LED-nauha valaistukseen vaimo huomioiden

Aloittaja Fabricated, maaliskuu 03, 2015, 00:56:27 ap

« edellinen - seuraava »

Fabricated

Kun asustelee muitakin kotona ja ulkonäköseikat painaa valaistuksessa niin tuli vastaan tällainen LED nauha.

Viva-lite Full spectrum LED nauha
http://www.viva-lite.fi/fullspectrum-led-strip-light.html

Datasheetti kyseisestä tuotteesta. Lopussa aallonpituuden jakauma.
https://www.dropbox.com/s/6g1m3r6lagoisif/LED%20Stripe%2072W%20Datasheet.pdf?dl=0

Kun ei mikään halpa kapistus kuitenkaan kyseessä niin ajattelin ennen valaisimen rakentelua tiedustella vähän mielipiteitä tuosta. Lisävalaistusta tuon lisäksi tuskin olisi tulossa (jos ei normaalia kattovalaistusta lasketa), tosin ei vesiviljelylaitteitakaan tuon seuraksi.

Esimerkiksi tällä listalla saisin riittävän "sisustukseen" sopivan ratkaisun aikaiseksi.
http://www.ledtek.fi/Verkkokauppa/pyorea-lista-kirkas-kansi-p-515.html

Näistä LEDeistä pääsiassa keskustelua mitä täältä luin oli muutaman aallonpituuden käytön hyödyistä vastaan mahdollisimman laaja valon spektri. Ei oikein ratkaisua siihen tainnut tulla, mutta itseäni kiinnostaa jo sisustuksen takia mahdollisimman luonnollinen valo. Ei jaksa punaista tai sinistä valoa katsella.

Kysymys kuuluukin siis toimiiko? Monsterikasveja ei tarvitse tulla. Mutu on yhtä hyvää tässä kuin faktakin, toivottavasti joku jopa omistaisi kyseisen nauhan.

MiM

En tunne suoraan noita ledinauhoja, mutta viva-light loisteputkia olen käyttänyt 15 vuotta ja ovat kyllä olleet erittäin laadukkaita, eli sen perusteella voin suositella ainakin merkkiä. Ad-lux nimiseltä firmalta (Turussa, www.adlux.fi) olen niitä hankkinut. Tuo firma on myös laatuun panostava joskin varsin kallis. Siellä on myös myynnissä laadukkaita päivänvalospektrisiä lediratkaisuja.

Päivänvaloputken/ledin alla voi hyvin kasvattaa. Vie ehkä hiukan enemmän sähköä/kasvuyksikkö kuin kasvuun optimoidut lamput, mutta olohuoneessa ovat selvästi miellyttävimpiä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Althalus

Pyrin olemaan vastaamatta kysymyksiin jos en aivan varma asioista ole mutta jos kerran mutu erikseen hyväksytään niiin....

...Kyllähän se varmasti toimii siinä missä muutkin valot, mutta aika monta riviä saat varmaan laittaa vierekkäin että valoteho riittää.
1000 lumenea lupaa metrille nauhaa, jossa 60 lediä ja watteja 14. Lähemmäs kymmentä riviä laittaisin, jos itse tuosta rakentaisin.

En kyllä rakentais. On niitä voimakkaampiakin "Full spectrum" ledejä markkinoilla.

Tämä siis täyttä mutua ilman minkäänlaista ymmärrystä yhtään mistään.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

MiM

Tuossa toki Althaluksella hyvä pointti. En tiedä mihin hintaan noita saisit, mutta jos AdLuxin vastaavat maksavat virtalähteineen lähelle 50€/1000 lumenia ja laatuputkia saa alle 10€/1000 lumenia, ja valo/teho on noissa lähes identtinen niin itse päädyin vielä viime syksynä ihan loisteputkivalaisimeen.

Kun ne putket ovat muutaman vuoden päästä himmentyneet, niin voi katsoa miltä ledipuolella silloin näyttää.

Kyse on tietenkin kukkaron koosta ja sisustuksellisista + kasvatuksellisista vaatimuksista. Valotarvetta miettiessä on myös tärkeää ovatko ainoat valot vai toimivatko lisävaloina ikkunasta tulevan valon lisäksi.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Fabricated

Hyviä pointteja kiitos niistä.

Taidan jättään näistä rakentelun johonkin muuhun käyttöön ja laittaa valaistuksen sitten loisteputkilla. Niihin saa ihan ok näköisiä härpäkkeitä valmiina ja halvemmalla. Tulee siihen paikkaan ikkunasta toki valoa muttei mitenkään liikaa kun luoteeseen avautuvat.

Caide

Kiinasta tilasin LED-nauhat ja 70 euroa maksoi 140W edestä nauhaa ja virtalähteet. Laitoin kaksi varmuuden vuoksi. 10m nauhaa n. 1,5m valaisimessa ja kyllä tossa silmällä katsomalla näyttäisi ihan reilu valo olevan. Katotaan nyt miten taimet vielä kasvavat. Väri on miellyttävä kun otin toisen musitaakseni 4000K ja toinen oli sitten 5600K tai jotain, ei voi muistaa...  ::)

svalli

Minä tilasin täältä ja viikossa tuli paketti perille.

Mulla on käytössä kumpiakin 5050 ja 5630 kylmän valkoisia ledejä. Noin 20 x 30 cm alumiinilevyssä on 2,4 metriä LED nauhaa. Pienet petunian pistokkaat ja Bulgarian Carrot chilin taimet tekee jo nuppuja, joten hyvin tuo spektri näyttää toimivan.

Koska itse olen talouden vaimo, valaisimen ulkonäkö ei ole ollut huolenaihe.  ;D
On mulla sini-puna-LED valojakin käytössä, mutta kaikki uudet viritykset on noita kylmänvalkoisia.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: svalli - maaliskuu 04, 2015, 09:31:50 ap

Koska itse olen talouden vaimo, valaisimen ulkonäkö ei ole ollut huolenaihe.  ;D



Heh jollain vain on helpompaa valaistusratkaisuiden kehittely  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014