toukokuu 12, 2024, 14:13:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili-valkosipulisinappi

Aloittaja NaokiSoma, kesäkuu 15, 2007, 15:03:40 ip

« edellinen - seuraava »

NaokiSoma

Fatalii tuolla tulisten makkaroiden ketjussa (http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=1370) suositteli sekoittamaan sinapin sekaan chilijauhetta, jotta saataisiin makkaroihinkin makua.

Itse olen pari kertaa tehnyt itse sinappia, joka on kyllä hyvää, mutta yleensä laiskuus vie voiton ja tulee tosiaan käytettyä valmis-sinappia pohjana  :oops: .

Tässä kuitenkin ohje itse-tekemääni sinappiin:

1 habanero (tai oman mieltymyksen mukaan)
50g sinapinsiemeniä
30g fariinisokeria
1tl suolaa
1tl kokonaisia mustapippureita
1rkl tomaattipureta
1 valkosipulinkynsi (itse käytän 3 kynttä, mutta minä olenkin valkosipulin käytön kanssa hivenen omituinen)
1dl viinietikkaa

1) Poista chilistä siemenet ja kanta, laita tehosekoittimeen yhdessä sinapinsiementen, sokerin, suolan, pippurien, tomattipuren ja valkosipulin kanssa.

2) Sekoita hyvin. Lisää viinietikkaa ruokalusikallinen kerrallaan, kunnes sekoituksesta tulee karkeaa massaa.

3) Jätä seisomaan vartiksi, jotta se paksuuntuu jonkin verran. Lusikoi parin desin purkkiin, laita purkin suulle elmu-kelmua ja sulje kansi tiukasti.

Säilyy jääkaapissa ainakin pari kuukautta (jos ei sitä ennen tule käytetyä pois).

Tarjoa perus-grillimakkaran kanssa.

Toivo

Kuinkas tulista tuosta tuli, kun pistit tuon yhden habaneron?

arse

Itse olen tehnyt chilillä maustettua konjakkisinappia suunnilleen seuraavankaltaisella ohjeella:

1 tölkki Colman's sinappijauhetta
1 dl sokeria
2 dl kermaa
3 rkl ruokaöljyä
3 tl vaaleaa viinietikkaa
ripaus suolaa
loraus konjakkia
Chilijauhetta (red savina tms)

Ainekset mittaillaan kattilaan ja keitellään pari minuuttia (polttamatta pohjaan  :wink: ).

Sinappi säilyy muutaman kuukauden, kermasta johtuen aiheuttaa vatsanväänteitä vanhettuaan, mahan kestosta riippuen säilyvyys saattaa olla pidempikin :)

Tätä olen myös syöttänyt suvulle monena jouluna ilman chiliä ja hyvin on kelvannut.
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Kuinkas tulista tuosta tuli, kun pistit tuon yhden habaneron?


Kyllä siinä ihan potkua on. Koska seosta ei kiehauteta, polte pysyy kohtuullisen napakkana.

Kyllä sitä uskaltaa tarjota vähemmän chileihin tottuneillekin.