huhtikuu 16, 2024, 07:05:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Tunnistusta en osaa, mutta annappas sille hiukkasen vettä ja valoa, ettei varsin hengettömäksi vedä ;)


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Emilio

Vettä ja valoa saa runsaasti, mutta väri pysyy kummallisen vaaleana :shock:  Saman lajin edustajia on 3 ja kaikki käyttäytyvät merkillisesti :|

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Emilio"Terve terve, ihan ensimmäinen postaus kyseessä ja tahtoisin tietää mikä on kasvattamani chili :oops: Kasvin kuva tuolla http://www.munkuvat.org/kuvat/129232.jpeg Edit: Annuumi kyseessä.

Näyttäisi olevan peperoni/peperone/peperonichi tai vastaava. Tyypillinen säilökkeinä myytävä lajike.

Tinke-80

Koulun keittiössä on tälläinen chilikasvi ja olisin kiinnostunut mikä lajike on kyseessä.

http://xs232.xs.to/xs232/08415/kuva017447.jpg

- Tinke-80

Aji Ungreat

Sehän on Malagueta (c.annuum)

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=malagueta&id=6069

Noita saa ostettua joistain Plantageneista jne.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Sehän on Malagueta (c.annuum)

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=malagueta&id=6069

Noita saa ostettua joistain Plantageneista jne.


Ihan sekaannusten välttämiseksi: Malagueta nimellä tarkoitetaan yleisimmin brasilialaista c.frutescens lajiketta, joka on kuin pienikokoinen Tabasco. Mutta se on tosiaan ihan eri kasvi kuin tässä kysytty...

Kiinnostuneet voivat katsoa Infernon tietosivuilta kuvia sun muuta.

Hacky

Moi!

Fataliilta tilasin keväällä siemensetin, jossa oli ylläreitä. Osaako joku auttaa tunnistuksessa? Kasvi on pienikokoinen, reilu 20 cm, podit 3-5 cm, kukka muistaakseni ihan valkoinen.

-Tomi


MasaT

Malawi birds eye. Vaikuttaako samalta?(klikkaa)

Hacky

saattaa olla, iteasiassa mulla on malawi, muuten ovat hyvin samantyyppisiä, mutta se jonka tiedän malawiksi kasvatti tuohon kuvaan verrattuna hämmästyttävän pieniä hedelmiä, joten en arvellut niiden olevan samaa kastia, mutta tuon kuvan perusteella saattaa olla

-Tomi

MasaT

Aloin muuten juuri epäillä tätä minun malawiani kun fataliin kuvissakin on ihan erinäköisenä. Olinkin ajatellut että linnunsilmächilit ovat pienempiä ja kasvavat pystympään. -Fataliilta tämänkin siemen on.
Samannäköisiä on silti.  :)
Edit.16.11. Löysin juuri vanhan siemenpussin ja kyllä se siinä kuvassa ihan sama on. Siis -En ole saanut vääränlaisia siemeniä.
Jokainen voi käydä ostamassa lähimmästä s-marketista veteen säilöttyjä piri pirejä niin näkee miltä ne näyttää.

Satu¤

Mä sain CAPSICUM ANNUUM Thai Dragonin siemeniä.
(jos nyt käsialasta sain selvää).

En nyt täältä löytänyt haulla mitään tuosta.
Onko se miten nopeakasvuine? Tai miten isoksi se ylipäätänstä kasvaa? Onko tulinen vai mieto?
Ei pidä jättää mitään huomiseen minkä voi tehdä tänään.

timppa

Lainaus käyttäjältä: Satu¤ - tammikuu 26, 2009, 16:47:07 ip
Mä sain CAPSICUM ANNUUM Thai Dragonin siemeniä.
(jos nyt käsialasta sain selvää).

En nyt täältä löytänyt haulla mitään tuosta.
Onko se miten nopeakasvuine? Tai miten isoksi se ylipäätänstä kasvaa? Onko tulinen vai mieto?



Nopea kasvuinen, suhteellisen matala (alle metrin) mutta tuuhea pöheikkö. Tekee paljon tulista satoa. Aasialaiset pitää myös mausta ja ruuan kanssa tämä meneekin. Itse en kyllä niin kulinaarisena elämyksenä tätä pidä.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Satu¤

Lainaus käyttäjältä: timppa - tammikuu 26, 2009, 17:12:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Satu¤ - tammikuu 26, 2009, 16:47:07 ip
Mä sain CAPSICUM ANNUUM Thai Dragonin siemeniä.
(jos nyt käsialasta sain selvää).

En nyt täältä löytänyt haulla mitään tuosta.
Onko se miten nopeakasvuine? Tai miten isoksi se ylipäätänstä kasvaa? Onko tulinen vai mieto?



Nopea kasvuinen, suhteellisen matala (alle metrin) mutta tuuhea pöheikkö. Tekee paljon tulista satoa. Aasialaiset pitää myös mausta ja ruuan kanssa tämä meneekin. Itse en kyllä niin kulinaarisena elämyksenä tätä pidä.


KIITOS SULLE:)
Ei pidä jättää mitään huomiseen minkä voi tehdä tänään.

Fudurez

Minulla oli viime vuona kasvamassa jonkunasteinen thaichili ja se itse chili oli semmonen pieni, mutta sitäkin jytympi. Maistui väkevästi peruspaprikalle ja polte oli kova, mutta semmonen ikävän kuiva :/. Kuitenkin hyvin ja helposti kasvoi, mielestäni oli oikein mainio ekakertalaiselle ja ruuassakin antoi kivasti potkua kun laittoi kuppiin nuudeleita yhden semmoisen :P

Satu¤

Hyvä tietää ;D

odotellaan kasvua saas nähdä mitä tulee.
On mulla vielä joku Fataliin yllätys chili, et saas nähdä mitä siitä kasvaa :D
Ei pidä jättää mitään huomiseen minkä voi tehdä tänään.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: MasaT - lokakuu 20, 2008, 23:03:01 ip
Aloin muuten juuri epäillä tätä minun malawiani kun fataliin kuvissakin on ihan erinäköisenä. Olinkin ajatellut että linnunsilmächilit ovat pienempiä ja kasvavat pystympään. -Fataliilta tämänkin siemen on.
Samannäköisiä on silti.  :)
Edit.16.11. Löysin juuri vanhan siemenpussin ja kyllä se siinä kuvassa ihan sama on. Siis -En ole saanut vääränlaisia siemeniä.
Jokainen voi käydä ostamassa lähimmästä s-marketista veteen säilöttyjä piri pirejä niin näkee miltä ne näyttää.


Piri Piri on monen muun chilin kutsumanimen tavoin vain hyvin ylimalkainen päätyyppi, joka ei takaa edes sitä, että chili on jotain tiettyä päälajia. Useimmat niistä lienevät annuum-tyypin pienimarjaisia, tulisia tyyppejä, jotka tuotiin kauan sitten Afrikkaan. "Linnunsilmä" chili tarkoittaakin lähes aina Afrikkaan tuotua, villistä "Tepin" -annuum -lajista tai hieman harvemmin Tabasco-tyypin frutescens-lajista sikäläisiin oloihin jalostettua chiliä. Yhteistä näille kaikille on pieni, soikean muotoinen marja, jossa ei ole makeutta mutta aikamoinen tulisuus. Frutescens -lajin piri pirit / linnunsilmät ovat maultaan ja ennen muuta kasvatteina erilaisia kuin yleisemmät annuum -lajin sukulaisensa. Käyttötarkoitustensa puolesta molemmat ovat lähellä aasialaista chiliä malliin "Cayenne/Thai".

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: timppa - tammikuu 26, 2009, 17:12:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Satu¤ - tammikuu 26, 2009, 16:47:07 ip
Mä sain CAPSICUM ANNUUM Thai Dragonin siemeniä.
(jos nyt käsialasta sain selvää).

En nyt täältä löytänyt haulla mitään tuosta.
Onko se miten nopeakasvuine? Tai miten isoksi se ylipäätänstä kasvaa? Onko tulinen vai mieto?



Nopea kasvuinen, suhteellisen matala (alle metrin) mutta tuuhea pöheikkö. Tekee paljon tulista satoa. Aasialaiset pitää myös mausta ja ruuan kanssa tämä meneekin. Itse en kyllä niin kulinaarisena elämyksenä tätä pidä.


Eli hyvin tyypillinen ja mainio annuum-lajin "Cayenne" -lajiketyypin "Thai" edustaja. :)  Thai-chilit ovat enimmäkseen pienikokoisemmiksi ja usein tulisemmiksekin jalostettuja Cayenne-chilejä. Oikein nättejä ja hyvissä oloissa satoisia kasveja, joista on paljon iloa etenkin aasialaisessa kokkauksessa. Tulisuus näissä aasialaischileissä ei sinänsä ole yleensä lähelläkään esim. karibialaisten chilien lukemia, mutta niiden ominaismaussa on tiettyä raakaa voimaa, joka saa ne maistumaan kemiallista vahvuuttaan paljonkin tulisemmilta.

Jos asiaa haluaa empiirisesti kokeilla, voi maistaa vaikkapa Cayenne-tyypin annuum-chilien pelottavimpaan päähän kuuluvaa Venezuelalaista "Goat's Weed" -lajiketta ja sitten vaikkapa kemiallisesti ainakin 10 kertaa vahvempaa Naga Morichia...  Molemmista saa kyllä unohtumattoman muiston! ;)  Mutta makuelämys ja ennen muuta tulisuuselämys ovat aivan erilaiset. Naga toki lyö sinua universumin kokoisella lekalla päähän, kuten lähes kaikki tuliset chinense-lajin chilit tekevät. Mutta periaatteessa paljon miedompi Goat's Weed yrittää leikata moottorisahalla koko ruoansulatuksesi pieniksi kappaleiksi - hitaasti ja loputtoman kauan...  Se ei tunnu erityisen hyvältä. Siksi omalla ja monen kokeneen tuttunikin "ei helvetissä enää koskaan!" -listalla kärkipäässä ei olekaan monia kemiallisesti supertulisia chinensejä, vaan sadomasokistisia annuumeja malliin Goat's Weed, Datil ja useimmat Tepinit...

Ja sitten on toki muitakin. Harvinaiset Andien vuoriston c.pubescensit eli Rocotot voivat aivan pahimmillaan ylittää tulisuudellaan kaiken ymmärryksen, ja tuottaa suomen kielen aggressiiveja ennätysmäärän! Luulen, että Fataliin chilibileissä maistamani täytetyt keltaiset Rocotot (= Canariot) olivat "pahinta" koskaan vielä maistamaani... Ja monenmoista on totisesti maistettu! ;)  Eihän niitä pirulaisia pystynyt kukaan paikalla ollut syömään! Vähän miedommat yksilöt olivatkin sitten taivaallista herkkua! Se on niin pienestä kiinni... :)

Voisihan tässä kertoa jotain myös melko harvinaisen villichili c.praetermissumin kyvystä saada varomattomalle maistajalle maailmanennätysyritys matkalle puska -> jääkaapin jogurttipurkki...  Tai isomarjainen Ulupica! Mikä helvetillinen makunautinto!! ;)

Ja niin edelleen... :)  Mutta mukavinta on itse kokeilla tuo kaikki!

wille

^Kyllä vaan. Itsellenikin tuo annuumien polte on epämiellyttävämpi, kuin scovilleiltaan pelottavampien chinense-lajin edustajien. Rocotot jakavat mielipiteitä. Toisille tappavan tulinen on toiselle mukavasti lämmittävän tulinen. Kyllä ne tulisia on, todellakin, mutta tulisuus on niin erilaista kuin esimerkiksi juurikin annuumien raastava, terävä polte.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Fudurez

Minä aloitin viime keväänä kasvattelun unkarista tuoduilla kuivachileillä, joista toinen on ilmeisesti jonkin sortin thaichilivariaatio. Ennen en ollut varsinaisesti syönyt mitään tulisia chilejä, paitsi yhden tuommoisen kuivattuna ja yhden toisen tujun kuivachilin, joka oli ilmeisesti piri-piriä. No maistoin sitten syksyllä hieman vaatimattomaksi jääneestä sadostani yhden chilin ja oli se kyllä aikamoinen kokemus. Aluksi poltti niin maan pirusti ja hetken päästä tuntui, että suu turpoaisi kasaan. Se tulisuus oli semmonen ikävän kuiva ja viiltävä. Kovasti se poltti n. 15min. En ole vielä habaa tai muuta vastaavaa syönyt, mutta esimerkiksi sen tulisen chilisuklaan polte tuntui pehmeältä ja miltei mukavalta vaikka kipeää tekikin. Tuo thaichili taas tuntui siltä, että suu olisi vedetty hiekkapaperilla ensin auki ja sitten se olisi turvonnut ja sen jälkeen olisi heitetty suolaa sekaan. Saas nähdä miltä baccattumit ja chinenset maistuvat sitten kun nuo puskat tuosta kasvavat ja tuottavat hedelmää, mutta kyllä tuo aika julmalta tuntui tuo thaichili.

Chilivaari

Vaan eipä ne paljaaltaan ole tarkoitettukaan syötäväksi.

Ruokaan voi laittaa vähemmänkin ja kuivattuna annuumeista tulee aivan käyttökelpoista jauhetta.