maaliskuu 29, 2024, 09:03:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

maaliskuu 05, 2017, 14:44:48 ip #600 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2017, 14:48:13 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Joko olette tomaatteja laittaneet? Minä laitoin itämään eilen ja tänään, mutta avomaalle tulevia en vielä. 


Onko mulla luumujen suhteen sivistyksessä aukko, kun "luumutomaatit", "luumunmuotoiset" tai "luumumaiset" eivät muistuvat muodoltaan tuntemiani luumuja.  https://www.google.fi/search?q=san+marzano&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJ36eYrr_SAhWqA5oKHejEC-wQ_AUICCgB&biw=2560&bih=1329  Jotakuinkin tuollaisia ne on olleet niin San Marzano, Roma kuin Lucas.

Aattelin että voin koota kirjeeseen valikoiman, jos jotakuta kiinnostaa saada paljon lajikkeita helpolla:  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17543.msg338118#msg338118

Whili

Tomaatin siemennys lähipäivinä..

Varmat ovat:
-Sun Gold
-Black cherry
-Tumblin' Tom
-Kumato

ja ulkopenkkiin Harzfeyer.

..vaan vielä olisi tilaa kasvarissa parille/kolmelle kokeilulle.  Nii jotta nyt ehdotuksia hyvistä runkotomaattilajikkeista !!!

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 23, 2017, 20:00:24 ip
Tomaatin siemennys lähipäivinä..

Varmat ovat:
-Sun Gold
-Black cherry
-Tumblin' Tom
-Kumato

ja ulkopenkkiin Harzfeyer.

..vaan vielä olisi tilaa kasvarissa parille/kolmelle kokeilulle.  Nii jotta nyt ehdotuksia hyvistä runkotomaattilajikkeista !!!

Ite tilasin Fataliilta Big Zackejä :)
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Whili

Lainaus käyttäjältä: Michilin - huhtikuu 20, 2017, 18:39:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 23, 2017, 20:00:24 ip
..vaan vielä olisi tilaa kasvarissa parille/kolmelle kokeilulle.  Nii jotta nyt ehdotuksia hyvistä runkotomaattilajikkeista !!!

Ite tilasin Fataliilta Big Zackejä :)

Alkaa olemaan kiire tomaattien siemennyksien kanssa  :D
Noiden mainittujen lisäksi pääsi mukaan runkotomaatteina Black Russian ja Härän sydän sekä kääpiötomaatti Tiny heart.
Ensimmäiset oikeat lehdet kasvaneet ja ehkä viikolloppuna pääsevät kasvariin auringosta nauttimaan.

Michilin

Onhan nuo kylvetty ja noin 5 senttisiä. Mullassa kasvavat pirut paremmin ku mun bubblerversiossa mutta valossa on eroa mullan eduksi...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Usvanen

Itse tein perushommaa oli irroitin kaupan luomutomaatista siemenet, kuivatin ja laitoin itämään. Mitä olette mieltä Autopot-kasvatuksesta puutarhamullan avulla? Nouseeko vesi puutarhamullan avulla autopot järjestelmässä vai olisiko ostettava huokoisempaa pohjaa taimille?

Käki

Lainaus käyttäjältä: Usvanen - kesäkuu 10, 2017, 09:37:43 ap
Itse tein perushommaa oli irroitin kaupan luomutomaatista siemenet, kuivatin ja laitoin itämään. Mitä olette mieltä Autopot-kasvatuksesta puutarhamullan avulla? Nouseeko vesi puutarhamullan avulla autopot järjestelmässä vai olisiko ostettava huokoisempaa pohjaa taimille?

Mulla on ollut sama ajatus, mutta mietin vain tuota että onko niitä pakko kuivattaa? Onko kellään kokemusta, että itävätkö ihan noin vain ilman kuivatusta?

Usvanen

Haluan itse lähinnä tietää siitä nouseeko Autopotissa vesi puutarhamullan avulla riittävän korkealle tomaatin juuristoon. Tarkoitus pitää kasvusto  vain ulkosalla. Ja itse lannoitus tapahtuu Nutrifortella jota laitan veteen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Käki - kesäkuu 10, 2017, 10:07:25 aponko niitä pakko kuivattaa? Onko kellään kokemusta, että itävätkö ihan noin vain ilman kuivatusta?

Kyllä siemenet itävät tuoreeltaankin, ainakin chilin siemenet, mutta tietääkseni myös tomaatit. Pistä vain multaan, tuloksen näet muutamassa päivässä, ne ovat nopeita.
Hedelmistä kerättyjen siementen kanssa vain on sama ongelma kuin kaupan chilienkin kanssa, lajikkeet voivat olla risteytettyjä "hybridejä", eli tulos ei muistutakaan alkuperäistä, vaan muoto, maku ja värikin voi olla erilainen. Perinnelajikkeissa tämmöistä yllätysmomenttia ei ole.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Usvanen - kesäkuu 10, 2017, 10:36:20 ap
Haluan itse lähinnä tietää siitä nouseeko Autopotissa vesi puutarhamullan avulla riittävän korkealle tomaatin juuristoon. Tarkoitus pitää kasvusto  vain ulkosalla. Ja itse lannoitus tapahtuu Nutrifortella jota laitan veteen.

Autopotista en tiedä mitään, mutta kyllä vesi nousee mullassa helposti ja aika korkeallekin - ja juuret leviävät nopeasti syvälle. Aivan aluksi on hyvä kastella pintaakin.
Ulkona pitämiseen liittyy minusta oleellisesti tuulivaara. Sido kasvit tiukasti johonkin, etteivät pottisi leviä pitkin pihaa. Minulla on tapana upottaa ruukut maahan, jos ruukuissa kasvattelen ulkona, mutta autopotin kanssa se ei taida onnistua.

sorrii

Autopotissa on (chilien kanssa) enemmänkin ongelma, että vesi nousee liikaakin: Multa pysyy märkänä pintaa myöten. Itse laitan nykyään aina potin pohjalle ~2cm hydrosoraa; sen päälle harsokankaalla erotettuna kasvualustan. Tomaateilla oon käyttänyt korkeampaa 15l ruukkua tupla-alustalla ja pelkkää puutarhaturvetta. Chileillä ekan kesän käytin multa-turvesekoitusta joka oli kokoajan likomärkää ja loppukesästä tuli homettakin. Toisena vuotena laitoin jo kaikkiin ruukkuihin hydrosoraa reilusti pohjalle. Kasvualustoina kokeilin perliittiä, kookos-perliittisekoitusta ja turvetta. Perliitti oli aika ylivoimaista. Kookos +1/4 perliittiä lähes yhtä hyvä. Nyt käytän kaikissa kookos+perliitti....

Autopotin luulisi olevan hankala ulkona: Sinnehän sataa vesi sisään ja on varmaan usein kuravelliä se kasvualusta ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Usvanen

Olen tällä tavalla muutamana kesänä saanut hyvän sadon. En vain muista oliko se multaa vai mitä, jota käytin ruukuissa Autopotis. Kitos ja näkemiin!

sorrii

Mitenkähän luotettavia ovat nuo luokitukset "runko-" ja "pensas-" noilla siemenkaupoilla??

Itseä kiinnostaa nyt lähinnä Eksootika ja Hurma [=Xypma]: Molemmat kuvataan Seemnemaailmassa pensastomaateiksi.
Eksootikaa oon kasvattanut parinakin kesänä periaatteessa runkotomaattina ja poistanut varkaat silloin tällöin. Annoin kyllä tehdä 2 isoa haaraa. Satoa tuli hyvin etenkin ekakerralla 3 kesää sitten, kun oli aurinkoa ja paikka keskellä peltoa, muovitunnelissa ...

Nyt on 4 isoa taimea parvekkeella odottamassa siirtoa peltopalstalle pressukasvariin. Mitta alkaa kaikilla olla siinä rajoilla että kehtaa kuljettaa  :D
Eksootikan ja Hurman oon sitten antanut tehdä haaroja. Eksootika näyttää kasvavan luontevasti puskaksi ja kaikissa oksissa on kukkia tai raakileen alkuja. Tuo hurma kuitenkin näyttää niin tavallislta runkotomaatilta ja kasvaa sairaasti pituutta. Haarat eli varkaat näyttävät mun silmääni juurikin varkailta joista en odottaisi hedelmiä. Näyttää siis, mun silmääni ...  :-\

Mitäs sitten jos pensastomskusta poistaa ne "varkaat"?? Ainakin Eksootika teki ihan kivasti satoa runkonakin ... ??

Xypma-siemenet on muuten Muusiemenkirjeestä parin vuoden takaa: Onhan kai näilläkin se mahdollisuus että on risteytynyt: Voisiko pensastomaatti risteytyä jonkun runko-lajikkeen kanssa? ...

[Tuli vähän hätiköiden tehtyä valinnat tänä vuonna: Eksootika; Hurma; Moneymaker; "Alma Atan Tomaatti"; Tiny Heart [Vietnamin tuliaisia] Tangella ... Aika oranssia valikoimaa ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Mulla oli kolmena vuonna tätä Hurmaa, se on runkotomaatti, hyvänmakuinen kunhan ne ovat kypsiä. Ja satoisa.
Kyllä ne kaikki "varkaiksi" nimittämäsi kukinnon ja tomaatit tekevät.
Mutta ei ole järkeä päästää sinne kasvamaan kuin 3-4 oksaa joista satoa otetaan.

Voi niitä enemmänkin antaa kasvaa, sitten on syksyllä puska täynnä vihreitä raakileita.

sorrii

Naps! [sanoivat sakset ... ] ... :)

On vähän sekavaa googlailla tietoja noista kun sivujen suomennokset on mitä sattuu, viroa ja venäjää ... ja tiedot muutenkin vähän ryssän mitalla ...
Mä luulin pari vuotta sitten että pensastomaatteja ovat kaikki kirsikkatomaatit ja isot sitten runkomallisia. Eipä se haitannut ...  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Matsomppi


Mikähän tomaaatteja oikein vaivaa? Rutto? Voiko olla joku ravinteen puutos? Ovat olleet nyt pelkällä vesikastelulla vähän aikaa, kun meinasi iskeä latvamätää ja epäilin syyksi liikaa lannoitetta. Latvamädän syy saattoi olla liian harvassa kastelussa, mutta nyt muuttuivat osa alimmista lehdistä tuollaisiksi. :/

Vuorikaskas

heinäkuu 19, 2017, 16:50:27 ip #616 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 19, 2017, 16:53:12 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Veikkaisin fosforin vajetta noita lehtiäkin katsellen.  Törmasin myös sellaiseen lannoitetehtailijan neuvoon, jossa fosforia suositeltiin tomaatille latvamädänkin estämiseksi monen muun hyödyn ohessa (kuten sadon lisäys)-.  Tuli ihan mieleen kuinka kuulemma englantilaiset suosittavat melkein joka vaivaan epsomsuolaa, mutta erona saattaa olla että tässä fosforin riittävyyyden korostamisessa lienee vinha näyttö takana (eikä epämääräiset kansalliset uskomukset jotka laittavat helposti ravinnetasapainon ja sitä kautta kasvien muitten tärkeitten aineitten saamisen puutteen puolelle).

Saninari

Mikähän mun avomaan kirsikka tomaatissa on vikana, kun tomaatit ei ole vieläkään kypsiä. Raakileita löytyy kyllä. Vapaana antanut koko kesän kasvaa ja komeaan mittaan päässyt, ehkä 160cm. Nyt vasta latvoin ja karsin oksia kun luin että se saattaisi nopeuttaa tomaattien kypsymistä? Kuinkahan kauan tässä vielä kypsymistä voi odotella? Koska tulee liian kylmä? Voiko tomaatit kerätä myös raakoina ja kypsyisivätkö ne sisällä huoneenlämmössäkin?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Saninari - syyskuu 06, 2017, 00:36:25 ap
Mikähän mun avomaan kirsikka tomaatissa on vikana, kun tomaatit ei ole vieläkään kypsiä. Raakileita löytyy kyllä. Vapaana antanut koko kesän kasvaa ja komeaan mittaan päässyt, ehkä 160cm. Nyt vasta latvoin ja karsin oksia kun luin että se saattaisi nopeuttaa tomaattien kypsymistä? Kuinkahan kauan tässä vielä kypsymistä voi odotella? Koska tulee liian kylmä? Voiko tomaatit kerätä myös raakoina ja kypsyisivätkö ne sisällä huoneenlämmössäkin?


Suurimpana syynä voi pitää kylmää kesää. Jos hoito on tehty oikein. Muina syinä sitä että se on ulkona, Suomen kesä ei oikein suosi tomaatin kasvatusta ulkosalla. Toki olen jopa itsekkin jonkunlaista satoa saanut ulkona. Paikkakin ratkaisee hiukan, esim. terassilla on lämpimpää ja seinustoilla.

Laji määritelmä avomaan kirsikkatomaatti on hiukan epäselvä, koska se ei kerro onko kysymyksessä pensas- vai runkotomaatti.
Itselläni on parikin lajia kirsikkatomaatteja, jotka on runkotomaatteja, esim. itselläni Sunsugar fi ja toinen jonka lajia en nyt muista. Pensas tomaattejakin pari, molemmat Cherry Cascade  lajiketta. Joiden olen antanut kasvaa sen enempää leikkelemättä, ja tuottavat satoa, tosin kasvihuoneessa.
Sensijaan runkotomaatit, joihin aika vahvasti uskoisin sinunkin tomaatin kuuluvan, niitä täytyy leikata, ja päähaaroja kuuluisi olla vain 3-4, ei enempää.
Omaakin kokemusta on niiden kasvattelussa villinä ja vapaana, ensimmäisenä kesänäni tomaatinkasvattajana mulle kävi samoin kuin sinulle.

Sain toki muutamia maistiaisia. Myös yritys kypsyttää niitä sisällä ei tuottanut kovin suurta menestystä. Punertavista osa kypsyi, osa ei. Vihreistä ei yksikään.

Tomaattiterttu tarvitsee kypsyäkseen vain kahta ylimpää lehteä. Suosittelen leikkaamaan ronskisti kaikki pois niine terttuineen, jotka ei mielestäsi ehdi kypsymään....... Valinta voi olla vaikea kun ei vielä ole selvää käsitystä ensimmäisenä vuonna mitä pitäisi tehdä.

Lonkalta jätä kypsymään per haara mieluiten 3-4 terttua. Lisäksi voit huputtaa sen hallaharsolla loppukesäksi, niin saat sille kasvihuonetta muistuttavat olosuhteet. Tätä pitäisin tärkeimpänä. Toivottavasti viime yö ei tappanut sitä....

jewe


Tomaattikausi alkoi nyt viikonloppuna ja blogissa olisi arvonnassa TomatoEdenin tarjoamia upeita heirloom -lajikesettejä kahdelle onnekkaalle. Muuta ei tarvitse tehdä kuin kommentoida blogiin niin on kisassa mukana, aikaa on helmikuun loppuun.

http://kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2018/02/tomaatin-siemenia-tarjolla.html