maaliskuu 28, 2024, 10:11:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Chacoënse

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 24, 2010, 23:13:30 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Tässä on kaikkien tunnettujen chilipaprikoiden kantaäiti, eli vanhin ja alkeellisin tunnettu chili. Se on samalla eteläisin tunnettu chilikasvi, jonka pääesiintymisaluetta on Argentiina (siellä "chaco" ylänköniityt), mutta näitä löytyy myös mm. Boliviasta, Paraguaysta, Uruguaysta ja eteläisimmästä Brasiliasta. Kaikista villichileistä ehkä vähiten uhanalainen.

Chaco tunnetaan monilla nimillä ja se kuuluu c.praetermissumin, villin Annuumin ja c.eximium/cardenasiin tavoin ns. puoliksi villeihin chileihin. Siitä on siten olemassa suuri kirjo erilaisia muotoja täysin villeistä aina melko pitkälle ihmisen jalostamiin muotoihin.

Tyypillistä kasville on villichiliksi varsin pitkänmallinen, kypsänä erittäin helposti irtoava punainen tai haalean oranssinpunainen marja, joka ei ole erityisen tulinen. Myös tulettomia muotoja kuuluu esiintyvän. Chacoënsen lehdet ovat omanlaisiaan, eli himmeäpintaisia ja pyöreähköjä, sydämen muotoisia. Itse kasvi on näkemistäni chileistä aika ylivoimaisesti pahin "risupuska", eli hyvin ohuet, pitkät oksat muodostavat sekasotkun, jota on vaikea kuvata kauniiksi. Kukat ovat myös ainutlaatuisia, eli äärettömän pieniä ja loistavan lumivalkeita, hyvin kauniita.

Tämä on helppo kotikasvatti ja usein myös varsin satoisa. Kaunis se ei ole, mutta saksien ahkeralla käytöllä siitä saa kyllä aivan kelvollisen myös esteettisesti. Marjojen mieto tulisuus ja aromi sopivat kuivaukseen. Siemeniä on saatavana aika helposti harrastajayhteisöstä. Lisääntyy epätavallisen helposti pistokkaista jopa vesilasissa.

Toni.A

Pakko on kysyä, että onko tässä lajikeessa, miten pitkä itämisaika ja eikös tässä ollut idätyksessä olosuhteet viileämmät ja kuivempi itämisalusta?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - maaliskuu 04, 2010, 04:13:01 ap
Pakko on kysyä, että onko tässä lajikeessa, miten pitkä itämisaika ja eikös tässä ollut idätyksessä olosuhteet viileämmät ja kuivempi itämisalusta?


Keskimäärin mulla nuo ovat itäneet melko samassa ajassa kuin "normaalit" chilitkin, eli viikossa, parissa, tai ylipäätään alta kuukaudessa. Eivät sikäli ole yhtä mahdottomia tapauksia kuin useimmat muut villit, mutta kyllä siinäkin on suurta vaihtelua. Olosuhteet olen pitänyt aivan samoina kuin normichileissäkin.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 04, 2010, 16:39:41 ip
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - maaliskuu 04, 2010, 04:13:01 ap
Pakko on kysyä, että onko tässä lajikeessa, miten pitkä itämisaika ja eikös tässä ollut idätyksessä olosuhteet viileämmät ja kuivempi itämisalusta?


Keskimäärin mulla nuo ovat itäneet melko samassa ajassa kuin "normaalit" chilitkin, eli viikossa, parissa, tai ylipäätään alta kuukaudessa. Eivät sikäli ole yhtä mahdottomia tapauksia kuin useimmat muut villit, mutta kyllä siinäkin on suurta vaihtelua. Olosuhteet olen pitänyt aivan samoina kuin normichileissäkin.


Selvä juttu, kiitokset sulle!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chilicutter

maaliskuu 15, 2010, 00:08:36 ap #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2010, 00:10:30 ap käyttäjältä Chilicutter
Tässä esimerkki ;)
Sivusta katsottuna näyttää suht siiistiltä mutta todellisuudessa on risukasa ;D

Kyseessä on Cobincho C.Exile mutta exile taitaa olla sama kuin Chacoense...vai kuinka ;)
Kukat ja podit on lähes identtisiä chacojen kanssa.

Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Aji Inferno

Exile on chacoënse, totta. Hiukan erikoislaatuinen sellainen kylläkin, muttei oma lajinsa. :)

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 04, 2010, 16:39:41 ip
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - maaliskuu 04, 2010, 04:13:01 ap
Pakko on kysyä, että onko tässä lajikeessa, miten pitkä itämisaika ja eikös tässä ollut idätyksessä olosuhteet viileämmät ja kuivempi itämisalusta?


Keskimäärin mulla nuo ovat itäneet melko samassa ajassa kuin "normaalit" chilitkin, eli viikossa, parissa, tai ylipäätään alta kuukaudessa. Eivät sikäli ole yhtä mahdottomia tapauksia kuin useimmat muut villit, mutta kyllä siinäkin on suurta vaihtelua. Olosuhteet olen pitänyt aivan samoina kuin normichileissäkin.


Yli kuukausi mennyt, eikä itämisen merkkejä näkyvissä, laitan uutta siementä kokeiluun, jos saisi edes jonkunlaisen naatin tulemaan kesänkorville. Voihan sitä jatkaa tuossa lamppujen alla, vaikka talveenkin, jos niikseen tulee. Eihän se ota, jos ei annakaan!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chilicutter

Kyllä chacon pitäs alta 2 kuukauden itää ;D
Ei ne kyllä mulla ole 3 viikkoa pitempää aikaa ole itämiseen tarvinnut.
Ihan samat idätys olosuhteeet kuin normi chileilläkin.
Voihan olla että on huono/ja siemeniä,ei nuissa kuitenkaan 100% itävyyttä ole.

Olen havainnut hyväksi idätys lämpötilaksi 12 tuntia 26-29c ja 12 tuntia 18-20c +- nousu ja laskuajat.
Tuolla systeemillä on itäneet paljon hankalammatkin tapaukset kuin chacot ;)

Mitä idätys systeemiä käytät?
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

rasse

Taisi olla NaokiSoman vinkki kuivattaa C. Exilen marjat kuiviksi "karkeiksi". Kokeilin tuota tapaa viime kesänä ja voin suositella. Hieno chilin maku, tulisuutta sopivasti.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 22, 2010, 10:32:37 ap
Kyllä chacon pitäs alta 2 kuukauden itää ;D
Ei ne kyllä mulla ole 3 viikkoa pitempää aikaa ole itämiseen tarvinnut.
Ihan samat idätys olosuhteeet kuin normi chileilläkin.
Voihan olla että on huono/ja siemeniä,ei nuissa kuitenkaan 100% itävyyttä ole.

Olen havainnut hyväksi idätys lämpötilaksi 12 tuntia 26-29c ja 12 tuntia 18-20c +- nousu ja laskuajat.
Tuolla systeemillä on itäneet paljon hankalammatkin tapaukset kuin chacot ;)

Mitä idätys systeemiä käytät?


Mulla on tuossa leivinuunin vieressä itäneet aina kaikki ennenkin ja siinä olen tähänasti kaikki taimeni idättänyt, loisteputki on kyllä kaverina, vaikkei se idätyksessä merkityksellinen olekaan. Missä seuraavaksi, jos ei tuo ole otollinen paikka? Joo, tosiaan monet lajikkeet ovat kyllä viikossa helposti itäneet samoissa olosuhteissa :-\

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chilicutter

Jos kerta muutkin itävät niin kyllä chakonkin pitäs samassa paikassa itää ;)
Uusia siemeniä kehään vaan.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 22, 2010, 11:18:57 ap
Jos kerta muutkin itävät niin kyllä chakonkin pitäs samassa paikassa itää ;)
Uusia siemeniä kehään vaan.


Kyllä vain, tein sen jo äsken. Samassa on pakko mainita, että siiderit ja kotiviinit on samassa paikassa tulleet satavarmasti! :P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 22, 2010, 10:36:27 ap
Taisi olla NaokiSoman vinkki kuivattaa C. Exilen marjat kuiviksi "karkeiksi". Kokeilin tuota tapaa viime kesänä ja voin suositella. Hieno chilin maku, tulisuutta sopivasti.

Itselläni on noita pussukassa autossa ja popsin niitä työmatkaliikenteessä päivittäin. :) Olen viime kesän satoa budjetoinut siten, että joko aamulla kaksi tai sitten aamulla/iltapäivällä yhdet. Lähtee muuten päivä mukavasti käyntiin kun on jotakin mitä odottaa!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: NaokiSoma - huhtikuu 01, 2010, 09:35:28 ap
Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 22, 2010, 10:36:27 ap
Taisi olla NaokiSoman vinkki kuivattaa C. Exilen marjat kuiviksi "karkeiksi". Kokeilin tuota tapaa viime kesänä ja voin suositella. Hieno chilin maku, tulisuutta sopivasti.

Itselläni on noita pussukassa autossa ja popsin niitä työmatkaliikenteessä päivittäin. :) Olen viime kesän satoa budjetoinut siten, että joko aamulla kaksi tai sitten aamulla/iltapäivällä yhdet. Lähtee muuten päivä mukavasti käyntiin kun on jotakin mitä odottaa!


Joo, pitkään aika aliarvostetun chacon arvostus näyttäisi viimein olevan nosteessa. Eivät argentiinalaiset sitä ihan vain huvin vuoksi ole niin kauan syöneet ja jopa vähän jalostelleet. :)  Luulen, että aliarvostuksen syynä oli chacon melko lievä tulisuus tuoreena. Vasta sittemmin on selvinnyt miten mainio se on kuivattuna!

Filago

Hei,

Aji Inferno, se sulta Lahdessa saatu marja. Mikä se sun kasvisi nimi tai numero on? Chaco toki, vaan mikä niistä mitä kasvatat?

Filago
#163

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Filago - huhtikuu 02, 2010, 18:13:48 ip
Hei,

Aji Inferno, se sulta Lahdessa saatu marja. Mikä se sun kasvisi nimi tai numero on? Chaco toki, vaan mikä niistä mitä kasvatat?

Filago


Auts..! ;) Olen kasvattanut perin montaa chacoa...  Juuri nyt en kerta kaikkiaan pysty muistamaan mistä lajikkeesta oli kysymys. :(  Kaikki omani ovat nyt kuolleet. Ehkä parasta onkin kasvattaa kasviasi vain c.chacoensena, kunnes tarkempia tietoja alkaa taas kenties selvitä. Loppujen lopuksi, eiväthän nämä tarkemmat koodit ole tärkeitä muulle kuin tieteelle. Tiedän kyllä itse, että olisi pirun kiva tietää tarkalleen jopa kasvattamani kasvin alkuperäinen kasvupaikka Etelä-Amerikassa...

Filago

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - huhtikuu 02, 2010, 22:11:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Filago - huhtikuu 02, 2010, 18:13:48 ip
Hei,

Aji Inferno, se sulta Lahdessa saatu marja. Mikä se sun kasvisi nimi tai numero on? Chaco toki, vaan mikä niistä mitä kasvatat?

Filago


Auts..! ;) Olen kasvattanut perin montaa chacoa...  Juuri nyt en kerta kaikkiaan pysty muistamaan mistä lajikkeesta oli kysymys. :(  Kaikki omani ovat nyt kuolleet. Ehkä parasta onkin kasvattaa kasviasi vain c.chacoensena, kunnes tarkempia tietoja alkaa taas kenties selvitä. Loppujen lopuksi, eiväthän nämä tarkemmat koodit ole tärkeitä muulle kuin tieteelle. Tiedän kyllä itse, että olisi pirun kiva tietää tarkalleen jopa kasvattamani kasvin alkuperäinen kasvupaikka Etelä-Amerikassa...


"The next photos are of a Bolivian variety, PI-260435. Note the very long calyx teeth."

Toi mikä tuolla nyt kukkii, sen kukka on aika lailla täsmälleen tuon esittelemäsi lajikkeen kaltainen. Saattaisikohan olla se? Pitkät "harottavat" heteet, pitkät calyxin hampaat, toisissaan kiinni olevat terälehdet. Laitoin jo aikaisemmin päiväkirjaani kuvat kukasta omalla ikkunallani, katso sieltä, ole kiltti ;).

Filago, joka kasvattaa sitä kyllä vain Chacona tai vain "Aji Infernon marjasta saatuna Chacona" ihan sujuvasti... ja kunhan kesä tulee, päästään varmaan syömäänkin
#163

MasaT

Tässä on kasvattamani C. chacoensen kukkia.

 
C. chacoense CAP 212

On kyllä risupuska mutta kukkia tuntuu olevan kohtuullisesti. :)
Kukan terälehdissä olen erottavinani selvän kuvioinnin.
Onko nuo keltaiset heteet tyypillisiä chacoenseille?

Aji Inferno

Nätti chacon kukkahan se siinä! :) Muuten tyypillinen, mutta terälehdet tavallista selvemmin erillisiä.

Zalama

On kyllä ollut tämä kesä ystävällinen chacolle. Viime kesänä ei hedelmää tullut mutta tänä kesänä nopealta arvioinnilta lähemmäs 50 podia nyt tullut ja vielä jokusta kukkaa puskee. Siemenet sain infernolta aikanaan =)

Siemeniä vaihtaisin mielellään kauan haluamaani flexun siemeniin tai pistokkaaseen.. (voi olla kyllä turha haave)