokasvihuoneessa sekä pienemmissä tunneleissa, joissa ohut muovi/reikämuovi, jota myytiin LiDL'ssä. Noissa tunneleissa oon alkuun pitänyt muutaman päivän yhtä kerrosta harsoa ... Siinäkin jossa on UV-suojattu kalvo.
Viime kesänä vein isot tomatillot sinne palstalle kotoa pelkän keinovalon alta suoraan kesäkuun lopun paahteeseen ulos. Yksi kerros harsoa oli alkuun - ei palamisia ...

Tomaattien luulen palaneen siinä isossa tunnelissa. Niistä kuivuivat ja kuihtuivat alalehdet lähes täysin. Uutta kasvua tuli kuitenkin aika äkkiä tilalle.
Jotenkin tuntuu että 4 kerrosta harsoa on vähän liioittelua. Toki siitä ei kait haittaakaan ole, jos harsoa ja viitseliäsyyttä riittää. Riskirajoilla mä tapaan aina mennä, kun tulee yritettyä liikaa. Liian paljon kasveja, lajeja, viljelypaikkoja kolmessa paikassa jne. Enemmän aina jännitän kylmiä öitä ja kuumuutta noissa tunneleissa: Niitä kun ei oikein viitsi jättää kovin paljoa auki yöksi alkukesästä. Aamulla kuitenkaan ei tule lähdettyä avaamaan niitä muoveja, niin usein ovat kasvit aika läkähtyneitä ja tukka vaan hulmuaa kuumassa höyryssä kun sen tunnelin avaa sivusta iltapäivällä kun vihdoin saan raahattua itseni palstalle ...  ??? ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jorgen

Päivää kaikki kasvien ystävät! :) Mulla on tällä hetkellä monta tosi pitkään sisällä kasvatettua chiliä (jigsaw, black naga etc)
Meneekö tälläset isommat kasvit shokkiin jos siirtää suoraan vaan pihalle?

bobster

Hyvinkin varmasti lehdet palavat jos et hiljalleen totuta tai suojaa harsoilla kasvejasi. 2 kerrosta harsoa päälle, viikon päästä kerros pois ja siitä viikko-kerros pois ja suoraa aurinkoa.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jorgen

Kiitti vastauksesta. Pitänee lähtee kattelemaan kaupoista tuota hallaharsoa.

MiM

"kateharso" lienee virallisempi nimi, jolla löytyy kaupoistakin.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Huru-ukko

  Hallaharso  ;)
Kaksi eri tuotetta, minä ruukkaan käyttää ihan hallaharsoa.
Samaan tarkoitukseen.....

MiM

Onko oikeasti eri tuotteita? Siis muutenkin kuin eri valmistaja/kauppa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

toukokuu 31, 2015, 01:27:54 ap #279 Viimeisin muokkaus: toukokuu 31, 2015, 01:32:44 ap käyttäjältä sorrii
Löysin netistä Nelson Gardenin tuotteen "kasvuharso" -nimellä. Se on puolta vahvempaa -30g/m2 kun tavallinen on 17g ...
Hyötykasviyhdistys myy - varasto loppu! http://hyotykasviyhdistys.fi/shop/kasvuharso-30-gm2/
K-Rauta myy - väliaikaiseti loppu!?!
Rautiakin myy, paitsiettä tuote on väliaikaisesti loppu ...  ??? ???
Siemenkauppa.com näyttäisi myös myyvän kasvuharso nimellä Nelsonin tuotetta, mutta koko on eri; pakaus erinäköinen eikä mainita että olisi sitä "erityisen vahvaa" ..

Höh! Mä haluan sitä!!!!  >:( >:( >:(
Ne normaalit harsot tahtovat olla yhden kesän tuotteita, kun repeilevät niin herkästi. Kaipa tämä paksumpi myös suojaisi kahden ohuen harson edestä ...

PS: Tokmannilta saa mitä tahansa  ;D https://www.tokmanni.fi/tok-garden-kateharso-2x5m/6438114674093/dp?nosto=TOK-search-center
..ja riittämään saa myös rahansa  :) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`