huhtikuu 23, 2024, 09:13:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kaktukset!

Aloittaja slaye, syyskuu 22, 2010, 07:49:58 ap

« edellinen - seuraava »

chilimieli

Itse ainakin aloitin tämän harrastuksen osittain juuri kukkien takia. Olenkin pyrkinyt valikoimaan juuri hienoin kukkaisimmat lajikkeet kokoilmiini. Nyt on reilu 40 eri lajiketta (siis siemenien muodossa, eihän taimia ole vasta kuin sellaiset 40-60kpl).. ;D

MatskuPetteri

Olikos tämä Schlumbergera truncata Marraskuunkaktus?
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Chili-Hixu

googleta, en oikein muista muutakuin että nuo marraskuun-/joulu-/pääsiäis- ja kevätkaktukset erottaa oikeasti muustakin kuin kukinta ajasta, se liittyi mielestäni jotenkin noihin "piikkeihin". Komeasti kukkii.

MatskuPetteri

No juujuu, ahkerasti on guugletettu:
Villit Schlumbergera-lajit elävät Brasiliassa, mutta niistä on tehty risteytyksiä huonekasveiksi 1800-luvulta asti. Niissä on lohenpunainen oranssinpunainen, valkoinen tai keltainen kukka. Lehtikaktukset kuuluvat mehevälehtisiin kasveihin.
Marraskuunkaktus on hiukan hennompi kuin joulukaktus. Versojen kärjet ovat halkoiset ja kasvavat pystyssä. Lehtimäiset varret ovat litteät ja hammaslaitaiset. Versot muuttuvat vanhemmiten tyvestä ruskeiksi.
Vaalean vaaleanpunaiset kukat. Terälehdet eivät taivu taaksepäin. 6-7 cm pitkät kukat ovat vaaleampia ja kellertävämmän punaisia kuin joulukaktuksella. Heteiden kimppu ja emi tulevat näkyviin kukan keskeltä.


Mul on näitä kertyny vuosien varrella usevampia ja muistini mukaan kukkivat komeesti ja vähän millon sattuu. Toinenkin on nyt just lähössä kukkaan ja nuput on isommat ja punasemmat, ja muutenkin ikäänkuin "isompi". Huomen tai ylihuomenna aukee ni saadaan kuvamateriaalia.
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

pkdi

Wau! Mullaki on tommonen, mutten oo kukkimaan saanut :O En oo tainnu osata talvettaa?
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Chili-Hixu

ei niitä pidä talvehdittaa. Käsitykseni mukaan kuivempi kausi pitäisi olla syksyllä ja kukinnan jälkeen.
Joulukaktus (ja varmaan marraskuunkaktus) on lyhyenpäivän kasvi, eli kukkii kun päivän pituus on noin 10 tuntia, tai vähemmän. Eli kannattaa pitää poissa sieötä natikan alta.

chilimieli

Hep!
Itsellä samaa sorttia oleva kaktus. Kukkia odotellessa... ::)
Kyseisestä kaktuksesta on myös erittäin helppo ottaa pistokkaita, jotka juurtuessaan tekevät ainakin itsellä ns. ilmajuuria jokaisen lehden tyveen, en tiedä onko normaalia. Lisääntyy ilmeisesti rönsyilemällä maata kohti.

Chili-Hixu

minä annoin kerran isoäiteelleni pistokkaan, ja se on kesän aikana kasvanut melkein samankokoiseksi kuin omani.
Tuleehan chileihinkin ilmajuuria, mutta ei ne silti rönsyile maata pitkin.

chilimieli

joulukuu 04, 2010, 19:14:42 ip #28 Viimeisin muokkaus: joulukuu 04, 2010, 19:17:50 ip käyttäjältä chilimieli
Ilmoittautuuko muita kaktus harrastajia!? ;D
Itsellä nyt kasvamassa
isoja: 27 kpl + pistokkaat (opuntioita neljää eriä, pylväskaktuksia valtaosa lopuista)
taimia: 80-90
Lajikkeita siemeninä n. 60 eri, seuraava tilaus sisältää pelkkiä mehikasveja. ;)
Aloeita löytyy myös kolmea eri lajiketta, yksi agave ja jukkapalmu, jos näitä voi edes samaan genreen laskea. Itämässä myös: yukka filamentosa, joka näyttää ottavan aikaa. ::)

Nyt on Lauantai: Siis nyt olutta, sorolompsis. 8) Ja moikka, hyvät itsenäisyyspäivät kaikille!

Ps. Katsokaa muuten mitä kaktuksia ostatte, valtaosassa kukkivista on kiinni liimatut kukat. Itse meinasin mennä halpaan tänään, en ainakaan itse tahdo muita, kuin oikeasti kukkivia. Saa nähdä ensi kesänä, että onnistunko itse saamaan nämä kukkimaan.

MatskuPetteri


Tässä kuvaa toisesta Marraskuun- tai Joulukuunkaktuksesta. En osaa sanoa kumpi on. Mutta voisin kallistua ajatukseen että on eri lajike kuin vaalean vaaleanpunainen versio aikaisemmassa viestissä http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8213.msg123033#msg123033 . Nupun alkuja on reilusti mut tais mennä valorytmi sekasin kun pääsi tänne chiliviljelmien valaistukseen (öisinkin valoa). Vienkin sen nyt huoneeseen mis on enimmäkseen päivänvalovalaistus, katsotaan tuleeko lisää kukkia.

Tossa linkki lähikuvaan kukasta http://lh6.ggpht.com/_FIu063VKEy8/TPupz_Ub-vI/AAAAAAAAAyI/NvE8GKlBhJg/2010%2011%2020%20063.JPG
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

hurjatar

Tietäiskö joku ihana sielu mistä voisin löytää aidon hovipojan kaktuksen? Disocactus ackermanii muistaakseni på latina. Tuntuvat olevan aikalailla kiven alla.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

chilimieli

Disocactus Ackermannii;ta voisi löytyä esim. plantagenista. Tosin kannattaa ottaa huomioon, että nykyisin isoista kasvattamoista tulevat voivat olla myös hybridejä, vaikka niitä puhtaana lajikkeena myytäisiinkin.
Siemenien muodossa noita saakin sitten aika monesta paikasta jos malttaa kasvattaa siemenestä. Googleen vaan hakusanaksi: Disocactus Ackermannii

hurjatar

Kiitos vinkistä, joskaan plantagenista en ainakaan ole löytänyt missään muodossa. Siemenistäkin olen valmis kasvattamaan, mutta niitäkään en ole toistaiseksi löytänyt. Ihan kaikkia siemensivustoja en ole vielä kolunnut läpi. Jos jollakin on vinkkiä, niin kiitollisena otan vastaan. Kyseinen kasvi kun taitaa olla aika harvinainen näillä seuduin. Joskus sota-aikana rantautunut Suomeen, eikä niitä juurikaan ole kuin vanhoilla mummoilla ja mummovainaitten peruina joillain onnekkailla.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

chilimieli

Hassua, että ovat niin kiven alla,molemmilla näistä niitä ON OLLUT :
www.cactusshop.co.uk
http://www.succseed.com/
Ehkäpä tiedustelemalla voisi vielä löytyä. Succseeds myy taas kasveja keväämmällä, tällöin kannattaa olla yhteydessä s.postilla.
Ps. Kunpikin kauppa myy sekä eläviä kasveja, että siemeniä.
Mikäli englanti luonnistuu voipi pistokkaita ja siemeniä udella myös täältä:
http://cactiguide.com/forum/index.php
(kyseisellä foorumilla näyttäisi olevan kyseistä kaktusta usealla ihmisellä kasvamassa.

Kotimaiseista verkkokaupoista/ puutarhaliikkeistä voi löytyä myös suomalaisella nimellä:hovipojankaktus.
Vastaavan näköinen Disocactus phyllanthoides:hovineidonkaktus (vaaleanpunaiset kukat) voisi myös olla hyvä vaihtoehto ja on ilmeisesti helpommin myös saatavilla.

hurjatar

Juu kiitos. En jostain syystä löytäny tai sit vaan viitsiny katsoa niin tarkkaan noista. Löytyi kyllä sitten tuolta uhlig-kakteenilta. Ihan eläväisenä ja jalostamattomana.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

chilimieli

maaliskuu 14, 2011, 19:04:04 ip #35 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2011, 19:40:28 ip käyttäjältä chilimieli
Tuossa taimia kastellessani huomasin, että täällähän kasvaa muiden joukossa disocactus ackermanniita! Siis mitä häh!? ;D Jäänyt huomaamatta kun alkuinnostuksen aikana tuli laitettua vaikka mitä kasvamaan. Siemeniäkin pitäisi löytyä vielä muutamia, omani tilasin succseedsiltä. Nähtävästi tilapäisesti sieltä loppuneet.

Ps. Laitoin hurjatar yv;tä.. ;)

Atheos__

Tunnistusapua kaktukselle! Yksilö löytyi paikallisesta kukkakaupasta, nimikyltti pääsi hukkumaan  8)


Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

chilimieli

huhtikuu 03, 2011, 13:26:06 ip #37 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2011, 22:56:00 ip käyttäjältä chilimieli
Saattaisi olla myös joku tyräkki (euphorbia) varren perusteella. Jos viitsit, tökkäise johonkin kohtaan vartta neulalla reikä, mikäli maitiaisneste on valkoista, kyseessä on joku tyräkeistä, ei siis itseasiassa kaktuksista (ovat mehikasveja).

Voin olla väärässäkin.

Edit. Muokattu nimet oikein.

Atheos__

huhtikuu 03, 2011, 15:19:01 ip #38 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2011, 15:22:35 ip käyttäjältä Atheos__
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - huhtikuu 03, 2011, 13:26:06 ip
Saattaisi olla myös joku muratti (euphorbia) varren perusteella. Jos viitsit, tökkäise johonkin kohtaan vartta neulalla reikä, mikäli maitiaisbneste on valkoista, kyseessä on joku murateista, ei siis itseasiassa kaktuksista (ovat mehikasveja).

Voin olla väärässäkin.


Valkeaa nestettä tosiaan vuoti kyseisestä kasvista kun ylimääräisiä haaroja leikkelin pois.

EDIT:
Pikaisella googletuksella planttu taitaa olla Euphorbia virosa
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

chilimieli

huhtikuu 03, 2011, 16:15:41 ip #39 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2011, 22:55:01 ip käyttäjältä chilimieli
Tyräkkiä itsekin veikkasin vahvasti, tuo vaalea maitiaisneste paljastaa sen siis olevan tyräkki.
Tuo voisi hyvinkin olla tuo euphorbia virosa,
paljon yhtäläisyyksiä. Nätti mehikasvi kaikenkaikkiaan. ;)

MUOKS. SIIS TYRÄKKI.