huhtikuu 19, 2024, 22:28:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili luennoista

Aloittaja papereeka88, elokuu 23, 2010, 20:35:40 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Tässä,kun itsekseni oli taas aikaa pohdiskella (koittakaa kestää) niin mietein,että kun chili yhdistyksen yhtenä tarkoituksena on levittää chilin ilosanomaa,niin yhtenä otollisena luennointi maaperänä voisi olla vaikka koulut?Yläasteelta löytyy varmasti innokas kuuliakunta jahka aihe on mielenkiintoinen (sekä runsaasti äijäileviä hyvä uskoisia kloppeja :D) ja ei olisi pois suljettu mahdollisuus vaikkapa ammattikoulun ruokapuolen opiskelijat?Itse en ole kovin syvällisesti perehtynyt mitä tuollainen luennointi kouluissa vaatii,mutta tuskin koulut kovasti haraavat vastaan,jos heitä lähestyttäisiin asian tiimoilta (koulujen johtokunnan tuntien itse he eivät älyä eivätkä varmaankaan oivalla lähestyä yhdistystä).Mutta jos yhdistys tekisi aloitteen asian tiimoilta niin kannatus voisi olla hyvä.Lisäksi varsinkin ammattikoulujen ruokapuolihan olisi varsin otollista aluetta (esim ruokakulttuurin muutoksen kannalta).Mutta kertoo/arvostelkaa ideaa ehdotusta.Tää oli tällänen ilmaan heitetty ajatus,mutta se ainakin vaikutti toteutus kelpoiselta?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

TunturiTiger

Idea ihan jees, mutta itse keskittyisin hieman vanhempaan ikäluokkaan.

papereeka88

Vanhemmalla ikäluokalla on kyllä ostovoimaa,mutta on myös sitten jo vakiintuneita ajatuksia ja käytäntöjä.Nuoret ovat aina pitkän aikavälin "sijoituksia".Jos otetaan vaikka ravintola ja puutarha puoli niin sieltä nuorista opiskelijoista tulee niitä tulevaisuuden kokkeja ja puutarhureita jne. jne. ja jos koulutus vaiheessa ei tuoda tarpeeksi eri vaihtoehtoja esille niin homma mene siihen,että miksi kasvattaa chiliä,kun paprikaa ja kurkkua on kasvatettu taaton ajasta saakka.Enkä nyt tarkoita,että pitäisi keskittyä pelkkiin kouluihin ja nuoriin vaan silloin tällöin muutamia esitelmyksiä kouluille.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

TunturiTiger

Mä ajattelin lähinnä nyt ihan vaan yhdistystä ja potentiaalisia jäseniä. ::)

papereeka88

Niin rahahan se maailmaa ja yhdistystä pyörittää,mutta yritätkö sanoa,että kaikki yhdistyksen toimet pitäisi vain suunnata siten,että saadaan mahdollisimman paljon jäseniä (lue rahaa) yhdistykselle.Tietenkin ei pidä vähätellä uusien jäsenten merkitystä,sillä sieltä tulee mahdollisesti sitä vapaaehtois toimintaa sekä rahaa järjestää ja ylläpitää yhdistyksen toimia.Lisäksi pitää muistaa,että kaikkien aktiivimmatkin yhdistyksen jäsenet eivät välttämättä halua olla siellä suorittavassa ja järjestelevässä portaassa ikuisesti ja mistä ne uudet henkilöt sinne otetaan,muuta kuin jäsenistöstä (jos löytyy kyvykkäitä/halukkaita).Mutta aika suppea näkemys,että pelkästään jäsenistön hankintaan tähtäävä toiminta olisi yhdistyksen ainoa tarkoitus.Varsinkin,kun koitetaan mainostaa harrastusta "nuorten" harrastuksena.Ammattikoulu tasollakin on eri-ikäisiä opiskelijoita ja jos välttämättä halutaan tähdätä,että jäseniä vai tänne niin onhan sitten aikuiskoulutus puoli.Siellä on niitä vanhempia opiskelijoita.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

TunturiTiger

tuo on kyllä totta kans. ajattelin vaan sitäkin, että monellakaan tuon ikäisellä ei valitettavasti ole vapautta harrastaa sitä mitä haluaa.
nimim. äiti pojastaan muusikkoa toivoi.. poika olis halunnu vaan pelata palloo.

shp

Nagafestareilla oli myös lapsia ja he tuntuivat innostuvan chileistä paljon enemmän kun vanhempansa. Mielestäni meidän pitäisi sada lapset mukaan tähän hommaan, sitä kautta vanhemmatkin joutuisivat mukaan ja meillä olisi tulevaisuudessa iiiiso kasa chilinsyöjiä =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Tomppa

Edellistä lainaten....


Totta on että noista pitää aloittaa mutta.. onko ok mennä kouluune kertomaan vaan chilistä?

Itse ainakin kertoisin mausteista yms... ruoan laittoon liittyvistä asioista...

nykyjään koulun köksä oppi on se että heitä pizza uuniin yms....

itse olin koulun köksätunnilla 4h koko yläasteen...........................


oli parempaa tekemistä kun kuunnella ohjeitä miten lämmittää vettä mikrossa...yms....

Karpo

elokuu 24, 2010, 09:18:29 ap #8 Viimeisin muokkaus: elokuu 24, 2010, 13:25:58 ip käyttäjältä Karpo
Ruoka, viini ja hyvä elämä - messuilla viime vuonna oli jopa chili luentoa tarjolla, mutta en muista kuka tämän tarjosi... Liekö Poppamiehen (?) kaverit kun niillä oli paikalla oma ständi ja olivatkin hyvin edustettuina. Chilitytöt tarjosi karkkeja ja tiskiltä pystyi käydä maistamassa kaikenlaista (kuten Nagaa). Voimmekko odottaa tänä vuonna jotain samanlaista?

En näkisi että koulut ovat paras paikka levittää chilin gospelia, ellei kyseessä ole ravintolakoulu. Nuo asialle vihkiytyneet messut puolestaan ovat erinomainen paikka jossa harrastajat ja ammattilaiset voivat löytää chilistä uusia ulottuvuuksia.

...kunhan se Fazerin ilmainen pehmis koju on taas tarpeeksi lähellä jonne voi juosta sen jälkeen kun on rohkeasti vetänyt sitä tarjottua Nagaa... :D

Azukki

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - elokuu 23, 2010, 20:35:40 ip
Yläasteelta löytyy varmasti innokas kuuliakunta jahka aihe on mielenkiintoinen (sekä runsaasti äijäileviä hyvä uskoisia kloppeja :D)


Hyvin mahdollisesti äijäilevät angstaajat ajattelisivat että "v**** mä mitään kasveja rupee kasvatteleen, ruskean reiän ritareiden hommaa", jos chilin kasvattamisesta puhutaan.
Tosin eri juttu kyllä varmaan jos ihan ruokapuolen asioissa olisi luento.

Väärässäkin voin hyvin mahdollisesti olla :P

hessi

Ruoka messujen luennot tarjosi Suomen Chiliyhdistys !
ja tännekkin olisi niitä tarjottu kun vain tieto olisi tullut koko hallitukselle niiden tarpeesta !
Itse olisin voinut vaikka puhua koko päivän hillo yms mössöistä jotaka on minun juttu, ei tuo tuoreen chilin syönti :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

linker

Itse pidin lukiolaisille luentoja Geokätköilystä, silloin kun se puuha oli suomessa nuorta.
Aivan umpiouto aihe kiinnosti heitä kovasti. Miksei siis chilikin.
Tärkeintä on asian esitystapa!

Edellinen työni oli teollisuuden kouluttajan homma. Harrastemielessä olen vetänyt jokusen valokuvauskurssin. Ja ampumaseurassa trappiin tutustumisia vaikka minkälaisille marttakerhoille ja muille ompeluseuraporukoille  ;D
Ehkä siis chilijuttukin menisi, kunhan tästä vähän saan kokemusta. Ettei joku hydrosora lopullista infarktia koe (viitaten nyky-signeeraukseeni)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - elokuu 24, 2010, 16:06:42 ip
Itse olisin voinut vaikka puhua koko päivän hillo yms mössöistä jotaka on minun juttu, ei tuo tuoreen chilin syönti :)

Miksi et sitten tehnyt sitä Naga-tapahtumassa?  ;D
Lavahan oli tyhjä suurimman osan ajasta. Sinne olisi mahtunut ruoanlaittoa, kasvatusinfoa, tuote-esittelyä, vaikka mitä ja yleisöä olisi taatusti ollut. Äänentoiston volyymi vain olisi pitänyt säätää pienemmäksi, että koko mäki ei olisi raikunut, vaan lavan edusta vain olisi kuullut. Silloin se ei olisi haitannut kojujen myyntitapahtumiakaan.

Ensi vuodelle muistilistaan!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: linker - elokuu 24, 2010, 16:26:43 ip
Ehkä siis chilijuttukin menisi, kunhan tästä vähän saan kokemusta. Ettei joku hydrosora lopullista infarktia koe (viitaten nyky-signeeraukseeni)


Tulevaisuudessa helpottaa kun tulevien EU-direktiivien mukaan mistään asiasta ei saa puhua asiantuntijan roolissa, ellei ole käynyt sertifikoitua ja hyväksyttyä koulutuslinjaa. Yritäppä sitten kertoa lapsille, ettei purukumia saa niellä. Tulee linnaa!  ;) ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

hessi

laitettu on muistilistaan :)
ja taisi minulla olla tuossa yhdistyksen kojulla ihan tarpeekis puhuttavaa :) j
a kukas siellä sitten olisi seissyt ? :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

papereeka88

Ennen kuin ehdotus paisuu pois uomistaan ja siirtyy ihmettelyn muistuttelun ynnä muun sellaisen osioon,niin koitetaampa palata aiheeseen.Ymmärrän kyllä ihmisten pelot yläaste nuorista (itsellä on tuo joutilas aika hyvässä muistissa vielä).Mutta jos nostetaan kynnystä vaikkapa ammatikoulu/lukio puolelle niin ehkä kynnys mataloituu ja toivon mukaan kuulija kunta olisi hieman kypsempää (tämä asia ei ole itsestään selvä varmasti yliopisto/amk tasollakaan).Mutta varsinkin tuo kokki linja ja sitten puutarha puolen linjat voisivat olla varsin otollista maa-perää?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - elokuu 24, 2010, 21:15:25 ip... ja taisi minulla olla tuossa yhdistyksen kojulla ihan tarpeekis puhuttavaa :)

Olit kyllä lyömätön kojulla. Ihailin tapaasi, jolla otit ihmiset kiinnostuneena vastaan. Ja hyviä neuvoja riitti kaikille. 
Kyllä joku kuitenkin sinua tuuraa tuommoisen esityksen ajan, sen voin luvata.  :D

Tomppa

en jaksa toisaalta uskoa että pelkkiä kouluja kiertelemällä saa hirveästi innostusta aikaan...

toki miksi ei voisi yrittää... :)

mites olisi jalkapallo ottelut yms... kojut pystyyn ja myymään chilejä yms...

shp

Oikeesti, lapsille pari siementä, purkki multaa ja hieno kuvakertomus idättämisestä ja kasvattamisesta, niin johan on uusi sukupoli koukutettu =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Aji Inferno

Meillä on jo suuri porukka osaavaa ja innostunutta chiliväkeä, joka voi tarpeen tullen esitelmöidä chilistä oikeastaan missä tahansa! Itsellänikin on jonkinlaista "luento" materiaalia, jonka annan mielelläni eteenpäin. Jos kiinnostusta on, laittakaapa vaikkapa privaviestiä!