maaliskuu 29, 2024, 07:37:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Paras olut, mitä olette maistanut?

Aloittaja masaiman, syyskuu 18, 2010, 20:01:03 ip

« edellinen - seuraava »

Tautologi

Lainaus käyttäjältä: mattson - marraskuu 06, 2010, 23:38:10 ip*snip*
Vertaus viinipulloon tuntuu minusta sikäli hassulta, että usein nuo vertailuhintaiset oluet ovat myös sekä tilavuudeltaan että vahvuudeltaan samaa luokkaa vastaavan viinin kanssa. Itse olisin valmis pulittamaan edm. summan litran pullosta erinomaista olutta, mutta viini jää kyllä hyllyyn...Kaipa tääkin on lähinnä kysymys siitä mistä kukakin tykkää...


Tuohon muuten pitää vielä kommentoida, kun joskus oikein laskeskelin näitä asioita Alkossa asioidessani. Keskimäärinhän 24 tölkin laatikko olutta maksaa sen 24€ paikkeilla, elikkäs euron / tölkki eli 3€ / litra. Alkosta saa ns "erikoisoluita" yleensä 3-4 euroa per 0,5l pullo, eli noin kaksinkertaisella litrahinnalla. Äkkiseltään vaikuttaa varsin kalliilta tavaralta, mutta tuo peruskalja on 4,5% alkoholipitoisuudeltaan, mutta hyvin usein varsinkin tummat oluet saattavat olla 7 - 8 prosenttisia, jotkut jopa 9-10 ja silti hinta on monilla siinä 4 euron paikkeilla. Muutettuna keskariksi näiden litrahinta on karkeasti 4-5 euroa, eli ei mitenkään mahdottomasti enempää, varsinkin kun ottaa huomioon tavaran laadun.

Kuriositeettina maksoinpa kerran 11,5% oluesta noin 7 euroa. Siitä sopii laskea mitä tuon litrahinta olisi keskiolutvahvuuteen muutettuna. Eli ei se tehokäyttäjäkään hirveästi enempää joudu maksamaan, ellei puhuta kymmenien litrojen viikkotahdista. Itse maksan mieluusti sen 5-10 euroa kuussa enemmän käyttämästäni alkoholista ja oikeasti nautin eri makujen kirjosta. Lisäksi saan vieläpä kutsua sitä harrastukseksi!

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Tautologi - marraskuu 07, 2010, 16:14:57 ip
Lainaus käyttäjältä: mattson - marraskuu 06, 2010, 23:38:10 ip*snip*
Vertaus viinipulloon tuntuu minusta sikäli hassulta, että usein nuo vertailuhintaiset oluet ovat myös sekä tilavuudeltaan että vahvuudeltaan samaa luokkaa vastaavan viinin kanssa. Itse olisin valmis pulittamaan edm. summan litran pullosta erinomaista olutta, mutta viini jää kyllä hyllyyn...Kaipa tääkin on lähinnä kysymys siitä mistä kukakin tykkää...


Tuohon muuten pitää vielä kommentoida, kun joskus oikein laskeskelin näitä asioita Alkossa asioidessani. Keskimäärinhän 24 tölkin laatikko olutta maksaa sen 24€ paikkeilla, elikkäs euron / tölkki eli 3€ / litra. Alkosta saa ns "erikoisoluita" yleensä 3-4 euroa per 0,5l pullo, eli noin kaksinkertaisella litrahinnalla. Äkkiseltään vaikuttaa varsin kalliilta tavaralta, mutta tuo peruskalja on 4,5% alkoholipitoisuudeltaan, mutta hyvin usein varsinkin tummat oluet saattavat olla 7 - 8 prosenttisia, jotkut jopa 9-10 ja silti hinta on monilla siinä 4 euron paikkeilla. Muutettuna keskariksi näiden litrahinta on karkeasti 4-5 euroa, eli ei mitenkään mahdottomasti enempää, varsinkin kun ottaa huomioon tavaran laadun.

Kuriositeettina maksoinpa kerran 11,5% oluesta noin 7 euroa. Siitä sopii laskea mitä tuon litrahinta olisi keskiolutvahvuuteen muutettuna. Eli ei se tehokäyttäjäkään hirveästi enempää joudu maksamaan, ellei puhuta kymmenien litrojen viikkotahdista. Itse maksan mieluusti sen 5-10 euroa kuussa enemmän käyttämästäni alkoholista ja oikeasti nautin eri makujen kirjosta. Lisäksi saan vieläpä kutsua sitä harrastukseksi!


Juuri näin! ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

masaiman

Tokikaan kallis hinta ei ole vaatimus hyvästä oluesta. Eikä liiemmin sen tae. Monesti tulee kalliissakin vastaan aivan luokatonta kuraa, varsinkin jos ei ole jaksanut lukea etikettejä sen tarkemmin tai teksti on esim. Norjaksi. Toisinaan parin euron tavallisen näköinen markettikalja pääsee yllättämään mieluisasti. Itse en mm. tsekkiläisillä oluilla pesisi vessan lattiaa, kun taas viereinen kaveri saattaa liputtaa juuri ne parhaaksi. Joskus Vaasan reissulla O`Malleys Irish Pubissa tilasin summan mutikassa kyypparin suosittelemaa juomaa lieventämään kesähellettä,kehui yhdeksi paikan myydyimmistä tuotteista. Sain hervottoman kokoisesta jäähdytetystä tuopista tarjoillun vaalean, samean olusen. Minun suuhun maku oli jotain vasta leikatun ruohon, sahdin ja oksennuksen paikkeilta. jäi yhteen huikkaan tuo kokemus...

Noista volttiluvuista olen huomannut sen kummallisen asian, että esim. Nøgne Ø IPA ei seiskapuolikkaana tunnu yhtään liian väkevältä,samperin kitkerä se kyllä on, mutta niin odotan kunnon ipan olevankin. Kun taas joku tosivahva karhu on elämyksenä lähinnä kuin joisi polttoöljyä. Tulipa tuossa viikonloppuna maistettua yksi Flying dog - Double Dog Double Pale Ale, joka on jo 11,5% eikä tuostakaan vielä juuri alkoholi tule läpi.

Yleisin tapa, millä itse noita uusia tuttavuuksia olen löytänyt on ostaa yksi sieltä, toinen täältä liki umpimähkään mielenkiintoisen näköisiä pulloja ja maistella niitä vaikka parin viikon välein. Monesti olen yhden huikan jälkeen luruttanut putelin viemäriin, monesti vaikka talvella taivaisiin kehumani olut onkin kesällä maistunut karmealle, mutta onpa matkalla sekä tarttunut monia kestosuosikkeja, että olen oppinut joitain tiettyjä olutlajeja (esim. juuri vaaleat suodattamattomat sahdinomaiset lierut) välttämään kokonaan.

Hauskaa hommasta tekee minun mielestä juuri se sama asia joka jaksaa pitää kiinnostusta yllä myös chileihin ,eli tuo lajien, sekä lajityyppien laaja kirjo. Aina löytää uutta maisteltavaa, ja niistä parhaita voikin sitten hamstrata kylmiöön tai vaihtoehtoisesti kasvatella itse. Ja ainakin tähän asti pienen ajoittaisen hellasärön on yleensä vaimentanut kommentti, että ostan sitten samalla rahalla kaks koppaa karjalaa ja oon pellit koko viikonlopun. Maksaahan nuo joo, mutten minä noista ainakaan kännejä juo. Sen harvan kerran kun lähdetään porukalla aiheuttamaan julkista pahennusta ostetaan sitten se salkku...

Kaltsu

LainausNøgne Ø IPA ei seiskapuolikkaana tunnu yhtään liian väkevältä,samperin kitkerä se kyllä on, mutta niin odotan kunnon ipan olevankin.


Ei kitkerä vaan katkera.

LainausTulipa tuossa viikonloppuna maistettua yksi Flying dog - Double Dog Double Pale Ale, joka on jo 11,5% eikä tuostakaan vielä juuri alkoholi tule läpi.


Yleensä hyvissä ja laadukkaissa oluissa on alkoholi hyvin peitossa. Mielestäni alkoholin tehtävä on antaa oluelle tukevaa runkoa.

LainausMaksaahan nuo joo, mutten minä noista ainakaan kännejä juo.


Ihania makuelämyksiä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!


chilihardhead.fi

Ei sillä talouskaljalla muuta tee kuin remontti-tai saunajuomana ja siinäkin välttävästi. Eipä harmita, jos pölyyntyy tai kaatuu.
Humalaan ja maisteluun on eri vahvuiset aineet ;)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Minbaari

Teki niin kovasti vapaapäivän kunniaksi olutta, mutta alko oli jo kiinni, niin tuli ostettua lähikaupasta Teerenpelin panimon Pakkaspaavo talviolut.

Todella hyvää keskiketterä vahvuiseksi olueksi. Luin lisää tuotteesta panimon kotisivuilta, ja siellä kerrottiin, että maustamiseen on käytetty kaakaopapuja antamaan suklaan aromia.
#816

Ryhis

^ Suklaaolueen liittyen, Koffilta on tullut suklaaolut markkinoille. Odottaa jääkaapissa testausta,
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - marraskuu 09, 2010, 10:08:12 ap
^ Suklaaolueen liittyen, Koffilta on tullut suklaaolut markkinoille. Odottaa jääkaapissa testausta,


Sama runko mitä koffissa. Lisätty vain jotain "suklaaesanssia". Aikas järkyn makuinen. Tuote jonka olisi voinut jättää tekemättä sekä maistamatta. Uteliaisuus kuitenkin voitti. Onko tällaiselle tuotteelle tosiaan markkinoita. Ihmettelen miksi ei noinkin iso firma mitä koffi on saa edes yhtä kunnon täysmallasolutta tehtyä johon olisi käytetty edes humalaa. Tai no tuleehan niiltä yksi loistava tuote Portteri(listattu maailman 25 parhaan oluen joukkoon). Ehkä heillä ei ole itressejä tehdä tällaista, koska bullkkiolut myy. Suklaisen tilalle kohtuullinen bitter/pale ale tyylinen olut niin uskoisin että myynti olisi aivan toista kuin suklaisella.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Larski

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - marraskuu 09, 2010, 10:08:12 ap
^ Suklaaolueen liittyen, Koffilta on tullut suklaaolut markkinoille. Odottaa jääkaapissa testausta,

Ei hyvä, mutta ihan ok vaihtelua Koffin peruskuralle. Pehmeämpi ku perus Koffi, jotenka ei välttämättä yhtä näppärä saunaolunen. En osta toiste.

Ryhis

Joopa joo, melkoista asiakkaan aliarvioimista koffilta. Vaimon mielestä ihan ok tuote, mutta vetistä paskaa kuten kaikki suomalainen lager.

Vähän oli karamellimaltaan aromia, mutta yleinen vetisyys kadotti sen. Tiukempi humalointi olisi tehnyt oluesta kuivemman oloisen ja suklaa olisi päässyt enemmän esille. Koffi ilmeisesti tekee suklaaoluen vahvemmaksi ja lantraa sen sitten jakelukelpoiseksi 4,7 prosenttiseksi, näin petulla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

.tomppa.

Mutta, mitä jos tekisi itse kunnon perinteisellä menetelmällä oluen..    ei mitään pintahiivaolutta vaan ihan kunnon hiivalla ja kenties sillä olut uutteella..   :-\

en ole oikein kerinnyt itse testailla erikoisempia oluita, pirkkaa ostin tässä ja täyttä vettä koko tölkki.....

ei oluen makua ollenkaan

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 09, 2010, 18:53:56 ip
Mutta, mitä jos tekisi itse kunnon perinteisellä menetelmällä oluen..    ei mitään pintahiivaolutta vaan ihan kunnon hiivalla ja kenties sillä olut uutteella..   :-\

en ole oikein kerinnyt itse testailla erikoisempia oluita, pirkkaa ostin tässä ja täyttä vettä koko tölkki.....

ei oluen makua ollenkaan


Tänään juuri hain melkolta tilaamani Imperial Stoutin+spraymaltaat postista. Oli tarkoitus laittaa poriseen, mutta tyhjiä pulloja ei ole tarpeeksi. :( Vaikka olen kiihkeästi olutta juonut niin vielä puuttuu yli puolet pulloista, joten oluenpano lykkääntyy. En saa kuitenkaan 26 kpl 0,5 litran pulloa juotua kahteen viikkoon. Tai no...
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

chilihardhead.fi

marraskuu 09, 2010, 20:04:25 ip #93 Viimeisin muokkaus: marraskuu 09, 2010, 20:10:17 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 09, 2010, 18:53:56 ip
Mutta, mitä jos tekisi itse kunnon perinteisellä menetelmällä oluen..    ei mitään pintahiivaolutta vaan ihan kunnon hiivalla ja kenties sillä olut uutteella..   :-\


Se hiivan laatu on aika ratkaiseva, niitä herätellään myös paremmista oluista, vaihtelevalla menestyksellä.
Pintahiivalla on helpompaa aloitella pano.

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - marraskuu 09, 2010, 19:16:58 ip
tyhjiä pulloja ei ole tarpeeksi. :( Vaikka olen kiihkeästi olutta juonut niin vielä puuttuu yli puolet pulloista, joten oluenpano lykkääntyy. En saa kuitenkaan 26 kpl 0,5 litran pulloa juotua kahteen viikkoon. Tai no...


Illassahan nuo tyhjentää, mutta voi siinä käyttää vaikka isompia tiiviitä lasipurkkeja. Itse olen käyttänyt nykyään n. 2l kurkkupurkkeja, kun ei tarvitse pestä niin paljon/hankalasti.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

.tomppa.

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - marraskuu 09, 2010, 19:16:58 ip
Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 09, 2010, 18:53:56 ip
Mutta, mitä jos tekisi itse kunnon perinteisellä menetelmällä oluen..    ei mitään pintahiivaolutta vaan ihan kunnon hiivalla ja kenties sillä olut uutteella..   :-\

en ole oikein kerinnyt itse testailla erikoisempia oluita, pirkkaa ostin tässä ja täyttä vettä koko tölkki.....

ei oluen makua ollenkaan


Tänään juuri hain melkolta tilaamani Imperial Stoutin+spraymaltaat postista. Oli tarkoitus laittaa poriseen, mutta tyhjiä pulloja ei ole tarpeeksi. :( Vaikka olen kiihkeästi olutta juonut niin vielä puuttuu yli puolet pulloista, joten oluenpano lykkääntyy. En saa kuitenkaan 26 kpl 0,5 litran pulloa juotua kahteen viikkoon. Tai no...

--------------------------------------

Hong kongissa on lasipulloja myytävänä, 88 centtiä kipale..   

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - marraskuu 09, 2010, 10:08:12 ap
^ Suklaaolueen liittyen, Koffilta on tullut suklaaolut markkinoille. Odottaa jääkaapissa testausta,


On niin kaukana suklaaoluesta kuin olla saattaa...hirveetä paskaa suorastaan...
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 09, 2010, 20:10:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - marraskuu 09, 2010, 19:16:58 ip
Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 09, 2010, 18:53:56 ip
Mutta, mitä jos tekisi itse kunnon perinteisellä menetelmällä oluen..    ei mitään pintahiivaolutta vaan ihan kunnon hiivalla ja kenties sillä olut uutteella..   :-\

en ole oikein kerinnyt itse testailla erikoisempia oluita, pirkkaa ostin tässä ja täyttä vettä koko tölkki.....

ei oluen makua ollenkaan


Tänään juuri hain melkolta tilaamani Imperial Stoutin+spraymaltaat postista. Oli tarkoitus laittaa poriseen, mutta tyhjiä pulloja ei ole tarpeeksi. :( Vaikka olen kiihkeästi olutta juonut niin vielä puuttuu yli puolet pulloista, joten oluenpano lykkääntyy. En saa kuitenkaan 26 kpl 0,5 litran pulloa juotua kahteen viikkoon. Tai no...

--------------------------------------

Hong kongissa on lasipulloja myytävänä, 88 centtiä kipale..   


Onko tummaa lasia ja sopiiko kruunukorkki?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

.tomppa.

Pullot olivat vihreitä ja en ihan varmaksi sano tosta kruunukorkista mutta luulen että kyllä käy..

varma en ole, kannattaa kävästä katsomassa  8)  toinen on sitten robin hood missä näkee silloin tällöin noita pulloja ja niihin käy kruunukorkit.. mutta tuurissaan että löytyykö.

ainakin Lahden honkkarissa oli perjantaina noita puteleita muutama kori

chilihardhead.fi

Tulipahan mieleen, että Säästö Karit myi ainakin ennen pulloja.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 10, 2010, 00:27:45 ap
Pullot olivat vihreitä ja en ihan varmaksi sano tosta kruunukorkista mutta luulen että kyllä käy..

varma en ole, kannattaa kävästä katsomassa  8)  toinen on sitten robin hood missä näkee silloin tällöin noita pulloja ja niihin käy kruunukorkit.. mutta tuurissaan että löytyykö.

ainakin Lahden honkkarissa oli perjantaina noita puteleita muutama kori


Lähin honkkari riksussa. Täytyy pyytää kaveria käymään.

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - marraskuu 10, 2010, 00:34:09 ap
Tulipahan mieleen, että Säästö Karit myi ainakin ennen pulloja.


Täytyy tuollakin käydä kurkkaamassa.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!