huhtikuu 19, 2024, 10:58:38 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jerkyä?

Aloittaja longi, maaliskuu 25, 2016, 00:18:42 ap

« edellinen - seuraava »

longi

Morients

Väittävät lapissa, että ei onnaa kuivalihan teko etelässä. Mä olen kuitenkin erilainen nuori ja yritän. Eli ihan naudan paistilla, ollut nyt viikon paskahuussin katossa roikkumassa. Paskahuussiksi kutsun saaristolaismallista savustintani, koska on sen näkönen ja kokonen. Siis paskahuussin ei saariston:)

On ollut helvetin hyvät ilmat lihan kuivaamiseen. Ja tuote näyttääkin kuivalihalta viikon jälkeen.
Tein sen tällätavalla:

leikkasin paistin n 100g paloiksi ja laitoin 13% suolaveteen vuorokaudeksi
vuorokauden jälkeen talouspaperilla kuivaus ja sitten savustimeen roikkumaan

Alussa oli viisi tuntia mieto savu antamassa aromia.
Sitten ihan ulkolämmöissä niin, että sain vähän vetoa pönttöön (räppäniä raollaan) ei savua.
Meillä on ollut yöpakkasta n.-5-10° ja päivällä nollan tutumassa,

Olkoot vielä pari päivää ja maistan. Raportoin jos jään henkiin:)

-longi-

longi

Koska mulla on kärpäsen kärsivällisyys, niin ei malttanut enempää odotella.

Melko suolasta huikopalaa. eli enskerralla vähemmän suolaa. Kyllä tääkin syötyä tulee, ja onhan ainakin syy janoon:) Painoa lähti lihoista yli puolet. Lähtöpaino oli n 800g ja vaaka näytti tänään 356g tossa kuvassa on puolet koe-erästä

https://plus.google.com/photos/photo/114407936521630199189/6265970359960668258

perniö

Ai samperi, näyttää hyvältä!

Mulla on kontakteja pohjoiseen ja saan sieltä säännöllisen epäsäännöllisesti poron kuivalihaa.  Herkku on siis tuttu.

Miten sulla se lihan poikkileikkaus näytti? Umpimustaa vai keskeltä punervaa?

longi

Melko saman väristä on leikkauspinnaltaan. Ja pirun hyvää:)
Olivathan ne aika ohkasia jo kuivumaan mennessä, joten varmaan siksi läpi kuivia(mustaa)

perniö

Mä luulen, että tuo veto on se avainjuttu. Ilmaa liikkumaan, niin kosteus kulkeutuu pinnalta pois ja diffuusio pääsee voimiinsa ja vetää kosteuden lihan sisältä pois.

Mitä olen ymmärtänyt poron kuivalihasta, niin se laitetaan umpisuolaan viikoksi ja sen jälkeen tammi-helmikuun pakkasiin räystään alle roikkumaan. Jotain verkkoa linnuilta suojaamaan.

Joka tapauksessa ihan helkkarin hyvää tavaraa. Aikoinaan Oulussa asuessani kämppis antoi maistiaisiksi poron sydämestä tehtyä kuivalihaa, ei sen parempaa ole tullut vastaan. Kilohinta lienee ns. kohdillaan.

Tämä menee listalle,mitä ensi talvena puuhaillaan.