maaliskuu 29, 2024, 12:24:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pitahaya, Lohikäärmehedelmä

Aloittaja unenkuva, maaliskuu 03, 2015, 22:50:06 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

En osaa kyllä sanoa mistä johtuu, samalla menetelmällä olen omiani kasvatellut. Suurin niistä on jo noin vaaksan mittainen.

sorrii

Äkkiä olet ensimmäinen jonka kuulen saaneen noinkin isoksi ...  :o

Alusta?? Mä kokeilin taimimultaa, jiffy-pellettejä, kookosta [se kuoli märkään - arvattavasti] kivivillaa; nuo pienet olleet hydrosoran päällä samassa isossa laatikossa kuin chilitaimet ... Lienee se ärtsy lannoitus todennäköisin ongelma ...

Ekäpä laitan nuo loput ruukkuihin kookos-perliitti-mixiin ja laiha starttilannoite: uusi alku pikkuisille. Oon viikon pois, niin ei ole ylihoitamisen vaaraa  8) 8) 8)
(aamulla klo5 lähtö, ja pitäisi vielä viedä ulos muutama tomaatti, kun kuolisivat kuivaan kotona: ulkona riittää märkää, mutta tuulista on ja vaatii vähän nopeita harso- ja muovisuojia ... Yö menee taaas valvoessa, kuten aina tällä printeisellä eukon järjestämällä kesäreissulla ...." mää, mää, mää: heinakuussa on kaikki varattua ja tungosta .. kot, kot, kot .. "  >:( >:(  ..no can man duu ..  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Alkuun idätin siemenet kivivillakuution päällä. Toistetaan vielä: Älkää idättäkö näitä kivivillakuution kolossa, ne ei sieltä nouse.
Sirkkataimet siirsin kertismukeihin, alustana BioBizzin Lightmix (jäi chileiltä yli). Sitten siirsin vastikään kunnon ruukkuun turvemultaan. Päiväkirjastani löytyy kuvia. :)

Oon yrittänyt olla kastelematta liikaa, ja noin joka kolmannella kastelulla oon antanut Puutarhan Kesällä terästettyä vettä, samaa kun chilintaimille. Pariin otteeseen multa kertiksessä pääsi kuivahtaan ihan korpuksi asti, mutta luojalle kiitos kaktuksista... :D

KP78

Mulla on 2 kappaletta elossa, 5-10cm korkeaks kasvaneita. Nyt kasvattavat paksuutta minikasvihuoneessa kosteissa oloissa.
Ongelmana on lähinnä se että ovat melko ohkasia eivätkä jaksa pysyä pystyssä, toinen noista jäljelläolevista jo katkes mutta koitin pään tökätä multaan jos vaikka juurtuis.

unenkuva

Eipä nuo isoja ole minullakaan. Todella hitaasti kasvaa. 2kk sitte lähtivät itämään


KP78

Tossa noi mun rääpäleet joista toinen katkes...



sorrii

Olin viikon pois kotoa. Siinä yhdessä näkyy ehkä pientä kasvua! Jippii ...

Tuo on istutettuna taimirukkuun muistaakseni taimimullan ja puutarhaturpeen sekä perliitin sekoitukseen. Lähtiessä sen kastelin varmaan aika märäksi ja melkeimpä märkä on vieläkin ennemmin kuin kostea.

Arvaan nyt kyllä että pitäisi vaan istuttaa vähän isompaan ruukkuun jossa ilmava alusta olisi pinnasta kuiva; pääosin vain vähän kostea. Varovaista altakastelua sitten ...
Kylläsesiitä.

Tollaisessa pikku taimiruukussa vaan tulee varmuuden vuoksi kasteltua liikaa, kun monilla kasveilla kosteus myös loppuu aika äkkiä noin pienessä.

Hengissä näyttäisivät olevan kolme muutakin pikku alkua: yksi on Jiffy-turvepelletissä ja kaksi kivivillakuutiossa. Nyt pitää skarpata kun ei ole tiedossa pitkiä poissaolojakaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Kun saatte Pitahayanne kasvamaan, niin tukekaa ne kunnolla. Lainaus eräästä päiväkirjasta:

Lainaus käyttäjältä: Edymnion - maaliskuu 26, 2015, 19:04:12 ip
Tip for your dragonfruit, give it something to climb if you want it to make fruit.

They won't fruit until the overall mass of the plant is about 10lbs/5kg, so you'll need a large plant.  Bigger the plant gets, the more it needs to climb, like a grape vine.

Easiest way to get it to do that is to buy a pole of some kind, and wrap it nice and thick with burlap.


Lainaus käyttäjältä: Edymnion - maaliskuu 27, 2015, 18:35:54 ip
Oh, and make sure whatever it climbs on has good support.  Dragonfruit do not have deep roots, and if your support falls over, it'll take the entire plant with it.



Täällä alkaa tukeminen olla ajankohtainen asia.

 

Se retkahti kunnon kaarelle, jonka johdosta väliaikaisratkaisuna käänsin sen ikkunaa vasten. Vaihdan sen jossain kohtaa syvempään ruukkuun, johon hautaan vartta mahdollisimman paljon mullan alle. Tuo kun näyttää vain paksuuntuvan kasvaessaan. :o

KP78

Taidan kohta laittaa kasvamaan roskista vasten, roskiksen sisäpuolelle... Tai sitte vaihteeks "mullan vaihto" ja entistä syvemmälle pienen tuen kanssa.

sorrii

Mulla oli alunperin taimia 5kpl. Jiffyissä sekä kivivillakuutiossa. Yksi kuoli [varmaan märkyyteen] hyvin nuorena. Toinen kuolemantapaus kivivillassa samoin varmaan liian märässä. Kaksi hävitin suosiolla viime viikolla, kun alkoi epäilyttämään ovatko edes hengissä. Kasvu tyssäsi 10mm paikkeilla jo pari kk sitten.

Viimeinen yksilö sensijaan saa huomiota vähän enemmän. Se oli Jiffy-turvepelletissä jonka upotin taimimultaan ja on nyt 9x9cm taimiruukussa. Mittaa tuolla isolla yksilöllä on jo yli 20mm ...  ::)

Tutkailin vähän lisää tietoja P'n kasvatuksesta ja jäi hattuun heitto että jo 7 vuoden jälkeen saattaa saada hedelmää  8)
Ehkäpä siis yhtä rakasta yksilöä jaksaa hoivata jopa sen kriittisen 7 vuotta ...

Mielenkiintoinen pointsi oli, että mainittiin pistokkaan kasvavan tosi nopeasti. Elikäs jos saa tuon yhden kasvamaan kohtuulliseen kokoon ja monihaaraiseksi kuten kuvissa, niin siitähän niitä pistokkaita ehkä sitten saakin helpommin kuin siemenestä lähtien. Rauhoittaa myös mieltä tieto ettei tarvitse ottaa paineita mistään kukkimisesta tms. muutamaan vuoteen! Senkun pitää pikkuisen ruukussa ja hoitelee verkkaisesti kuin jotain pientä koristekaktusta ... ei ole kiirettä. Joskus Jouluna vuonna 2022 saattaa vanha jo unohtunut pikku kaktus yllättää ja alkaa tehdä kukkaa tai peräti hedelmää  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Meitä on nyt useampia, jolla tätä kasvaa, ja suurinpiirtein samoihin aikoihin laitettu itämään. Lueskelin, että ainakin osa lajikkeista tarvitsee toisen yksilön pölytykseen, niin voidaan pitää sitten Lohikäärmehedelmä-pölytysmiitti 2022  ::) ;D 8)

KP78

Tä? Minä kun jostain lueskelin, oli tieto että kukkii ensimmäisen kerran jo 18kk itämisestä...
No, infona tähän väliin että olen antanut kaktuksen olla kumossa, pulskistunut on silti aavistuksen. Tekisi mieli laittaa kiekuralle kasvamaan :D

sorrii

Aikamoinen rääpäle tämä: Idätetty joskus maaliskuussa ...
..pitäis kai tehdä jotain ...


PS. En ota vastuuta noista nimilapun tiedoista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Puutarhan kesää tms voisit antaa... Ite ainaki lannotellu sillon tällön ja kastellu reilummasti välillä pelkällä vedellä ja samaa ikäluokkaa mutta paljon enemmän kasvanu.

sorrii

Kyllä lannoitusta on tarpeeksi ollut: Atami kookoskannoite. Tämähän kasvaa kookoskuidussa jatkettun 1/3 perliittiä. Mä lulen, että kookos on liian märkää ...
Sitä on hyvin vaikea pitää vain kosyeana. Se on yleensä läpimärkää, kunnes kuivuu siten aika yllättäen liiankin kuivaksi...
Pitäisi kait sekoitella joku taimi- tai kaktusmulta-sekoitus. Perliitti varmssti tekee hyvää aina. On nyt ollut vähän saamatonta aikaa...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Tukemisen suoritin ihan vaan perus kukkakepillä. Eniten mua huolettaa se, että katkeaakohan toi jossain vaiheessa tyvestä... No, eikös pistokkaiden pitänyt kasvaa nopeampaa? :D

 

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - heinäkuu 25, 2015, 19:19:02 ip
Tukemisen suoritin ihan vaan perus kukkakepillä. Eniten mua huolettaa se, että katkeaakohan toi jossain vaiheessa tyvestä... No, eikös pistokkaiden pitänyt kasvaa nopeampaa? :D



Komeasti kasvanu. Oisko syvemmälle istuttamisesta hyötyä?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - heinäkuu 26, 2015, 10:59:34 ap
Komeasti kasvanu. Oisko syvemmälle istuttamisesta hyötyä?


Samaa pohdin myös, mutta veikkaisin saman ongelman tulevan vastaan silti myöhemmin, toi kaktus on aika "kuminen" varreltaan ja hyvin pehmeä. Se pitäisi nyt istuttaa todella syvään ruukkuun, vähintään 20cm syvempään kuin nykyinen ruukku. Sen jälkeen se kasvaa ja paksuuntuu lopulta ranteen vahvuiseksi, jolloin ollaan taas samassa pisteessä. En vaan ymmärrä, että miten kasvi voi kasvaa noin itsetuhoisesti. :D Eihän se missään maailman ulottuvuudessa jaksa kannatella itse itseään...

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - heinäkuu 26, 2015, 11:11:08 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - heinäkuu 26, 2015, 10:59:34 ap
Komeasti kasvanu. Oisko syvemmälle istuttamisesta hyötyä?


Samaa pohdin myös, mutta veikkaisin saman ongelman tulevan vastaan silti myöhemmin, toi kaktus on aika "kuminen" varreltaan ja hyvin pehmeä. Se pitäisi nyt istuttaa todella syvään ruukkuun, vähintään 20cm syvempään kuin nykyinen ruukku. Sen jälkeen se kasvaa ja paksuuntuu lopulta ranteen vahvuiseksi, jolloin ollaan taas samassa pisteessä. En vaan ymmärrä, että miten kasvi voi kasvaa noin itsetuhoisesti. :D Eihän se missään maailman ulottuvuudessa jaksa kannatella itse itseään...


kuvien perusteella saa näköjään istuttaa kovasti syvemmälle ja latvoa, että varsi paksuuntuu. Noissa korkeissa aletaan olemaan varmaan jo reiden paksuudessa, että pystyssä pysyy. Mutta saapa tuosta näemmä myös bonzain :D  Eli ei muutaku laita vaan reilusti syvemmälle, ja latvo :)

sorrii

Taitaa olla niitä kasveja, jotka vaatii jatkuvaa aurinkoa...

Mitenköhän menisi jos antaisi vaan kaatua. Kasvattaisi amppelin tapaan. Se voisi innostaa sitä haarautumaankin...

Oman rääpäleeni istutin vähän kuohkeampaan multa-turve-perliitti-sekoitukseen juuri eilen. Laitoin sen "valokaappiin" jossa 2x55w Tneon 6500K sekä kaverina jokunen HE Paprika ja Rawit -taimi...
Katsoos nny!

(Koe-idättelin Unkarilaisen HE. paprikan siiduja 10kpl: 3 lähti nousuun 2 päivässä; kaikki loput viikon sisällä, vaikka otin siemenet lähes vihreistä hedelmistä, joita myytin torilla. Valkkasin toki ne kaksi jotka olivat vähän jo oransseja...)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`