toukokuu 14, 2024, 02:49:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Projekti: Hainan Yellow Lantern

Aloittaja NPhoBiaz, joulukuu 27, 2014, 21:17:22 ip

« edellinen - seuraava »

Ezmo

Lautalla aluksi, josta siirsin kaikki kivivillaan, kun mädänneet juurenpäät yleistyivät lautalla. Aika on sirkkalehdille asti, jolloin ei enään ole kypärää. Alle viikko meni hännän näkymisestä sirkkalehdille nuissa, joten pelkkää siementä sai melko tovin tuijotella.

Madde 1992

Myös toinen Hainan Yellow Lantern on noussu jonka laitoin kivivillaan 3viikkoa sitten ja toisen sain itämään lautalla ja siinä meni 5pv eli nyt on kaksi :)

unenkuva

Mulla ei juuri kämpille mahdu uusia chilejä, mutta nythänmähokasin, että töissä on tilaa. Vasta muutettu uuteen konttoriin ja jotku valittelivat, että työhuone, josa minä ja pari työkaveria ollaan, ois kuulemma vähä kolkko...
Laitetaan Hainanit sinne, ni ei enää oo. Syksyllä sitte saa muutkin konttorilla syömistä. Kivivillaan laitoin 5 siementä itämään. Max kaks otan kasvatukseen töihi

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 20, 2017, 19:11:38 ip
Mulla ei juuri kämpille mahdu uusia chilejä, mutta nythänmähokasin, että töissä on tilaa. Vasta muutettu uuteen konttoriin ja jotku valittelivat, että työhuone, josa minä ja pari työkaveria ollaan, ois kuulemma vähä kolkko...
Laitetaan Hainanit sinne, ni ei enää oo. Syksyllä sitte saa muutkin konttorilla syömistä. Kivivillaan laitoin 5 siementä itämään. Max kaks otan kasvatukseen töihi


Eikä tarvi tihrustaa hämärässä kun pari natikkaa loistaa nurkassa. ;)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 20, 2017, 20:01:09 ip
Eikä tarvi tihrustaa hämärässä kun pari natikkaa loistaa nurkassa. ;)


Iso ikkuna ja taimille löytyy valo jo nyt, hyvä loisteputki. Pitää sitte kärrätä töihi vähä äkäsempi valo ku kasvaa :)

Juso

tammikuu 23, 2017, 20:19:21 ip #305 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2017, 20:27:31 ip käyttäjältä Juso
On kyllä hitaita itämään nämä. Viime vuonna lähti samantien, joskin outoja surkastumisia sattui sitten itämisen jälkeen.
Nyt on kahdessa kuutioissa joku 8 siementä, ja la laitoin vielä lautan jossa on kaikki "eriä" ehkä joku 30 kpl ihan koeidätyksessä/varmistuksessa (joka tietty olisi pitänyt tehdä jo syksyllä). Koostuu varmaan 8-10 eri podista usealta eri ajalta ja kahdesta eri kasvista. Jos ei nämä eivät lähde niin sitten jotain on vialla. Samasta idätyslaatikossa eli olosuhteissa Montufar oli sirkoilla 7 päivässä ja Tobago Sweetkin alkaa näyttää lenkkejä, vaan HYLissä ei mitään liikettä.

Ei näitä pieniä (kuten chilin) siemeniä kannata hioa, se tehdään joskus suurille kovakuorisille siemenille (esim kurpitsa) sen takia että kosteus pääsee siemenen sisään hyvin. Enemmän yleensä hoslaamisella saa vaurioita kuin hyvää aikaa, vaikka puuhaaminen on aina tietty hauskaa. Kuutiot ja lautat kun pitää jossain laatikossa, riittää että siellä on vettä pohjalla ja lämpötila hallussa, ja joku kansi löyhästi pitämässä kosteuden. Sitten ne itää jos on itääkseen.

E: otetaan takaisin, kävin avaamassa lootaa ja ainakin yhdessä HYLsissä näkyi itu (8 päivää). Kattellaan millä %:lla itävät.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Juso - tammikuu 23, 2017, 20:19:21 ip
On kyllä hitaita itämään nämä.


Mulla nopein yksilö pääsi sirkoille 17 päivässä. Jotkut ovat jopa yli viikon hitaampia.

Ihan tiedoksi: Kaikki tässä vaiheessa liikkeelle laitetut siemenet ovat Juson sadosta poimittuja. Minulla on itämässä myös Toni.A:lta tulleita siemeniä, jotka eivät ole sen nopeampia.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Juso - tammikuu 23, 2017, 20:19:21 ip
Ei näitä pieniä (kuten chilin) siemeniä kannata hioa, se tehdään joskus suurille kovakuorisille siemenille (esim kurpitsa) sen takia että kosteus pääsee siemenen sisään hyvin. Enemmän yleensä hoslaamisella saa vaurioita kuin hyvää aikaa, vaikka puuhaaminen on aina tietty hauskaa. Kuutiot ja lautat kun pitää jossain laatikossa, riittää että siellä on vettä pohjalla ja lämpötila hallussa, ja joku kansi löyhästi pitämässä kosteuden. Sitten ne itää jos on itääkseen.

No vaikea sanoa kumpi on pienempi paha, hioa vähäsen vai idättää yli kuukauden. Esim. keittiössä tai muussa huoneessa, jossa on paljon bakteereita tai itiöitä ilmassa, idätysalustassa saattaa alkaa olemaan melkoista elämää, ennen kuin siemenet kerkiää itää. Ihan mielipidekysymys minkä riskeistä sitten kukanenkin valitsee.

Juso

tammikuu 24, 2017, 07:36:26 ap #308 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2017, 07:42:38 ap käyttäjältä Juso
Täytyy katsella nyt onko noissa eroja. Noita olis kyllä ollut hyvä antaa pois muiltakin niin olis riski pienentynyt, koska itävyystestejä ei ehditty tehdä. Tuossa setissä oli yhdestä (suojatusta) kasvista, mutta ainakin 6:sta podista. Heikosti itää jos noin kauan kuluu enkä tiedä miksi, kypsiä kun olivat. No itää näköjään kuitenkin.... Olisi kyllä hyvä idättää muidenkin seteistä muutama kokeeksi.

Nopeasti itänyt on noista samoista siemenistä kuin yhdistykselle jaettu. Lämpötila on ollut välillä 25-31 astetta, enimmäkseen tuossa 26-27 paikkeilla.  Pitää löytää oikea HYLille, mutta sanoisin että 25 ja muutama päälle on muutenkin chilin idätyksessä se oikea noin karkeasti jos ei jaksa säätää lajikekohtaisesti. Alle sen pitkittyy.

Ezmo

Kotioloissa on pikkusen hankalaa säätää tarkasti lämpötilaa, kun ei ole lämpökaappia, jossa sais pidettyä lämpötilan vakaana. Kaksi hitaammin itänyttä siementä oli yli 20 päivää noin 27-28 asteen lämmössä, jonka jälkeen siirsin ne 20-23 asteen lämpöön. Nopeiten itänyt siemen oli koko ajan 20-23 asteen lämmössä. Muutenkin pienellillä siemenmäärillä on vaikea optimaalista lämpötilaa hakea eri lajikkeille, koska mikään ei kerro milloin se lämpötila on oikea. Pitäisi olla ainakin 10 siementä joka lämpötilaan, niin silloin siitä alkaa saamaan jo hiukan käsitystä, mutta sekään ei oo varmaa-

NPhoBiaz

Ei ne Toni.A:nkaan siemenet tosiaan sen nopeampia ole omien idätysten perusteella. Tässä vaiheessa oli järkevää laittaa vain yhdeltä kasvattajalta siemenet liikkeelle, niin homma on vielä helposti kontrolloitavissa, eikä tarvitse miettiä minne meni mitäkin. Sitten suureen jakoon laitetaan siemenet sekaisin, jolloin mahdollisesti nopeimmista siemenistä automaattisesti kehittyy se voittava kanta (kasvattajat yleensä kasvattavat nopeimmin itäneet yksilöt). Mutta mun veikkaus on se, että noissa ei tule olemaan koskaan mitään suuria eroja. En tiedä johtuuko hidas itävyys siitä, että alkuperäisten siemenien emokasvit ovat kasvaneet niin erilaisessa ympäristössä, että jälkeläisten on hankalampi sopeutua tänne uuteen ympäristöön. Siemeneen kun käsittääkseni on "koodattu" ns. selviytymisohjeet, jotka eivät nyt pädekään uusissa olosuhteissa. Tämä kaikki on täyttä mutua, mutta tällä saattaa olla vaikutusta asiaan. ???

sorrii

Kaukoidän ihmiset kun on niin kärsivällisiä, niin siellä on luonnonvalinta ehkä suosinut niitä hissuksiin itäviä  8) 8) 8)

Jos mahdollisesti lajia kasvatetaan kylvämällä suoraan maahan, niin eihän se 3-4 viikkoa ole paljon. Luonnossa siemen joutuu maahan jonkun linnunpaskan mukana tai kuivuneesta ja mädäntyvästä marjasta. Sehän sitten muhii maassa ehkä kuukausiakin ennen uutta kasvukautta ... [siis yleisesti ympäri maailman .. jossain .. ]

Itsellä tuli tuota kokemusta miten chilit lisääntyvät luonnostaan, kun Biquinhot pienissä Orthex-hydrosora-pulputtimissa alkoivat viime talvena työntää uusia ituja kymmenittäin sieltä hydrosoran seasta. Sehän puska tapaa varistaa niitä kuivuneita marjoja maahan aika paljon. Mulla oli niitä pöydällä ja lattialla punaisenaan välillä, kun ei ollut mitään tarvetta niitä poimia oksilta. Vähän nauratti, kun noissa "idätyksissä" vaihteli liemien EC siinä 2-4 välillä....
Enkä muuten viitsinyt niistä ottaa yhtä ainoaa kasvatukseen: olin niin jo kyllästynyt ko. lajiin, kun pukkasi liikaa niitä pirun marjoja ympäri vuoden  ??? ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Toni.A

Itse laitoin neljä siementä kivivilloihin, ja nyt on 2/4 tilanne. Kaksi viikkoa ovat olleet itämässä, ensimmäinen iti noin viikossa, toinen vasta nyt.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

sorrii

LainausKaksi viikkoa ovat olleet itämässä, ensimmäinen iti noin viikossa, toinen vasta nyt.


Minkäslaisissa lämmöissä ovat olleet? Siinähän kyllä on iso ero jos lämmöt ovat normaalit huoneenlämmöt 22 - 24 tai sitten jossain lämpöalustalla, yläkaapissa tms.

Oon vähän utelias, vaikken projektissa nyt mukana olekaan. Itse en tosiaan ole juuri yli viikkoa jaksanut koskaan odotella. Mulla se lämpö tuolla yläkaapissa on välillä jopa 30 astetta ja alimmillaankin 26-27. Niissä lämmöissä tahtoo kahvisuodatin mennä jo ihan limaksi viikossa! Joskus oon vaihtanut paperit, kun olen jotain myöhäisiä yritellyt pitempään ... Ja joka päivä huuhdellut miedolla peroksidilitkulla [12% 0,75-1ml/l] ... Ei sekään sitä paperin pehmenemistä estä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 24, 2017, 16:51:19 ip
LainausKaksi viikkoa ovat olleet itämässä, ensimmäinen iti noin viikossa, toinen vasta nyt.


Minkäslaisissa lämmöissä ovat olleet? Siinähän kyllä on iso ero jos lämmöt ovat normaalit huoneenlämmöt 22 - 24 tai sitten jossain lämpöalustalla, yläkaapissa tms.

Ihan perus huoneenlämpötilassa nuo mulla ovat itämässä. Itse asiassa harvoin ylittää edes 22°C lämpötilaa, varsinkaan näin talvisaikaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

unenkuva


8pv ja ensimmäinen puskee jo ylös.
Kivivillakuutiossa. Ootan vielä, että muutama muukin itää ja sitte pikku ruukkuihin ja kärrään töihin.

WhiskySieppo

Kolme tainta on kasvamassa. Yksi turvemullassa ja kaksi isoissa kivivillakuutiossa odottamassa NFt:tä ja EBB:iä.  :o 

KP78

Hieman on hitaanlaisesti yks itäny, mutta se pääsi jo biobizz lightmixiin. Ilmeisesti idätykset huonommalla paikalla hyllyssä mutta en viitsinyt paikkaa vaihtaa.

Juso

helmikuu 04, 2017, 15:29:50 ip #318 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2017, 20:17:11 ip käyttäjältä Juso
Nyt alkaa olla statistiikkaa sen verran että kyllä nämä (siis se jaettu satsi) itävät mutta tosiaan ei mitenkään ihme vauhdilla.
Ekasta erä kivivillassa  4/5 sirkoilla 20 päivässä, nopeimmat noin 10 päivää. Odotellaan viimeistä....
Lautalla jonne kylvin noin joku 12 -14 siementä viikkoa myöhemmin, on 8 kpl itänyt, nopeimmalla häntä ulkona viikossa.
Toisesta kasvista jota ei ole ollut jaossa, itäminen tapahtuu vielä huonommin.

Oma neuvot:

25 astetta näkyy ainakin olevan ihan hyvä, tosin lamppujen alla villakuutiossa missä oli siirrettäessä itämättömiä, itivät loput noin muutaman asteen viileämmässä. Ei tunnu olevan niin tarkkaa. Lautalla itää hyvin 25 asteessa myös. Mutuna suosisin lauttaa ja tuikkaisin siemenet villaan kun sirkkajuuri alkaa näkyä.

Mitään esikäsittelyä ei tämä kuten ei chili yleensäkään vaadi, koska on niin ohut- ja pehmeäkuorinen että imee kosteuden hyvin sisään. Kovakuoriset siemenet (esim ruusut) vaativat kuoren ohenemisen (luonnossa, viilaamalla, hapolla, leikkaamalla) jotta kosteus pääsisi sisään. Se on käsittelyn ainoa funktio. Jos chilin kanssa haluaa tehdä jotain vaaratonta(alkion kannalta), voi siemenet laittaa vaikka vesilasiin muutamaksi kymmeneksi minuutiksi. Sitäkään en pidä  tarpeellisina, chilin siemenet kastuvat läpi nopeasti.

Mutta on lajikkeilla ja lajeilla eroja. Viime lauantaina kuutioihin laitetut annuumit ja yksi bacca, alkavat olla nyt jo sirkoilla. Ensimmäinen iti 2 päivässä.

Huoletti olenko onnistunut jonkin näköisestä rutiinista huolimatta sössimään siementen talteen oton ja aiheuttamaan harmia kasvattajille. Taitaa vaan olla niin että tämä lajike syttyy hitaasti. Tätä ei kyllä voinut päätellä viimevuotisista (peitatuista) siemenistä, mutta kärsivällisyydellä varmasti jokainen siemeniä ostanut saa tuloksia.

E: noin 75-80% oli itävyys noissa siemenissä sitten lopulta. Lopetin noin 23 päivän tienoilla ja silloin tulos oli tuo, lautalla. Kuutioissa suurinpiirtein sama onnistuminen, mutta vaikea verrata nopeutta koska itse itämisajankohtaa ei näe.

unenkuva

Minulla ensimmäinen iti 8 päivässä, seuraavaan 15, ja kaksi lähti itämään. Kaksi vielä itämättä