huhtikuu 19, 2024, 10:47:38 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kuivaus

Aloittaja Whili, syyskuu 16, 2011, 23:21:58 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Hei Toveri Chilipäät

Äiree toi mulle tuollaisen Severin merkkisen kuivaamon.
Ja, siinä ei oo termostaattia, pelkkä päälle/pois kytkin.
Niinpä KYSYMYS: mikä on oikea kuivauslämpötila ??

Oon lukenut, että yli 50 astetta kypsentää..
En tiedä Severin lämmöistä, onko kellään kokemuksia ko. merkistä ??
Laitetaanko vilkkurele ohjaan laitosta vai..  ;D  ??

Masa.T

Minulla on samanlainen ja olen laittanut puisia saslik-tikkuja kerrosten väliin, että ei käy liian kuumaksi (improvisoida saa ;)) ja ylimääräinen kuuma ilma pääsee pois. On kyllä toiminut kohtuullisesti.

Whili

Oletko mitannut lämpötilaa ??
Kauanko tarvitsee kuivata ??

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 16, 2011, 23:58:06 ip
Oletko mitannut lämpötilaa ??
Kauanko tarvitsee kuivata ??

En ole mitannut lämpötilaa mutta, kun chilit on rapeita eli napsahtaa poikki, niin on valmiita. Onhan tällä foorumilla juttua jonkun termostaatinkin asentamisesta tällaiseen temostaatittomaan kuivuriin, mutten nyt jaksanut hakea. Lämpömittaria voisi käyttää kyllä ja suurentaa rakoa.

Jahvetti

Itsellä Obh Nordica, mutta varmaankin suht koht samantyyppinen viritys.

Alkuun saa olla pitkäänkin päällä yhtäjaksoisesti, mutta kun loppukuivuus lähestyy, niin kannattaa pätkiä esim. puoli tuntia päällä-puoli tuntia sammuksissa.

Ja kuten toverit Masa.T ja linker kertoikin, niin podi on kuiva silloin kun yhtään joustamatta napsahtaa poikki.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Whili

Severin puhisi ja chilit kuivu.
Mittailin lämpötilaa, oli aikaslailla 55-60 asteen välillä.
Kahdeksan tuntia ja kuivaa oli.

Jauhatuksen aikana suosittelen pitämään liesituuletinta täysillä, Herrasiunaa mikä chilipöly ja aivastelu.

sorrii

Kävipä muuten ensimmäiseksi mielessä että jospa kuivatut chilit säilyisivät jotenkin sellaisina nahkeina pulikuivina naposteluchileinä, vähän kuivahedelmien tapaan!
Onko kellään kokemuksia, tietoa. Eihän jerkyjäkään rutikuivaksi kuivata, niikuin ei luumuja, rusinoita, aprikooseja ym.ym. Säilyvyyttä voisi lisätä suolan ja/tai sokerin lisääminen?!?

Kirjoitinkin johonkin ketjuun kait kuukausi sitten ostamastani Prego-merkkisestä kuivurista. Honkkarissa maksoi muistaakseni ~35€ ja on varustettu jopa lämmönsäädöllä, juu.
Sehän säädin ei sisällä mitään termostaattia, vaan jonkunlaisen tehosäädön 1,2,3,4,jne. vaikkakin nuppiin merkitty asteet 35-40-45-jne
Ekalla kokeilulla tein jerkyä ja pistin kuvuriin sisään digilämpömittarin anturin. Lämpö nousi tosi hitaasti, ja tuotten alkaessa olla kuivaa nousi reippaasti yli asetetun lämpötilan.
Hintaisekseen kait ihan ok peli, kuitenkin...

Nyt sitten kun alkaa oleen se paras sato liemeen säilöttynä, piti loppuja roippeita vielä kuivata, niin huomasin etteipä tulekaan enään lämpöä tosta vehkeestä. Eli 35 euron kuivurilla voi onnistua kuivaamaan puolet pienen kaksion chilisadosta. Loput saa kuivata uunissa tai jättää sellaisiksi vegaani-jerkyiksi  :-\
Pregon raahaan Honkkariin ja vaadin rahat takaisin (ostin muuten viimeisen kappaleen ;) ) ... vaikkakin samaa tuotetta oli silloin Motonetissä vitosen kalliimmalla ...
Jollain sienifoorumilla oli kokemuksia Pregosta, että lämpö toimii on-off-periaatteella eikä säätönuppi siis toimi kuten pitäisi ... Paska vehje siis.


Oishan se ajanut tarkoituksensa, jos olis kestänyt kuusi kertaa käytön ja vaikka kaksi kuukautta. Nyt onnistui 3 kuvaussatsia ja yksi kuukausi....

On se kumma miten nykyään myydään ihmiselle paskaa! Onneksi oon jo oppinut pitämään kuitit tallella...


ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Sieniä olen kuivatellut 40l saavissa, jonka kylkeen alas on tehty reikä autonsisätilan lämmitintä varten. Kuivaustelineenä taas marjojen puhdistusritilä pyöreä. Pidikkeeksi ritilälle käy vaikka ohut keppi jolle porataan reiät saavin kylkeen ritilän ollessa mukana asennuksessa. Ämpärillinen suppiloita tai tatteja yms...kuivaa rapeiksi obauttiarallaa 12h....Lämmittimen mallit ja tehot ratkaisee myös, omassani on vain  kylmä, lämmin ja kuuma, lämmin on riittänyt. Tuota varmaan voi soveltaa chileihinkin. Periaattessa kaikki on vielä useimmilla olemassa olevaa tavaraa, tosin saavi soveltuu vedenkantoon huonommin tuunauksen jälkeen  ::).

sorrii

Saakos sellaisen auton lämmittimen sitten reilusti edullisemmin kuin ton 35€ kuvurin. Olettaen että saaveja saa ilmaiseksi ...  :'( ..haloo?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Halvimmat maksaa parikymppiä, ainakin Rauman honkkarissa olin niitä näkeväni....Kuinkas paljon tuohon 35E kuivuriin mahtuu tavaraa..?
Tuon systeemin tein joskus, kun kuivureitten hinta oli pilvissä....

sorrii

Taisi siin olla 5 tai 6 kpl n.40cm kiekkoja ..
Ei toi mikään ihanteellinen ole! Niiden kuivatustasojen ritilätkin on niin harvassa että pienemmät chilit ja palat tippuu väleistä. Mä laittelin hankalimmissa talouspaperia väliin. Kiertäähän se ilma ..
Aikaisemmin, ja nytkin kun en oo saanut uutta, oon kuivannut chilejä uunissa paperin päällä pellillä; 60-70 astetta ja luukku rakosellaan pari senttiä. Rapeeta tulee muutamassa tunnissa. En mä oikein tiedä haittaako se edes jos nuo chilit vähän kypsyykin samalla, kunhan eivät ruskistu iha hiiliksi. Jos saan Honkkaris rahat takaisin tosta paskasta, niin meen ostaan koko rahalla toffeeta..

Ihmettelen vaan yleisesti miten paskaa tavaraa nykyään myydään kaupoissa. Mulla on viime vuosina tullut useammin susikappaleita kuin toimivia värkkejä vähän joka alueella.
Mikro hajosi alle vuoden (OBH Nordica Chili), ledi-taskulamppuja oon raahannut urakalla Biltemaan ja Honkkariin [hyvä puoli tiet, että ovat toimineet muutaman kuukauden; sitten oon saanut uuden tai rahat takaisin, kuten kävi Biltemassa]; WD Caviar Black -kovalevy tilttasi viikon jälkeen; Princess -vedenkeittimen vaihdoin kaksi kertaa - sitten sain toimivan, joka on pelittänyt jo pari vuotta; Samsungin tietokonenäyttö hajosi reilussa 2 vuodessa - onneksi takuu oli 3; Bilteman sääasema petti kuukaudessa; Honkkarin Jebao-vesipumppu sammahti 2 kk jälkeen; .... sähkötyökaluja, kodinkoneita, elektroniikkaa ... Joko mussa on jotain säteilyä joka rikkooo kaiken, taisitten nykyään valmistajat saa voittonsa sillä, että ihmiset ei tajua säästää takuukuitteja.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Aikuinen ihminen ihmettelee, miten kamat ei kestä käyttöä. Ostopaikkoina Biltema tai Hong Kong. Haloo hei. Edes Magliten leditaskulamput eivät kestä käyttöä, joten miten bilteman?

Ei ole oikein kestävän kehityksen mukaista ostaa kuukauden välein uutta muovirimpulaa, kun kunnon vehje pelittäisi pari vuotta. Kun vielä lasket palautuksiin/vaihtoihin käytetyn ajan sekä vaivan ja vitutuksen kun laite lopettaa toiminnan kesken jotain tärkeää niin lienee sanomattakin selvää, ettei sitä halvinta kannata ostaa.

Jos haluaa hyvän ja halvan, joutuu ostamaan kaksi eri tuotetta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

LainausEi ole oikein kestävän kehityksen mukaista ostaa kuukauden välein uutta muovirimpulaa, kun kunnon vehje pelittäisi pari vuotta. Kun vielä lasket palautuksiin/vaihtoihin käytetyn ajan sekä vaivan ja vitutuksen kun laite lopettaa toiminnan kesken jotain tärkeää niin lienee sanomattakin selvää, ettei sitä halvinta kannata ostaa.

Noin se taitaa olla ... hmh!

Toikin kuivuri tuli ostettua periaatteella "kokeillaan ny; ostan sit kunnollisen jos sitä oikeesti kaipaan..."

Muhii tässä kyllä idea taas, ettäs jos rakentaisi itse! MINÄ yleensä saan haluamani vain tekemällä itse - lukkuunottamatta tiet sitä Diamond-pannua ;)
Ol jo aikaisemmin tapa pienimuotoista kuivausta harrastella tietokoneen sisällä! Mulla kun tuli pari kourallista kerralla noita cascabelleja, jotka vaatii aika pitkän kuivauksen, jos haluaa ne säilyttää sellaisina helisevinä kulkusina. Hah: sehän toimii, kun on aikas tehokkaat komponentit isoilla jäähysäleiköillä (myös näyttiksessä), tuuletus kunnossa ja kone päällä 24/7.
Siitä sitten poiki joskus ajatus että tekisin vanhasta romukotelosta kuivaimen jättämällä vaan virtalähteen ja kuoret; sisälle verkkotasoja ja joku lämpövastus ... En vaan viitsinyt ... tyhmä idea.

Nyt vaan taas kun noiden kaupan halpisten taso on mitä on, ja hyvät maksaa liikaa, että jos kuitenkin. Varastosta löytyy rst-verkkoa 4mm silmäkoolla. Laatikon saa vaikka jostain vanhasta mikrouunista tai pölynimurista, kele. Joku kertoi kuivailleensa isossa saavissa auton sisälämmittimen avulla. Ehkä noi autovarusteet on kehitetty jo vähän kestävämmiksi tuotteiksi, kun niitä ostaa enempi miehet ... Kyä jotain täytyy keksiä.

Tän syksyn loput tsilit kyllä kuivaan uunissa, tietokoneessa, tai säilön etikkaan. Kuivurisähläys loppui tältä vuodelta. Toisekseen noi 300g'n rocotot kuuluu syödä tuoreena!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Skuolfi

Ostakaa Sopu-kuivuri, maksaa kyllä satasen verran, 3. Vuoden takuu ja mahtuu kerralla paljon. Soputuote.fi

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Skuolfi - heinäkuu 17, 2014, 18:17:06 ip
Ostakaa Sopu-kuivuri, maksaa kyllä satasen verran, 3. Vuoden takuu ja mahtuu kerralla paljon. Soputuote.fi


Kenties myyt itse kyseistä tuotetta? Ensimmäinen viesti foorumille, 3v vanhaan ketjuun, ja vieläpä mainos ;)

Max_7Pot

Ostin keväällä yhdeltä kuolinpesältä Marlemi Oy:n tekemän Orakas-kuivurin halvalla. On tosi pätevä kuivuri. Termostaattiohjattu 1.1 Kw lämpövastus ja 40 litran tilavuus. Rakenne on paksuhkoa teräspeltiä, ei siis mikään muovihärpäke. Ensimmäiset pari ämpärillistä chilejä on jo kuivattu ja todettu kuivurin toimivan hienosti. :)

tellie

No niin. Yli 10 vuotta on vanha kuivurini toiminut ihan moitteetta. Nyt on alkanut ilmetä sellaista moitteen sanaa, että mikäli sillä yrittää kuivata jotain märempää (esim. omenalohko), niin palaset tarttuvat kiinni ritilöihin. Siinä saa sitten kirota kuin turkkilainen kun yrittää saada niitä ns. helvettiin siitä ja silti puolet jää kiinni.

Neuvoja, ideoita, kotikonsteja? Ei oikein viitsisi muuten toimivaa peliä lähteä poistamaan käytöstä.

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 31, 2011, 15:03:01 ip
Sieniä olen kuivatellut 40l saavissa, jonka kylkeen alas on tehty reikä autonsisätilan lämmitintä varten. Kuivaustelineenä taas marjojen puhdistusritilä pyöreä. Pidikkeeksi ritilälle käy vaikka ohut keppi jolle porataan reiät saavin kylkeen ritilän ollessa mukana asennuksessa. Ämpärillinen suppiloita tai tatteja yms...kuivaa rapeiksi obauttiarallaa 12h....Lämmittimen mallit ja tehot ratkaisee myös, omassani on vain  kylmä, lämmin ja kuuma, lämmin on riittänyt. Tuota varmaan voi soveltaa chileihinkin. Periaattessa kaikki on vielä useimmilla olemassa olevaa tavaraa, tosin saavi soveltuu vedenkantoon huonommin tuunauksen jälkeen  ::).


Mieleen nousee kysymys siitä, mihin lämpöihin saavi päätyy. Monissa saaveissa on maksimikäyttölämpötilaksi ilmoitettu 60 astetta. Kokemus on osoittanut, että saavi kestää kyllä 60 astetta ja yli esim. mitenkään erityisesti lötkistymättä (en ole saanut sankoa sen kummemmin sulamaan kiehuvalla vedelläkään, siinä vain pehmentyy), mutta sellainen kysymys itsellä herää, että mitä siinä 60 asteen yläpuolella sitten alkaa tapahtua. Että alkaako muovista haihtua esimerkiksi pehmittimiä tai vastaavia, kun käyttölämpötila ylittyy kovinkin härskisti? Tämä ei siis missään nimessä ole tieto, vaan pelkkä heräävä kysymys, johon itse haluaisin vastauksen ennen kuin "uskaltaisin" tällaista ratkaisua lähteä soveltamaan.

Huru-ukko

Lämpötila oli tuossa mallissa 30-35 astetta. Lämmitin ei ole sisällä, vaan muutaman sentin päässä saavista.

Jos tuntuu että on liian kova lämmöt, niin lämmitintä kauemmas, jos siinä ei ole säätöä.
Voin tietty ottaa kuvankin huomenna......Yritän muistaa.

tellie

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 20, 2014, 22:08:46 ip
Lämpötila oli tuossa mallissa 30-35 astetta. Lämmitin ei ole sisällä, vaan muutaman sentin päässä saavista.

Jos tuntuu että on liian kova lämmöt, niin lämmitintä kauemmas, jos siinä ei ole säätöä.
Voin tietty ottaa kuvankin huomenna......Yritän muistaa.


Hulluko sellaista sisällä :P Lähinnä ajattelin, miten herkkään tarttuu tuollaiset kuivattavaan tuotteeseen kiinni. Mutta jos on kuitenkin noin selkeästi maksimikäyttölämpöjen alapuolella, niin eipä kai siinä sitten mitään sen kummempaa pitäisi olla.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: tellie - heinäkuu 20, 2014, 22:15:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 20, 2014, 22:08:46 ip
Lämpötila oli tuossa mallissa 30-35 astetta. Lämmitin ei ole sisällä, vaan muutaman sentin päässä saavista.

Jos tuntuu että on liian kova lämmöt, niin lämmitintä kauemmas, jos siinä ei ole säätöä.
Voin tietty ottaa kuvankin huomenna......Yritän muistaa.


Hulluko sellaista sisällä :P Lähinnä ajattelin, miten herkkään tarttuu tuollaiset kuivattavaan tuotteeseen kiinni. Mutta jos on kuitenkin noin selkeästi maksimikäyttölämpöjen alapuolella, niin eipä kai siinä sitten mitään sen kummempaa pitäisi olla.


Itse kuivattelin sillä ulkossaunassa...