huhtikuu 19, 2024, 22:57:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

hellacce

Aivan mielettömän kokoinen amppelikasvatti. Tomaattien alkaessa kypsymään, joutuu syömään kaksin käsin, ettei mene haaskuun. :D
Jätkä kasvattaa rehuja

PP

Eiköhän noista irtoa 3-5 kg/kasvi kesän mittaan. Ovat niin makeita, että voi sanoa melkein hedelmiksi, ja niitä menee kolmella hengellä ongelmitta puoli kiloa päivässä.

Thiikeri

Lainaus käyttäjältä: Jan - maaliskuu 16, 2011, 02:50:04 ap
Tiny Tim lajiketta (prismasta) laitoin itämään. Ihan mutu-tuntumalla valitsin heräteostoksena. Tulee saamaan saman kohtelun, kuin chilitkin.


Jan: Millaset sun Tiny Timeistä tuli? Itsellä ne kirjaimellisesti rehahtivat joka suuntaan ja varret ovat paksuja. Kaukana matalakasvuisuudesta. Tomaatteja odotellessa... Kukintoja on tullut ja mennyt... Istutin tomaatit maaliskuussa.

Whili

Eksootika-pensastomaattia kasvattelen ja...

-Pitääkö varkaat poistaa  ??  (on poistettu jo  ???)
-Pärjääkö ulkona vai onko kasvaritavaraa ??

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 20, 2013, 11:35:31 ap
Eksootika-pensastomaattia kasvattelen ja...

-Pitääkö varkaat poistaa  ??  (on poistettu jo  ???)
-Pärjääkö ulkona vai onko kasvaritavaraa ??


Eksootika on mulla ihan normaali runkotomaatti. Jos se olisi pensaslajike, varkaat pitäisi jättää. Näyttää pärjäävän ja tekevän raakileita ulkonakin, mutta kasvaa vähän hitaammin kuin kasvarissa. Kypsymisnopeudessa voi olla isompi ero ulkona vs. kasvarissa, mutta se jää nähtäväksi.

Whili


PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 20, 2013, 11:54:43 ap
http://seemnemaailm.ee/fin/index.php?GID=8568 tuollaisia kuvittelen kasvattavani  ???


Tuon näköisiä ne mulla on, mutten tiedä mistä siemenet on alunperin (otin Bluesmanilta saadusta tomaatista). Pensastomaatiksi väittävät, mutta kasvutavasta näkee, onko se runko- vai pensaslajike. Kuva alla on huono, mutta oikealla on minun Eksootika, vasemalla Jantarnõi 530, joka on pensaslajike. Tällä hetkellä Eksootika on selvästi korkeampi, mutta Jantarnõi ei ole kasvanut juurikaan korkeutta. Runkotomaatit kasvaa järjestelmällisesti ylöspäin (tuettuna) ja tekee jokaiseen lehtihankaan varkaan, pensaslajikkeet taas haarautuu ja kasvaa enemmän leveyttä.


Whili

Lainaus käyttäjältä: delirium8 - syyskuu 26, 2011, 17:53:19 ip
Tomaatin siementen kerääminen ja kuivaus:

Tarvitset tiheän siivilän, terävän veitsen, teelusikan, talouspaperia, kuminauhoja, lasipurkkeja, kynän ja tietysti kypsiä tomaatteja.
Helpointa on käsitellä yksi tomaattilaatu kerrallaan ja huuhdella huolella kaikki siivilät, veitset ja lusikat joka satsin välissä koska se vähentää siementen sekoittumismahdollisuutta.

Leikkaa tomaatit halki ja kaavi siemenet teesiivilään, muista säästää tomaatista ja siemenistä irtoava mehu. Sekoittele irrotettuja siemeniä siivilässä lusikan kanssa niin että massasta tulee tasaista ja tässä vaiheessa osa siementen ympärillä olevasta geelipussista irtoaa. Jos tässä kohtaa näyttää siltä ettei tomaateista ole tullut mehua tarpeeksi johon siemenet mahtuisivat uiskentelemaan, voit lisätä sekaan ihan pienen tilkan vettä. Liemi ei kuitenkaan saa olla kovin laimeaa!

Kaada tomaattimehu ja siemenmassa pieneen lasipurkkiin ja laita kanneksi kuminauhalla pala talouspaperia. yleensä kirjoitan taloupaperiin aina säästettävän lajikkeen nimen.
Anna seistä muutamia päiviä (2-4 päivää) Tänä aikana siementen päälle kasvaa jonkinlaista hometta, mutta se kuuluu ihan asiaan.

Seisotetut siemenet kaadetaan siivilään ja huuhdellaan suihkulla, tässä vaiheessa purkista ei pitäisi enää tulla siementen lisäksi mitään muuta kiinteää joka ei menisi suihkuttamalla siivilästä läpi.


Pientä tarkennusta kaivataan:
Onko parempi seisottaa huoneen lämmössä vai jääkaapissa ??

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 23, 2013, 14:06:29 ip
Pientä tarkennusta kaivataan:
Onko parempi seisottaa huoneen lämmössä vai jääkaapissa ??


Huoneenlämmössä, jotta seos alkaa käymään/pilaantumaan nopeammin.

Thiikeri

On yli kesäkuun puoliväli eikä mulla ole vielä tapahtunut mitään muuta kuin kukintoja ja lehtien palamista (juhannuksena ehti kerpeleet taas palaa, vaikka yritin kuinka suojata ja suihkutella jne). Voisko olla, että tän vuoden sato olisi jo menetetty - etenkin kun vaihdoin nuo taimet yhteislaatikosta omiinsa ja erilaiseen multaan (multaseos, joka sis. kahta eri lantaa + erilaisia turpeita) ko mitä oli laatikossa (yrttimulta)? Pussitin (tuota vois kutsua yksilöidyksi omatekele-kasvihuoneeksi) noi taimet palamista estääkseni ja ylläpitääkseni kosteutta.. Lajikkeena Tiny Tim.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - kesäkuu 25, 2013, 08:56:48 ap
On yli kesäkuun puoliväli eikä mulla ole vielä tapahtunut mitään muuta kuin kukintoja ja lehtien palamista...

Olisikohan tuossa nyt vain yliyrittämistä, liiallista hoitoa?
Tomaatit eivät tarvitse kovaa lannoitusta ja kasvavat sillä vain korkeaksi ja leveäksi. Näkemistäni yleisin virhe on lannoittaa niitä isoiksi ja tummanvihreiksi, pelkkää lehtimassaa.
Tomaatit eivät pala herkästi. Minä olen parvekelasien takaa vienyt ne ulos pilvisenä päivänä ja seuraavan päivän auringon ovat jo kestäneet. Suojaamalla ja suihkuttelemalla olet voinut häiritä luonnollista sopeutumista. Tomaattihan kasvaa sellaista vauhtia, että mahdollisesti palaneet lehdet korvautuvat äkkiä uusilla ja niiden pitää saada aurinkoa alusta lähtien, että kestävät sen. Ne tottuvat, sopeutuvat UV-säteilyyn.
Pussitus on ehdottomasti pahasta. Tomaatin pitää hedelmöittyä, kukkiin pitää päästä hyönteisiä tai sitten niitä pitää ravistella, että siitepöly leviää. Ulkona tuulikin riittää, mutta pussissahan sitä ei ole.


Thiikeri

Kiitos Chilivaari vastauksesta, otankin sit saman tien tuon muovituksen poijjes - ainakin saivat sen avulla kivan kosteutuksen  ;) ja nythän paistaa aurinko sopivasti, josko tuo auttais tuottamaan niitä tomaattejakin. :)
Ja mulla ei ole lasitettua parveketta.

Mitenkäs toi tomaattien talvehtiminen tapahtuu käytännössä - Plantagenista kertoivat, että voivat olla talven ulkonakin, vaikkakin muovien (ilmeisesti kasvihuoneen muodossa) alla?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - kesäkuu 25, 2013, 21:26:40 ipMitenkäs toi tomaattien talvehtiminen tapahtuu käytännössä - Plantagenista kertoivat, että voivat olla talven ulkonakin, vaikkakin muovien (ilmeisesti kasvihuoneen muodossa) alla?

Suomessako?  Minkäsmaalainen tuo Plantagen on?
Tomaatti jäätyy jo nollassa asteessa aivan lötköksi.
Makuuhuoneen ikkunalla minä olen talvettanut pientä amppelitomaattia, mutta Tiny Tim taitaa olla siihen liian iso nimestään huolimatta.
Talvehtinut tomaattini: http://chilivaari.blogspot.fi/2013/04/kypsaa-tomaattia.html

PP

Mikä saa tomaatit kasvattamaan varkaita lehtivarsista? Ei tämä uutta ole, mutta tuntuvat tekevän nyt enemmän kuin aiemmin. Tomaatit on kasvihuoneessa turvesäkeissä, lannoitus ja kastelu tulee Blumatien kautta jatkuvasti.




Chilivaari

Varkaita tosiaan on ollut, isojakin maan rajasta.
Hyvät kasvuolosuhteet kai siihen voisi vaikuttaa. Jatkuva, tasainen kosteus ja vielä lannoitusta seassa, hyvähän siinä on tomaatin kasvaa, joutaa kasvatella varkaitakin.

Thiikeri

Ja varkaistahan ei kannattanut joidenkin lajikkeiden (esim. Tiny Tim) kohdalla välittää? Olikos se niin? Mä ainakin huomasin omastani (yhdestä kolmesta) että sinne on alkanut tulla varkaita viimeisen parin päivän aikana (silloin kun vielä oli muovia ja kosteutta jonkinmoisesti ympärillä). Tän päivän kelistä kasvit tuntuu tykkäävän hurjasti :)

Iivari

 
Black Russian -satoa odotellessa

 
kummajaistomaatti sekä kirsikkatomaattia (lajike oli kai black cherry)

Roskankerääjä

Tein pienen kokeilun kasvattaa poistamastani varkaasta uutta tainta. Lähti kasvamaan, kun tökkäsin sen vaan multaan ja alkoi kukkimaan melko aikaisessa vaiheessa. Runsaskasvuisille tomaateille ihan pätevä tapa lisätä kasvien määrää eikö? :) Lajike oli muuten Silver Fir Tree. Kasvaa ihan uskomattomasti joka suuntaan, joten siksi valitsin tämän.
Helevetin hiki!

rami12

kasvihuonetomaatista jonka vein vanhemmilleni keväällä saatu jo useita kypsiä hedelmiä kyseessä potattomaatti mikään muu tomaattilajike ei ole vielä tuottanut kypsää hedelmää joten kyseessä lienee aikaisempi lajike.

Whili

heinäkuu 18, 2013, 12:28:39 ip #319 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2014, 18:38:07 ip käyttäjältä Whili
Onko kukaan kasvatellut Lidl:in Timotion-kirsikkatomaatteja ??



Oikein maukas lajike, mutta taitaa olla F1-hybridi. Otin siemeniä talteen, niinpä kokeilen kuitenkin..