maaliskuu 29, 2024, 13:17:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien savustaminen

Aloittaja Hannele, syyskuu 29, 2007, 11:42:26 ap

« edellinen - seuraava »

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MiM

Lainaus käyttäjältä: pave_p - tammikuu 03, 2015, 10:44:18 ap
Sen verran poltteli, että päätin sitten alkaa kokeileen pukinkontista tullutta ProQ- savugeneraattoria.


Kalat suolasin eilen, Jalapenot ja Locatot otin pakkasesta.

Lunta satelee ja muutenkin kostee keli, +1 aste lämmintä.  8)
Savustus tapahtuu pallogrillissä, tökkäsin kinkun paitomittarin poistoilmaaukkoon ja +10 astetta näyttäs nyt sisälämmöks.
Kalasta saattaa tulla makua chileihin ja muutenkin olosuhteet eivät ehkä parhaat mahdolliset. 

mutta
Katotaan miten äijän käy  :o


No miten äijän kävi? Olen nyt kolunnut läpi kaikki nämä 16 sivua ja sormissa palaa jo savupurut... kovasti kiinnostaa kyseinen härpäke, nimenomaan pallogrillin kanssa käytettäväksi. Pysyikö käynnissä ja tuliko hyvää? Tarttuiko kalan maku/haju chileihin?

Tuo 10 asteen lämpönousu kuulostaa siten lupavalta, että kesälläkin voisi yön yli savustaa kalaa... Laskin että jos tuo polttaa 100g puuta noin 10 tunnissa, niin se vastaisi palttirallaa 50W, eli hehkulampun verran tuottaa lämpöä. Siten tuo 10 asteen nousu tuntuu ihan uskottavalta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

GynZi

Alkoi vanha ugly barrell, joka oli hyvä lähinnä lihan savustamiseen mutta jonka lämpötilan kontrollointi oli ihan liian hankalaa kaiken muun savustettavan kannalta, kyllästyttämään joten rakentelin vähän isomman ja viileämpänä käyvän saaristolaistyyppisen savustimen. Tonne mahtuu vaikka pari 10kg joulukinkkua jos niin haluaa  ;D


Artesaanirakastelija

MiM

Hyvännäköinen tuprutin, mutta eikö tuo käy varsin lämpimänä?
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

GynZi

Lainaus käyttäjältä: MiM - toukokuu 13, 2016, 16:55:14 ip
Hyvännäköinen tuprutin, mutta eikö tuo käy varsin lämpimänä?


Tuolla tulipesän päällä on lähemmäs 80kg kiviä, jotka jäähdyttää savun kyllä kohtuu tehokkaasti. Eikä tuossa polteta kuin klapi tai kaksi kerrallaan..
Artesaanirakastelija

AirMan

Kokeilinpa minäkin tuota chilien savustamista. Testierässä oli viime syksynä kuivattuja sekalaisia chilejä, pääasiassa pitkulaisia annuumeja. Työvälineinä pyöreä Muurikan savustusastia ja rengaspoltin. Kuivat chilit savustuskoriin, savustimen pohjalle leppälastuja ja vartti miedolla lämmöllä. Valmis jauhe antaa oikein mukavasti chili- ja savuaromia ruokaan. Rutikuivat chilit vain jauhautuivat niin hienoksi pölyksi, että joka maustamiskerralla joutuu muutaman kerran aivastamaan.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

sorrii

Pari kysymystä [en jaksa koko ketjua nyt lukea!]

Kun (kylmä)savustan tuoreita chilejä, niin mitenkös säilytys??
Onko tapana kuivata ne chilit savustamisen jälkeen. Vai voisiko ehkä kuivata ensin, ja sitten savustaa ..
Voisko savustettuja chilejä säilöä etikkaan, öljyynkin ehkä? LaCostena -nimellä löytyy chipotleja peltipurkissa jossa "adobo kastike" ... Oli muuten niin vitu savusia, että maistui mun paholaisenhillo pelkälle savulle, kun sekoittelin koko purkin ~1kg annokseen ...
Sauchili pakasteena?! Kävisiköhän siinäkin niin, että maistuu vähän päästä jätskit ja mansikat savulle siellä pakastimessa ...  :-[

Ostin Mustang-merkkisen 12V sähköllä toimivan savukoneen tällä kertaa: Viime syksyistä piparimuotti-mallista kärytintä en saanut palamaan oikein ollenkaan: Sen vein mökille ja hukkasin jonnekin ...
Yltiöpäinen ajatus on savustaa kerrostalon kylppärissä! Kyllävain sen ainakin kokeilen: Pönttönä ~15l peltipönttö johon askartelin verkosta tasot kuivurin tapaan. Pöntön sijoitan pesukoneen päälle, jossa on yläpuolella ilmanvaihtoreikä. Vetäisin siitä venttiilin pois ja laitoin tilalle putken, joka ylettyy ihan kiinni pönttöön. Siinä sitten kait pieni poistoreikä ... Plan B on sitten sijoittaa tuo pönttö parvekkeelle, kunhan siellä ei enää asu eläviä chilipuskia ja voin sulkea oven. Lasit vastaavasti pitänee avata reilusti ja sittenkin varautua, että koko parveke haisee sitten savulle ...  ??? ... Ei hyvä idea ... Plan C on laittaa torille ilmoitus: "Myydään halavalla kaksi Mustang savunkehitintä ..."
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

LainausYltiöpäinen ajatus on savustaa kerrostalon kylppärissä! Kyllävain sen ainakin kokeilen: Pönttönä ~15l peltipönttö johon askartelin verkosta tasot kuivurin tapaan. Pöntön sijoitan pesukoneen päälle, jossa on yläpuolella ilmanvaihtoreikä. Vetäisin siitä venttiilin pois ja laitoin tilalle putken, joka ylettyy ihan kiinni pönttöön. Siinä sitten kait pieni poistoreikä ...


Jos ei ole suorana tuo  veto ulos niin älä koska mielestäni saat joko palomiehet tai huoltoyhtiön paikalle kun kämppiin levää savun hajua kylppärin yhteisen poistoilman kautta. Toki saattoi olla suorana ulosvetona oletuksena...

Kun muistaakseni liesituulettimen kautta kun kuuluu äänet niin tulee tupakoitsijoiden savuttelutkin kärynä...

Lisäksi kylppäri tulee haisemaan savulle kun aina vähän vuotaa kaikki systeemit  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

lokakuu 14, 2016, 11:01:54 ap #308 Viimeisin muokkaus: lokakuu 14, 2016, 11:04:16 ap käyttäjältä sorrii
En usko että olisi suoraa erillistä poistoa 60-luvun talossa ...
Kokeilen silti  8) ... Mun käsittääkseni sen "savugeneraattorin" tuottama savu ei mitään hirveen sankkaa pilveä tee. Melkein tiivissä peltilaatikossa vuotaa joku kulma vähän, ja olettaisin sen karkaavan savun olevan samaa luokkaa kuin jonkun tupakan.

Sellainen kävi mielessä, että jos siellä olisi joku savunilmaisin joka hälyyttää. En usko kuitenkaan. Samanlaiseen poistoon ja samaan hormiin [=kuiluun] menee keittiön poiston kanssa. Keittiöstähän tulisi hälyytys joka kerta kun jotain pannulla käristelee.

Ja koska en ole itse huomaannut koskaan mitään naapurien hajuja, niin enpä usko että savut asuntoihin leviää. Aikaisemmin poltin [=tupakkaa] itse paljon liesituulettimen alla ja vieläkin annan vieraiden polttaa keittiössäni: Ei ole kukaan valittanut. Tässä talossa ei kyllä paljon valitella ... (=hyvä)

Ja onhan se sitten se plan C...  ::)
En mä savun mausta kauheesti edes pidä. Ajattelin vaan kokeilla tätäkin.
Musta savu kuuluu tupakkaan ja kapakkaan .. oikeesti!
((kapakoissa en ole käynyt koko 2000-luvulla, kun typerä tupakkakielto on ollut voimassa. En siedä pierun ja vanhan kaljan hajua ...))

PS. JOS sitä savunhajua alkaisi tuntua jossain (yläkerran?) naapurissa, niin mä oon jo lopettanut sen savustamisen silloin viikon- kahden kuluttua kun huoltomies tai joku ehtisi sitä tarkistamaan  ;) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 14, 2016, 11:01:54 ap
En usko että olisi suoraa erillistä poistoa 60-luvun talossa ...
Kokeilen silti  8) ... Mun käsittääkseni sen "savugeneraattorin" tuottama savu ei mitään hirveen sankkaa pilveä tee. Melkein tiivissä peltilaatikossa vuotaa joku kulma vähän, ja olettaisin sen karkaavan savun olevan samaa luokkaa kuin jonkun tupakan.

Sellainen kävi mielessä, että jos siellä olisi joku savunilmaisin joka hälyyttää. En usko kuitenkaan. Samanlaiseen poistoon ja samaan hormiin [=kuiluun] menee keittiön poiston kanssa. Keittiöstähän tulisi hälyytys joka kerta kun jotain pannulla käristelee.

Ja koska en ole itse huomaannut koskaan mitään naapurien hajuja, niin enpä usko että savut asuntoihin leviää. Aikaisemmin poltin [=tupakkaa] itse paljon liesituulettimen alla ja vieläkin annan vieraiden polttaa keittiössäni: Ei ole kukaan valittanut. Tässä talossa ei kyllä paljon valitella ... (=hyvä)

Ja onhan se sitten se plan C...  ::)
En mä savun mausta kauheesti edes pidä. Ajattelin vaan kokeilla tätäkin.
Musta savu kuuluu tupakkaan ja kapakkaan .. oikeesti!
((kapakoissa en ole käynyt koko 2000-luvulla, kun typerä tupakkakielto on ollut voimassa. En siedä pierun ja vanhan kaljan hajua ...))

PS. JOS sitä savunhajua alkaisi tuntua jossain (yläkerran?) naapurissa, niin mä oon jo lopettanut sen savustamisen silloin viikon- kahden kuluttua kun huoltomies tai joku ehtisi sitä tarkistamaan  ;) ...


;D :thumbup:
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Tarttee varmaan raportoida myöhemmin miten kävi ... jos oon vapaalla jalalla  :-[ :-X :-\

**************************Offtopic: *****************************On noissa vielä perkaamista ... ja lajittelemista: pakkaseen, kuivuriin, savuun, etikkaan ... biojätteeseen  ??? /On vanhimmat tuolla varastossa Chilifestin ajoilta! Ollu vähän kiireitä. On kyllä aika hyvät kokemukset aikaisemilta syksyiltä, että oikein säilytettynä chilit säilyvät ihmeen pitkään ainakin kelvollisina kuivuriin. Oon pussittanut kerättyjä eriä Pirkka biojätepusseihin, jotka on hyviä ja halpoja voimapaperisia lähes 5l. pusseja. Niitä lojuu lasiparvekkeen lattialla varjoisessa paikassa, jossa lämmöt aika tasaisesti 10 asteen molemmin puolin, ja kosteus vastaa ulkoilmaa ...

Puskissa on kypsää ja vähän raakaakin vielä pienen intialaisen kylän tarpeisiin. Toin loput puskat kotiin kypsymään: Nagaa, C.Reaperia, Jigsawia sekä jotain aannuumeja ja pari Ajiakin. Niinja Rocotot tietysti! Aji Golden osoittautui kummallisen hitaaksi kypsymään. Sellainen oli mökillä kasvihuoneessa, jossa vieressä esim. samaan aikaan idätelty ja samoin hoidettu Aji Cristal teki loppunsa jo kuukausi sitten. Aji Golden vaikutti maistuvan aika samalle kuin AC ja näyttikin keltaiselta Aji Cristalilta vaikkakin puolta isompana ... Tän vuoden uusista lajeista ainakin se menee jatkoon!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tössö-64

Bradley Digital 4 meni tilaukseen ja monenlaisia savustuskiekkoja myös. 8)  Aamulla tilaus ja äsken tuli ilmoitus, että tuotteet ovat lähteneet kulejtukseen.  :thumbup: :thumbup:  Hyvä, koska sisällä on kypsymässä podeja satamäärin.  ;) ;)  Niin, ja Bradley kylmäsavustusboxi on myös mukana tilauksessa, eihän chilejä sentään kypsennetä.  :D

sorrii

Samma kysymys uusiksi, lyhyemmässä muodossa:
Mitenkäs savustettujen chilien säilytys?!?  ???

-voinko laittaa kuivuriin pelkäämättä että koko saloyhtiö haisee chipotlelle [...ehkä samaan paikkaan poiston alle, jossa savupönttökin?]
-ja säilyykö savuaromit kunnolla jos niitä kuivaa kuvurin puhalluksessa  :o
-vai olisiko järkevämpää kuivattaa hitaasti ilman kuivuria; savutetut eivät liene kovin herkkiä enää homehtumaan tai mätänemään(?)
-vaiko pakastaa tiukissa pusseissa, jotta koko pakastimen sisältö ei maistuisi savulle; ei varmaan onnistu ilman tyhjiöpakkausta  :-[
-öljyyn ja lasipurkiin ????
-etikkaliemeen ...
-voi vittu kun kaikki on niin hankalaa  >:(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 05, 2016, 16:49:08 ip
Samma kysymys uusiksi, lyhyemmässä muodossa:
Mitenkäs savustettujen chilien säilytys?!?  ???

-voinko laittaa kuivuriin pelkäämättä että koko saloyhtiö haisee chipotlelle [...ehkä samaan paikkaan poiston alle, jossa savupönttökin?]
-ja säilyykö savuaromit kunnolla jos niitä kuivaa kuvurin puhalluksessa  :o
-vai olisiko järkevämpää kuivattaa hitaasti ilman kuivuria; savutetut eivät liene kovin herkkiä enää homehtumaan tai mätänemään(?)
-vaiko pakastaa tiukissa pusseissa, jotta koko pakastimen sisältö ei maistuisi savulle; ei varmaan onnistu ilman tyhjiöpakkausta  :-[
-öljyyn ja lasipurkiin ????
-etikkaliemeen ...
-voi vittu kun kaikki on niin hankalaa  >:(


Ihan uteliasuudesta, onko sinulla pakastimessa ruat pakkaamatta ilmatiiviisiin rasioihin tai pusseihin  :o :o?

Marttojen sivuilla on paljon pakastamisohjeita.

sorrii

Yleensä on ruoat pakastimessa tavallisissa pakasterasioissa tai minigrip-pusseissa ym. Eipä ne hajuja kovin hyvin pidättele.
Tahtoo mulla olla se pakastin sellainen biojätekaappi, jonne kaikki unohtuu, ja vuosittain sulattaessa sitten menee eteenpäin. Sitä vaan kun tulee kokkailtua aina uutta ruokaa ja ostettua tuoreita leipiä muistamatta että olisi pakastimessakin vaikka mitä!

Leivänpuolikkaita on pakastin puolillaan, ja valmista ruokaa annosrasioissa. Vain jäätelöt tulee yleensä syödyksi pois ennenkuin ovat huonoja. Chilejä oon pakastanut jonkun verran ja yllättynyt myöhemmin, että niitä on tullut kyllä käytettyä talven mittaan sentään jonkun verran...

Hirvenlihaa muuten on kyllä jokunen kilo, ja niitä ei ole päätynyt koskaan jätteeksi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Kokeilin sitten eilen [ja yöllä] vasta ekan kerran savustaa chilejä. ..

Ostin edellissyksynä sellaisen halpakopion ProQ savugeneraattorista [Mustang] ja askartelin silloin jo innolla pienen savupöntön 25x25x45cm peltipurkista, jonne jyrsijäverkosta 4kpl koreja. Sitten viritin kylpyhuoneen poistoventtiiliin jatkoputken joka ylettyy pesukoneen päälle, missä voin pitää savupönttöä.
Se eka kokeilu ei sitten vaan toiminut, kun ei puru suostunut palamaan kunnolla ... (Myöhemmin selvisi kyllä että oli väärää purua...)

Tänä syksynä ostin vastaavan sähköllä toimivan Mustang savukehittimen ja yritin uudelleen: Laitoin reilut puoli kiloa rocotoja, vähän ancho grandea ja yhden tason nagaa savustumaan.

Se vastus on senverran heikkotehoinen, että luulin alkuun että sekin on susi: Savua alkaa tulemaan kunnolla vasta ½ tunnin lämmityksen jälkeen. Pöntöstä karkaa niin vähän savua pienestä reiästä, että haisua ei ainakaan omaan kämppään tullut yhtään, paitsi vähän sitä leppäkiekkoa vaihtaessa.
Ohjeessa sanotaan että kiekosta tulee savua pari tuntia. Näytti että 2 tunnin jälkeen ei savua enää tule, mutta kiekko on toiselta puolelta lähes palamaton. Toisella puolella tummunut, mutta ei edes kunnolla hiiltynyt ?!?  ???

Sittenpä huomasin että pöntön pohjalla on nestettä ihan kunnolla! Lämpöä pönttöön tulee arviolta ~40 astetta. Ylikypsät paksut rocotosuikaleet ilmeisesti hikoilevat aika rankasti. Saattaa olla että se kiekkokin vähän siinä kastuu. Kaadoin nesteet pois ja sitä oli arviolta reilu 1dl.

Toiseen kierrokseen laitoin kiekon päälle läpyskän alumiinifoliosta: Nyt näytti savuakin tulevan vähän reippaammin kun kiekko kuumenee enemmän. 2 tunnin jälkeen kiekko on palanut läpi keskeltä ja lähes kokonaan hiiltynyt. Laitoin kolmanteen satsiin uuden kiekon päälle sen vanhan vielä, joka valmiiksi vielä jatkoi kytemistä...

Neljännen satsin laitoin yöksi ja pistimpä kaksi kiekkoa päällekkäin! Ja herätyskello ~4 tunnin päästä. Aamulla klo. 6 olivat molemmat kiekot palaneet lähes tuhkaksi ja pöntön pohjalla taas ½ senttiä nestettä. Nyt oli jo pöntön kannessa [=lastulevynpala] selvästi tiivistynyttä tervaa. Metalliranka ja korit sisällä kuin ruskumaalatut tervalla. Chilit kivan tummia, nahistuneita, mutta suurimmaksi osaksi aika napakoita, nahkamaisia, savunhajuisia kumisuikaleita ...

Nähtävästi tuo 36W vastus lämmittää tän kokoista peltipönttöä vähän liikaa, mutta ei kuitenkaan niin että chilit kypsyisivät. Se että ne hikoilevat nestettä noin paljon oli yllätys. Luulen kyllä, että vain ne ylikypsät ja paksut rocotot hikoilivat sitä nestettä. Nagat ja Anchot, ja suuri osa rocotoistakin ovat vähän nahistuneita, mutta eivät kuivuneita, tai kypsyneitä. Leppäsavun maku on aika kitkerää .... Jos näin paljon savustaisi vaikka kalaa, niin jäisi syömättä. Mausteessa tuo on ehkä sopivaa...

Harmi ettei tähän kokeiluun ollut enää oikein priimaa chiliä. Suuri osa oli jo yli kuukauden säilytetty pusseissa. Rocotoista osa oli sisällä kypsyneitä ja aika mauttomia. Makeutta ei juuri löydy jälkikypsytetyistä, ja luulen että pitkään säilytettäessäkin makeus katoaa. Ancho Grande oli kyllä melkeimpä parantunut maultaan, kun olivat muhineet pusseissa yli kuukauden. Joissain hedelmissä oli alkanut jo ilmestymään pilaantuneita kohtia. Ruokaan laitoin eilen niistä parhaat palat, eikä maussa ollut vikaa ... Tuli hyvää curryä, jossa vihanneksina muutama valkosipulinkynsi, yksi sipuli, Acnho Grande, Rocoto Montufar sekä pieni [=100g  8)] Rocoto Riesen Yellow. Eukkokin sanoi pitkästä aikaa että olipa hyvää kurryä  :-*

Pelko siitä savun kulkeutumisesta naapuriin oli turhaa. Ei tosiaan tuosta pöntöstä tullut savua sen vertaa kuin tuhkakupissa käryävästä tumpista. Ilmanvaihto veti sen hyvin eikä edes kylppärissä haissut yhtään. Pöntön alaosassa ja kannessa on ~6mm reiät, että vähän ilma vaihtuu. Tein alunperin vähän enemmänkin niitä reikiä, kun oli ensin se purulla toimiva savu-piparimuotti. Nyt peitin reiät teipillä, mutta avasin yhden kun ajattelin että savua tulisi paremmin jos on vähän happea käytössä.
Eihän tämä mitään kuivatislausta pitäisi kait olla. Mietinkin nyt josko kannattaisi tehdä vähän vielä isommat tuuletusaukot pönttööni: Ehkä pohjaan reiät josta se neste valuisi pois ...

Mitähän seuraavaksi  :) :D ;D

PS. Ensi kesänä täytyy kokeilla tuoreemmilla chileillä vaikkapa mökillä. Voin verrata sillä puru-käryttimellä ja tällä sähköisellä rinnakkain. Tulihan kerran ostettua sitä hienompaa savustuspuruakin, mutta unohtui kokeilla. Vähän epäilyttää vaan käyttää "kallisarvoista" akkuvirtaa tässä. Mökillä on 100W aurinkokenno ja 180Ah akku. Jos 12 tuntia savustelee 36W teholla, niin se alkaa jo näkymään akun varauksessa ... Teoriassa pitäisi kyllä riittää 30 tunniksi että varaus putoaa 50%'iin jolloin virrat katkeaa ... Käytännössä sen systeemin kapasiteetti on paljon pienempi. Savuchilit voisi sitten jopa kuivata auringossa, niin olisi melkein Meksikolaista chipotlea ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Osta Pro Q sinne mökille,ei vaadi sähköjä. Tosin hake täytyy ostaa myös kaupasta, ellei omista jotain PRO puruntuotto konetta. Mootttorisaha ei sovi  XD.

Kokeilin itse joskus Pro Q:ta vastaavalla DIY tekeleellä ja pistin Einhellin murskaavasta oksasilppurista saman hakkeen 5-6 kertaa läpi ja sain aika pientä siitä mielestäni. Se ei kuitenkaan ollut tarpeeksi tiivistä mielestäni, saattoi palaa muutaman minuutin ja tunnin välillä.

Nyt on käytössä SavuSampo, toimii hyvin muuten, mutta vastus menettää tehoaan ajan myötä.

sorrii

huhtikuu 05, 2018, 17:57:13 ip #317 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2018, 17:59:22 ip käyttäjältä sorrii
Ostin joskus pari vuotta sitten Mustangin kopion tuosta ProQ'sta. En saanut sitä palamaan ollenkaan. Myöhemmin huomasin ostaneeni ihan väärää  purua, eli haketta ...  ::)

Taitaa nyt olla jemmassa sitä oikeetakin mikä on tuohon tarkoitettu: ei vaan tullut viime kesänä savusteltua ollenkaan. Mulla siis on kaksi savukehitintä jopa, vaikka en paljon savustetusta edes pidä! Kylmäsavukala on herkkua ja oon kyllä oivaltanut että mieto savun maku, joka tulee esim. savuchilistä on ihan ok. monessa ... Palvikinkku=yök  :'(

Viskiä oon juonut vuosien varrella tynnyrillisen, mutta kuulin vasta raitistuttuani, että sekin on savunmakuista ...  ???
((miksi ihmeessä...))

edit: Olikin samma tarina jo edellä ... Taisi Huru-ukko hypätä ketjusta toiseen ..  :o .. ja minä perässä ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

En viitsinyt spämmätä päiväkirjaa asian vierestä puhumalla.....Lueskelin kyllä tältä sivulta sinun savustelusta. Viskit maistuu myös turpeelta hiukan.

Chilien kylmäsavustuksessa mulla on kirjahyllyn alakaappi pystyyn käännettynä. Alhaalla tiiliskivien päällä vanha uunipelti, ja SavuSampo sen päällä. Pari vuotta mennyt savuttomana chilien suhteen.

Kylmäsavukirreä tulee itsekkin laitettua, nyt jääkaappi sanoi talvella sopimuksen irti. Onneksi niitä vanhoja saa ilmaiseksi, kun pistää paikallislehteen ilmoituksen että noudetaa tarpeeton TOIMIVA yksiosainen jääkaappi.

Vuorikaskas

huhtikuu 06, 2018, 11:02:18 ap #319 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2018, 11:04:12 ap käyttäjältä Vuorikaskas
(Siitä pihatammesta voisi olla kiinnostunut jokunen puuseppäkin jos sen vaan saisi sahattua sopivan järeisiin lankkuihin kuivumaan.)

Pari kertaa olen savustellut laudasta rakentamassani perinteisessä parimetrisessä tornissa kaksikiloisia lahnoja. Pitkän kaavan mukaan.  On tästä jo aikaa.  Mutta sitä vaan että ei tosiaan tullut käytettyä moottorisahaa purun tekoon  ;D mutta sähköhöylää!