huhtikuu 16, 2024, 21:00:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pubejen talvetus

Aloittaja MRgreen, syyskuu 30, 2017, 16:46:07 ip

« edellinen - seuraava »

MRgreen

Ajattelin ensin kysellä tätä tuolla virallisessa talvetus-topicissa mutta kun kyseessä on pubet, perustin nyt tällaisen uuden ketjun.

Lueskelin tuossa Chilin poltteessa-lehdestä Jewen tarinoita amppelirocotoista ja nimenomaan Manzano Rojosta. Olen ajatellut laittaa ensi kesäksi amppeliin kasvihuoneen kattoon Montufarin. Mieleeni tuli kuitenkin nyt että jospa yrittäisin talvettaa ensiksi mainitun kun sellainen hiiiitaaasti muutamaa podia vintillä yrittää kypsytellä. Jos ei onnistu, voihan sitä tietty laittaa Monttuvaarin itämään ja enköhän niin teekin.

Mutta kuten sanottu, kuinkas talvetus onnistuu ja onnistuuko?

Vuorikaskas

syyskuu 30, 2017, 17:32:31 ip #1 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2017, 17:37:46 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Hyvin ovat pysyneet hengissä. Olen myös leikannut myös juuriston todella pieneksi ja ei mitään ongelmia. Turpeessa olen pitänyt.   Aika lämpimässä ovat olleet ja melko hyvässä valossakin.  Kasvukausi on siis jatkunut ja tyngät ovat versonneet niin että niitä on pitänyt talvella taas pienentääkin.  Varmaan olisivat helppohoitoisempia viileämmässä, ettei niin paljoa kasvaisi turhaan.   Juuriston leikkuun jälkeen vaan en tohtisi heti laittaa kovin viileään.

Lajike- ja yksilöeroja luultavasti on kuten yleensäkin.

MRgreen

Veditkö siis oksat ihan lyhyeksi eli normaalisti lehtivihreän vähiin? Mulla on vintillä ihan hyvä ilmanvaihto että jos siinä räppänän vieressä pitäisi niin keskilämpötilaa vois veikkailla alle 20 asteeksi, varsinkin pakkasilla. Kellarissa on sitten abaut 10-11.

Trioniska

Minulle on annettu ymmärtää että chinenset, pubet, baccat ja villit ovat yleensä kohtuu helppoja talvettaa. Annuumeissa alkaa olemaan hieman hoivan paikkaa kun tuppaavat yleensä ottamaan herkemmin tuholaisistakin neniinsä.

http://chilimuistio.blogspot.fi/2017/09/sisukas-yksilo-tuo-fatalii-yellow.html tuossa esimerkki chinensestä.

Mutta Pubeista omana kokemuksena niin jos tuholaiset saa pidettyä kurissa niin kuin puistokävelylle lähtisi ;)

Kasvarissa käytännössä kirvojen rangaksi kaluamat NFT kasvit ovat alkaneet heräämään uuteen elämään kun kirvat kaikkosivat kasveilta (kirvoja oli parit per kasvi kun jäi neemittämättä tämä kausi)

Edellisten vuosien pubet heränneet yleensä hetkeksi henkiin kuin kuolleista kunnes unohtanut kastelun/ kirvojen torjunnan niin menneet menojaan. Nuo olleet siis ihan parin podin kasveja mitkä kypsytystä varten vain siirtänyt kutakuinkin sellaisenaan varastoon ja hyvin pärjänneet kunnes kirvat ja kuivuus viimeistelleet.

Kiteytettynä kirvat kuriin (tuholaiset yleensä), hillitty kastelu ja varmistaa että pakkanen ei pääse talvetustilaan. 5-10 astetta toimii talvetukseen ongelmitta, älä ylikastele toki eli ruukun painoa kokeilemaan aina ennen kastelua. Eivät kuluta nesteitä jos olosuhteet hillitsevät kasvua.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

MRgreen

Pikkunen altakasteluastia voisi siis olla poikaa. Kiitos, tästä lähtee.

Vuorikaskas

lokakuu 01, 2017, 12:16:40 ip #5 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2017, 12:19:50 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - syyskuu 30, 2017, 19:28:45 ip
Veditkö siis oksat ihan lyhyeksi eli normaalisti lehtivihreän vähiin?


Joo sellaisiksi vaaksan mittaisiksi.   Juuristosta veistelin samalla noin 90%. 


En ole lajieroja huomannut talvehtimisen suhteen. En myöskään usein mainitun annuuminkaan suhteen erilaisuutta.   Sen sijaan lajike- ja yksilöeroja kyllä.

MRgreen

Oolraittista then. Kiitos neuvoista vaan.