maaliskuu 28, 2024, 09:57:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sähkölaskusi kuukaudessa

Aloittaja Aji Kettu, marraskuu 17, 2013, 14:42:45 ip

« edellinen - seuraava »

Paljon sinun sähkölaskuusi kertyy numeroita chilien kasvatuksesta?

0-50e/kk
50-100e/kk
100-150e/kk
150-200e/kk
Joku muu, paljon ?

chilimieli

toukokuu 09, 2014, 20:00:42 ip #40 Viimeisin muokkaus: toukokuu 09, 2014, 20:03:58 ip käyttäjältä chilimieli
..Ja täältä tosimiehille bubbleriin kuplittajaa, reikää kylkeen ja letkut kiinni:
http://www.directindustry.com/prod/pedro-gil/rotary-piston-blowers-57261-380171.html
8)
Jotenkin kummasti tuli tänä talvena joka kuukaudessa 30-50€ lisää sähkölaskua kun naapurin naakka päättää pitää alakerrassa ikkunaa auki talvellakin. Kyseessä vanha puutalo ja ämmän mielestä on ihan mahtavaa nukkua n. viiden asteen lämpötiloissa. P###kele!
Lattia kylmä kuin kansanedustajan sydän ja kämpässä patterit (sähkö) huutaa hoosiannaa.
Vessan lattialämmityksen sammuttamisesta seurasi sellainen kylmyys, että sai leikata saksilla höyryä pönttöön kustessa. ???
Vitun alkhomaholistit, joille sossu maksaa kaiken. >:(
Itse saakin sitten maksaa pitkän pennin sähköstä.

Nooh. Onneksi nuo eslit (n.120w) ja 120 watin ledi ei paljoa vie.. 8)
Natikkaa ei raaski enää käyttää.

Endalion

Chilit kasvavat auringon valolla ja eivät täten vie sähköä. Tänä vuonna en kylvänyt taimia ollenkaan, vaan ikkunalta löytyvät viime vuoden lemon drop ja 2 nagaa. Nagat voivat hyvin ja ovat tuuheita (viime vuonna ne olivat kaljun rujoja. Rangoiksi leikkaamisen jälkeen ne kuitenkin tuuheutuivat kivasti), kun taas Lemon Dropin kunnossa ei näytä olevan hurraamista, en vissiin muistanut lannoittaa tarpeeksi.

zinzu

Valoja asennettu siihen malliin, että sähkölaskussa on odotettavissa pieni nousu ;)
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: zinzu - elokuu 13, 2015, 20:46:38 ip
Valoja asennettu siihen malliin, että sähkölaskussa on odotettavissa pieni nousu ;)


Niin se aina syksyllä tekee, itselläki aivan selkeä hyppy talvikaudella :)
Tänä syksynä/talvena 450w esliä 1m x 1m homeboxissa :)

Fundeeraaja

Nyt olen asunut reilun vuoden ja koko vuoden sähgkölasku jäi hilpan alle 300 e. 100 m2 kämppä, kaksi varaajaa joista kylppäri käyttää yösähköä. Pyykinpesukone ja tiskikone pannaan pyörimään ilta 10 jälkeen jolloin saa nekin yösähköllä pyörimään. Joulukuussa ilmalämpöpumppu teki komean sähkölaskun 60 e. Sen jälkeen kun virittelin ilmakiertoisen lämmityksen tänne joka hyödyntää Oh:n kaminan lämpöä katonrajasta, sähkölasku putosi alle 30 e talvella. Nyt vain 20 e/ kk. Lattiapuhallin hoitaa viilennyksen riittävän hyvin.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

Helzy

Meillä sähkölasku on kesällä siirtomaksuineen about vähän alle satasen ja talvella jotain 120e luokkaa. Omakotitalo, jossa lämmityksestä vastaavat varaava takka ja ilppi (ilmalämpöpumppu). Varmaankin lämminvesivaraaja vie jonnin verran sähköä, toki chilit ja yksi 200-litran akvaariokin valoineen ja suodattimineen. Ollaan vaihdeltu lähes kaikki lamput joko esl tai ledeiksi. Kyllä omalla toiminnallaan saa aika paljon säästettyä. Kylppärin lattialämmityskin pidetään ihan minimissään talvella, jotta ei nyt kohmeiselta tunnu lattia, muttei kyllä lämpimältäkään.  :o Kun aloin pyörimään täällä miehen luona kolmisen vuotta sitten, oli kylmä talvi (2012-2013, jäätävät pakkaset) ja mies oli tottunut pitämään lämmöt tosi alhaalla. Minähän kuljin sisällä tuplavillasukissa ja fleecet päällä. Sohvalla istuksiessa villaviltti oli must ja itseasiassa edelleen, vaikka nytkin on kesä.  :-* Että täällä on chilin talvisäilytys/-kasvatus hieman haasteellista, mutta ESL&LED menee sielläkin ja kituuttaen säilyvät hengissä. Kasvatuslaatikot on omiaan taimivaiheessa eristämään eslien tuottamaa lämpöä taimille. Vähän saa siis kikkailla, mutta mieluusti kikkailen, itse kun sähköt meillä makselen.  ;D
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Tapio

Itselläni chileistä aiheutuu sisällä kasvattaessa n. 15€ lisä sähkölaskuun kuukaudessa. Aika tarkkaan 5 kWh kuluu sähköä lampuille, pumpuille ja tuulettimille vuorokaudessa. Eli eihän tämä harrastuksena mahdottomia tule maksamaan, kunhan homma ei ihan kokonaan karkaa lapasesta :)

zinzu

Mä oon tässä kuukauden päivät asennellu valoja ja sähkölasku tipahti kympillä.. =D =D
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

DP

Jahas, vissiinki eka sähkölasku tuli 2,5kk ajalta -2,58e. ;D Tuli jotain hyvityksiä verkkopalvelumaksuista, niin sähköyhtiö jäi miulle velkaa. ;D

DP

Lainaus käyttäjältä: DP - joulukuu 11, 2015, 00:34:23 ap
Jahas, vissiinki eka sähkölasku tuli 2,5kk ajalta -2,58e. ;D Tuli jotain hyvityksiä verkkopalvelumaksuista, niin sähköyhtiö jäi miulle velkaa. ;D

Aaa, tuo olikii vissiin siirtomaksuista, elo-joulukuun sähkölaskuks tuli huimat 26€.. :o ;D Eli mitä lie se kuukautta kohen sit olis, päälle 5€/kk.. ::) Päälle sit tietty nuo siirtomaksut...

sorrii

LainausVitun alkhomaholistit, joille sossu maksaa kaiken. >:(
Itse saakin sitten maksaa pitkän pennin sähköstä.

Nooh. Onneksi nuo eslit (n.120w) ja 120 watin ledi ei paljoa vie.. 8)
Natikkaa ei raaski enää käyttää.


Mä asuin vuosia sitten -eron jälkeen- asuntoitoimen puutalossa, ja sossu maksoi tosiaan "kaiken" ...
Sähkölaskua ei kylläkään ollut ollenkaan, kun niissä 1945 valmistuneissa taloissa oli edelleen yhteismittarit 16 asunnolla.
Muistelen että lämmitys oli kuitenkin vesikiertoinen kaukolämpö ...
Harmi kun en silloin ollut innostunut chilin kasvatuksesta.

Jos kämpässä on sähkölämmitys, niin natikan käyttö on hyvinkin edullista, varsinkin jos kaipaa muutenkin lisää lämpöä. Natikan tuottama hukkalämpöhän on suoraan pois lämmityskuluista.

Mä olen oikeesti miettinyt että jos olisi mahdollisuus muuttaa asuntoon jossa on suora sähkölämmintys, niin alan lämmittää kokonaan natikoilla  8)

Nythän mulla uppoaa sähköön ~50-60€/kk eli käytännössä 30-40€ chilien takia. Lamput tuottavat hyvin eristetyssä kerrostalokämpässä niin paljon lämpöä, että joudun tuulettelemaan talvellakin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 10, 2016, 17:44:57 ip
LainausLamput tuottavat hyvin eristetyssä kerrostalokämpässä niin paljon lämpöä, että joudun tuulettelemaan talvellakin.



Joo täälläkin on ympäri vuoden oikeastaan ikkuna chilihuoneessa auki, kovillakin pakkasilla vähän oli raollaan, nousee lämmöt ja kosteus muuten liian suureksi  :o
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Thaich

Ei varmaan montaa kymppiä. Ehkä 25-30 euroa. On niin pieni valaisin. ^-^

Huru-ukko

"Normaalisti" n. 50 €. Maalis-huhtikuussa Ledin loisteessa 80 tienoilla.

Tammikuun sähkölasku tuli hiljattain, ja puulämmitys ei enää riittänyt. Saunaan, sen eteiseen ja sähkö saattoihin joutui kytkemään virrat.
134 €  :o.

Jame

Tammikuun lasku ei ole viälä tullut mutta joku 240 € sieltä on laskua tulossa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

jewe

Ihan liikaa ja hirvittää jo mitä on tulossa, onneksi talvi on selätetty...kai.

Whili

Niiii-ih. Kasvarin esilämmitys tuokokuusta heinäkuuhun ja jälkilämpö syyskuusta marrraskuuhun  8)
Sähköyhtiöt hykertelevät  >:( >:( >:(

Whili

Juu ei ole natikoita mutta laskut ovat huikeita. Noin 40€ /kk ja lupasivat vielä vähän korottaa seuraavaan laskuun. Alkaa hiukan vituttamaan tuo fortum, mutta jostainhan ne osakkaiden voitot pitää repiä  >:(

Jokunen vuosi sitten pelkkä valojen teho oli 2000W, onneksi oli hieman halvemmat hinnat.

Tervo

243 egee oli juuri maksettu viiminen lasku, tuohon kun vielä ynnää ihanan kalliin öljyn, niin on eläkeläisellä naurussa pitelemistä.

sorrii

Mulla on reilu vuosi sitten tehty soppari 23 loppuun: 4.1c/KWh ja 1.5€/kk ... Käytännössä siis 15€/kk. Myötätunnosta oon pitänyt isot lamput pimeinä  8)  8)  8)  [kohta alkaa pöhisemään senkin edestä  :D ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`