huhtikuu 18, 2024, 06:42:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Alumiinirunkoisen kasvarin uusiminen

Aloittaja invicta, toukokuu 17, 2017, 11:29:08 ap

« edellinen - seuraava »

invicta

Moi.

Eka postaus tälle foorumille, lähdetään kysymyksellä liikenteeseen. Onko ajatuksia vanhan alumiinirunkoisen kasvihuoneen korjaamiseen kun kaikki kennolevyt on päreinä? Levyt pitäisi uusia melkein kaikki, jolloin hintaa tulee hirmuisesti. Katossa on raekuuron tekemiä reikiä, seinäkennot on haurastuneet ja sisältään vihreät.

Tuommoinen kasvari kyseessä: https://preeco.fi/kasvihuone/1045-kasvihuone-84m2.html


Kävi itsellä mielessä että napsisi vaan levyt hiiteen ja heittäisi koko roskan yli kasvihuonemuovin, mutta muovin kiinnittämisessä on sitten ongelma - mahtaako pysyä jos saa pelkästään alareunoista kiinni? Alla on kestopuulankusta tehty kehikko johon toki kiinnitys onnistuu. Päätyjen levyt pystyy ehkä vielä pelastamaan mitenkuten. Tällä metodilla sitten menisi katossa olevat tuuletusluukut (4kpl) hukkaan, joten pitäisi varmaan tehdä tuuletusluukku umpinaiseen päähän. Aukkojen tekeminen muoviin luukkuja varten on hankalaa, kun pitäisi saada muovi kiinni luukkujen ympäriltä jotenkin.

Ajatuksia?


Vuorikaskas

toukokuu 18, 2017, 20:29:49 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2017, 20:45:00 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Mitä tarkoitat että muovi olisi vain alhaalta kinni?  Ei se voi toimia. Päädyistä ympäri katon on oltava myös kiinni.  Mutta päätyjä lukuunottamatta yhtenäinen muovi on oikea ajatus.

Muovikalvo maksanee ainakin satasen. Tai ilman päätyjä ehkä vain 60€.  Siinä jossain mennään.  Vertaa sitä uuden kennolevyn hintaan itse isoista levyistä leikaten.   Työ on varmaan helpompi kuin vaikkapa suunnitella ja ruuvailla tuohon alukehikkoon puuta kiinni muovin kiinnitystä varten. (Ja sitten puurimoilla muovin kiinnitys puuhun.)


Tuossa on sulla tilanne, jota itse olen etukäteen moneen otteeseen ajatellut ja väistänyt valitsemalla itse laudoista tehdyn huoneen johon saa asennettua helposti muovikalvon (joka kestää muutaman vuoden).  Kuinkas kauan kesti kennolevyt?



edit.  Tuo huone onkin vain 310cm pitkä.  Ei se sitten mene kovin taludellisesti kasvihuonemuovin kanssa, jonka rullaleveys on yli 5m.  Itse tein huoneeni pituuden sen rullaleveyden mukaan.

Vuorikaskas

toukokuu 18, 2017, 22:52:46 ip #2 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2017, 23:59:39 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Onko nuo polykarbonaatti kennolevyt sitä materiaalia? http://interbauen.fi/

Niille taidetaan kuitenkin lupailla melkopaljon pitempää kestoikää kuin muutamia vuosia. Kuka tietää mikä on todellisuus?  Tuollakin kehtaavat kirjoittaa 25 vuodesta. http://www.kasvuhoone.ee/fi/node/151  Mulla on vähän sellainen haju, että samoin mainoskriteerein (kun kaikki kehykset ovat tip-top ryhdissään ja katon kaadot tarpeeksi jyrkät) muovikalvokin voi kestää 12,5 vuotta.




http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15599.msg297346#msg297346

invicta

Noi on just tuota polykarbonaattikennolevyä. Neljä vuotta kesti, aika joustavia ja fletkuja olivat alunperinkin. 4mm taitaa olla paksuus. Ostin halpaa, sain halpaa.

Luonnollisesti päädyistä pitäisi laittaa kiinni, mietin lähinnä sitä että pitäskö laittaa harjalle joku vahvikepuu ja laittaa siihen kiinni. Ja laittaa myös ruoteet harjalta alaspäin. Ei oo ilman jäykistäviä levyjä mahdottoman tukevan tuntuinen tuo harja, joten ajattelin että jos vetää muovin yli kireälle niin alkaa notkumaan ja jos on ilman välikiinnityksiä niin mahtaako lepattaa tuulessa.


Alkaa ketuttaa koko kasvari. Mulla olis 5 tai 6 teräskaarta tuolla, taidan purkaa koko roskan ja tehdä uuden kaarista. Saa isomman ja melkein jo samalla vaivalla. Ainoa vaan että tein kunnon maahan upotetut lokeroidut penkit tuohon, ne menee sitten hukkaan samoin kuin kestopuusta tehty pohjakehikko.

Vuorikaskas

toukokuu 19, 2017, 09:02:08 ap #4 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2017, 09:07:06 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Onhan tuo harmillinen juttu.  Puutavaran sovittaminen ja ruuvaaminen siihen kehikkoon ei kuitenkaan olisi varmaan kauhea homma, mutta nuo kattoluukut teettävät lisää työtä.   Seuraavassa löytyy juttuani  omasta huoneestani ja siinä on linkki kuviinkin, joista voi bongailla kuinka vähin kiinnitysrimoin muovi on kiinni ja kuinka kevyehköstä materiaalista oikein tukemalla ja huolellisin liitoksin voi ryhdissään pysyvän huoneen rakentaa. Päätykolmioissa näkyy yhdessä kuvassa luukut joitten saranoinnin keksimisestä olen vieläkin hieman ylpeä. Eipä sillä etteikö muutkin olisi samaa keksineet, mutta kuitenkin. Yläosa menee sisään kun alaosa työntyy ulos.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10701.msg338609#msg338609

invicta

Päädyin laittamaan alumiinirungon eteenpäin lahjoituksena, teen samoille perustuksille olemassa olevista teräskaarista uuden kunnollisen. Eli se siitä, saanpahan isomman ja toivottavasti tukevamman kasvarin tilalle. Tuohon 8.5 neliöön tulee lisää varmaan 4-6 neliötä, jatkokseen en varmaan jaksa rakentaa edes kunnon penkkejä. Lavakauluksilla pikapenkit tai sitten ämpäri/säkkikasvatusta.