maaliskuu 29, 2024, 11:50:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


NFT vs. EBB

Aloittaja t4ku, syyskuu 18, 2017, 10:31:56 ap

« edellinen - seuraava »

t4ku

Elikkäs ajattelin kysellä vähän jengin mielipiteitä Nft-, sekä Ebb-järjestelmistä.
Itse olen tässä viimeiset 2 vuotta kasvattanut chilejä ebb-systeemeillä, ja tänään olisi reissu ikeaan ja ajattelin sieltä samalla ostaa trofast-lodjut ja kyhäillä tollasen trofast-nft systeemin mihin löytyy ohjeet täältä foorumiltakin.

Kysymykseni kuuluukin että kumman systeemin puolesta jengi liputtaa enemmän? Ebbillä oon saanut ihan mukavia tuloksia mutta tosiaan toi Nft on ihan hepreaa vielä. Jostain muistelisin lukeneeni että Nft antaisi parempia tuloksia, mutta pitääkö tämä paikkansa vai onko vaan vannoutuneiden nft-kasvattajien juttuja? :D

Kertokaapa mielipiteitä, niin risuja kuin ruusujakin! :)

ChIlIDoG

Molemmat toimii. Tässä omat kokemukset
EBB:
-Soran peseminen
+Pumpun ikä
+Sähkökatkot ei tapa heti kasveja.

NFT:
- Pumput toimineet noin 2 vuotta (pikku Resun), minkä jälkeen kuluneet loppuun.
+Omastamielestä kasvu nopeampaa
-Ilman sähköä ei isot kasvit kauaa pärjää

Chiliharri

Kysymys tuosta NTF:stä: Onko teillä tällaisessa ajastus vai käykö pumppu 24/7?

Teen talveksi pienimuotoisen NFT:n, johon tulee pari noin 50-80cm neliöputkea. Laitan siihen tuollaisen akvaarion kiertopumpun.

EBB on ollut käytössäni ja siinä on ollut joskus chiliäkin, nyt salaattia ja ruohosipulia; toimii.
+ ei ainakaan lorise koko ajan, joten aika pienet käyttökustannukset  ;)
- tilantarve kasvia kohden (ainakin tuon tyyppisessä ratkaisussa kuin mulla on)

t4ku

Käsittääkseni NFT:ssä ravinneliuos juoksee tauotta (korjatkaa jos olen väärässä), eli pumppu pumppaa 24/7. Tänään sain rakennettua järjestelmän valmiiksi, eikä lorinasta ole tietoakaan kun leikkasin kuitukankaasta sen verran pitkän että se menee resoon asti ja liuos käytännössä valuu sitä pitkin. Tosin pumppu hurisee ja resonoi jonkin verran, mutta siihen ei taida vippaskonsteja olla. Tosiaan tää NFT-systeemi varmaan kuluttaa pumpun melko pian loppuun, mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Eipä noi perus resunin pumput niin kalliita investointeja onneks ole.

Huru-ukko

Pumpun kuuluu olla juurikin tuon 24/7.  Itselläni on Resunin pumppuja, vanhimmat 4 on ostettu 2012. Ja kolme jtn muuta merkkiä, viitsi tuonne kasvariin lähteä nyt tutkimaan. Oma käsitykseni on että ne kestää useamman vuoden, kai niissäkin sitten maanantai kappaleita on. Yhtään ei ole hajonnut.

Chiliharri

syyskuu 20, 2017, 22:58:11 ip #5 Viimeisin muokkaus: syyskuu 20, 2017, 22:59:53 ip käyttäjältä Chiliharri
Kiitos kokemuksista, noin se täytyy sitten laittaa pörisemään kunhan saan rakenneltua :)

EDIT: Mulla on ollu EBBissä EHEIM, jolle valmistaja antaa kolmen vuoden takuun.

MakaZan

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - syyskuu 18, 2017, 16:59:40 ip
Molemmat toimii. Tässä omat kokemukset
EBB:
-Soran peseminen
+Pumpun ikä
+Sähkökatkot ei tapa heti kasveja.



Mitä tarkoitat soran pesemisellä? Pitääkö se pestä useinkin vai kerran ennen käyttöä?
Kauanko chilit säilyy ilman sähköä? Eikö astia tyhjene kumminkin melko nopeasti? Vai jätettiinkös sinne vesitilaa kuinka paljon tyhjennysputken "alle"?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: MakaZan - joulukuu 14, 2017, 17:44:29 ip
Mitä tarkoitat soran pesemisellä? Pitääkö se pestä useinkin vai kerran ennen käyttöä?
Kauanko chilit säilyy ilman sähköä? Eikö astia tyhjene kumminkin melko nopeasti? Vai jätettiinkös sinne vesitilaa kuinka paljon tyhjennysputken "alle"?


Jos ei halua joka vuosi ostaa uusia sorasäkkejä ebbeihin (toimivat ihan hyvin monta vuotta), niin ne pitää aina ennen uutta taimea pestä. Rakeisiin kertyy vähän kaikkea, levää, juurenpätkiä, pintahometta... Ei niitä kesken kauden pestä, vaan kustannussyistä aina ennen seuraavaa asukkia.

Ebbissä chilit säilyy oman kokemuksen mukaan vähän olosuhteista riippuen n. 12h-72h ilman sähköä. Jujuna on se, että se sora kastellessa imaisee itseensä aina vettä, josta juuret sitten imevät sen pikkuhiljaa pois. Eli pohjalle ei jätetä seisomaan vettä, vaan se reservi on niissä hydrosorarakeissa. Koska NFT:ssä ei tällaista reserviä juuritilassa ole (paitsi ehkä patolevyn kuopat, jos joku on sen niin päin asentanut), niin kasvi on käytännössä täysin ilman vettä heti sähkön katkettua.

Azasel

Itellä ollu chileistä taukoa nyt muutama vuosi, mutta alkaa olla aika varastoja täydennellä :)
Kasvatellu aina joko turpeessa ja/tai DIY EBBeillä ja ainakin omalla kohdalla toimineet hyvin. Mulla jää aina hiukan ravinnevettä kasvatusastioiden pohjalle tyhjennyssyklin jälkeen, joten kasvit eivät pienistä laitevioista ja sähkökatkoksista piittaa. Lisäksi mitä olen miettinyt tuohon NFT juttuihin verrattuna, niin ainakin omissa EBB:ssä kasvit pysyvät itse pystyssä hydrosoran avulla. Vaikuttaisi, että NFT:ssä pitää aina kasvit tukea?
Lähinnä nyt kyselen samaan ketjuun, kun olis tarkoitus joku pienempi kapeamallinen vesijärjestelmä kasaille tuleville taimille noiden 150cm putkien alle.
Olen itsekin aina pessyt sorat kauden jälkeen noissa, mutta kyllä sen nyt kerran vuoteen jaksaa tehdä :)

Huru-ukko

Minulla NFT:eet on muutaman metrin mittaisia U-kouruja (tasaisella pohjalla), joiden yläpuolella on kaksi ristikkoa n. 60cm ja 1 m korkeudessa. Kasvit kasvaa itse näiden tukien läpi, joten varsinaista tukemista ei erikseen tarvitse tehdä.
Yksittäisten NFT systeemien kasvit kuvien mukaan muiden kasvatuksissa on aika pitkälti narujen varassa.

MRgreen


Vuorikaskas

toukokuu 03, 2018, 12:08:39 ip #11 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2018, 15:19:47 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Kuinka lämmintä pitää olla NFT:n vesi?  Keväällä on kasvihuoneessa kylmä ja pitäisi eristää vesisäiliötä jotta sitä olisi järkevää lämmittää.  Nyt on kokeeksi huoneessa vesisaavi ja kymmenen astetta siinä on aamuisin ilman lämmitystä.

Funtsinut tässä että pitääkö sittenkin luopua NFT:stä tämän takia. (Eka kokeilu meni jo pieleen vuonna 2016 ja vasta keskikesällä alkoi homma toimia. Toki en tiedä oliko lämpötilalla tekemistä asian kanssa.)  Siitä rännistä voisin tehdä ebbinkin.  Ebbin harvemmat kastelut tuskin niin kriittisiä olisivat viileyden puolesta.

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 03, 2018, 12:08:39 ip
Kuinka lämmintä pitää olla NFT:n vesi?


Tartteeko tätä oikeesti kysellä FB:stä?   :o

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 04, 2018, 11:33:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 03, 2018, 12:08:39 ip
Kuinka lämmintä pitää olla NFT:n vesi?


Tartteeko tätä oikeesti kysellä FB:stä?   :o

Netistä:
Optimum Water/Nutrient Solution Temperatures
The optimum Nutrient solution temperature may vary a little bit depending on who you ask and type of plant, but the optimum water temperature for your hydroponic systems is between 68 and 72 degrees Fahrenheit (20 to 22 Celsius). Some will increase that range a little bit to between 68 and 75 degrees Fahrenheit (20 to 24 Celsius). Either way there's not much difference.

With that said, you don't need to worry if your nutrient solution temperature is slightly outside of that range. After all the term "optimum" is just referring to the most favorable conditions possible. If your nutrient solution/water temps are close to the optimum range, I wouldn't worry at all. You just don't want it to get too far outside of that range. You don't really need to start being concerned unless the water temperatures begin to reach 80 degrees Fahrenheit (27 Celsius). Or if it start dropping below 60 degrees Fahrenheit (16 Celsius).


Ja lisää:
tank temperature & % of oxygen in the solution (ppm)

10ºc (50ºf) 13 ppm

20ºc (68ºf) 9-10 ppm

30º (86ºf) 7 ppm

In easy terms, ideal temps are between 18 and 20 ºc and if your water temps are anywhere near 25 -30ºc then the oxygen levels can be as much as half of the desired levels.

Some of the results of low oxygen levels in the rez tank are:

    roots are unable to work effectively, leading to:
    a build up of toxins meaning that the plant will be unable to take up the water and feeds needed for healthy growth
    The whole plant begins to deteriorate as photosynthesis and carbohydrate rates slow leading to wilting.
    Leaf damage and root die-back. Ethylene is released and causes a toxic overdose and the roots fail.



Noiden tietojen mukaan kannattaa pitää ~20 astetta.

Vuorikaskas

toukokuu 04, 2018, 12:05:11 ip #14 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2018, 12:21:32 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: skemppi - toukokuu 04, 2018, 11:49:09 ap
Noiden tietojen mukaan kannattaa pitää ~20 astetta.


Tämä oli hyvä pohjustus perustietoihin. Tämä ideaali oli minulle kuitenkin tuttua ja tarkoitin tietustella kokemuksia optimia alhaisemmista lämpötiloista.  Millaisiin lämpötiloihin voi  siirtää kasveja NFT:hen ilman että katastrofi uhkaisi? Löytyykö käytännön kokemuksia ja minkälaisiin kasveihin ne liittyivät?  Kyse on siis lähinnä veden lämpötilasta, joka laskee varsinkin kevätöisin ja erityisesti NFT:ssä veden kierron takia.

ed.  Mainitaanhan siinä myös 16 astetta alarajana.   Mahtaneeko riittää chinenseille?  Kai tätäkin pitää vielä itse kokeilla..  :P

bluesman

 Molemmat ovat ok. Molemmilla on myös hyvät ja huonot puolensa. Ebbissä sora säätää pH:n itsestään n. vuorokaudessa, NFT ei tätä tee ja säätö vie oman aikansa.
Jos kasvattelu on onnistunut niin tukeminen on välttämätöntä. Itse käytän narua, kepeillä ei pari- kolmemetristen rehujen tukeminen onnistu.
Mulla jäätyy melkein joka talvi pumput pyttyihin mutta vaika ovat olleet vettä täynnä ja umpijäässä ovat silti toimineet ihan halvimpia lukuunottamatta varsin hyvin. Kunnon putsaus pari- kolme kertaa kesässä on aiheellista.

Kojootti

Onko kukaan kokeillut ebbiä ihan suht karkearakeisella luonnonsoralla? Raekoko +1mm, tuota nyt on käsillä ja hydro/lecasoraa taas ei, sillä mietin ::) Suodatus pitää järjestää tuloputkeen ja ylivuotoputkiin mutta muuten en keksi mikä olisi ongelma...

Vuorikaskas

toukokuu 20, 2018, 07:34:39 ap #17 Viimeisin muokkaus: toukokuu 20, 2018, 10:44:20 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Kojootti - toukokuu 19, 2018, 23:44:36 ip
Onko kukaan kokeillut ebbiä ihan suht karkearakeisella luonnonsoralla? Raekoko +1mm, tuota nyt on käsillä ja hydro/lecasoraa taas ei, sillä mietin ::) Suodatus pitää järjestää tuloputkeen ja ylivuotoputkiin mutta muuten en keksi mikä olisi ongelma...


1mm on karkeaa hiekkaa. Soraksi sanotaan 2mm lähtien.  Tuli tutuksi termit akvaariohommissa.   

Jos on hyvin tasakokoiseksi seulottua pienirakeistakin ainesta, se ei pidättele liikaa vettä jolloin läpipäästävyys on hyvää ja juuristolla tilaa ja ilmaa, mutta missä menee raja?  Jokin 5 tai 8mm olisi minusta kiinnostava lähtökohta kokeiluun. Tai sepeli jossa kulmikkaampia rakeita 8-20mm.   Meinaan vaan että turhan hienolla tavaralla tulee varsin tiivis alusta joka voisi olla altis liialle märkyydelle? 

Se ettei kivet ole huokoisia, korvautuu kyllä sopivalla tilavuudella.  Jotta saadaan tulvavälille  pituutta.  Kunhan juuret ensin kasvavat.

Jos ei ole tarpeeksi tasakokoista soraa käy niin että se pakkaantuu varsin tiiviiksi kun pikkukivet täyttävät isompien väliset aukot.  Hiekka- ja sorasuodattimissa käytetään vastaavasti aina  tasakokoon seulottua tavaraa.


ed.  Vähän kuukkeloin. Löytyi selostukset - edut ja haitat sekä hiekasta että sorasta.  Soran edut:
    Very inexpensive
    Easy to clean
    Drains well
https://www.epicgardening.com/hydroponic-growing-media/


-------------------------------


Törmäsin tällaisiin, sanoisinko NFT-EBB hybrideihin.  On NFT-rännissä soraa tai muuta matskua ja kastelu on rytmissä.
https://www.commercial-hydroponic-farming.com/tag/flow-rate/