chilien siirto isompiin ruukkuihin

Aloittaja hemuli, kesäkuu 22, 2009, 14:12:17 ip

« edellinen - seuraava »

hemuli

Mulla on kasvamassa muutama apache- ja pepperonichili, ja tässä mietin joko olisi aika vaihtaa ne isompiin ruukkuihin. Tällä hetkellä kaikki ovat n. puolikkaissa maitopurkeissa, eli tilavuus on joku 3-4 dl/ruukku. Pituutta chileille on kertynyt n.15 cm mutta ne ovat melko heiveröisiä koska varsi on ohut. Lehtiä on apacheissa 8-10 ja pepperoneissa 4-6. Mitä mieltä olette, joko on aika vaihtaa?

ruuhonen

Kannattaa tsekata miltä näyttää purnukoiden sisällä eli onko juuret levinneet jo kovastikin pitkin reunoja.

Xbow

Kyllä ne voi vaihtaa. Itse laittaisin ~kolmen litran ruukkuihin, mutta kukin taaplatkoon tyylillään. Apacheilla toi saattaa olla jo hyvä lopullinen ruukkukoko, kompaktion oloinen kun on. Pepperoni tapauksesta en osaa sanoa, mutta melkein chili kuin chili tekee jotain satoa tuon kokoisissa ruukuissa, lannoitusta tarvinnee. Tosin useimmat lajikkeet tuntuisivat riehaantuvatn _kunnolla_ vasta kun multaa on yli 5-10l, mutta aikaa todelliseen sadon teon aloitukseen mennee enempi.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilicutter

Juu se on vähän semmoinen mielipidekysymys ;D
Mulla kasvaa osa chileistä vieläkin puolikkaissa maitopurkeissa.
Pisin on jotai metrin luokkaa,parhaammassa on tällähetkellä n 20-30 chiliä kypsymässä ja kukkii vielä ;D
Lannoituksesta ja kastelusta se on vaan kiinni.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

hemuli

Joo, täytyypä tässä varmaan joku päivä yrittää siirrellä niitä. Juuria ei kylläkään ole vielä näkynyt. Mulla oli viime kesänä apache n. 2 litran ruukussa loppuun saakka ja mielestäni ihan hyvän sadon antoi. Kuinkas isoiksi ne pepperonipuskat kasvaa? Kun niitä nyt vasta ensimmäisen kerran ostin. Ja mikä niissä olisi hyvä lopullinen ruukkukoko?

Arto

Nyt kun kelit lämpenevät ja loma alkanut, on tullut tarve siirtää chilini isompiin purkkeihin, jotta ne kestäisivät muutamman päivän enemmän ilman kastelua. Tuottavat chilit tällähetkellä altakasteluruukuissa jossa litran vesitilavuus, pärjäävät viikokin ilman kastelua. Valitettavasti pienissä noin 3dl purkissa olevat chilit nuukahtivat juhannuksena, kun olin kahden yön yli reissussa.

Niabo

Mulla on nyt kaikki chilit lopullisissa ruukuissa. puolet 19L ruukuissa ja puolet 6,5L ruukuissa :)

Xbow

kesäkuu 23, 2009, 14:59:54 ip #7 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 23, 2009, 15:12:54 ip käyttäjältä Xbow
Jos mahtisatoja haluaa, niin väittäisin, että ruukun koolla silloin on merkistystä. Papukaijamerkin annan sille, joka kasvattaa allaolevan kokoisia ja samanlaista satoa tekeviä kasveja 3 dl multapurkeissa. Itseasiassa pitäisi olla koko ajan kastelemassa, turbojuuretkin varmaan tarvittanee.

Fataliin sivuilta jotain multachilejä:
Aji Benito
CGN 22871
Starfish

Mutta joo, iso ruukku ei todellakaan ole mikään mahtisadon tae, esimerkiksi allekirjoittaneella on siitä kokemusta :p Eiköhän se käytössä oleva tila vähän määrää ja esimerkiksi minunkaltaiselle räpeltijällekin pienemmätkin sadot ovat ihan ok :)

Edit2: Lajikekin tietenkin määrää, toiset chilit ovat luonnostaan pienempiä. Vaikea sanoe Pepperonista mitään, mutta päiväkirjoista päätellen pepperonilajikkeenakin markkinoitu Lombardo olisi keskikokoinen chili, joka viihtynee 3-15l ruukussa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Herpiili

Iso ruukku on mahtisadon tae jos olosuhteet ovat optimaaliset ja kasvi ehtii kasvattamaan riittävän suuret juuret satokaudeksi. Monesti käy niin että juurakon kasvatuksessa kestää _kauan_ ja satokausi alkaa vasta kun syksy on jo meneillään. Kasvit satoavat isoissa ruukuissa kyllä varmemmin isomman hedelmämäärän kera kuin pienissä mutta satoisuus voi olla yhteenlaskien pienempi ellei kasvi ehdi hedelmäntuottoon ajoissa. Itse olen suosinut suuria (20+) litran ruukkuja sellaisten kasvien kanssa jotka on tarkoitus pitää hengissä pidemmän aikaa.

Jotkut lajikkeet myöskään eivät kasvata hirmuisen suurta juurakkoa ja esimerkiksi bird's eye baby taisi kasvattaa kasvihuoneen turvesäkissä varsin minimaalisen juurakon koska kasvi ei kovin suureksi itsessäänkään kasva.

Jos on kasvihuone käytettävissä riittävän ajoissa keväällä niin suurikin ruukku saattaa olla varsin toimiva ja satoakin syntyy.