huhtikuu 16, 2024, 23:58:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


tips

Aloittaja Bujaka80, tammikuu 20, 2012, 01:27:58 ap

« edellinen - seuraava »

Bujaka80

tammikuu 20, 2012, 01:27:58 ap Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2012, 01:12:31 ap käyttäjältä Bujaka80
Hej. Testar odla chili nu för första gången. Planterade igår 6 sorter.

Hungarian Hot Wax
Peperoncino Rosso
Habanero Datil
Cayenne Long Slim (Lord Nelson)
Piment d espelette (Lord Nelson)
Chiluacle Negro (Lord nelson)

Har ni någon erfarenhet av dessa sorter?

Som ni ser på bilden är det inte värst Hi-tech men de borde gro. Ett värmeelement ligger under dom så temperaturen borde vara minst 20. Skulle gissa på 22-23. Har planterat 5 frön per burk.


I vilket skede ska man flytta dom till en större burk?
Tar gärna emot tips.

Älskar Chili  ;D

/Rickard



http://kuvapilvi.fi/k/YnTv.jpg

davve

Som sägs... keep it simple!
Om det där är engångs plastmuggar (?) så duger de nog ganska länge. Om du vill separera växterna så måste du göra det medan du ännu får rötterna mestadels hela, dvs knappast över 5cm höga. Annars får du vara grym och sköta utvecklingen med sax. Om du inte vill separera plantorna så kan du ha dem i de där burkarna rätt länge. Sen är du ser att rötterna fyller burken och ser ut att komma ut därifrån så är det hög tid byta. Men det kanske är aktuellt när de är ca 15cm åtminstone, men i det skede har du redan problem få de där burkarna hållas stående.

Bujaka80



Tack för ditt svar!

Alla sorter har grott och börjat växa utom Piment D´Espelette. Har även två sorter körsbärstomater och de växer bäst.
Jag planterade 5 frön per burk för att sen ta bort dom svagaste och lämna den starkaste. Jag återkommer snart med bilder.
Jag använder en terapilampa som ljuskälla, den är bara 25W men lyser som solen :)

Bujaka80

tammikuu 31, 2012, 22:43:55 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2012, 22:55:47 ip käyttäjältä Bujaka80
Nu har det gått 13 dagar sedan jag sådde mina frön. Förutom Chili sådde jag även två sorter körsbärstomat. De växer väldigt snabbt tycker jag.








Körsbärstomat (Pendulina Red)




Chiluacle Negro




Cayenne Long Slim
Hmm, har jag vattnat för mycket? Bladen ser lite hängiga ut.



Terapilampa av märket Medi-Light. Verkar fungera alldeles fint.