Loisteputket

Aloittaja Kärsä Babar, tammikuu 12, 2013, 18:55:32 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Onko tuolle vääristymälle olemassa joku kerroin korjausta varten?

HerraDI

Ei mittausvirhettä oikein laskemalla saa oikaistua. Vaatii hieman paremman yleismittarin, ainakin hieman alle tonnin luokkaa olevat mittarit antavat kohtuu oikeaa tulosta. Tehomittari tai oskilloskooppi sitten tarkempiin mittauksiin.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: HerraDI - kesäkuu 06, 2013, 08:54:57 ap
Jos putkia ohjaa elektroninenliitäntälaite niin virrasta ei tehoa voi mitata. Laitteen ottama virta on kolmion muotoista johtuen tehokertoimen korjauksesta ja mittarisi luultavasti olettaa virran olevan sinimuotoista.


Tuo on vanha purkulamppu, eli eiköhän siinä ole magneettinen liitäntälaite?
Voinko siis luottaa, että virrankulutus on oikeasti siinä sadan watin pinnassa, missä kuuluisikin?

KieroLiero

Mulla on tällä hetkellä 2x36w/965 ja hyvä näyttäis olevan kasvuvaiheeseen mutta nyt rupee tulee pikkuhiljaa kukkia joten kysymys olis et pitääkö mun vaihtaa lamppuu vai pärjäänkö tolla? tietty aurinko hoitaa oman hommansa mutta onko tosta haittaa kukinta vaiheessa?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: KieroLiero - kesäkuu 11, 2013, 21:18:18 ip
Mulla on tällä hetkellä 2x36w/965 ja hyvä näyttäis olevan kasvuvaiheeseen mutta nyt rupee tulee pikkuhiljaa kukkia joten kysymys olis et pitääkö mun vaihtaa lamppuu vai pärjäänkö tolla? tietty aurinko hoitaa oman hommansa mutta onko tosta haittaa kukinta vaiheessa?


Eipä nuo tunnu välittävän valon väristä, samalla tavalla kukkii ja tekee satoa 2700K, kuin 6500K putkien alla.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: HerraDI - kesäkuu 06, 2013, 09:17:22 ap
Ei mittausvirhettä oikein laskemalla saa oikaistua. Vaatii hieman paremman yleismittarin, ainakin hieman alle tonnin luokkaa olevat mittarit antavat kohtuu oikeaa tulosta. Tehomittari tai oskilloskooppi sitten tarkempiin mittauksiin.


Tämä tuli vielä mieleen tuolta tiedelehden artikkelista super-ruoasta.
Eniten siinä kiinnostaa se, mitä se kulutus näyttää sähkömittarissa talon seinässä. Eli jos minulla palaa 400W Spna tai 4x100W ledejä, niin tuleeko noista ledeistä vain 20-30% edestä laskuun kilowattitunteja verrattuna natikkaan?.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 12, 2013, 08:50:45 ap
Eli jos minulla palaa 400W Spna tai 4x100W ledejä, niin tuleeko noista ledeistä vain 20-30% edestä laskuun kilowattitunteja verrattuna natikkaan?


Niin, eiköhän 400W natikka ota verkosta sähköä aivan samalla tavalla kuin 4x100W ledejä. Yleensähän noiden valojen teho ilmoitetaan nimenomaan ottotehona, ei valon määränä. Valoja on hyvin vaikea vertailla wattimäärissä, todennäköisesti 4x100W ledivalaisimet antaa valotehoa huomattavasti enemmän, kuin 400W suurpainenatriumvalaisin.

Huru-ukko

Tuon väitteen myötä pitäisi yksi 100W ledi riittää korvaamaan 400W natikka. Lähinnä ajattelin jos olisi joku tiennyt, nuohan on arvailuja.
Ledien valmistajien tutkimuksia ei kannata uskoa, siellä on oma lehmä ojassa. Joku puolueeton testi tai tutkimus jossa olisi selkeät numerot, olisi paras vaihtoehto...


LED aihe puuttuu tästä osiosta.

x46900

Heijastimista loisteputkille... erinäköisiä peltihärpäkkeitä löytyy kasvatuskaupoista, mutta kun on niin järjettömän rumia, eikä varastojen kattoihinkaan tarkoitettuja haluaisi oleskelutiloihin laittaa (sama syy)..

Eli onko jollain esittää oikeasti olohuonekelpoista, toimivaa ja järkevän hintaista heijastinta loisteputkille? Mitta mitä tahansa 60-120cm välillä?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: x46900 - heinäkuu 22, 2013, 18:00:09 ip
Heijastimista loisteputkille... erinäköisiä peltihärpäkkeitä löytyy kasvatuskaupoista, mutta kun on niin järjettömän rumia, eikä varastojen kattoihinkaan tarkoitettuja haluaisi oleskelutiloihin laittaa (sama syy)..

Eli onko jollain esittää oikeasti olohuonekelpoista, toimivaa ja järkevän hintaista heijastinta loisteputkille? Mitta mitä tahansa 60-120cm välillä?


http://www.chilitarvike.fi/loisteputkivalaisin_4_x_55w_elektrox

Michilin

Haittaako jos oon vähän tyhmä?  :D Pitäs keksiä miten valaistusta mitoittaa noin 30 taimelle kevään aikana ennen kasvariin vientiä ja syksy-talvi aattelin talvettaa kymmenkunta kasvia boncheina. Aattelin loisteputkilinjalle lähteä. Taimille ny keksii jotenki kohtuudella lamput mutta kui tehokkaan lampun bonchi tarttee että kukkii ja tekee marjoja? Ja voiko yhtä lamppua jakaa esim. kahelle bonchille? Sori että oon tyhmä...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Feint

Lainaus käyttäjältä: Michilin - heinäkuu 23, 2013, 12:44:18 ip
Haittaako jos oon vähän tyhmä?  :D Pitäs keksiä miten valaistusta mitoittaa noin 30 taimelle kevään aikana ennen kasvariin vientiä ja syksy-talvi aattelin talvettaa kymmenkunta kasvia boncheina. Aattelin loisteputkilinjalle lähteä. Taimille ny keksii jotenki kohtuudella lamput mutta kui tehokkaan lampun bonchi tarttee että kukkii ja tekee marjoja? Ja voiko yhtä lamppua jakaa esim. kahelle bonchille? Sori että oon tyhmä...


Tossa yläpuolella on toi 2x55w loisteputkiviritys. Se kattaa n. 50cm alueen ja pitäis olla ihan riittävä määrä valoa taimille/boncheille ja jos ei riitä ni löytyy kans 4x55w tollanen. Tai vaihtoehtosesti 2kpl noita 2x55w malleja isommalle alueelle. Noilla itse ainakin lähden testaamaan kasvatteluja.

Dethlock

heinäkuu 23, 2013, 12:57:30 ip #32 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2013, 13:40:32 ip käyttäjältä Dethlock
Ei tyhmyydessä ole mitään hävettävää. Tai jos on oikeasti tyhmä ei varmaan myöskään tajua hävetä. Mut joo:

60 senttisen putken alle mahtuu jo useampi Bonchi. Valaisin ei vielä ole fyysisesti iso mutta pitäisi riittää elossapysymiseen. Jos on tilaa niin pidemmästä putkesta irtoaa tietty enemmän valoa ja taimethan menee saman lampun alla.

Itsellä on rakennettu valot aika pitkälle noilla 60 senttisillä valoilla. Siinä on se hyöty että isommalla ikkunalla voi säädellä valoja vähän helpommin ja siirrellä kasvejakin pituusjärjestykseen jolloin lamput saa pidettyä mahdollisimman lähellä kasveja ilman että pienimmät joutuvat kirimään kasvua.

Mittanauha käteen ja tutkailet paikat mihin meinaat kasvit laittaa, kyllä se siitä hahmottuu.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Michilin

Pitänee varmaan jostaki sähköliikkeestä kysellä tarkemmin ku aika koittaa. Pitää kattoa mille linjalle lähtee noiden bonchien kanssa vielä.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Whili

Loisteputket on järkevä vaihtoehto kasvirivistölle, toki ikkunalla pysyvät pelkällä auringonvalolla kasvit pitkään hengissä.
Bontzille riittää 15W ledi tai ESL, tietenkin kasvin koosta riippuen.

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Michilin - heinäkuu 23, 2013, 13:14:49 ip
Pitänee varmaan jostaki sähköliikkeestä kysellä tarkemmin ku aika koittaa. Pitää kattoa mille linjalle lähtee noiden bonchien kanssa vielä.
Riippuu tietty myös siitä, et haluutko sä pitää ne missä ne sun bonchit? jos haluat pitää yksittäisinä jossain esillä, niin sithän on näitä kohdevalaistusvaihtoehtoja esim. Artco Jos haluut pistää ryhmäksi niin sit on kätevämpi pistää yks pidempi valaisin päälle. Lyhyemmät valaisimet saa helpommin säädeltyä erikorkuisille chileille, eli 2x60cm valaisimet ois mielestäni kätevämmät kuin yks 120cm. Ainakin näin mä perstuntumalla ajattelin.

Akvaariovalaisimet vois kuvitella olevan kätevämpiä kuin normi sisäloisteputkivalaisimet, koska monesti noissa akvaariovalaisimissa se kotelointi on paremman näköinen, eikä putkien päällä oo suojakupua.

Michilin

No jaa... Varmaan maalaisjärjen käyttö on sallittua vaikka sitä ei mulle kauhalla jaettukkaan  :'(
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Cheini

Ei oo noi loisteputket mitään kalliita. (siis ilman runkoa of course)
Viime tilauksen verottomat hinnat:
Loistelamppu T8 TL-D 58W/827 G13 1kpl 2,05€
Loistelamppu T8 TL-D 58W/965 G13 1kpl 4,36€
+ Alv. 24% 1,54€
Yhteensä veroineen = 7,97€
Laitoin supertarkat tiedot ettei jää epäselvää. ;)
Nämäkin sähköfirman kautta hommatut
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Cheini - syyskuu 27, 2013, 13:46:50 ip
Ei oo noi loisteputket mitään kalliita. (siis ilman runkoa of course)
Viime tilauksen verottomat hinnat:
Loistelamppu T8 TL-D 58W/827 G13 1kpl 2,05€
Loistelamppu T8 TL-D 58W/965 G13 1kpl 4,36€
+ Alv. 24% 1,54€
Yhteensä veroineen = 7,97€
Laitoin supertarkat tiedot ettei jää epäselvää. ;)
Nämäkin sähköfirman kautta hommatut


Edulliset kyllä ovat. Millä värilämpötilalla?

Cheini

toi merkintä 827 ja 965 kertoo värilämpötilan ku laittaa pari nollaa perään.
eli 2700K ja 6500K. :)

edit: sitä en muista ulkoo mitä noi ensimmäiset numerot 8 ja 9 edustaa
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään