Hyvä ESL Lamppu

Aloittaja Jingle Bell, heinäkuu 22, 2013, 10:31:31 ap

« edellinen - seuraava »

Jingle Bell

Minkä laisia ESL lamppuja kannattaa ostaa? Tavoite olisi saada mahdollisimman halpa ja tehokas.                              Watteja pitäis olla yli 20w
- Chilit on tulevaisuus :)

Huru-ukko

Nelson Gardenilla oli sellanen 30watin esl ja Kelvinejä oli 6400k vaikuttaa hyvältä :)

Jingle Bell

Olin just sanomassa samaa ;D Mut joo vaikuttaa mustakin tosihyvältä. Kävin Viherlandiassa niin makso 15€ kipale
- Chilit on tulevaisuus :)

Juso

Bilteman 45W 6,99€ 4000K, halpa, ja kohtuu hyväkin budjettikasvatuksiin. Saatavuus kannattaa kuitenkin tarkistaa per myymälä. Verkkokaupassa ainakin lupailisi varastoa olevan.

Jingle Bell

Toi ainakin vaikuttas aika halvalta. Ja vattejakin löytyy ihan kivasti. Kuluttaako toi paljon sähköä?
- Chilit on tulevaisuus :)

unenkuva

45W se kuluttaa  ;) ;) ;D ;D

ei tuo kuluta juuri mitään, vertailun vuoksi voin sanoa, että yleiset hehkulamput ovat 60W tehoisia. Tuolla lampulla voi muutamia taimia kasvattaa, mutta sadottamiseen ei tehot riitä.

Jingle Bell

Minkä laiset tehot pitäis olla sadon tuottamiseen?
- Chilit on tulevaisuus :)

unenkuva

Enemmän valoa, on aina enemmän. Riippuu siitä kuinka monta chiliä sinulla kasvaa. Itselläni on käytössä 200w esli ja 90w ufoledi, riittää 3-5 chille.

Ongelmaksihan muodostuu myös tilanpuute. Kun chili kasvaa isoksi, ei sinulla yhden lampun alle mahdu kovin montaa chiliä. Jos chilejä alkaa olemaan paljon, voi käyttää esim. 400w natikkaa. Se pitää nostaa korkeammalle=valaisupinta-ala kasvaa. Eslit pitää olla aika lähellä (15-25cm) latvoista, joten 200w eslin alle ei muutamaa taimea enempää mahdu.

Elikkäs minkä verran sinulla siellä chilejä kasvaa?

Jingle Bell

Noh moruga scorpion, Naga Morich,Aji Cristal, Capsicum Galapagoense neljä kasvia aijjon kasvattaa.
- Chilit on tulevaisuus :)

unenkuva


400w natikka (suurpainenatrium) tai kaksi 200w esliä riittää. Käy myös tuollainen setti kuin minulla.

Jingle Bell

Aika kalliiksi investoinniksi tulis voisko halvemmalla saada tuotettuu satoa?
- Chilit on tulevaisuus :)

Feint

Lainaus käyttäjältä: Aji Quintisho - heinäkuu 23, 2013, 11:53:17 ap
Aika kalliiksi investoinniksi tulis voisko halvemmalla saada tuotettuu satoa?


Kesällä aurinko on yllättävän tehokas chilien sadotukseen. Talvella sadosta joutuu maksamaan kovan hinnan.

unenkuva

heinäkuu 23, 2013, 12:01:28 ip #12 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2013, 12:07:32 ip käyttäjältä unenkuva
Aina voi kysellä käytettynä täältä foorumilta tai hakea huuto.netistä/torilta. Tai vastaavasti tee-se-itse- touhulla (jota en suosittele, ellet oikeasti osaa) Valitettavasti asia on vain niin, että jos meinaat satoa talvella saada, et millään voi 15e rahalla saada kaikkea.


Tässä hyvä setti valmiina. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kertaostona voi olla hinnakas, mutta tuo kestää sitten pitkään, ja jatkossa tarvii uusia ainoastaan lamppu, sekin vain 2-3 vuoden välein. Tuo on sitten halvemmasta päästä, ledit maksaa sitten jo paljon enemmän.

Ja kuten Feint sanoi, hyödynnä kesällä aurinko, joka on paras mahdollinen valo :)

EDIT: tässä toinen, jos haluat natikkaa käyttää (muista paloturvallisuus) kahdella tuollaisella saa jo useamman chilin tuottamaan satoa.

Saa suositella muitakin kauppoja, itse nyt "oman kylän poikia" suosittelen :)  ja olen kyllä usein linkkaillut muitakin putiikkeja, googlella löytyy niitä vaikka kuinka paljon.

Feint

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - heinäkuu 23, 2013, 12:01:28 ip
Aina voi kysellä käytettynä täältä foorumilta tai hakea huuto.netistä/torilta. Tai vastaavasti tee-se-itse- touhulla (jota en suosittele, ellet oikeasti osaa) Valitettavasti asia on vain niin, että jos meinaat satoa talvella saada, et millään voi 15e rahalla saada kaikkea.


Tässä hyvä setti valmiina. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kertaostona voi olla hinnakas, mutta tuo kestää sitten pitkään, ja jatkossa tarvii uusia ainoastaan lamppu, sekin vain 2-3 vuoden välein. Tuo on sitten halvemmasta päästä, ledit maksaa sitten jo paljon enemmän.

Ja kuten Feint sanoi, hyödynnä kesällä aurinko, joka on paras mahdollinen valo :)

EDIT: tässä toinen, jos haluat natikkaa käyttää (muista paloturvallisuus) kahdella tuollaisella saa jo useamman chilin tuottamaan satoa.

Saa suositella muitakin kauppoja, itse nyt "oman kylän poikia" suosittelen :)  ja olen kyllä usein linkkaillut muitakin putiikkeja, googlella löytyy niitä vaikka kuinka paljon.


Toi vaikuttaa aika edulliselta. Onko mitään tietoa lampun ja heijastimen mitoista? Harmi ettei se ole tilattavissa tällä hetkellä :/

Kannattaa myös muistaa, että lamppujen lisäksi sähkölasku nousee aika runsaasti jos alat polttaa 14-16h vuorokaudessa 800w edestä lamppuja. Siinä tulee tsileille aika ronskisti kilohintaa ja voisi olla parempi vain hankkia esim tollanen 200w ESL ja esikasvattaa sillä taimet kesää varten. Jos omistaa omaa pihaa, ei se kasvihuoneen rakentaminenkaan ole pöhkömpi idea ja pidentää kautta mukavasti :)

unenkuva

heinäkuu 23, 2013, 12:13:16 ip #14 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2013, 12:15:22 ip käyttäjältä unenkuva
50cm x 34cm mitat (http://www.greenexplosion.net/verkkokauppa/valaisimet/heijastimet/)

Kyllähän se sähkölaskukin muutaman kympin nousee, eikä se pakko 800w ole käyttää kun 400w pärjää, jos alle kymmenen chiliä kasvattaa :)

Jingle Bell

paljon tollasen kahden natikan alla sitten sähkölasku nousee? Ja paljon ton ESLin kanssa mitä suosittelit
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - heinäkuu 23, 2013, 12:01:28 ip
Aina voi kysellä käytettynä täältä foorumilta tai hakea huuto.netistä/torilta. Tai vastaavasti tee-se-itse- touhulla (jota en suosittele, ellet oikeasti osaa) Valitettavasti asia on vain niin, että jos meinaat satoa talvella saada, et millään voi 15e rahalla saada kaikkea.


Tässä hyvä setti valmiina. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kertaostona voi olla hinnakas, mutta tuo kestää sitten pitkään, ja jatkossa tarvii uusia ainoastaan lamppu, sekin vain 2-3 vuoden välein. Tuo on sitten halvemmasta päästä, ledit maksaa sitten jo paljon enemmän.

Ja kuten Feint sanoi, hyödynnä kesällä aurinko, joka on paras mahdollinen valo :)

EDIT: tässä toinen, jos haluat natikkaa käyttää (muista paloturvallisuus) kahdella tuollaisella saa jo useamman chilin tuottamaan satoa.

Saa suositella muitakin kauppoja, itse nyt "oman kylän poikia" suosittelen :)  ja olen kyllä usein linkkaillut muitakin putiikkeja, googlella löytyy niitä vaikka kuinka paljon.
- Chilit on tulevaisuus :)

unenkuva

Sillä ei ole väliä, että onko natikka vai esli. Kaikki riippuu watit x paloaika x sähkonhinta. Eli saman verran vie 400w natikka, kuin 2 x 200w eslit. Ja tietenkin merkittävä tekijä on se, että poltatko lamppuja 8h vai 16h päivässä (tässäkin, enempi parempi)

Itsellä sähkon hinta on siirtomaksuineen ja veroineen n.13,5c/Kwh. Lyhyesti siis vaikkapa 12h/pv paloaikaa ja 2 x 200w esliä: 0,4Kwh (joka on siis sama kuin 400w) x 12h x 13,5c=,0648e/pv=20e/kk

Jingle Bell

kumpaa suosittelet? kahta esliä vai yhtä natikkaa?
- Chilit on tulevaisuus :)

bobster

Yksi natikka tulee ainakin hankintahinnaltaan halvemmaksi.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jingle Bell

Eikö natikka kuluta yhtä paljon sähköä kuin nämä 2 kappaletta 200w eslit?
Lainaus käyttäjältä: bobster - heinäkuu 23, 2013, 20:33:14 ip
Yksi natikka tulee ainakin hankintahinnaltaan halvemmaksi.
- Chilit on tulevaisuus :)