huhtikuu 16, 2024, 07:35:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

döderö

Itselläni on maskotaa jossa nyt hyvä satsi raakileita ja sitten 3 hyvää isoa black russiania ja muutama pienempi.
Itsellä tuo black russian kukkii mutta ei satoa? ei oikeen kukart pysy kiinni ja lehdet käpsristyy (liika typpi?)  vaikka samoissa oloissa maskota vaati jo kananpaskaa ja peekoota

Rach

Mikähän lienee sopiva määrä Puutarhan Kesää ebbissä kasvavalle päärynätomaatille? Ajattelin säästää Flora Micron ja Maton kulutuksessa laittamalla tomaatille tota edullisempaa. Laitoin n. 12 litran vesimäärään n. 12 millilitraa PK:ta. Voikohan sen runsaasta typpimäärästä tulla jotain ongelmaa? Olisiko tässä vaiheessa parempi vähentää PK:ta ja lisätä vähän Matoa? Tomaatti on siis vajaa metrin korkea ja tuuhea, kukkaterttuja alkaa olla joka puolella, muutama raakilekin jo.

döderö



Itsellä meni black russianin lehdet tällaisiksi ebbissä.
Annostuksena oli 1ml puutarhankesää per litra vettä.

Ilmeisesti ei ole liikaa typpeä kun ei lehtiä rullaile ja haalistuu lehtisuonien välistä joten 1ml/l ohjeella jopa vajaria havaittavissa??
Nyt nostin annostusta ja katellaan mitä tapahtuu tomskulle.

En tiedä miten "peekoo" toimii sitten kukkimis vaiheessa? jos ei toimi niin laita puolet flooraa ja puolet pk  ;) luulis pelaavan...

(tosin ei siinä hirveästi säästä...)

Rach

Kumma juttu, mut 1 ml / litra annostuksella tomaatti meinaa rullata vähän lehtiä. Toisaalta lisäsin vasta nyt viikon vedenvaihdon jälkeen vettä resoon, sieltähän olikin ehtinyt haihtua jotain 5 litraa, joten saattoi olla vähän väkevät liemet. Pitää katella miten tomaatti tosta kasvaa ja säätää sen mukaan. Aina voi toki palata Floraan, jolla tuntui ainakin kasvavan ihan ok.

tsilizoo

Mikäs tomaattejani vaivaa, luulisin että lannoite tai valon polttamia!
 

Lannoite annos ebb&flow:ssa 55 litraan 9 teelusikkaa pk:ta:

Nyt vaihdoin 50 litraan 5 teelusikkaa + 15 ml nutriforten tomaatti/mansikka lannoitetta.

ihis81

Kysymys koskien tomaattia yleisesti.

Onko tomaatti monivuotinen kasvi?

Mulla olis amppelitomaatti, ja nyt näyttää että pitää nuo chilit pikkuhiljaa viedä sisälle talveksi, niin ajattelin myösd tuon amppelitomaatin viedä.

Onko turhaa touhua?

Valoa olis tarkoitus antaa kasveille talven yli 600W natikalla+200W ESL+3kpl 2x36W loisteputket. Näillähän tekee jo satoakin:D
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

biblo

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 10, 2011, 20:56:23 ip
Kysymys koskien tomaattia yleisesti.

Onko tomaatti monivuotinen kasvi?

Mulla olis amppelitomaatti, ja nyt näyttää että pitää nuo chilit pikkuhiljaa viedä sisälle talveksi, niin ajattelin myösd tuon amppelitomaatin viedä.

Onko turhaa touhua?

Valoa olis tarkoitus antaa kasveille talven yli 600W natikalla+200W ESL+3kpl 2x36W loisteputket. Näillähän tekee jo satoakin:D



Missäs vaiheessa tuommoisen kuussatkun ehdit hommaamaan? Saitko sitä nelisatkua ikinä edes kiinni?
"Grow food, not lawns"

Chilivaari


ihis81

Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 10, 2011, 21:34:20 ip
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 10, 2011, 20:56:23 ip
Kysymys koskien tomaattia yleisesti.

Onko tomaatti monivuotinen kasvi?

Mulla olis amppelitomaatti, ja nyt näyttää että pitää nuo chilit pikkuhiljaa viedä sisälle talveksi, niin ajattelin myösd tuon amppelitomaatin viedä.

Onko turhaa touhua?

Valoa olis tarkoitus antaa kasveille talven yli 600W natikalla+200W ESL+3kpl 2x36W loisteputket. Näillähän tekee jo satoakin:D



Missäs vaiheessa tuommoisen kuussatkun ehdit hommaamaan? Saitko sitä nelisatkua ikinä edes kiinni?


Myin sen nelisatasen. oli niin kamala rohjo.
Vielä en ole sitä 600W hankkinut, mutta kohtapuoliin olis tarkoitus spna osasarja ostaa.

Luulen että kuussatanen riittää tähän huoneeseen jo pelkästään.

Mutta asiaan.
Eli siirrän siis tomaatin sisälle.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

tsilizoo

Edelleen kaipaisin tietoa mikä tomaattia vaivaa. Levinnyt muihinkin lehtiin.  Chilit ovat kyljessä kiinni mutta ei niissä mitään tuomosta näy. Kuva siis ylempänä

MasaT

Laitetaas tännekkin kuva kypsyvistä Härän sydämistä.


greenlife

komeita ovat!

Voiko tomaattien kypsymistä edistää jotenkin, tuntuu että ne eivät kypsy lainkaan? Pari pientä pensastomaattia antoi satonsa jo kuukausi sitten, mutta muut yksilöt, pensastomaatteja ja tavallisia, eivät vain kypsy. Olen poistanut reippaasti lehtiä, leikannut pisimmistä latvat pois. Kypsyvätkö tomaatit sisällä huoneenlämmössä, muistaakseni se ei toimi. Kuinka pitkälle syksyyn pidätte tomaatteja lämmittämättömässä (pienessä) kasvihuoneessa?

chilihardhead.fi

Vähän typpeä sisältävä lannoitus voi auttaa kypsymisessä. Itse olen pitänyt tomaatteja pihalla pakkasiin asti ja on niitä kypsynyt harsojen alla kunhan päivälämmöt on pysyneet plussalla. Kokonsa saavuttaneet kypsyvät kyllä sisälläkin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

PP

Tyhmä kysymys, mutta niitähän saa kysyä vanhoissa ketjuissa. :D Eihän ole mitään estettä ottaa tomaateista seuraavan kauden siemenet? Ei suurta risteytymien riskiä tai itämättömyyttä? F1-kasveista en tietenkään ota siemeniä, mutta muista. Järki sanoo, että homma toimii, mutta kaikki pitää varmistaa. :)

Chilivaari

ihan oikein päättelit, F1 on se epäilyttävä tapaus. Yhtä kirsikkatomaattia kokeilin, siitä tuli saman näköinen, mutta mitättömän makuinen.

Muutenhan siinä ei ole mitään ongelmaa. Jotkut kuulemma syljeskelevät siemenet suoraan multaan. Minä olen kerännyt niitä jollakin veitsellä talouspaperille. Silloin siinä tulee sitä ympäröivää limaa mukaan, mutta ei se haittaa, kuivuu paperille. Keväällä olen repinyt paperista paloja siemenineen itämään, jos eivät muuten irtoa. Olen nähnyt ohjeita, että siemeniä ympäröivä lima pestään pois, mutta ei se siis ole välttämätöntä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 30, 2011, 20:09:58 ip
Silloin siinä tulee sitä ympäröivää limaa mukaan, mutta ei se haittaa, kuivuu paperille. Keväällä olen repinyt paperista paloja siemenineen itämään, jos eivät muuten irtoa. Olen nähnyt ohjeita, että siemeniä ympäröivä lima pestään pois, mutta ei se siis ole välttämätöntä.


Kokeilin pestä limaa pois mutta eipä tunnu lähtevän edes terässihdissä hankaamalla. Paperikikka vaikuttaa hyvältä, joten sillä eteenpäin sitten.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 30, 2011, 20:19:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 30, 2011, 20:09:58 ip
Silloin siinä tulee sitä ympäröivää limaa mukaan, mutta ei se haittaa, kuivuu paperille. Keväällä olen repinyt paperista paloja siemenineen itämään, jos eivät muuten irtoa. Olen nähnyt ohjeita, että siemeniä ympäröivä lima pestään pois, mutta ei se siis ole välttämätöntä.


Kokeilin pestä limaa pois mutta eipä tunnu lähtevän edes terässihdissä hankaamalla. Paperikikka vaikuttaa hyvältä, joten sillä eteenpäin sitten.


Painele sormella limamöykkyjä niin saat lopulta raapaisemalla siemenen kerrallaan siirettyä puhtaalle talouspaperille johon eivät niin kovasti tartu kiinni.
On melko hidasta puuhaa.

shp

Jostain saksalaisesta lehdestä luin, että siemenet pitäisi fermentoida pari päivää huoneenlämmössä. Jotenkin parantaa itävyyttä ja siemen irtoaa siitä limasta. Ja säilytettävät siemenet pitäis ottaa kasvin ensimmäisestä kypsästä podista. Mun netti ei nyt kauheen hyvin toimi, mutta fermenting tomato seeds antaa googlessa jonkunverran osumia, ehkä sielt jotain lisätietoa löytyy.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Chilivaari

Omaan käyttöön kelpaavat ihan hyvin suojalimoineen. Ainakin pari vuotta vanhoja siemeniä olen paperilta kaapinut idätykseen ja hyvin ovat itäneet.

Jos siemeniä aikoo myydä tai muutenkin levittää, siistimpi tapa on tarpeen.

Koppelo

syyskuu 03, 2011, 22:12:31 ip #99 Viimeisin muokkaus: syyskuu 03, 2011, 22:15:37 ip käyttäjältä Koppelo
Olen niin ahne bastard, että haluaisin talvehdittaa kaikki tomaattina. Kasveja on 3 ja ne ovat pirunmoisia pöheikköjä. Uskallanko tehdä niille mitään parturointitoimenpiteitä näin syksyn kynnyksellä? Kaikki ovat pensastomaatteja ja tekevät vielä satoja, ahkeria kun ovat.