maaliskuu 29, 2024, 09:54:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilejä ja muita eläimiä 2014

Aloittaja Caide, lokakuu 16, 2013, 18:20:34 ip

« edellinen - seuraava »

Caide

lokakuu 16, 2013, 18:20:34 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 31, 2014, 12:23:40 ip käyttäjältä Caide
Terppa kaikille!

Ajattelin laittaa myös tänne foorumin puolelle kuvapäivyrin pystyyn. Täällä kuitenkin saa enemmän jutustelua aikaan, kuin tuolla blogin puolella. Tuolta löytää blogini: http://www.chilipaprikat.blogspot.fi/. Olen myös laittanut jonkinlaista kuvapäivitystä Facebookiin: https://www.facebook.com/ChilejaJaMuitaElaimia

Lyhyt esittely itsestäni:
Olen 35-vuotias Turkulainen. Ikää kohta nelisenkymmentä, mutta olo ja käyttäytyminen, kuin 20-vuotiaalla. Ammatiltani olen sähköasentaja. Chilejä olen nyt kasvatellut pari kautta, mutta ensimmäinen kausi oli aika tynkä, joten periaatteessa tämä kausi oli se ensimmäinen. Aloittelija siis vielä, mutta innostus on kova ja aina vaan pahenee :) Kasvattelen chilejä rivitalossa ilman kasvihuonetta. Kasvualustana on turve, minulla on myös kahden istuttava Zen Grow, mutta ei siitä enempää. Kasvit olivat tänä vuonna kaikki ulkona ja nyt vähän tietää, mitä kannattaa kasvattaa tuolla ja mitä ei. Chinenset ja Annuumit eivät menestyneet ja se näkyy listassa. Ensi kaudella em. ryökäleet testailevat kasvuaan sisätiloissa lounaisikkunalla.

Idätykseen olen tehnyt listan ensi kaudelle ja se on tässä:

Annuum
Jalapeno Gaucho F2 (tiedä mitä tästäkin tulee?)
Pimenta de Padron (chilivaarilta saatu extra siemeniä)

Baccatum
Aji Amarillo (siemenet suoraan Perusta, marketista)
Trepadeira Werner (Sikulta saatu)
Omnicolor (siemeniä Chilivaarilta ja SKK2:sta)
Lemon Drop

Chinense
Bonda ma Jacques (Jaolstenilta)
Aji Cachucha (Chilivaarilta nämäkin)
7 Pot Brain Strain Yellow (Jeweltä maisteltua chiliä, oli todella hedelmäinen) Bonchikisaan
CGN 21500 (Jeweltä, ei ehkä ihan aitoa siementä? Mutta todella hyvä ja kaunis marja) Bonchikisaan
Trinidad Scorpion Yellow (Toni.A:lta)

Frutescens
Tabasco (Pepper Joelta joskus ostettu. Ekat kasvit kuoli kissan käsittelyssä)

Pubescens
Canario (SKK2, filago)
Canario (SK:lta saapuvat siemenet)
Hyper Pube (mohlalta)
Locoto Orange (kasvoi tällä kaudella, Tammisillan puutarhalta peräisin)
Manzano Rojo (SSk2)
Rocoto Montufar PI 585273 (Jeweltä "NumeroPube")
Rocoto Chile de Seda (SK:lta)
Rocoto Santa Natalia (suoraan Perusta, tulinen, iso ja punainen)
Rocoto M2 (Chilivaarin mysteeri Rocoto)
Rocoto Orange (pepperseeds.eu)
Rocoto Red Peruvian
Rocoto Riesen (Jewen maistiaisia)
Turbo Pube (mohlalta)
Ultra Pube (SKK2)
Yellow Rocoto SKK2)

Villit ja vapaat
Iso marjainen Ulupica F3 (Hubertilta)
PI 439361 Bolivian Small Red C. Baccatum
CAP 1144 C. Praetermissum
Aji Charapita C. Chinense


Caide

Pitäähän tänne kaunis kuvakin laittaa, niin otin kuvan kauneimmasta chilistäni käyttäen kaikki valokuvaustaitoni.


Cheini

 :D sanoin vahingossa ääneen "voi luoja.." :D
"hauskimmat chilikuvat" ehdokas
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

Caide

lokakuu 19, 2013, 14:12:31 ip #3 Viimeisin muokkaus: lokakuu 19, 2013, 16:14:52 ip käyttäjältä Caide
Pientä inventaariota tuli tehtyä "talvehtelijoiden" kanssa ja tällaista listaa sain aikaiseksi:


Tyttären huoneessa väliaikaisesti maleksivat ilman lisävaloja vasemmalta oikealle, Brown Large Habanero, Red Peter Pepper, Naga Morich, 7-Pot Barrackpore ja  Pumpkin Habanero alahyllyllä.


Ihanat kaljut Rocoto Red Peruvianit.


Ikkunalaudalla on Starfish, joku orkidea, Aji Cristal, Jigsaw (C. Chinense), Aji Fantasy, Carolina Reaper ja Lemon Drop.


Kuolemaa tekevä Datil ja sen vieressä on Nagahari (C. Annuum), josta näkyy vähän ruukun reunasta :D


Madame Jeanette, mikä on tarkoitus bonchata


Keittiön osastoa. Zen Growssa kituu Aji Charapita (C. Chinense), CAP 1144 (C. Praetermissum) ja sitten on Ikea altakasteluissa 2 kpl PI 631154 (C. Flexuosumia) Bluesman alkuperää ja yksi Rhomboideum, joka on saatu Jozpelta. Alkuun kasvoi hitaasti ja ei ole kerennyt kukkia ollenkaan. Amppelissa Bolle.

Lisäksi pieninä minitaimina on kasvatus kaapissa Rocata (C. Chinense) 2 kpl, PI 439361 Bolivian Small Redejä 3kpl, Praetermissum ja Aji Charapita.

Siinä taitaa olla kaikki talon chilit lueteltuina. Kaikki tuskin selviää hengissä, jokunen saa mennä chilien taivaaseen, kun on kypsyttänyt viimeiset satonsa. Ehkä. En ole vielä täysin päättänyt.

Caide

Hiukan on vielä 2013 kausikin kesken ja vielä tosiaan kypsyttelee Rocoto Red Peruviania, Aji Fantasya, pari Lemon Droppia ja Madame Jeanette.


Tuossa isoin Jeaneten marja ja kohta tuokin on kypsä ja pääsen sitten hiukan leikkelemään kasvia lisää. Muoto ja väri täsmäävät oikeaan Matamiin ja uskoisin tämän olen aito tapaus. Vajaa parikymmentä marjaa yhteensä tästä tuli, vaikka kirvat olivat kimpussa ja ylikastelu taisi tulla yhdessä vaiheessa.


Matami oli jo pienenä taimenena kovin kaunis. Haaroutui heti alkuun muistaakseni seitsemään haaraan ja oli lehdistöllä ahtaat paikat.


Kaivoin taas vähän juuristoa enemmän esille, jotta juuret paksuuntuisivat. Altakasteluruukku olisi varmasti parempi ratkaisu, mutta tällä mennään. Runko ei ole mikään maailman paksuin eikä juuristokaan ole iso, mutta muuten tuolla on oksistonsa takia mahdollisuuksia kauniiksi bonchiksi.

Caide

Kirjoitin äsken viestin  mutta hävisi jonnekin. Lyhyemmin sama uusiksi. Kasveista  löytyi vihannespunkkeja.

Onko joku saanut joskus nuo perkeleet tapettua ilman, että polttaa kaikki kasvit roviolla?

Cheini

Mäntysuovalla sain häviämään upotus tekniikalla. Sen jälkeen mullan vaihto. Ei tosin ollut montaa yksilöä tapettavana.
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

Caide

Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 23, 2013, 12:10:19 ip
Mäntysuovalla sain häviämään upotus tekniikalla. Sen jälkeen mullan vaihto. Ei tosin ollut montaa yksilöä tapettavana.

Oliko sulla vihannespunkkeja vai kirvoja?

Cheini

No jos kysytään vihannespunkeista niin KYLLÄ ne oli vihannespunkkeja... ???
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 23, 2013, 08:19:03 ap
Kirjoitin äsken viestin  mutta hävisi jonnekin. Lyhyemmin sama uusiksi. Kasveista  löytyi vihannespunkkeja.

Onko joku saanut joskus nuo perkeleet tapettua ilman, että polttaa kaikki kasvit roviolla?



Mulla on täällä testi menossa vihannespunkkien kanssa, kun nuo chilit ja muut viherkasvit menevät marraskuun loppuun mennessä muutenkin biojätteeseen.

Olen suihkutellut paria eri huoneeseen eristettyä kasvia noin 40-asteisella vedellä muutaman päivän välein, näistä kasveista vihannespunkkihavainnot ovat vähentyneet ja nyt ei ole pariin viikkoon näkynyt yhtään. Kasvit eivät ole kovin isoja, joten tämä on vielä suhteellisen helppoa, toista se olisi parimetristen kasvien kanssa. Parista villistä vihannespunkit ovat kadonneet kukka-raidilla ja spruzit-sumuttelulla. Vihannespunkkikantaa tuntuu verottavan paljon myös ihan veden sumuttelu sumutinpullolla aamuin illoin. Eivät tunnu pahemmin pitävän, jos ilmankosteutta nostaa. Kenties joku ultraäänifoggeri vois toimia mainiosti.

Caide

Puolet talvehtijoista lensi eilen pihalle. Loput leikkasin käytännössä tapeiksi je vedin toiset calypsot.

Tänään piti ostaa turvetta ja kun muija ei vapaapäivänään halunnut mennä työpaikalleen, en löytänyt Honkkarista turvetta, piti tyytyä turvemultaan. Kaikki tuli ruukutettua uusiksi ja saivat dippaukset kuumaan mäntysuopaveteen. Lopuksi vielä herpidisilisuihkut niskaan. Eka erä mulle 1-0. Tokassa erässä saavat suihketta päivittäin ja toivon mukaan kolmannessa pääsen tykittämään tyhjään maaliin.

Jos näin helpolla tulen pääsemään, niin hyvä niin. Pieniin tappioihin vielä oletan joutuvani, niin kovia on kasvit nyt kokeneet. Onneksi nuo v...tun punkerot tuli tällaiseen aikaan, varmaan paras mahdollinen väli, kun worst case scenariossa heitän vaan kaikki kasvit seinään ja kerkeän kuitenkin hyvin idättää uudet ensi vuodeksi.


Huru-ukko

Olet varmaan huomannut/ajatellut, että jos on muitakin kasveja kuin chilejä, punkit voi olla pesiytyneet niihin.
Joillain kasvattajilla on ollut senkin suuntaisia mielipiteitä, että talvikot ei vältämättä kasva ja tuota satoa sen paremmin kuin uudetkaan idätykset. 2012 p-kirjoista muistan lukeneeni....
Itse en kuitenkaan talveta kuin saman Bollen, joka on koristechilinä. Toki villit ja harvinaiset on eri asia, kuin omaan napaan menevät pippurit...

Caide

Päivän mukavin yllätys löytyi postilaatikosta. SK:lta pummasin sen hehkuttaman Canarion siemeniä ja mukana kuoressa oli myös Jewen päiväkirjassa SK:n mainitsema chile de sedan siemeniä. Ehdottomasti tervetullut yllätys ensi vuoden Pube-voittoiselle kaudelle.

Sitten kirjeessä oli vielä kaksi pussukkaa jotain hyvännäköistä jauhetta.

Eikä tässä vielä kaikki, oli siellä pari tulista puolukkaa, joita jo hiukan maistelin ja siemeniä oli sen marjan sisällä  ::)

Caide

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 24, 2013, 22:12:47 ip
Olet varmaan huomannut/ajatellut, että jos on muitakin kasveja kuin chilejä, punkit voi olla pesiytyneet niihin.
Joillain kasvattajilla on ollut senkin suuntaisia mielipiteitä, että talvikot ei vältämättä kasva ja tuota satoa sen paremmin kuin uudetkaan idätykset. 2012 p-kirjoista muistan lukeneeni....
Itse en kuitenkaan talveta kuin saman Bollen, joka on koristechilinä. Toki villit ja harvinaiset on eri asia, kuin omaan napaan menevät pippurit...

Juu olen noita muutamaa huonekasvia myrkyttänyt myös. Niitä ei saa kulemma heittää luiskaan  >:(

Kokeilen hetken rimpuilla ja jos menee toivottomaksi, niin sitten aloitetaan nollista ja jotain.

Kiitos muuten Sikulle, kun huomasi kuvista punkit ja auttoi muutenkin. Ilman Sikua olisi satavarmasti vielä punkkarit hillunut pitkään kasveissa ja sitten olisi tullut varma noutaja.

M;kko

No, jo on Sikulla hyvät silmät! Mutta joo, talvehdittaminen kannattaa joidenkin erityisen hitaiden lajikkeiden kanssa, normaalit kyllä ehtivät yhtä hyvin siemenestäkin. Kun nyt ollaan vielä vahvasti vanhan vuoden puolella, itse heittäisin kylmästi kaikki chilit pihalle, myrkyttäisin muut huonekasvit muutamaan kertaan ja eristäisin mahdollisimman kauas tulevan kauden chilikylvöistä. Ajasta ei todellakaan ole pulaa ja jos ajattelemattomuuttaan/ahneuttaan/muusta syystä pitää pari punkkipesää kiikun-kaakun hengissä yli talven, tulee todennäköisesti aiheuttaneeksi itselleen todella huonon kauden 2014. Kysy vaikka bluesmanilta.

Chilivaari

Mistä Siku tuon bongasi? On tosiaan tarkka, jos niin teki.

Jos se on vihannespunkki, ei torjunta pitäisi olla vaikeaa. Pari myrkytystä Raidin tyyppisellä viikon välein on auttanut ja Tolullakin on lähtenyt, mutta todellakin, kaikki kodin viherkasvit pitää käsitellä. Vihannespunkki kutoo seittiä ja sillä on tummat kyljet. Se näkyy normaalisilmillä, kun tarkkaan katsoo. Sen sijaan Bluesmania vaivannut Begoniapunkki on tosi pieni ja aika toivoton torjuttavaksi lopullisesti.


Siku

Näistä kuvista tuli heti sellainen kutina persuksiin. Reunoilta tummuneet ja ylöspäin kaartuvat lehdet. Ja kyllähän meikäläinenkin ensin linkkasi kuvat Herpiilille tarkastettavaksi, etten ihan omia harhaluulojani ala toisia moisella vitsauksella pelottelemaan.

Mitä tuohon torjuntaan tulee, niin kuten M;ikko tuossa totesi, niin siihen rajamaille keinumaan jääminen on ehkä pahin virhe. Tuhota ei kaikkia kasveja tarvitse, mutta minun metodini on todella rankka karsinta, kuuma kylpy, uudet mullat ja vainoharhaisen runsasta suihkuttelua herpiilisidillä. Ja uusintaan heti, jos alkaa näkyä esim tummuneita lehtisuonia. Siihen sitten vielä eristys uuden kauden taimista.

Caide

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 24, 2013, 23:05:07 ip
Mistä Siku tuon bongasi? On tosiaan tarkka, jos niin teki.

Jos se on vihannespunkki, ei torjunta pitäisi olla vaikeaa. Pari myrkytystä Raidin tyyppisellä viikon välein on auttanut ja Tolullakin on lähtenyt, mutta todellakin, kaikki kodin viherkasvit pitää käsitellä. Vihannespunkki kutoo seittiä ja sillä on tummat kyljet. Se näkyy normaalisilmillä, kun tarkkaan katsoo. Sen sijaan Bluesmania vaivannut Begoniapunkki on tosi pieni ja aika toivoton torjuttavaksi lopullisesti.

Juu, tummat kyljet en kyllä silmällä näe, kuin mustan pisteen, mutta luupilla näkyi kyljet selkeästi. Niin joo se pahempi punkki olikin begoniapunkki  muistin erheellisesti väärinpäin. Mutta kokeilen tosiaan vielä tuhota niitä  enkä heti luovuta.

jewe

Tuolla sun lajikelistalla on Manzano Rojo jonka perässä lukee että minulta peräisin. Oletko varma ?
Mielestäni Manzanoja en ollut silloin vielä kerännyt kun kävit täällä enkä tainnut siemenkokoelmastakaan Manzanon siemeniä sulle antaa, en ole ihan varma ja mullakin voi muisti tökkiä tässä suhteessa. Yhden noukitun Riesenin pallon taisin antaa mukaan.
Mulla on kyllä tallella varmaan satoja Manzanon siemeniä ja saat täältä jos haluat varmistua lajikkeesta. :)

Caide

Hyvä huomio. Rieseni pitäisi olla. Mulla usein lukee ihan eri asioita, mitä pitänyt kirjoittaa. Mikälie aivoinfarkti aivot tuhonnut.