huhtikuu 25, 2024, 23:36:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mika tässä hei!

Aloittaja Mika, maaliskuu 20, 2016, 22:55:47 ip

« edellinen - seuraava »

Mika

Tervehdys!

Tietotekniikan opiskelija Joensuusta eksyi yllättäen chilien kasvatuksen ihmeelliseen maailmaan. Viime vuonna minulla oli "adoptiossa" yksi pieni chilipuska (tai siis on edelleen), joka minun laadukkaan hoidon ansiosta jaksoi tehdä parisenkymmentä pippurin kokoista chiliä. Syynä varmaankin oli se, että en muista kastella kasvejani, saati sitten lannoittaa niitä (ja bonuksena päälle, kyseinen kasvi unohtui viime syksynä -7 asteen pakkaseen ja on silti ihme kyllä hengissä).

Sama kaveri, joka antoi viime vuonna kasvin hellään huomaani, antoi minulle tänä keväänä noin parikymmentä chilin siementä, jotka olivat hänellä luokiteltu 'eksyneiden joukkoon'. Viskasin siemenet multaan 15.3 ja jos saan ne pidettyä hengissä edes sirkkalehtiin saakka, voisin harkita oman päiväkirjan luomista. Päiväkirjan avulla saattaisin ehkä muistaa tarkastella kasvien voinnin hiukan useammin.

Chilien syömistä sen sijaan olen "harrastanut" jo lapsesta lähtien, sillä isäni on tulisen ruuan ystävä. Myöskin lapsuuden ystäväni isä, joka on Bangladeshista kotoisin, laittoi meille usein erittäin hyvän makuista, melko tulista ruokaa. Myöskin omiin kokkailuihini olen chiliä hiukan käyttänyt (eli siis omasta mielestäni vain hiukan ja tyttöystäväni mielestä niin paljon, että ruoka menee pilalle).

Tavoitteenani on siis saada kasvatettua chilit siemenestä alkaen mahdollisimman komeaksi, hyvin pienellä opiskelijabudjetilla, ilman ylimääräisiä hienouksia, jos nyt edes saan siemenet itämään...

Wolfman

Tervetuloa :)

Kastelun unohtaminen ei aina ole katastrofi, chilit eivät ihan heti kuivuudesta kärsi. Helpommin ne tappaa liikakastelulla kuin kuivuudella, siinävaiheessa kun lehdet lerpahtavat muistaa kyllä yleensä kastella. Lannoitukseen vaikka edullinen puutarhan kesä, ei markettien koristekasvilannoitteita (niissä on yleensä liikaa typpeä). Myös tomaatille tarkoitetut lannoitteet käyvät.

Mika

Muutaman kerran pääsi sellaiseen kuntoon kasvini, että kaikki lehdet eivät järkytyksestä toipuneet, vaan osa tippui pois. Onneksi oli kuitenkin anteeksiantavainen, eikä koko kasvi heitännyt henkeään. Taimet ilmeisesti ovat huomattavasti herkempiä, kuin isompi kasvi, niin pitää yrittää niitä muistaa kastella ennen kuin ovat ihan rutikuivia.
Lannoitusta varten sain kaveriltani kaksi purkkia, joiden nimet ovat tomaatti & mansikka ravinne sekä typpi ja kalsium ravinne. Eli ilmeisesti ihan käypää tavaraa.

unenkuva

Tervetuloa remmiin!

Otat katos vesiviljelyn käyttöön ja ajastat sekä valot, että pumput. Ei voi unohtaa kastella, kun ajastimet hoitaa sen sun puolesta :)

Mika

maaliskuu 21, 2016, 15:26:40 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 21, 2016, 15:31:54 ip käyttäjältä Mika
Eihän sitä koskaan tiedä, mitä sitä keksii kokeilla, aika näyttää ;). Mielenkiintoisia asioita tulee vastaan kun tätä foorumia selailee, ainakin tee-se-itse osiossa vaikka mitä jänniä juttuja.

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.