maaliskuu 28, 2024, 14:36:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sanin ensimmäinen kausi (2018)

Aloittaja San_Ooj, tammikuu 26, 2018, 19:42:36 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Minulla firefox näyttää kuvat ja chrome ei. chromessa olen kirjautuneena googleen, firefoxissa en. Kuinka moneen kertaan se pitää todeta, että googlen kuvapalvelusta ei kuvien jakaminen toimi kuin satunnaisesti. Itsekin sitä tykkäisin käyttää kun kännykästä kuvat siirtyvät automaattisesti sinne, mutta kun ei toimi niin ei toimi. Toimivana vaihtoehtona olen käyttänyt kuvien jakamiseen flikr.com -palvelua ja lisäksi Kapsin palvelimilla olevia omia www-sivuja. Flickr on kaikille ihan suositeltava ja jos lataa apin ja laittaa sen suoraan tallentamaan kaikki kuvat, niin toimii ihan yhtä helposti kuin google. Facebook saattaa myös olla toimiva tapa jakaa kuvia. Muista en tähän hätään osaa sanoa. Rahalla toki saa parempaakin palvelua.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Vuorikaskas

helmikuu 18, 2018, 00:45:02 ap #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2018, 00:48:52 ap käyttäjältä Vuorikaskas
No nyt nekin lakkasi mitä edellä vielä toimi.   Linkit ovat siis jo täysin toimimattomia.  >:D

Eipä kai tossa ole muuta järkevää toteamusta kuin että järjetöntä yrittää enempää samaa.

Huru-ukko

Tänne näkyy (Gromella kirjautunut) kaikki kuvat ja kaskaan linkitkin toimii. Ei voi kuin ihmetellä Googlen toimivuutta/mattomuutta  ;D.

Jomppe

Windows phonella osa näkyy, osa ei.

San_Ooj

helmikuu 18, 2018, 09:41:17 ap #24 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2018, 10:53:54 ap käyttäjältä San_Ooj
Ehkäpä siirryn siis käyttämään flickriä.. olis vaan ollu kiva käyttää ns. Omaa kuvapankkka, ettei kuvat jossain vaiheessa tipaha pois.

Edit: Nyt kuvat siirretty Flickr sivuille.. Jos ei ala kuvat näkymään, niin mä luovutan :D

Vuorikaskas

helmikuu 18, 2018, 12:41:43 ip #25 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2018, 12:46:49 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: San_Ooj - helmikuu 18, 2018, 09:41:17 ap
Ehkäpä siirryn siis käyttämään flickriä.. olis vaan ollu kiva käyttää ns. Omaa kuvapankkka, ettei kuvat jossain vaiheessa tipaha pois.

Edit: Nyt kuvat siirretty Flickr sivuille.. Jos ei ala kuvat näkymään, niin mä luovutan :D


:thumbup:  Toivotaan parasta, nyt näyttää lupaavalta. 8 kuvaa näen edellisellä sivulla.

(Flickr ei tietääkseni ole muutellut linkkejään. Valokuvauksen harrastajien yhteyksistä sitä olen seurannut jonkinverran yli kymmenen vuotta.  Onkohan siellä käyttöehdoissa mitään sanottu tällaisestä foorumille upotuksista?  Itse olisin tyytyväinen pelkkiin linkkeihinkin.  ed.  No miehä klikkasinkin sun kuvaa ja huomaan että aukeaa välilehti flickerissä.  Tuo on varmaan se ihan oikea ja sallittu käyttötapa sen firman kannaltakin.   Kuvan avaaja siis vierailee siellä sivustolla itse.)

San_Ooj

Reilu viikko taas vierähtänyt. Tuntuu, ettei tässä tapahdu juuri mitään, niin eipä sitä ole jaksanut tännekkään päivitellä. Vaan nyt kun kuvan taas nappasi, niin onhan sitä kasvua selvästi tapahtunut. Muutamia olen taas ruukutellut isompiin astioihin, pääasiassa käytössä nuo litraset maitopurkit. Tuntuvat sopivan omasta mielestäni hyvin chilien kasvatukseen. Pohjalle olen laittanut noin 2-3cm ruukkusoraa, jonka jälkeen täyttänyt kookos-perliitti seoksella. Saa juurille hyvin tilaa, kun on korkea astia ja samalla tukee kasvia, mikäli meinannut alkaa kasvamaan liikaa pituutta.

Tässäpä tämän hetkinen tilannekatsaus:


Vanhoista siemenistä ei ole uusia tullut pintaan, joten nakkaan nuo ei itäneet menemään. Eniten harmittamaan jääpi, kun en saanut tuota Bolivian Rainbow:ta itämään ja menin antamaan loput siemenet kaverille  :-\ . Viikko sitten laitetuista uusista  siemenistä tilanne seuraava:
C. chinense
Moruga Scorpion 0/3
Naga Viper 0/3
Chocolate Bhut Jolokia 0/3

Capsicum Pubescens:
Giant Rocoto 1/3
Mini Rocoto 0/3

Capsicum annuum
Birds Eye Baby 3/3 (Yritetään tehdä bonchia näistä, kerran bolivian rainbow ei onnistunut)

Vuorikaskas

helmikuu 25, 2018, 19:47:13 ip #27 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2018, 20:29:41 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Maitopurkkeja on tullut ja tulee toisinaan kanssa käytettyä, mutta kulmat leikkaan pois, jottei vesi pääse yhtään seisomaan siellä syvällä.  Yleensä ihan  vaan kasvuturvetta ilman soraa tai muuta lisäystä.  Luulenpa että vaikka olisi soraa pohjalla eikä ole reikiä siellä, se voi mennä aika huonohappiseksi pohjalta.  Mitä syvemmin on multaa ja mitä pienemmän kasvin siihen istuttaa, sitä alttiimpaa tämä tietysti on.

Jomppe

Kastelun tärkeys korostuu tuossa tosiaan entistäkin enemmän. Itse käytän kanssa umpinaisia ensiruukkuina, pieniä oliko nyt Plantagenista ostettuja valkoisia keraamisia.

Nytkin kesällä tulee umpinaisiin laastipaljuihin ja ämpäreihin suurin osa, kun terassin alapuolella on varasto ja lautalattia. Liri liri pian kävisi varastossa kun ylijäämävesi vuotaisi läpi.
Bambu tms puutikkua ajatelin käyttää pienenä indikaattorina. Toki riippumatta onko reikiä vai ei, yleensä kastelen kun alkaa lehdet nuutua.

Noiden pienten ruukkujen kanssa olen oppinut pelaamaan painon kanssa, eikä nytkään isompiin ruukkuihin siirtäessä ole ollut liika märkä. Ämpäreiden kanssa on kanssa oppinut kantapään kautta olemaan kastelematta, vaikka tuntuisi että pitäisi kastella. Ohjenuorani itselleni onkin, että kun tuntuu että tarvii kastlla, odota vielä päivä pari.

San_Ooj

Kiitti vinkistä! Ite olin aatellut, ettei se pieni vesi olis haitannu siellä pohjalla mitään, kun olin soraa laittanu pohjalle. Nyt leikkelin kulmat auki ja haiskahtihan se nuissa vanhimmissa hieman akvaariovedelle... eli varmasti hyvää teki päästä hengähtämään.
Todennäköisesti tulee kans itelle ongelmaksi enemmän tuo liika, kuin liian vähän kastelu. Ehkä sitä täs vielä oppii.

San_Ooj

maaliskuu 04, 2018, 13:40:54 ip #30 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2018, 13:47:14 ip käyttäjältä San_Ooj
Viikko jälleen vierähtänyt, niin pitääpä laittaa taas päivitystä kuvien kera. Pikkuhiljaa kasvua tuleepi ja chilejä on tullut koulittua isompiin purkkeihin. Edelleen suosin maitopurkkeja, kun niitä ilmaiseksi kertyy. Muutamia olen laittanut myös 14cm ruukkuihin. 2vkoa sitten laitetuista siemenistä tilanne seuraava:

C. chinense
Moruga Scorpion 2/3
Naga Viper 0/3
Chocolate Bhut Jolokia 2/3

Capsicum Pubescens:
Giant Rocoto 3/3
Mini Rocoto 0/3

Capsicum annuum
Birds Eye Baby 3/3

Ja näköjään ensimmäisiä nupun alkujakin pukkaa paprikaan  :)



ps. Missäs vaiheessa tuota passiivista hydroa voipi kokeilla noilla kivivillassa idätetyillä taimilla? Vaatiiko, että on kasvattanut juuret jo kivivillasta läpi ja mahdollisesti ylettää jo vesipintaan? Vai osaako hyödyntää ilmankosteutta jo aikaisemmin?

Vuorikaskas

maaliskuu 04, 2018, 14:26:55 ip #31 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2018, 14:32:48 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: San_Ooj - maaliskuu 04, 2018, 13:40:54 ip
ps. Missäs vaiheessa tuota passiivista hydroa voipi kokeilla noilla kivivillassa idätetyillä taimilla? Vaatiiko, että on kasvattanut juuret jo kivivillasta läpi ja mahdollisesti ylettää jo vesipintaan? Vai osaako hyödyntää ilmankosteutta jo aikaisemmin?


Tällaista en ole itse kokeillut ja siirtoajankohtaan en siksi osaa sanoa, mutta erilaisia uusia tekniikoita tulee seurattua mielenkiinnolla.  Tsekkaa fogponics. Siinä ravinteet siirtyvät sumun mukana tosiaan ilmaan liuoksesta.  Mikä lie sumugeneraattori, ultraäänivekotin?  Luullakseni normaalilla tavalla ilmaan tulluit ilmankosteus ei ravinteita taida juurikaan sisältää.   Vaan eikö sentään tarpeeksi suuressa ilmankosteudessa juuret pystyvät ihan helposti kasvamaan ulos villasta.

http://www.instructables.com/id/Fogponic-garden-Hydroponics-with-fog/

San_Ooj

Ompas mielenkiintoinen.. täytyypä tutustua lisää. Aijai, saas nähä mihin kaikeen tämäkin harrastus johtaa ;D vielä ei oo polliisia pihalla näkyny, mutta jos sitä pari sumukonetta ja puna-lediä hommais, niin saattas ohikulkijoita kiinnostaa näillä leveysasteilla.  :D

San_Ooj

Pikkuhiljaa alkaa viidakkoa kasvaa tuohon olkkarin nurkkaukseen. Nyt tosin alkaa myös kasvien kasvaessa harsosääskiä ilmaantua... Piti virittää kärpäspaperia ja pari vesiansaa noille öttiäsille. Toivottavasti pysyisi edes jokseenkin kurissa. Lisäksi muutama chili pitänyt laittaa ikkunalaudalle, jotta saa riittävästi tilaa muille kasvaa loisteputken alla. Rocotot alkavat kivasti haaroittua ilman avustusta. Kaleodoskopessa ja parissa kaupan makeassa paprikassa näkyy nuppuja. Vielä eivät ole jaksaneet avautua. Muutamassa lajikkeessa lievää lehtien käpristymistä nähtävillä. Vaikia sanoa mistä johtuu. Noin kerran viikkoon tulee kasteltua (kasteluvedessä puutarhan kesää 1ml/1.5l), suihkuttelua muutamia kertoja päivässä. Ehkä sitä tarttee taas kohta nostaa loisteputkia korkeammalle.

Noista kivivilla kokeiluista Mini Rocoto vielä 0/3 ja Naga Viper 1/3. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä itävyys. Näillä mennään seuraavan viikkoon. Vielä hieman mietinnässä, miten tulen kastelun järjestämään 2vkon loman ajaksi. Ehkä tarttee jotakuta pyytää käydä kertaalleen kastelemassa.




Vuorikaskas

Saattaa olla melko viileät kuutiot jos et peitä millään.

San_Ooj

Joo onhan noissa haihtuminen melkoista. Alussa oli elmu-kelmu rei'itettynä käytössä, mutta kun Birds Eye alko nostattamaan kelmua, niin heitin pois. Tuossa ne on sähköpatterin yläpuolella, että alhaalta tulee lämpöä, mutta pitääpä etsiä vaikka kirkkaita jauheliharasioita tai vastaavia vielä minikasvihuoneen virkaa ajamaan.

Vuorikaskas

Meinasin lähinnä vielä itämättömiä. Näkyy sulla muovia ekassakin kuvassa multapikarien päällä.

San_Ooj

Viime viikonloppu oli sen verran kiireinen, ettei tullut päivitystä edes tehtyä. Tosin suuria ihmeellisyyksiä ei ole tapahtunut. Pikkuhiljaa ruukkukoot kasvaa ja chilien määrää joudutaan rajoittamaan. Muutamia paprikoita olen laittanut ns. viimeisiin astioihin (5l), suurempia en aio niiden kohdalla käyttää. Myös yhden chilin siirsin 5l Air-Pot ruukkuun, kun ruvennut niin pituutta jo keräämään. Muut nököttää vielä 3l tai vähän pienemmissä astioissa. Parit vielä 1l maitopurkeissa, kun ei ole tasolla tilaa. Ehkä sitä pitäisi jostain parit amppelit saada, niin sais pöytäpinta-alaa vapaaksi. Ensimmäiset kukkasetkin aukesivat tuossa pari päivää sitten. Saas nähä, joko niistä jaksavat podia vääntää.

Toisesta siemensatsista valikoitui muutama Birds Eye Baby tarkoituksena tehdä niistä Boncheja jossain kohtaa. Lisäksi pari Moruca Scorpionia, Giant Rocotoa ja yksi Chocolate Bhut lähtee testiin.

Viikon päästä olisi tarkoitus lähteä kahdeksi viikoksi reissun päälle. Kaveri luvannut käydä kasveja kastelemassa. Jännityksellä odotan, kuinka kasvit ovat kasvaneet.. Nykyään kun niitä tulee kurkittua tunnin välein :D

Vulcan

Varsin hieno valikoima ensimmäiselle kaudelle :)
Tsemppiä kasvatukseen :thumbup:

San_Ooj

Heissan allihopa! Ompas mennyt pitkä aika, että olen saanut aikaiseksi päivitellä tänne yhtään mitään. Kaksi viikkoa meni Dominikaanisessa Tasavallassa ja kaveri kävi onnistuneesti kastelemassa kasveja. Yksi Kaleidoskope oli kasvanut niin paljon, että noussut kiinni hehkulamppuun ja käryttänyt ylimmät lehdet, oli siis aika hieman typistää kasvia.. :) Muutoinhan noi olivat kaikki pysyneet elossa.

Viimeisen kuukauden aikana on tullut siirrettyä chilejä pikkuhiljaa isompiin astioihin, joita sain vaihdettua paikallisesta kukkakaupasta ylimääräisiin chileihin ;) Alkaa vain tuo pinta-ala loppumaan kämpästä ja tomaatit ovatkin vaihtaneet paikkaa lattialle kahden spottivalon valaistukseen. Toivottavasti valo piisaa siihen asti, että saan ne ulos. Kaksi kappaletta tosin sain viime yönä katkottua, kun lampun alla olevat pienet chilit kivivillassa ja passiivihydroista päätti tipahtaa niiden päälle. Onneksi on vielä varalla muutama, joten eiköhän nuo tomaatit piisanne.  Lämpötilat vaan pääasiassa vielä liian matalia ulosviemiseksi, kun ei tuota kasvihuonetta vielä ole. Parina päivänä kävi noin +20c, jolloin chilejä ulkoilutin parvekkeella, nyt ollaan taas "normaalissa", eli +7c ja vettä sataa.. Alkaa tulva uhkailemaan joessa ja teitä jouduttu laittamaan poikki. Kävin pienen lenkin katsomassa ja oli saunassa kevätsiivoukset selvästi käynnissä (kuva alla).

Ensi viikolla, pitäisi kaverilta saada vanhoja ikkunan pokia, joista voisi alkaa pientä kasvihuonetta rakennella. Katsotaan, mitä saadaan aikaiseksi. Tässä kuitenkin tämänhetkistä tilannetta:

Taimipöytää, jossa chilien ja paprikoiden lisäksi takana muutama tomaatti, kurkkua ja kurpitsaa tuloillaan... Ja "TV-taso" tai ainakin on joskus ollut..


Kaleidoskope Air-pot ruukussa ja on siellä taustalla mm. tomaatteja, kääpiöpalmua, sitruunaeukalyptysta yms yms..


Fetapurkeista tuli passiivihydroja. ;D





Kaleidoskopen, Aji Cristalin, kaupan chili sekä kaupan paprikat. Lisäks tomaatit nököttämässä lattialla.. :(


Loppuun pieni kevennys paikallisten kevät siivoista, eiköhän tuolla konstilla enimmät pölyt saa nurkista huuhdeltua.. (onneksi ei ole minun saunamökki):