maaliskuu 29, 2024, 07:59:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ensimmäisen kasvihuoneen hankinta

Aloittaja Jame, tammikuu 18, 2020, 09:37:27 ap

« edellinen - seuraava »

Jame

Vaimo yllätti minut syntymäpäivän johdosta ja lupasi ostaa minulle kasvihuoneen ensi kesän kasvatuksia varten. Sinällään olen kyllä saanut ihan riittämiin satoa ilmankin. Viime kauden sato oli n. 16 kg ja podeja runsas 1500. Rocotoista tuli yli 13 kg, joten ne viihtyivät hyvin räystään lipan alla amppeleissa, mutta HYL:iä lukuun ottamatta chinensistä saatu sato oli umpisurkea. Tähän varmaan olisi kasvarista iso apu.

Heittäkää nyt kokeneemmat jotain vinkkiä. Vaikka vaimo homman kustantaakin, niin laitetaan nyt itse kasvihuoneen budjetiksi vaikka joku 600-700 €. Perustukset sitten tehdään "pitkästä tavarasta" eli käytännössä varmaan betonilaatoista ja painekyllästetystä. Lasi vai muovi? Kirkas vai opakki? Kaarimalli vai harjakattoinen? Onko kokemusta teräsrunkoisista vs. alumiinihäkkyrä. Suomesta vai ulkomailta?
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Huru-ukko

Minulla on itse tehty pitkästä tavarsta 24 neliön kasvari. Kaksinkertainen EVA-kalvo, kalvojen välissä on olisko 18 mm rima. Tuolla butjetillasi sen rakentaa helposti.

Viime vuonna ostin samankokoisen tunneli kasvarin Tanskasta, maksoi joku 250 + rahti.

En pidä itse sitä onnistuneena ostona, vaikka oli kyllä laadukas, huipputuote hintaansa nähden. Molemmilla sivuilla 5 kpl puolellaan tuuletusikkunat tarrateipeillä toteutettu.
Niitä pitäisi olla aamulla ja illalla säätämässä miinuksena.

Automaattituuletus on hintansa arvoinen.

Jame

Kyllä se itse kasvari hankitaan valmiina. Perustukset varmaan leca-harkoista niin saa vähän lisäkorkeutta jollekin 2,1m kasvarille.

Sisälle joutuu kuitenkin askartelemaan ripustustelineitä, hyllyjä jne. että saa lisää kasvatusalaa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.


Kojootti

Lasi vai muovi kysymykseen ehdotan että muovi, UV-suojattu kennolevy. Muutaman vuoden on meillä ollut tuo Akiron 30 neliöinen Nuoli 6mm kennolevyllä ja vielä en ole keksinyt miksi lasi olisi parempi materiaalina. Lunta tuo malli kestää luvatusti hyvin ja se oli yksi tärkeimmistä kriteereistä kun asutaan yhdellä suomen lumisimmista alueista.

Automaattituuletus on ehdoton varuste ja se kannattaa vaikka vähän ylimitoittaa, meilläkin on vain kaksi automaattikattoluukkua mikä on osoittautunut auttamatta liian vähäiseksi.

varis

Mahtaa Akiron Nuoli kestää ihan Suomenkin säitä :-) Lasilla parempia ominaisuuksia on suurempi valon läpäisy (olettaen että sitä jostain syystä halutaan) sekä tietenkin ulkonäkö jos sen rakennelman tarkoitus ei ole vain ja ainoastaan kasvattaa mahdollisimman paljon chiliä.

Onko chilissä kasvihuoneessa jotain erityistä mitä pitää huomioida, tai mitä sellaista pitäisi tietää mitä ei voi kasvihuoneista lukea jokaisesta pihatarvikelehdestä?

Automaattituuletus riippuu varmaan jotenkin kasvihuoneen koosta ja sillä on muitakin funktioita kuin vain lämpötilan säätely. Mutta mitä nyrkkisääntöjä pitäisi soveltaa, ainakin eteläparvekkeilla lämpötila helposti nousee jonnekin 40 asteeseen kesällä mikä voi olla liikaa chilille jos ei tuuleteta. Jos taas kasvihuone saa hieman varjoa vähän joka suunnasta, onko tämä aihe jonka kanssa kannattaa isommin stressata? Joka tapauksessa jotain automaattituuletusta on tulossa, se varmasti helpottaa elämää.

Miksi muuten PC:ssä ja asunnossa pitää olla aktiivinen (koneellinen) tuuletus, mutta kasvarissa sitä ei tarvita? Siellä kuitenkin eläviä olentoja sisällä joiden pitäs selvitä hengissä...