Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Onhan nuo selkeästi ripsiäisten tekoja, mutta niitäkin on tosiaan monta erilaista. Meille ne tulevat joka kesä kait lentämällä jostakin parvekkeen lähistöllä olevista kasveista. Vielä ei ole näkynyt, mutta eipä ole paljon laseja auki pidetty.
Meillä tuhoava ripsiäislaji häviää parilla mäntysuoparuiskutuksella (3-5%). Tuo on vain suttuista puuhaa, kuten Sprutzitkin, sillä ne pitää saada lehtien alapinnoille.
Yleensä vien suihkuteltavat ulos tai kylppäriin, mutta isoina niitä ei enää saa irti toisistaan ja paikaltaan. Silloin pitää turvautua spraypulloihin. Raid (House & Garden) on yleensä tehonnut, mutta pari kertaa sitäkin on ruiskuteltava noin viikon välein, kun uusia tuholaisia kuoriutuu. Sitä ei kannata ruiskuttaa auringonpaisteella, vaan odottaa iltaa. Spraypulloista ei saa ruiskuttaa lian läheltä, lehdet jäätyvät. Metri lienee jo hyvä turvaetäisyys.

inoksi

Mikähän chilejä vaivaa, molemmissa chinenseissä runsaasti tälläisiä lehtiä? Baccat ja annuumit on fine samoissa olosuhteissa. Mainittakoon että joutui lasitetulle parvekkeelle vaikka säät on mitä on.
Kookokuitu + nutriforten 1+2 lanta.


Chilivaari

Kyllähän tuo sinänsä vaaraton ödeema on:
http://chilivaari.blogspot.com/2019/04/mika-se-kasvien-odeema-oikein-on.html


Syntysyistä on vaikea arvailla. Perussyy on se, että lehdet eivät ehdi haihduttaa niin paljon kuin juuret imevät. Näin käy esimerkiksi, kun lehdet ovat kylmemmässä kuin juuret, saavat vetoa tai ovat hyvin kosteassa ilmassa.
Kastelun vähentäminenkin voisi auttaa, jos selvää lämpötilaeroa ei ole.

inoksi

Jees niin epäilin. Varmaan kun sisältä valosta ja lämpimästä ulos viileään ja kasvualustassa vielä runsas lannoite

kiesus

kesäkuu 12, 2019, 19:28:45 ip #2584 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2019, 19:30:53 ip käyttäjältä kiesus
Tervehdys foorumilaisille.

Chileissä ja tomateissa marssii muutamia tälläisiä elukoita mutta en pikku tonkimisella älynnyt että mitä
mahtavat olla ja onko syytä paniikkin.
Ohessa huonolaatuinen kuva jossa yksi jäsen pätkii kastelukannun päällä ihan reipasta vauhtia ja
toivottavasti siitä senverran selvän saa että laji selviää ja tarvittavat toimenpiteet sen myötä.

Ja tarkennetaan että eivät ole isoja ja mittaa ei mahda ainakaan paljon yli millin olla.



https://aijaa.com/9XbaWv

jussa

Lainaus käyttäjältä: kiesus - kesäkuu 12, 2019, 19:28:45 ip
Tervehdys foorumilaisille.



Tervetuloa foorumille. Kuvan perusteella arvelisin sen olevan kirva. Niitä on useita erilaisia: http://www.otokkatieto.fi/cat?id=6.
Normaalisti noista voi koittaa päästä eroon monin tavoin. Jos niitä on vähän, voi niitä listiä vaikka sormin. Toinen on miedolla saippualiuoksella suikuttelu, esim. mäntysuopaa veteen vaikka 2dl / 10l (ei ole tarkkaa). Kaikki kasvin osat pitää suihkutella joka puolelta. Biologinen torjunta on monen suosikki. Tarkoittaa sitä, että tuodaan paikalle kirvoja syöviä petoja, kuten leppäkerttuja, tai voi tilata Biotukselta jotain muita petoja. Voi niitä koittaa myrkyttääkin.

Tarkempia ohjeita löytyy hakemalla mm. tältä foorumilta.

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Rikkaruoho

Tällainen liittynee kasteluun/lannoitukseen?
Onko tuttu ongelma?

Aji Norteno. Puskassa myös isoja ok kunnossa olevia raakileita, mutta sitten muutamia näitä pienenä kurttuun meneviä.

https://ibb.co/L9pwbVd

Potmo

Hei!
Olin juuri kirjoittanut pitkän viestin tänne kuvineen kaikkineen (niiden lisääminen oli ihan...) ja sitten aikakatkaisu heitti minut pihalle. Jos siis jotain unohdan tässä kertoa niin kysykää ihmeessä :D

Yritin jo googletella ja etsiä vastausta, mutta mitään vastaavaa en oikein löytänyt, joten ajattelin kokeilla onneani ja kirjautua ongelmineni tänne. Pahoittelut mikäli tämä on jo jossain käsitelty. Ehkä hakusanani vain olivat hanurista :D

Asiaan:
Aamulla huomasin chilini pudottelevan lehtiään. Lehdet ovat vihreitä ja täysin terveen näköisiä, lukuunottamatta punaista ruotoa (ja toki sitä, että chili päätti heivata ne menemään). Pikaisella googletuksella selvisi, että kyse on joko jostain puutoksesta tai valotilanteen muuttumisesta? Lehtiä lähtee lähinnä runkojen keskiosasta. Toistaiseksi niitä on lähtenyt about kourallinen ja lisää näkyy olevan lähdössä, joten chili kaljuuntuu hyvää vauhtia.
Kuva chilistä:

Kuva parista pudonneesta lehdestä:

Tämä ei varsinaisesti pikaisen googletuksen jälkeen aiheuttanut huolta ja pienenpieniä vauvalehtiä varressa näkyy olevan tulossa jo kuitenkin.

Mutta sitten huomasin, että latvustojen joissain lehdissä on pieniä "nystyjä", joita kuvaamaan en keksi parempaa vertausta kuin paperin, jota olisi tökitty jollain tikulla. Lehdet ovat siis näppyläisen näköisiä ja alapuolelta kuoppaisia. Mitään värimuutoksia en havaitse eikä lehden pinta näytä olevan rikki tai natusteltu. Lehti ei myöskään vaikuta miltään kohtaa paksummalta eikä ohuemmalta. Paperivertaus on osuvin, jonka keksin.
Kuva lehden pinnalta:

Mitään ötököitä tai niihin viittaavaa en ole vielä havainnut, mutta jatkan tarkkailua. Ainoastaan harsosääsket ovat vaivanneet muita kasvejani, mutta eivät nekään käsittääkseni tällaista aiheuta. Pari viikkoa sitten käytin lehtiin suihkutettavaa myrkkyä ötököitä vastaan ja pari muuta kasvia hieman suutahti siitä, en tiedä voisiko samasta olla kyse tässäkin. Aika myöhässä tulee kyllä reaktio jos siitä johtuu. Ja minä kun vasta eilen menin kehumaan miten nätisti ja terveenä meidän chili kasvaa  ::)

Ainoa muutos chilin elämässä viimeaikoina on ollut se, että se muutama päivä sitten alkoi haarautua ja eilen havaitsin ensimmäiset pienet nuput latvoissa. Kasvi on istutettu siemenestä keväällä, joten en odota satoa tai edes varsinaista kukintaa vielä, katsotaan nyt mitä tuo kasvi päättää tehdä. Olen siis tässä lähinnä utelias ja kiinnostunut kasvin itsensä hyvinvoinnista, en sadosta. Chili oli myös pari päivää eri paikassa, voisikohan se vaikuttaa? Siirsin sen ehkä pari metriä kauemmas ikkunasta, että sillä olisi enemmän tilaa (ei kuitenkaan ollut minkään varjossa tms), mutta tänään siirsin sen sitten takaisin tuohon vanhalle paikalleen ikkunalaudalle kaiken varalta.

Kiitos sinulle, joka jaksoit tämän romaanin lukea ja erityisen kiitollinen olen jos joku osaisi kertoa mikä tätä vaivaa :)

P.S. Anteeksi kuvanlaatu, kuvat on otettu perunalla. Idean pitäisi kuitenkin tulla selväksi. Mikäli tarkempia kuvia tarvitsee niin kaivelen tuon vanhan järkkärini tuolta esiin :)

Chilivaari

heinäkuu 29, 2019, 12:12:23 ip #2588 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2019, 12:23:23 ip käyttäjältä Chilivaari
Eipä ole neuvojista tungosta, mutta ymmärrän syyn. Kun ei tiedä, on vaikea lähteä neuvomaan.


Minulla on joskus esiintynyt vastaavaa, enkä ole pystynyt selvittämään lehtien putoilun syytä. Sitä vain tapahtuu joskus. Erityisesti muutamille baccatumeille on tavallista, että haarautumiskohdan alapuolelta lehdet putoavat, kun latva kasvaa. Niihin tulee selvä runko.


Muutokset kasvuoloissa voivat aiheuttaa tuota, siirto jopa kääntö ympäri. Jos vettä makaa juurilla jonkin aikaa, tuloksena voi olla lehtien tippumista, jopa totaalinen tuho. Kylmä ja vetoisa paikka, mutta sellaisiahan ei viime aikoina ole ollut, voisi aiheuttaa latvassa kuvaamasi lehtien nypyt. Ne voisivat olla vaikka kasvien ödeemaa. Kuvastasi voisi tulkita, että chili pitäisi enemmästä valosta. Lehtien välit ovat pitkiä, eikä värikään ole kovin tumman vihreä, mutta se saattaa olla aivan väärä tulkinta, varsinkin, jos kuvan laadussa sinustakin on toivomista. Chilit kuitenkin pitävät paljosta valosta, suorasta auringonpaisteestakin, kunhan kastelu on kunnossa.


Jos latva kasvaa hyvin ja uusia lehtiä ilmestyy, ei kannata huolestua.

Huru-ukko

Lisätään  vielä että ruukku olisi aika vaihtaa isompaan kun tarkemmin katsoo. Sulla on vissiin tuo isompi estämässä juurien liian lämpenemisen.
Tämä ei vaikuta lehtien tippumiseen.

Potmo

Kiitos vastauksista! Ne tulivat nopeammin kuin odotinkaan.
Suorassa auringonvalossa chili on ollessaan tuossa ikkunalaudalla (jos siis aurinko sattuu paistamaan :D ) aamusta ja aamupäivästä useita tunteja, kunnes illaksi siirtyy paistamaan keittiöön (olisiko kasvia järkevää siirtää illaksi keittiöön saamaan tuota ilta-aurinkoa vai suuttuisiko se tästäkin? Enemmän haittaa vai hyötyä?). Sen enempää en osaa aurinkoa taikoa ellen lähde viemään tätä katolle :D
Hyvä tietää, että mitään hälyyttävää ei ehkä kuitenkaan ole tapahtumassa :) Uskoisin että syy tuohon tiputteluun voi olla se, että siirsin sen pois tuolta ikkunalta pariksi päiväksi. Katsellaan mihin tilanne lähtee kehittymään nyt kun se on taas tuossa tutulla paikallaan. Tuuletusikkuna saattaa joskus olla tässä auki kaikkein kuumimpina päivinä, eli mitään kylmää viimaa tai vetoa ei pitäisi olla. Ikkunan takana on myös lasitettu parveke, joka on myös "mukavan" lämpöinen, eli ilmavirtakin on harvoin edes viileää.

Tuosta lehtien pitkästä välistä sen verran, että tuosta tosiaan on siis todella paljon jo tippunut nuita lehtiä, alunperin ei ollut läheskään näin säälittävä näky. :D Aiemmasta tilanteesta en kyllä hoksannut koskaan kuvaa ottaa, että voisi vertailla. Tosin en ole varmaan koskaan nähnyt oikeaa chiliä livenä, lukuunottamatta niitä marketeissa myytäviä amppeliversioita, eli en tiedä mikä sopiva väli kuuluisi olla. Näissä ollut ehkä sentin luokkaa silloin kun lehdet vielä olivat paikallaan (arvioin noista nystyistä mitä jäi jäljelle). Väri on tuo tuollainen basilikanvihreä, irronneiden lehtien kuvassa ehkä realistisimmillaan. Uudet pikkulehdet toki hieman kirkkaampia.
Mullat vaihdoin vasta ehkä kuukausi sitten, jolloin siirsin chilin tähän isompaan ruukkuun (en tiedä mistä noita muovisia sisäruukkuja saisi isompana, kaikki kun tuntuu olevan maksimissaan tuota samaa kokoluokkaa), joka sattuu olemaan suurin omistamani. Leveämpiä on pari, mutta ne ovat sitten matalampia. Tuossa tuntui nuo juuret kasvavan enemmänkin alas- kuin sivulle päin, joten valitsin tuon hieman kapeamman, mutta korkeamman vaihtoehdon. Sivulle ei juuria oikeastaan edes ollut, muutama pikku roikale vain. Silloin ainakaan en huomannut juurten olevan kovin suuria ja mietin jopa tuleeko tässä jo liikaakin "hukkatilaa". Tosin en chileistä mitään tajuakaan, olen vain kasvattanut tätä kuten muitakin viherkasvejani :D Tuo ulkoruukku on ihan vain sisustuksellisista syistä, minä kun en oikein välitä noiden mustanruskeiden muoviruukkujen ulkonäöstä :P Koristeita kasvit minulle ensisijaisesti ovat, mutta toki pyrin huolehtimaan niistä parhaani mukaan.

Jos jollain olisi suositella jotain hyvää ja edullista nettisivustoa mistä saisi isompia "sisäruukkuja" (muovisia?) ja mikä olisi kokosuositus niin voisin tilailla kun seuraavat tuet tulee tilille :) Aiemmin olen tosiaan arvioinut ruukun koon vain juuriston koon perusteella.

Kiitos vielä  :chili: Amatöörinä aina jännittää esittää "tyhmiä kysymyksiä", mutta vastaukset olivat valaisevia ja asiallisia. Arvostan!

Chilivaari

Eipä sitä huoneesta toiseen kannata kanniskella päivittäin, mutta sitä parveketta lasin takana ajattelin. Siellä on huomattavasti enemmän valoa kuin huoneessa. Aurinkoisina päivinä kyllä pitää laseja avata, ettei tule liian kuuma ja sehän ei taas kaikille sovi esimerkiksi lemmikkien karkailuvaaran tms. vuoksi. Tuossa on minun lasitetun parvekkeeni kuvia, tosin seitsemän vuoden takaa. Nyt on hieman väljempää: http://chilivaari.blogspot.com/2012/06/valiraportti-parvekkeelta.html


Mikä chilisi on nimeltään/lajikkeeltaan? Sekin vaikuttaa valon tarpeeseen, jos satoa haluaa saada.


Tuossa sinun ruukkuvirityksessäsi muuten on se vaara, että vettä jää sinne ulkoruukkuun ja se pitää juuret liian märkinä. Ylen määrin siis ei kannata kastella.

Potmo

heinäkuu 29, 2019, 21:24:46 ip #2592 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2019, 21:31:01 ip käyttäjältä Potmo
Juu, enpä ole tajunnutkaan tuonne parvekkeelle viedä, siellä kun ei ole mitään pöytää tms. Kun ei kumpikaan tupakoida niin ihan käyttämätön turhake meille, sen aina unohtaa hyödyntää :D Naapurissa kyllä poltetaan niin usein on se tupakanhaju tuossakin meidän partsilla niin ei kyllä tosiaan voi siinä olla (minulle tekee migreenin jos haistan savua).
Ehkä jos tämän ikkunaseinän viereen laittaisi sen tuonne niin saisi valoa, kun joutuu tuossa lattialla olemaan ja aika vähän aikaa siihen tuntuu aurinko paistavan. Tai mistäs minä tiedän kun heräilen puoliltapäivin niin en ehdi sitä nähdä  ;D Pärjäisiköhän yön yli jos illalla sen jo sinne laitan valmiiksi aamuaurinkoa odottamaan? Sitten päivän mittaan jos siirtelen sitä sitämukaa kun se auringon vana tuossa lattialla liikkuu kunnes katoaa iltapäivällä :D
Lajikkeesta ei kyllä valitettavasti ole mitään käryä. Joskus parisen vuotta sitten ostin siemeniä Joensuun Botanialta enkä älynnyt pistää sitä pussia/etikettiä talteen kun tuon istutin.  :-[

Kastelun teen kaikille kasveilleni niin, että kastelen joko suihkukaapin tai lavuaarin yllä pelkästään tuossa muoviruukussa ja jos/kun rei'istä ei valu vettä niin siirrän takaisin tuohon ruukkuunsa. En koskaan kastele kasveja niiden koristeruukuissa, olen ihan liian vainoharhainen siihen :D

Huisin hieno tuo parveke! Minulla on vaan yksi onneton lyhty tuollaisessa pyykinkuivaustelineessä, joka seinästä tököttää. ;D

sorrii

Minä olen kasvatellut lasiparvekkeellani (muun muassa  8)) chilejä kohta 10v. Lämpö/kylmä-ongelman ratkaisin pitämällä ovea rakosellaan (5-10cm) maaliskuun lopulta lokakuun lopulle. Lasit ovat ulospäin suljettuina lähes aina, vikkei mitään elukoita tai pikkulapsia olekaan. Pahimmilla hellekausilla oon joskus pitänyt laseja auki, mutta varsinkin Ajit -joita ainoastaan itäparvekkeellani kasvattelen- työntävät oksaa ulos ikkunoiden rakosista aika nopeaan, niin oon alkanut pitämään lasit kiinni: olempa välillä jopa teipannut ne tiiviiksi, kun kokeilin kuinka pitkään voin syksyllä/talvella kasvejani siellä pitää elossa. Ennnätys on tapaninpäivään asti  ???  ... Silloin oli joulunpyhinä -20 astetta C ja ikkunoissa 4cm jääkerros sisäpuolella. Resoissa (kasvit olivat kahdessa ebbissä) oli jos sentin jääkerros kun olivat lattialla, mutta Ajit senkus porskuttivat ja kukkivat edelleen. Satoa maistui vain kitkerälle ja puiselle ... Kannatti kokeilla  :D :D :D

Käytännössä siis 5cm rako pitää parvekkeella riittävän lämmön ainakin baccatumeille vaikka ulkona olisi 0-keli. Heltellä se estää kasveja läkähtymästä. Jos siis ei pelkää että rosvot sieltä tulisivat, niin ei ainakaan mun mielestäni se vähäinen veto kämpässä haittaa mitään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Potmo

Jos tänne ylimpään kerrokseen joku atleettinen rosvo haluaa parvekkeen kautta kavuta niin "all power to them" :D Enemmän minua häiritsee kaiken maailman öttiäiset mitkä pääsee parvekkeelta asuntoon. Eivät anna nukkua kuitenkaan. Hyvä jos chilit ovat noinkin kestäviä, ehkä minä sitten aurinkoisina päivinä uskallan tuon omani tuonne parvekkeelle pistää hyvillä mielin (tai jos aurinkoa on odotettavissa niin sitten jo edellisenä yönä niin saa sen auringon sillä aikaa kun itse nukun) :) Vaikka toki arvelluttaakin miten käy, jos se kerran suuttui jo tuosta parin metrin siirrosta samassa huoneessa :D

Nyt on ollut sen pari päivää takaisin tuossa ikkunalaudalla enkä ole havainnut enempää lehtien pudottelua. Jee! Jos tekee kukkia noista nupuista niin katson minkälaisia ne ovat (jos auttaisi lajintunnistuksessa?) ja sitten napsin ne pois. Sadosta ei niin väliä, minusta tuo on huonekasvina kaunis (mikäli saa ne lehtensä joskus takaisin). Jos joskus pari hedelmää tekee niin mies saa niistä tehdä itselleen jotain, oma massu kun ei niitä kestä syödä kuitenkaan :)

Potmo

Heissan! Ajattelin vähän päivittää tilannetta. Eli ilmeisesti tuo minun chili nyt vain suuttuikin paikanvaihdoksesta, lehtiä ei ole tippunut enää takaisin ikkunalle päästyään. Nystyt lehdissä edelleen näkyy, mutta niitä ei ainakaan vaikuta tulleen lisää.
Uusia pikkulehtiä tulee pudonneiden tilalle ja ensimmäisen kukan aukeamista odotan, että saisin vihdoin tunnistettua tuon lajikkeen :) Nyt on vasta nuppuja, joista yksi avautumassa.

eikibuu

elokuu 20, 2019, 14:18:27 ip #2596 Viimeisin muokkaus: elokuu 20, 2019, 14:22:25 ip käyttäjältä eikibuu
Heihou kaikille!

Mulla ois nuori Apache chili, joka on ruvennut mietityttämään näin chili alottelijana.

Oikein virkee yksilö ollu, pukannut jo pariin otteeseen kukkaa ja hedelmää, mitä oon rajottanu muutamaan nyppimällä, kun on nuoren oloinen yksilö. Yläoksat, missä nuorimmat lehdet lähinnä sijaitsee on mukavan vihreet ja hyvävointisen näköiset, mutta kun lähenee multaa, alkaa murheenkryynit. Oli sitten nuorennäköistä, pientä lehtee tai vanhempaa, iso osa alimmista lehdistä on täysin vaalean keltaisia/haalean vihreitä. Keltaiset sitten aikanaan käpertyvät ylöspäin itseensä ja putoilevat pois. Kasvin puolessa vaiheessa taas on vaaleita lehtiä, joissa on erittäin tummaa jälkeä, kuin raukka olisi palanut (myös parissa pienemmässä lehdessä lähellä multaa on samanlaista kuviota). Kaikki paitsi ylälehdet myös ovat nuupahtaneen näköisiä.

(Mainittakoon vielä että pidän kasvia sisätiloissa, valoisalla ikkunalaudalla, jossa varjoa tuo hieman sälekaihtimet)

Mietinkin, että mikä voisi olla mahdollisesti hätänä. Epäilen lähinnä liikakastelua, mutta myös esim typenpuute-epäilys kutkuttaa taka-alalla. Mitä kannattaisi tehdä vai kannattaako tehdä mitään? Onko kasvi vielä pelastettavissa? Muita vinkkejä tälle yksilölle?

Tässä muutama kuva.
https://i.imgur.com/ulHDiGI.png
https://i.imgur.com/5mqsWez.png
https://i.imgur.com/EDpWYT6.png
https://i.imgur.com/vMXEMQy.png

Huru-ukko

Laita sille reilusti isompi ruukku, uskoisin että se ratkaisee ongelmat. Oletko lannoittanut minkä merkisellä ja kuinka paljon ?.

eikibuu

Jees, roger that, pengon jostain isomman ruukun asap.
En oo vielä lannottanu lainkaan kun se on ollu mun hoivissa sen verran lyhyen aikaa. Hoksasin että yks lehti on aika tyypillisen magnesiuminpuutteen näköinen ainaki: kellertävä mutta lehden suonet erittäin selkeen tummat. Eli luulen että jonkinlainen lannoite ois tosiaan tarpeen.

sorrii

Kuulostaa ja näyttää siltä että alalehdet kuihtuu luonnollisesti(kin) .. Jos ei ole täyttä valoa tarpeeksi ja kasvin alaosa ehkä varjossa niin lehdet putoaa turhina. Annuumi ei saa koskaan liikaa valoa ..  Jos lannoittaa, niin pitää katsoa että on vastaavasti valoa myös ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`