huhtikuu 18, 2024, 18:41:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikoti V&V -13

Aloittaja Tiemuh, marraskuu 21, 2012, 13:34:33 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

kesäkuu 26, 2013, 23:15:32 ip #80 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2013, 21:04:26 ip käyttäjältä Tiemuh
MUOKAUS: kyseessä onkin CGN19198

Aika moni kasvattaa näinä päivinä Ulupica Largea, mikä on puoliksi C. cardenasii. Sain itse parista cardenasiista siemeniä ja niitä kasvaa pitkin pihaa useamman yksilön voimin. Vaikuttaa varsin elinvoimaiselta ja kookkaalta kasvilta.


C. cardenasii kasvihuoneessa.


Kukka





MUOKAUS: kyseessä onkin CGN19198

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 26, 2013, 23:15:00 ip
Mites tuon CGN19198:n kanssa lopulta siis kävi? Keksikö kukaan mikä se tarkalleen on? Joku villihän se on, mutta onko oma laji/lajike/risteymä?


Hyvä kysymys. Lopullista vastausta tähän ei taida olla saatavilla. Itse olen melko vakuuttunut että kyseessä olisi risteymä C. eximium x C. eshbaughii tai toisinpäin. Tuo toinen tunnettiin aikaisemmin nimellä C. eximium var. tomentosum, kunnes se tunnustettiin omaksi lajikseen eikä eximiumin alalajiksi.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - kesäkuu 26, 2013, 23:21:21 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 26, 2013, 23:15:00 ip
Mites tuon CGN19198:n kanssa lopulta siis kävi? Keksikö kukaan mikä se tarkalleen on? Joku villihän se on, mutta onko oma laji/lajike/risteymä?


Hyvä kysymys. Lopullista vastausta tähän ei taida olla saatavilla. Itse olen melko vakuuttunut että kyseessä olisi risteymä C. eximium x C. eshbaughii tai toisinpäin. Tuo toinen tunnettiin aikaisemmin nimellä C. eximium var. tomentosum, kunnes se tunnustettiin omaksi lajikseen eikä eximiumin alalajiksi.


Huh huh, aikamoista tiedettä tää touhu :D Äärettömän mielenkiintoisia nämä villichilit, harmi ettei niitä riitä loputtomiin...kai! Toivottavasti saat satoa tuosta kasvista niin pääset kokeilemaan mitä yllätyksiä seuraava sukupolvi tuo mukanaan :)

Tiemuh

Kävi moka tuon cardenasii aiheisen päivityksen kanssa. Seuraavana päivänä huomasin että kukat kaareutuvat yli auki, mitä cardenasiin ei pitäisi tehdä.


Näin.

Olin hukannut nimikyltin kyseisestä kasvista ja muistin sen olleen cardenasii. Kaikki siinä muistuti minua cardenasiista, jopa kukan kellomainen muoto. Mutta niin siinä vaan kävi että kyseessä olin toinen yksilöni epästabiilia CGN 19198 lajiketta.

Nyt tuo kasvi on kasvanut lisää ja kukkia sekä marjoja on paljon, vaikka se jääkin viereisten NFT kasvien varjoon.









Edelliset kuvat samasta yksilöstä. Seuraavat kuvat toisesta versiosta.






Runko tässäkin, pienemmässä multatilassa olevassa, on hieno köynnösmäinen.

Tiemuh

Sitten aidon cardenasiin kukka.





Olkaa hyvä.

Tiemuh

Pistetäänpä välillä muutakin kuin perus villiä.


Maailman tulisinta chiliä on tulossa runsaasti. Mitähän näilläkin sitten tekisi?

Yksi vuoden tavoite on ollut kasvattaa iso Lemon Drop kasvi.


Haave on toteutunut.

Ennen en ole innostunut aktiivivesiviljelystä, koska siinä on mielestäni ollut liikaa säätämistä. Ensimmäinen maistiainen syöty edellisestä Lemon Drop puskasta. Maun, kasvatuksen helppouden ja nopeuden ansiosta ei minusta ole enää palaamaan pelkkään multaviljelyyn. NFT on tullut jäädäkseen.

Sitten vielä kuva isoimmasta chilistä, minkä olen koskaan kasvattanut.


CAP 215. Tämä pääsi hieman kuivahtamaan vajaa viikko takaperin ja tiputteli isoja runkolehtiä sen johdosta. No näkyypä paremmin kasvin runko, ja muutkin kasvit saavat vähän enemmän valoa.


Marjoja tästä on tulossa satoja ellei tuhansia. En ole yrittänyt laskea.


Iivari

Kunhan marjaa tulee noista villeistä niin onko siemeniä tulossa jakoon, onhan :)

Tiemuh

Olen kyllä perinteisesti pistänyt siemeniä tai pistokkaita yleiseen jakoon. Tännekin saa laittaa ilmoitusta jos jokin kiinnostaa niin osaan ottaa siemeniä kylliksi talteen. Ja onhan tässä kasvatuksessa joitain sellaisiakin lajikkeita joista taitaa kaikki siemenet tulla talteen. Katsotaan syksymmällä että mistä sitä siemeniä tulee tarpeeksi. Lähes kaikki chilit kukkivat ja suurin osa tekee satoa. Syystalvella voisi sitten vaikka ottaa siemankansion yövuoroon ja laittaa kirjeitä halukkaille liikkeelle.

Olen nähnyt monen villin siemenien eteen melkoisesti vaivaa, saadakseni niitä kasvatuksiini. Nautin kuitenkin tuosta metsästyksestä, kai se on jonkinlaista keräilijän vikaa. Moni muu saattaa kuitenkin pitää ajankäyttöä hieman hukkaan heitettynä aikana, jolloin voisi tehdä jotain hyödyllisempääkin.

Ensi kaudeksi olen suunnitellut hieman vähentäväni kasvatettavien määrää ja keskittyväni enempi isompien puskien kasvatukseen. Sitä varten täytyy luoda taas uudet systeemit.


Tiemuh

Edellispäivän myrsky otti ja körmyytti keväällä rakentamaani kennokasvihuonetta täällä Tampereella. Pohjoispuolelta irtosi kaksi kattokennoa ja eteläkatosta kaikki viisi. Ne löytyivät onneksi kaikki. Viisi oli omassa pihassa ja pari kadulla. Vaikuttaisi että pystyn myös korjaamaan vauriot itse. Yksi muoviosa oli hajonnut ja yksi kattoruotu oli revennyt metallista. Vastaisuuden varalle tarvinnee varautua jonkinlaisilla suojilla. Oma ajatus on että suojaisin pohjoiskaton (siitä suunnasta pääsee tuulemaan enemmän) jonkinlaisella levyllä, mutta aiheuttaako tämä sitten sen että koko kasvihuone lähtee lentoon jos kennot eivät pääse yksittäin irtoamaan? Parin vuoden päästä keväällä istutettu marjatuomipihlaja aidanne on toivon mukaan niin korkea että suojausta ei enää tarvitse. Onko ajatuksia tai kokemuksia sopivasta suojauksesta?

Kauden tuottamia siemeniä olen hypistellyt ja suunnitellut laittavani jakoon. Eli jos villit kiinnostaa niin nyt olisi aika hyvä tilanne saada niitä kasvatukseen? Odottelen vielä cardenasiiden kypsymistä, ennen kuin alan lähettämään siemeniä. Varsinaisesti en tarvitse mitään vaihdokkeja, koska oma siemenpankkini alkaa olla varsin laaja ja joka tapauksessa olen suunnitellut panostavani tutumpien kasvien kokoon ja laatuun enemmän kuin volyymiin ja määrään. Mutta harvinaiset ja risteytykset kiinnostavat aina. Itse haluan varata F2 siemeniä jos minun jakamistani siemenistä kasvaa jotain muuta kuin pitäisi. Eli homma toimii kirjeellä ja sen sisältävällä palautuskirjeellä.

Tiemuh


Cardenasii näyttäisi kypsyvän keltaisen kautta.

Tiemuh


Tältä c.cardenasii näyttää parhaan kasvukauden ulkopuolella. Se tiputtelee lehdet noista lonkeroiden varsista, jättäen vain pienen lehtitöyhdön kärkeen. Pelkässä luonnonvalossa se alkaa kuivattamaan oksiensa päitä. Sato vaikuttaisi olevan määrällisesti keskiverto, mutta chilimarjan koon takia varsin vähäinen ja kypsyminen melko hidasta. 


Kukat kestivät pitkään viileässä rapussa, mutta kuivahtivat huoneilmassa ESL:pun alla.


Tässä risteytyksellä ja valinnalla jalostettu cardenasii. Sen olomuoto muistuttaa cardenasiita, mutta kukka ja hedelmä pientä rocotoa.