maaliskuu 29, 2024, 08:19:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Tovarii

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 16, 2010, 23:35:05 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

Capsicum tovariin sirkkalehdet ovat tulossa ulos kypärästään. Idätyspussin kosteus lienee hyvä juttu tässä vaiheessa. Istutan tämän huomenna parin desin taimiruukkuun. En yhtään ihmettele, miksi tämä laji on kohtuullisen harvinainen kasvattajienkin keskuudessa. Itää kovin hitaasti ja pieni taimikin on kovin haavoittuvainen. Luonnollisten kasvuympäristöjen tuhoaminenkaan tuskin tekee hyvää kyseisen lajin kasveille ja niiden esiiintyvyydelle luonnossa.


Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Aku - joulukuu 06, 2012, 13:54:40 ip
Capsicum tovariin sirkkalehdet ovat tulossa ulos kypärästään. Idätyspussin kosteus lienee hyvä juttu tässä vaiheessa. Istutan tämän huomenna parin desin taimiruukkuun. En yhtään ihmettele, miksi tämä laji on kohtuullisen harvinainen kasvattajienkin keskuudessa. Itää kovin hitaasti ja pieni taimikin on kovin haavoittuvainen. Luonnollisten kasvuympäristöjen tuhoaminenkaan tuskin tekee hyvää kyseisen lajin kasveille ja niiden esiiintyvyydelle luonnossa.



Loistavaa, että tätä idätetään... On luonnossa sukupuuton partaalla, ja tosiaan harvinainen kasvattajillakin.

Jet-Ace

Lainaus käyttäjältä: Jet-Ace - lokakuu 16, 2012, 18:07:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Siku - lokakuu 16, 2012, 17:38:53 ip

Biblolta noudettu Tovariin taimi.



Ja minulla on se toinen taimi Biblolta. Päästyään hieman isompaan ruukkuun on jämäkästi noussut pystyyn ja vaikuttaa hyvävointiselta ja uutta kasvustoa tekevältä.


Raportoidaan nyt sellainen väliaikatieto, että tovarii on hengissä. Ei tykännyt eslinkään alla vuoden pimeimmästä ajasta ja tiputteli lähes kaikki lehtensä. Minulla on 16 eri villiä lajiketta ja tämän tovariin mieltymykset hoidon suhteen ovat edelleen aika tavalla hämärän peitossa.

Jos kokemusperäisiä ajatuksia kasvatuksesta löytyy, niin mielelläni niitä lukisin.

Aji Inferno

Varo ainakin liikakastelua. Samoin pakkasta.

Siku

Itseäkin vähän niskasta kiinni ja kuvia vaihteeksi peliin.

Aamusta juuri vastasin Biblon viestiin ja totesin, ettei tuo ole mihinkään kasvanut, vaikka muutoin onkin ihan hyvässä hapessa.
Nyt kun vertaan edellisellä sivulla olevaan kuvaan, joka on noutoillalta, niin onhan siihen vähän lehtimassaa tullut.

Blogissa raportoitu pistokasyritys epäonnistui täysin tappaen koko oksan. Oksaa irti leikatessani päätin samalla trimmata pois pari muutakin lattialle asti roikkuvaa. Heitin ne sitten piruuttani colatölkkiin ja lähdin lomalle. Kun tulin takaisin kolme viikkoa myöhemmin, niin *tsim tsim* juurethan sinne oli ilmestyneet.






M;kko

Vaikka siemeniä alkaa jonkun verran liikkua, niin idättäminen ja kukkien sekä marjojen aikaan saaminen tuntuu olevan hankalaa. Hieno homma siis, että kaverii lisääntyy myös pistokkaista!

Tiemuh

Pistokas lisäys on kyllä positiivinen seikka.

Itse tilasin reilusti siemeniä Australiasta ja olen niitä toimittanut monille kasvattajille. Itse olen saanut yhden kasvin alulle ja toivottavasti jotkut muutkin näistä siemenistä. Oma yksilöni tosin ei ole kovin elämänhaluinen. Sen latva meni jonkinlaiseen kuolioon heti sirkkojen jälkeen. Se on kasvattanut kuitenkin uusia kasvupisteitä sirkkavarresta (!). Saa nähdä miten se selviytyy.

Masa.T

Toivotan onnea kaikille C. tovariin kasvattajille ja toivottavasti joku saa vielä siemeniä tuottavia marjojakin. Tähän saakka ei ilmeisesti ole onnistuttu. Vai onnistuiko Filago?.. Onnea kasvatuksiin joka tapauksessa!

Aji Inferno

Se ei ole kovin vaativa kasvi vauhtiin päästyään. Ei vaadi myöskään mitään ihmeellisiä valo- ja kemikaalijippoja. Jää hyvin pienikokoiseksi mutta nätiksi. :) Omani tapoin taannoin liikakasteluun.

bluesman

 Mulla oli 2011 podeja joista kylvin muistaakseni 8 siementä. Yksikään ei itänyt. Kylvin kylläkin kasvariin ja turpeeseen joka kuivahteli aina välillä. Toisella kerralla podit varisivat lattialle kun emäntä siirteli kasvia pestessääni ikkunat,  ja imuroi lattian marjat roskina. Kivaa.
Jos näinkin monta kasviyksilöä on harrastajilla tällä hetkellä kasvamassa uskoisin syksyyn mennessä jonkun saavan siemeniäkin aikaiseksi. Näyttää paljon lupaavammalta kuin joitain vuosia sitten.

Aku

Tovarii haaroittuu kusenkeltaisen loisteputken alla  :)

Siku

Onko muuten kukaan muu huomannut tovariilla olevan melko voimakas ominaistuoksu? Jet-Acen kanssa olen asiaa ihmetellyt pariinkin otteeseen, koska hän ei haista omassaan mitään. Itse taas huomaan ehkä vähän galapagoenseen verrattavan hajun heti kun kasviin koskee.

Filago

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - helmikuu 05, 2013, 00:15:08 ap
Toivotan onnea kaikille C. tovariin kasvattajille ja toivottavasti joku saa vielä siemeniä tuottavia marjojakin. Tähän saakka ei ilmeisesti ole onnistuttu. Vai onnistuiko Filago?.. Onnea kasvatuksiin joka tapauksessa!


No mullahan oli se eka Tovarii, joka tuli sun laittamista siemenistä.. se teki ekana vuonna kasan marjoja, joista osassa kelvollisen näkösiä siiduja.. Niistä laitoin sulle muistaakseni jokusen siemenen ( mutta muistelen ettet saanu itämään), ja itse yritin idättää kolmea siementä. Joista yksi ei itänyt, yksi iti ja kasvoi, ja yksi iti ja kuoli ituna. Se mikä kasvoi, on kukkinut laiskemmin kuin alkuperäinen, mutta hiukan kukkinut joo.

Kaksi vuotta sitten tuli paha takaisku kesän sadon suhteen, kun odottelin siinä ekassa olevan ison ja hienon marjan kypsymistä, että en vain poimi liika ajoissa. Kasvia siirtäessä marja tipahti enkä löytänyt mistään sitä :(. Pari pientä marjaa mitä sain, sisälsi vain epämuotoisia "kevytsiemeniä" Ja se pieni toveri ei vielä saanut kukistaan yhtään siemenellistä marjaa.

Vuosi sitten talvella sitten iso toveri yllättäen kuivui ja kuoli koko kasvi. Sillä on ollut taipumusta kuivata kokonaisia oksia näennäisesti ilman syytä, mutta kasvattanut uusia versoja kyllä. Kunnes sitten tuo itsemurhe.

Onneksi kuitenkin viime kesänä pikkutoveri taas reippaana jaksoi kukkia, ja sai osan versoistaan jo kattoonkin asti, ( tosin talven tullen kuivasi muutaman oksan, mutta kasvattaa taas uusia)... ja ihhana kaveri, teki yhden sellaisenkin marjan, missä oli hyvän näköinen siemen sisällä. Ajattelin sen laittaa kokeeksi itämään, josko siitä tulisi taas uusi sukupolvi.

Eli mitään siemensumaa täällä ei ole saatu aikaan, mutta ajoittain siemeniä, ja todistetusti myös itäviä siemeniä sentään.

Filago

#163

Herra 47

muutamilla villeillä tuntuu toi oksie kuivattaminen olevan normaalia toimintaa (esim lanceolatum) mitä enemmän menee nyppimään kuivia lehtiä pois ja muuten sorkkimaan niin sitä enemmän lehtiä ja oksia kuivuu... annapas olla 6 kk rauhassa ja korkeintaan vettä tarjoaa niin rehevöityy koko puska outo homma...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Siku

Taas spämmiä päiväkirjan kuvien uudelleenpostailulla.
Tovarii vaikuttaa samanlaiselta kukkahirmulta kuin flexu. Aloittaa kukinnan myöhemmin, mutta nuppuja tulee samaan tapaan useita samasta kasvupisteestä. Ensimmäisessä haarassa nuppuja on kuusi.

Alla kuvat kukinnan aiemmin aloittaneesta pistokkaasta ja nyt nuppuja tekevästä emokasvista. Emokasvin koon pystynee hahmottamaan tästä yleiskuvasta (autopotissa amppelin alapuolella).




M;kko

Jos kukkii runsaasti, muttei tee marjoja, niin oliskohan tämänkin rariteetin kohdalla ristipölytyksestä apua? Onko kellään hengissä kahta eri yksilöä?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: M;kko - huhtikuu 04, 2013, 19:59:54 ip
Jos kukkii runsaasti, muttei tee marjoja, niin oliskohan tämänkin rariteetin kohdalla ristipölytyksestä apua? Onko kellään hengissä kahta eri yksilöä?


Mulla on kolme. Yksi talvetettu ja kaksi siementainta. Talvetettu on hiukan resuinen mutta kunhan pääsee luonnonvaloon niin varmaan tokenee. Taimet kukkinevat joskus kesäkuussa, toivottavasti.

DoZe

Jos vain jollakulla Tovariin siemeniä löytyy ja uskaltaa niistä luopua, voisin yrittää idättää ja kasvatella noiden muutaman muun talvehtijan (Lanceolatum, Rhomboideum, Flexuosum) kaveriksi. Ja tietysti jos joskus saisi jopa tuottamaan jotain, niin siemeniä saisi sitten täältäkin.

Siku


Siku

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 09, 2013, 23:53:51 ip
Millaista lannoitetta olet antanut Tovariille? Itselläni kasvi näyttää silminnähden hyvältä, mutta en ole onnistunut marjoja saamaan. Taitaa olla yksi valvoituimmista kasveista, mitä mulla kasvaa. Ehkä siis pitää jättää unholaan pitkäksi aikaa!  :D


Vaihdoin nyt Bonchikeskustelusta tänne, vaikkakin joudun vastaamaan varsin suppeasti. Tovarii on saanut sitä mitä muutkin, Nutriforten 1+2. Suurempi (autopotissa kasvanut) yksilö on ryystänyt sitä miedommilla vahvuuksilla 200l resosta ja pienempi (parvekkeella kasvanut) on saanut välillä melko tujujakin litkuja tomaattien kastelun yhteydessä.

Ja tottatosiaan unohtaminen taitaa olla villichilien kasvattamisen jaloin taito.  ;)


Perkasin tuossa tovariin podeista siemenet erilleen ja lukumäärä oli 27 siementä + kaksi podia. Ei siis kovinkaan paljoa, mutta jotain kuitenkin.