maaliskuu 28, 2024, 11:01:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Onko sienestäjiä ja sienien ystäviä?

Aloittaja ..TOMPPA.., syyskuu 04, 2011, 17:27:14 ip

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Itse löysin tänä vuonna ukonsieniä. Ainut mutta oli, että olin viikon liian myöhässä.. Vakiopaikalla olleet herkut olivat jo parhaat päivänsä nähneet.
#816

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 16, 2011, 05:57:11 ap... suosikkejani ovat ... leppärousku (erityisesti männynleppärousku).

No nyt mainitsit herkun, joka on jäänyt makunystyröihini pysyvästi.
Viime vuosituhannella, kun asuin Pirkkalassa savimaalla, niitä kasvoi keittiön ikkunan alla. Nykyisessä asuinympäristössäni soraharjulla niitä ei löydy, sääli.

Toinen maku menneisyydestä on sinivalmuska. Nyt jo hävinneen raviradan ympäristössä niitä kasvoi, eivätkä monetkaan älynneet niitä poimia.

Masa.T

syyskuu 18, 2011, 00:10:03 ap #42 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2011, 20:18:04 ip käyttäjältä Masa.T
Yksi ukonsienipaikka jäi aikoinaan kivilouhoksen alle. Sinivalmuskaa en ole poiminut, kun voi aika herkästi sekoittaa yhteen seitikkiin. Olen aika varma, että olen jopa joskus syönyt sellaisen seitikin, missä heltat on ruskeat, kun sinivalmuskassa ne on siniset.
Tänään löytyi taas uusi mustatorvisienipaikka. ;D Oli ilahduttavaa nähdä, että mustatorvisienet oli vielä aika hyväkuntoisen näköisiä. Paikka mistä niitä löytyy alkaa myös hahmottua. Vanhaa sammalpohjaista kuusikkoa, mihin pääsee myös valoa kohtuullisesti metsän pohjalle. Yleensä eläinten polkujen vierestä olen näitä löytänyt.

Edit.  No nyt löytyi jo sinivalmuskoitakin ja erotan ne nyt varmuudella tuosta haisuseitikistä, mihin olen aiemmin sinivalmuskat hieman sekoittanut.

Vate

Kävin eilen sienimetsässä. Saalis: 0. Voitteko kerto että minkä lasilta paikoilta tollasia lajeja kun perus herkkutatti ja kantarelli yleensä lyötyy ???
Nyt en tarkota et kertokaa omat paikkanne kaikkien silmille vaan että ihan yleisti, mistä kohtaa tämmösestä perus kuusi/havumetsästä löytyy näitä hyviä peruslajikkeita. Innostus on jo kasvanut niin suureksi että oman sienikirjankin pyysin nimipäivälahjaksi!

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tyttii

syyskuu 19, 2011, 15:06:57 ip #45 Viimeisin muokkaus: syyskuu 19, 2011, 15:10:31 ip käyttäjältä Tyttii
Mielellään oleilevat paikassa jossa ei ole kauheasti aluskasvillisuutta, metsässä jossa on isoja kuusia ja koivua kaipaa ainakin kantarelli. Suppilovahvero on myös helppo. Viihtyy valoisissa paikoissa, sammaleikossa.

Kuvassa peltoherkkusieniä nam! Kerätään aina saasteettomalta PELLOLTA, jossa paljon hevosenlantaa, heltat ei vitivalkoiset. Valkokärpässieni (vitivalkoinen koko sieni ja tuppi jalassa) viihtyy metsässä. En suosittele, jos ei varmasti tunnista.




Yhden reissun saalis: Tatteja, kantarelleja ja rouskuja. Myös mustatorvisieniä on löytynyt.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Vate

Lainaus käyttäjältä: Tyttii - syyskuu 19, 2011, 15:06:57 ip
Valkokärpässieni (vitivalkoinen koko sieni ja tuppi jalassa) viihtyy metsässä. En suosittele, jos ei varmasti tunnista.


Oletkos joskus masitanut... ::) Ihan vaan  mielenkiinnolla :P

..TOMPPA..

Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 19, 2011, 17:53:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Tyttii - syyskuu 19, 2011, 15:06:57 ip
Valkokärpässieni (vitivalkoinen koko sieni ja tuppi jalassa) viihtyy metsässä. En suosittele, jos ei varmasti tunnista.


Oletkos joskus masitanut... ::) Ihan vaan  mielenkiinnolla :P


TÄH?  Meinaako vate että joku idiootti maistaisi Ihmiskunnan myrkyllisintä sientä ihan vaan kokeeksi?   tiedoksi vain niin henki lähtee 100% varmuudella kun lipaiset tuota valkokärpässientä!!!     maksa ja munuaiset tuhoutuvat 48 tunnissa..

Jahvetti

No eipä se henki ihan lipaisusta lähde, jos on suurinpiirtein terve ihminen kyseessä ;)
Mutta jos syömään alkaa, niin maksa ja munuaiset on aika herkillä. Eli kannattaa tosiaan välttää jos ei ole täysin varma mitä on syömässä.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

MegaRatt44

syyskuu 20, 2011, 20:04:04 ip #49 Viimeisin muokkaus: syyskuu 20, 2011, 20:06:34 ip käyttäjältä MegaRatt44
Pakko vähän ryöhistellä rintojaan!  ;) Koiranlenkiltä metästä löytyi aivan sanoinkuvaamattomasti suppilovahveroita! Pari kanttarellia siihen mukaankin hyppäsi...

Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Vate

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - syyskuu 19, 2011, 18:16:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 19, 2011, 17:53:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Tyttii - syyskuu 19, 2011, 15:06:57 ip
Valkokärpässieni (vitivalkoinen koko sieni ja tuppi jalassa) viihtyy metsässä. En suosittele, jos ei varmasti tunnista.


Oletkos joskus masitanut... ::) Ihan vaan  mielenkiinnolla :P


TÄH?  Meinaako vate että joku idiootti maistaisi Ihmiskunnan myrkyllisintä sientä ihan vaan kokeeksi?   tiedoksi vain niin henki lähtee 100% varmuudella kun lipaiset tuota valkokärpässientä!!!     maksa ja munuaiset tuhoutuvat 48 tunnissa..


Hei, tähän oli silkkaa läppää. Ei hessi enää täällä kirjotteliskaa jos ois maistanu... :(

InkRose

Eikä hessi valkokärpässienistä puhunutkaan... ::)

bluesman

Suosittelen muovipussien välttämistä sienien keruuseen. Ilmava kori on paras vaihtoehto. Joskus pussi jää aurinkoon odottelemaan perkausta ja sienet herkkinä pilaantumiselle eivät umpipussukasta pidä. Jo pidemmällä keruureissulla on muovikassi tai -pussi pilannut parhaan saaliin. Rutistuvat muussiksi ja voi heittää suoraan kompostiin.

Vate

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 20, 2011, 21:50:58 ip
Suosittelen muovipussien välttämistä sienien keruuseen. Ilmava kori on paras vaihtoehto. Joskus pussi jää aurinkoon odottelemaan perkausta ja sienet herkkinä pilaantumiselle eivät umpipussukasta pidä. Jo pidemmällä keruureissulla on muovikassi tai -pussi pilannut parhaan saaliin. Rutistuvat muussiksi ja voi heittää suoraan kompostiin.


Kiitos vinkistä. Nyt on ollut taas sateisia päiviä, joten viikonloppuna suunataan taas metsiin, nyt vähän paremmalla mielellä ja asianmukaisilla varusteilla ;D! Toivotaan että jotain lyötyy, kokkaan siitä sitten jotain kastikkeen tapaista... ::)

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 20, 2011, 21:50:58 ip
Suosittelen muovipussien välttämistä sienien keruuseen. Ilmava kori on paras vaihtoehto. Joskus pussi jää aurinkoon odottelemaan perkausta ja sienet herkkinä pilaantumiselle eivät umpipussukasta pidä. Jo pidemmällä keruureissulla on muovikassi tai -pussi pilannut parhaan saaliin. Rutistuvat muussiksi ja voi heittää suoraan kompostiin.


Koiranpa***pusseja vaan oli mukana.  ;) Oon kuullu tuosta ennenkin. Mutta kun heittää korin olalle niin ei varmasti löydy mettästä sienen sientä!  :D :D :D
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Hombre

Lampaankääpiä on taas pari kiloa perattavana:)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 21, 2011, 19:38:41 ip
Lampaankääpiä on taas pari kiloa perattavana:)

Lampaankääpäpaikkoja on myös täällä löytynyt pari lisää. Ikävä kyllä menevät aika äkkiä matoisiksi ja vanhemmiten alkavat jo haistakin aika pahalta. -Pitää olla ajoissa liikkeellä näiden kanssa. Hyvä puoli näissä on, että kun löytää yhden, niin todennäköisesti on enemmänkin lähistöllä. Vähän sama juttu, kuin vaaleaorakkaallakin.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - syyskuu 21, 2011, 20:52:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 21, 2011, 19:38:41 ip
Lampaankääpiä on taas pari kiloa perattavana:)

Lampaankääpäpaikkoja on myös täällä löytynyt pari lisää. Ikävä kyllä menevät aika äkkiä matoisiksi ja vanhemmiten alkavat jo haistakin aika pahalta. -Pitää olla ajoissa liikkeellä näiden kanssa. Hyvä puoli näissä on, että kun löytää yhden, niin todennäköisesti on enemmänkin lähistöllä. Vähän sama juttu, kuin vaaleaorakkaallakin.
Lampaankääpä on tosiaan yksi parhaista sieniä, mutta kannattaa jättää isoimmat suosiolla metsään, vaikkeivät olisi edes matoisia. Tahtovat isompana kitkeröityä todella pahaksi ja riittää yksi ainut sieni pilaamaan koko sadon, tai ruoan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

hessi

mitä minä olen taas tehnyt  :( ???

juu :) löysin eilen mun sienestyselämäni ensimmäiset mustat torvisienet :)
voi et oli mahtava tunne :)
oli niin isoja ja kauniita, kuin kukkasia olis poiminut :)

ja vielä löytöpaikka....  kiitos kolmelle suloiselle "pojalle" ja niiden "emolle" ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: hessi - syyskuu 21, 2011, 21:25:05 ip
mitä minä olen taas tehnyt  :( ???

juu :) löysin eilen mun sienestyselämäni ensimmäiset mustat torvisienet :)
voi et oli mahtava tunne :)
oli niin isoja ja kauniita, kuin kukkasia olis poiminut :)

ja vielä löytöpaikka....  kiitos kolmelle suloiselle "pojalle" ja niiden "emolle" ;)

Mustatorvisieni on aika "jouluisen" tuoksuinen sieni paistettaessa. Toinen tuoksultaan ja maultaan aika lähellä sitä on mielestäni mustavahakas. Sen kun oppii tuntemaan, tulee korin täytettä aika mukavasti. -On myös tuollainen musta sieni minkä helposti ohittaa.