RUTON PUNKIT!!!!

Aloittaja murmeliini, marraskuu 10, 2006, 23:38:44 ip

« edellinen - seuraava »

Pihlajaviita

Taas kun tulin intistä lomille, niin sai kirvoja nitistää tuttuun tapaan. Mutta tälläkertaa huomasin ripsiäisten tuhoja kirvojen lisäksi, pieniä n. 0,3x2mm ruskeitä mörköjä ryömi lehtien alapinnoilla.
Otin sitten Kärcherin höyrypuhaltimen kaapista, polttavalla höyryllä vedin kasvit tarkasti täsmäpommittaen joka puolelta. Nuorten taimien kanssa olin vähän varovaisempi, mutta viimevuotiset vein ulos ja annoin oikein kunnon saunan noille risuille. Lisäksi ruukun pinnasta kuorin parisenttiä turvetta tuolla höyrysuihkun paineen avulla.

Muutaman koehenkilön otin lehtien pinnoilta tarkkailuun, ja kaikki kuolivat lyhyenkin höyrytyksen seurauksena. Joten uskoisin tuon toimivan ongelmaani. Täytyy vain toivoa ettei kasvit ottaneet nokkiinsa tuosta lämmöstä, kaiken lisäksi unohdin muutaman kasvin avoparvekkeelle puoleksipäiväksi +4..6 asteen lämpöön.

Chiliminatus Maximus

Säätänä.. Punkit iskeneet perkele.  >:(

Ebbissä ollut pikkujätti Harold St. Barts, jonka lehdissä olevat reiät mystisesti suurenevat (reiät ovat olleet heti kehityksestä lähtien, enkä oleta niiden johtuvan punkeista vaan ravinteista tai jostain muusta). Yhden lehden alla oli tihulainen joka liiskattiin surutta. Kasvi lähti suihkuun.

Yhden Hungarian Hot Cherryn kaadoin kokonaan.. vapautuipa ruukku myöhäiselle lemon dropille  8). Ja toinen Hungarian lähti suihkuun. Muut chilit, jotka majailevat kauempana saivat vain suihkepullosta kosteutta lehdille.

Huomenna käyn hakemassa kukkaraidia ja uuden suihkupullon kun en tuohon käärmeen pulloon viitsi mäntysuopaa laittaa. Luulisi saavan kyytiä.

Rach

Hei! Punkit iskivät minunkin kasveihin, lähinnä kurkkuun ja amppelitomaatteihin, mutta satunnaisia punkkeja näkyi myös chilien lehtien alapinnoilla. Ruiskutin ahkerasti mäntysuovalla ja vedellä ja Baygoniakin saattoi mennä vähän yli direktiivin... Noista huolimatta punkit tuntuivat aina iskevän uudelleen. Kokeilin seuraavaksi Puu-tolua ja sen jälkeen ei ole punkkeja näkynyt. Onko muut huomanneet, että puu-tolu olisi jostain syystä tehokkaampi kuin mäntysuopa? Melkein samaa ainettahan ne lienee.

Hombre

Kyllä Puutolua pidetään parempana vaihtoehtona, kuin Mäntysuopaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

manmanman

Raaahh! Tulihan se invaasio sitten tännekkin. Ennen mökkireissua Habassa oli muutama punkin saastuttama lehti, ja siihen sitten lääkkeeksi mäntysuopaa muutamaan otteeseen ja yritys eristää kasvi muista. Nähtävästi toimi koska nyt ei siellä mitään ole näkynyt.

Mutta nyt sitten mökiltä paluun jälkeen aloin tutkia muitakin niin eiköhän tuo lasitettu partsi kuhise elämää. Punkkeja ja ripsiäisiä. Tosin ei mitenkään älyttömästi ja kaikki kasvit näyttää ihan hyvin voivilta, mutta nyt tiukka mäntysuopakuuri kehiin vaan ja katotaan josko se auttaisi. Ei viittisi Baygonilla ruikkia noita kun kuitenkin täynnä podeja..

RUTON PUNKIT PRKL!!

Pakko oli vähän avautua.. Kiitos!  :)

Larski

Eipä liity punkkeihin, mutta parempaakaa tuholaisthreadia ei tullu vastaan jotenka heitän tänne.

Onko ihmisillä paljo kokemusta ansarijauhiaisista? Tekeekö häjyjäki tuhoja kasveille ja miten nuo sais hengiltä? Onko saman sortin riesa ku punkit? Äsken löysin ekat jauhiaiset kasveistani ja mietin että lähteekö nuo sikiämään kuinka rajusti ku noita kasveja kantaa parvekkeelta sisälle?

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Larski - syyskuu 17, 2010, 17:15:26 ip
Eipä liity punkkeihin, mutta parempaakaa tuholaisthreadia ei tullu vastaan jotenka heitän tänne.

Onko ihmisillä paljo kokemusta ansarijauhiaisista? Tekeekö häjyjäki tuhoja kasveille ja miten nuo sais hengiltä? Onko saman sortin riesa ku punkit? Äsken löysin ekat jauhiaiset kasveistani ja mietin että lähteekö nuo sikiämään kuinka rajusti ku noita kasveja kantaa parvekkeelta sisälle?


Nopealla toiminnalla noista pääsee eroon helposti. Ie mikään pahimmasta päästä oleva tuholainen. ;)
Myrkkyä ja kohdat joissa on ollut olen itse vielä pyyhkinyt myrkkynesteellä. Katosi kertalaakista.

O

Mitenkäs hyvin purkit ja sora pitää käsitellä punkkien jälkeen? Eli selviävätkö punkin munat sitä kautta seuraavaan kasvustoon?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Soul eater

Paprikaan ja kahteen chiliin iskenyt jokin hyönteinen. seittejä löytyy ja valkeita läpinäkyviä hyönteisiä havaitsin ja nyt pelkään että saattavat hyökätä sitruunoihin ja kaakaopuuhun :/ tekivät jo selvää 4 kiivistä. ajattelin tolulla hoidella ne. Mitä mieltä asiasta? ???

sorrii

Mä en enää yhden kevään sodan jälkeen viitsisi muuta kuin syöttää öttiäisille Provadoa:
Kokemuksista ketju: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0

En saanut mä ainakaan hävitettyä sitä kirvakantaa mäntysuovalla en tärpätillä, raidilla, sprutzitilla.
Vaihtoehto olisi ollut tuhota kaikki kasvit huhtikuussa, kun ei olisi enää ehtinyt kesäksi mitään idättääkään.

Mä tein kertakäsittelyn provadolla liottamalla (tehosekoittajalla :) puikko/2l kasteluvettä, ja kastelin kaikki.
Taisimpa käyttää pullollisen Provado-aerosoliakin, mutta se loppui alkuunsa, ja luulen että oli turhaa. Kaikki män, eikä oo uskaltanut öttiäiset enää tänne!

Luulen, muuten, että se invaasio alkoi ruukkusalaatista tai -basilikasta, joita pidin hengissä samassa keittiössä, samalla pöydällä.
Ton kirrrrrva-ketjun lopussa joku viisas kertoo, ettei suomalaiset kauppapuutrhat käytä muuta kuin biologista torjuntaa;
Saisivat pistää muutaman hämiksen tai ampparin niiden ruukkujenkin mukaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 20, 2011, 20:00:08 ip
Mä en enää yhden kevään sodan jälkeen viitsisi muuta kuin syöttää öttiäisille Provadoa:
Kokemuksista ketju: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0

En saanut mä ainakaan hävitettyä sitä kirvakantaa mäntysuovalla en tärpätillä, raidilla, sprutzitilla.
Vaihtoehto olisi ollut tuhota kaikki kasvit huhtikuussa, kun ei olisi enää ehtinyt kesäksi mitään idättääkään.

Mä tein kertakäsittelyn provadolla liottamalla (tehosekoittajalla :) puikko/2l kasteluvettä, ja kastelin kaikki.
Taisimpa käyttää pullollisen Provado-aerosoliakin, mutta se loppui alkuunsa, ja luulen että oli turhaa. Kaikki män, eikä oo uskaltanut öttiäiset enää tänne!

Luulen, muuten, että se invaasio alkoi ruukkusalaatista tai -basilikasta, joita pidin hengissä samassa keittiössä, samalla pöydällä.
Ton kirrrrrva-ketjun lopussa joku viisas kertoo, ettei suomalaiset kauppapuutrhat käytä muuta kuin biologista torjuntaa;
Saisivat pistää muutaman hämiksen tai ampparin niiden ruukkujenkin mukaan ...


Mäntysuopa todettu täälläkin aivan tehottomaksi, hetkeksi rauhoittuu mutta pari päivää ja ötökät on takaisin. Edes kunnon tiukka mäntysuopa ei toimi, tapaa vaan kasvupisteet.  ;D
Provadolle täältäkin pisteet, helpot, ei tarvi haistella raidkäryjä ja varma turva seuraavat 4 viikkoa.  Laitoin 3 puikkoa per 8L reso ebbissä. Hyvi potkii ripsareihin.  8)

Vile

huhtikuu 07, 2011, 01:27:41 ap #91 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2011, 01:29:29 ap käyttäjältä Vile
Petopunkeilla ne hoituu varmasti ja siististi! Petopunkit on niitten punkkien kokosia punkkeja jotka syö ne. sit ne kuolee jos niiltä loppuu ravinto. Jos olis fiksu pitäis pientä purkkia punkkeja niille vähän ruokaa ja toista purkkia petopunkeja ja syöttäs tavallisia punkkeja niille petopunkeille.

Muokkas: ei tarvi myrkkyjä käsitellä.

gemmo

Kiinnostaisiko ketään pääkaupunkiseudulla tilata kimpassa ansaripetopunkkeja vihannespunkkeja listimään? Ajattelin tilata niitä kohtapuoliin ja tuolla (http://www.biotus.fi/) maksaa 750kpl 40euroa. Määrä on aivan tarpeettoman suuri omaan tarpeeseen ja kustannuksia olisi tietysti mukava päästä jakamaan jotta voisi uskotella itselleen, ettei chilin kasvattaminen niin kovin kallis harrastus ole...


nipplerash

toukokuu 18, 2011, 12:07:49 ip #93 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2011, 13:26:46 ip käyttäjältä nipplerash
GD DMN IT!
Ilmeisesti kirvat on virallisesti hyväksytty tähä thrediin.
Kattelin että mikäs vipeltäjä se tuossa salaatilla on ja salaatit olikin näitä perkeleitä täynnä-> suoraan pihalle salaatit!
Chilien luoksekkin yks oli kerinny, ELI eiköhän se ollu kantaemo kuka on jo kerenny synnyttää pesueensa, parempi jos se vaan olis synnyttäny johonkin muualle, tässä vaiheessa en kyllä sille enempää voi kostaa jos se kerkes synnyttää chilille.. se lähti kirvojen helvettiin!

Tykkääkö nää hyypiöt myös basilikasta? Joku tossa mainitsikin kirvojen invaation mahollisesti johtuvan just salaatist tai siit basilikasta. Jos nyt vaan tästä selvisin niin salaatteja ei enää sisälle tule... basilika ja chilit on tiukassa takkailussa... ruohosipulist ja noist kukista en ole kovin huolissani, kun lehet on aivan toisen tyyppiset.
Tuossa parvekkeen ulkopuolella koivut puskee kovasti lehteä, että onhan kirvatkin voinu sieltä helposti sisälle lennähtää.

oon yhen hämiksen nähny nurkissa pyörivän mut sillä ei ilmeisesti ole kovin kova nälkä ollut?

Tuoltahan löytykin kirvojen oma ketju, http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0
mite tää viesti siirretään sinne?


sorrii

Mä arvailin sujuvasti joskus että kirvainvaasio lähti ruukkubasilikasta tai salaatista.

Mun käsittääkseni kirvoja on vähän joka kasville omansa, eikä esmes koivusta siirtyis paprikoihin. Jostain ne mulle tuli, ja kun ei yli vuoteen yhdessäkään kasvissa näkynyt ja sitten parissa viikossa valtasi keittiön kun toin nuo ruukkuyrtit.

Siellä toisessa ketjussa kai kerroin kuinka kokeilin vesisuihkut, upottamisen, Raidin, Super-Raidin, Tolun, tärpätin, mäntysuovan, Spruzitin jne.
Sitten kertakäsittely Provadolla vei kaikki ötökät, eikä oo näkynyt sen jälkeen. Ei oo kyllä näkynyt kaupan ruukkuyrttejäkään! Kyä silloin vitutti!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

nipplerash

Nyt kun pariviikkoa on kulunut niin uskaltaa sanoa että kirvoista selvittiin pelkästään heittämällä salaatit parvekkeelta!
Salaatit olivat aivan basilikan vieressä eikä basilikassa ollut ainuttakaan kirvaa.
Chilit porskuttaa :-*

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 20, 2011, 20:00:08 ip
Mä en enää yhden kevään sodan jälkeen viitsisi muuta kuin syöttää öttiäisille Provadoa:
Kokemuksista ketju: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0


Kerrotaan nyt täälläkin, että Provado ei ilmeisesti tehoa vihannespunkkeihin, vaan sen on jopa todettu ruokkivan niitä nopeampaan kasvuun. Punkki ei ole imevä HYÖNTEINEN, vaan hämähäkkieläin.

Tuolta löytyy lisävinkkejä punkkien torjuntaan: http://www.huonekasvit.net/foorumi/viewtopic.php?f=5&t=293&start=15&sid=348de9f4281edb0f65da767d4511431f

sorrii

Enpä ole mä törmännyt tähän mennessä muihin öttiäisiin kuin punkkeihin ja niihin pikku-hyttysiin, jota luulen banaanikärpäsiksi. Nyt on asunnossa aika paljon jotain pieniä muurahaisia, joita en kuitenkaan pelkää, kunhan eivät rupea perustaan kirvahoitolaa tänne.

Hyvä huomautus kyllä -kiitos siitä- vastaisuuden varalle, ettei Provado toimi punkeilla. Mä sain Provadosta niin hyvän helpotuksen turhautumiseeni muihin konsteihin tapellessani kirvojen kanssa, että olisin takuulla luottanut vain siihen, jos jotain tuholaisia taas tulisi ...

Tossa linkissa Huonekasvit.net'iin oli vinkkiä kuinka huputtaa iso kasvi myrkytystä varten. Oikein jo odotan seuraavaa invaasioyritystä, kun tuli ostattua turhaan (LiDL'stä) sellaista "tunnel sheet" muovia, josta varmaan helposti teippailee pussin isollekin kasville ... Tervetuloa öttiäisit: Sorri on valmiina!  :scyth: :scyth: :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

En tiedä mitä tuo tunnelimuovi maksaa, mutta tuli mieleeni, että remppakäyttöön myytävä suojamuovi ajaisi varmaan saman asian. Todennäköisesti huomattavasti halvemmallakin. Teippaamistahan se tosin vaatii.

En puhu nyt siitä 0,5mm paksusta kalvosta vaan sellaisesta todella ohuesta kamasta. Se on kuitenkin suht sitkeää ja kestää kemikaaleja.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 15, 2011, 16:50:08 ip
Enpä ole mä törmännyt tähän mennessä muihin öttiäisiin kuin punkkeihin ja niihin pikku-hyttysiin, jota luulen banaanikärpäsiksi.


Jos ne pyörii kasvien ympärillä eikä keittiössä, ne on harsosääskiä. Banaanikärpäset ei välitä kasveista vaan mätänevistä hedelmistä yms.