toukokuu 11, 2024, 01:07:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Make12345

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 25, 2014, 20:42:47 ip
Onko Outdoor girl pensas- vai runkotomaatti eli poistetaanko varkaat? Olen saanut yhden mielipiteen pensaan puolesta, mutta netistä löytyy molempaa tietoa.


http://www.nelson.fi/fin/eur/p/vihannekset_120/tomaatti-pensas-_91616

Pensastomaatti, johon kannattaa jättää 3-4 varasta lukee tuolla. Itse olen tähän asti nyppinyt varkaat, mutta lopetampa sen samantien.

Omassani on nyt 2 kukkaterttua ja niiden jälkeen ei näytä kasvu enää samanlaiselta kun runkotomaateilla eli determinantti näyttäs olevan.

svalli

Outdoor Girlin pitäisi olla matalakasvuinen indeterminantti, eli varkaita voi nyppiä halutessaan, mutta kompaktin kasvun vuoksi varmaan suositellaan jättämään 3-4 varasta kasvamaan.
http://tatianastomatobase.com/wiki/Outdoor_Girl
http://www.victoriananursery.co.uk/Tomato_Seed_Outdoor_Girl/
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

jewe

Tomaattien taimikasvatus on onnistunut varsin hyvin silloin kun rungot ovat tukevia ja taimia voi käännellä miten päin vain.
                   

Hömppä

Huhhuhh.. Millonka noi on kylvetty? Helkkarin komeita taimia!! :P

sorrii

Minkäsnäköisillä valoilla on nuo kasvatettu?
Lämmöt??

Ovat olleet mulla nuo tomaatit vähän kakkosluokassa ja kolmena  keväänä jo jääneet vähän heikommalle valolle kun chilit valtaa aina parhaat paikat. Honeloita, mutta isoja oon mä saanut aikaan. Lämpöä on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Valoa vähän vähemmän. Kesällä ne on sitten tukevoituneet kyllä äkkiä kunnon valossa ja viileämmässä. Sato on silti jäänyt vaatimattomaksi ...
Tänä keväänä ajattelin uhrata tomskuille ja tomatilloille valokaapin kylmällä valolla alkuun. Jää vaan 50x70x90cm kaappi aika äkkiä pieneksi - varmasti ennenkuin voi ulos noita kuskailla ...  :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

huhtikuu 08, 2014, 07:21:04 ap #425 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2014, 09:26:33 ap käyttäjältä Whili
Mikä vaivaa tomaattia ??  ..ja onko mitään tehtävissä ??


Whili

Olisko tuossa ylläolevassa kuvassa ns. hopealatvaisuus-mutaatiosta kyse ??


Ja lisää pohdintaa..
Mitenkä multatilavuus ja lannoitus vaikuttaa tomaatin kasvuun ja satoisuuteen.
Viime vuonna oli Black russiania ja Eksootikaa kasvamassa 5 ja 10 litran ämpäreissä sekä multalaarissa. Multalaari sai keväällä pienen annoksen
kanankakkaa ja kastelulannoituksena oli alkuun PK ja sitten Yaran yhdistelmä. Lopputuloksena oli ämpäreissä sopusuhtaiset ja satoisat kasvit
ja laarissa huima korkeuskasvukilpailu, eikä kaikkiin tullut edes kukkaterttuja. Tuossa laarin reunalla äsken istuin ja tuumailin, että olisiko kasvilla
tarve imeä kasvatusalustasta kaikki lannoite pois ja kasvattaa huimat määrät vihermassaa ennen kuin aletaan tuottamaan satoa..  ?  ???

Tänävuonna olisi suunnitelmissa istuttaa tomaatit 18 tai 25 litran ruukkuihin ja todennäköisesti Yaralla mennään, mutta tuota typpi-lannoitetta
vähennetään...

Chilivaari

Tomaatti on tosiaan herkkä typpilannoitukselle. Reilusti kanankakkaa juurelle ja runko paksunee kaksinkertaiseksi, lehdet ovat tummanvihreitä ja isoja ja pituuskasvu hurjaa. Aivan alkukesästä tämä voisi vielä käydä, mutta myöhemmin sato kärsii, myöhästyy tai jää tulematta. Todella runsaan typen havaitsee siitä, että lehdet vetävät rullalle pituussuuntaan.
Kaikesta tästä huolimatta olen hiekkarinteeseen lisännyt vanhaan multaan pienen kourallisen kanankakkaa istutuskuoppaan. Joskus se on liikaa, joskus sopivasti. Minulla kun nuo kasvavat ulkona samassa paikassa vuodesta toiseen. Jos kasvihuoneen laarissa on tuoretta multaa, tuo on varmasti liikaa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 08, 2014, 10:33:43 ap
...Jos kasvihuoneen laarissa on tuoretta multaa, tuo on varmasti liikaa.

1/3 oli tuoretta multaa, mutta varmaankin tuo kanankakkalisäys oli silti liikaa..
No kokeilun ja kokemuksien kautta olen joskus varmaankin kelpo viljelijä  ;) 

Mäög

Syksyn PK:ta istutusvaiheessa kanankakan seassa 50/50. Tai ensin kanankakat multiin ja viimeistään heinäkuun alussa PK lisäys.
Typpeä kestää kyllä olla mutta fosforia ja kaliumia pitää olla enemmän.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mäög - huhtikuu 08, 2014, 12:58:12 ip
Syksyn PK:ta istutusvaiheessa kanankakan seassa 50/50. Tai ensin kanankakat multiin ja viimeistään heinäkuun alussa PK lisäys.
Typpeä kestää kyllä olla mutta fosforia ja kaliumia pitää olla enemmän.


Fosforia enemmän kuin typpeä? Silloin pitäisi sekoittaa esim. Nutriforten Sarttilannoitetta normaaliin tomaatille tarkoitettuun lannoitteeseen.

Mäög

No ehkä ei ihan fiftyfifty mut pointtina noin. Huomannu omissa tomaatti kasvatteluissa ihan perstuntumalta et kun mixaa molempia jo heti alkuvaiheessa niin kukkiminen ja hedelmien tuotanto on ihan eri mallilla kun pelkällä kanankakalla.

Napapiirin pohjoispuolella on kylymä ja kiire :o ;D

Toissa kesänä ämpäreissä kasvaneet tomaatit 2 kk ulkona ja lämpötila kävi  kesä,heinä ja elokuussa pakkasen puolella. Jokaisesta ämpäristä parikymmentä kypsää tomaattia. Kasvarissa toki ihan eri meininki.



sorrii

Menee mun pää taas sekaisin tuon PK'n lyhenteen kanssa!?! Onko siis Puutarhan Kesä - Syyslannoite, vai PK-lannoite, eli fosfori-kalium. Nutriforten Syyslannoite muuten on koostumukseltaan lähellä noita kukitusravinteena myytäviä PK-lanoitteita ....




Meinaten siis jottako laittaisi kananpaskaa ja lisäksi antaisi esim tuota Nutriforten Syyslannoitetta (jota on valmiina kaapissa...)

Mun viime kesäiset tomskut ainakin kasvoi komeasti: Mökillä oli Black Russian 40x40cm Pauliinaruukussa kasvihuoneessa ja siinä tiet ~1l kananpaskamerilevää: Se valtasi aika tyylikkäästi kasvihuoneen ja teki ehkä kilon verran vihreitä raakileita syksyllä  :-[
Plantaasilla oll mun jätti-kasvutunnelissa toinen BR jonka istutin ½m matkalta maan alle vaakatasoon, kun oli valmiiksi aika hujoppi. Laitoinpa sillekin reilusti kanankakkaa. Se kasvoi jokseenkin kahden ison Nagan vieressä, ja niillä oli kasteluna Autopotin Aquabox kostuttamassa maata. Nagat teki satoa terttuina kun tomaatti vain kasvoi hulluna ja alalehdet kuolivat sitä mukaa kun latva kasvoi?!? Saattoi olla vähän shokki kaikille kasveille se tunneli, kun karkasi lämmöt aika kuumiksi keskellä peltoa ja tuuletusta oli aika kitsaasti, jotta yöllä ei palelisi ...  ::) ::) ... Nagat tykkäsivät!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jewe

Lainaus käyttäjältä: Hömppä - huhtikuu 07, 2014, 16:34:47 ip
Huhhuhh.. Millonka noi on kylvetty? Helkkarin komeita taimia!! :P


Kylvetty helmikuun loppupuolella ja ensimmäiset itäneet viikolla 8.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 07, 2014, 16:56:59 ip
Minkäsnäköisillä valoilla on nuo kasvatettu?
Lämmöt??




Loisteputkien 220W alla maaliskuun loppuun asti ja ihan normaalissa huoneenlämmössä. Huhtikuun alussa muuttivat kasvihuoneeseen tuplaharsojen taakse suojaan auringolta eikä mitään keinovaloja enää käytössä. Ensimmäisellä kasvihuoneviikolla yölämmöt  +4 - +5 paikkeilla ja päivisin sitten yli +20 jos aurinko lämmitti huonetta. Nyt yö lämmötkin sitten kohonneet selvästi. Kohta otetaan harsot pois.

Lannoitteet alusta asti EC 1.5 - 1.8 ja startilla ensin ja sitten Yaran 2-komponenttisilla. Kohta laitetaan lisää typpeä kehiin kun harsot poistetaan auringon edestä. :)     

chinkki

Onpa hienoja taimia jewellä. Tekeekö näillä minun hontelotomaateillani mitään?
Kannattaisiko näiden latvoista ottaa pistokas ja juurtuttaa uudelleen?


chilimieli

Kyllä nuo mielestäni tuosta kasvuun lähtee. ;)
Todennäköisesti saavat varteenkin uutta kasvustoa jahka asettuvat.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: chinkki - huhtikuu 20, 2014, 09:04:53 apTekeekö näillä minun hontelotomaateillani mitään?


Ei niihin kukkia ja tuskin rungon paksuuttakaan paljon lisää tule alaosaan, elleivät ole pensastomaatteja.
Latvominen on mahdollista. Viikon verran myöhemmin se juurtunut latva tuottaa tomaatteja kuin katkomattomat taimet.

Jos lopullisessa istutuspaikassasi on tilaa, voisit istuttaa nuo vaakasuoraan mullan alle ja nostaa vain latvan esiin mullasta. Näin olen kuullut tehtävän. Silloin juuria kasvaa koko runkoon. Katkeamista tietysti pitää varoa. Jos niitä on riittävästi, voisit yrittää istuttaa kiepille, suurimman osan rungosta maan alle. Sitä voisi harjoitella ämpärissä.

sorrii

Mä sain hirrmuisen kasvun hontelotomskuilleni kun istutin vaakasuoraan ½m matkalta ja menin upottamaan kilon kananpaskaa vielä kuoppaan. Liikalannoituksen takia ei sitten satoa ehtinyt kyllä tulla runkotomaattiin [Black Russian]; kirsikkatomaatteihin kyllä tuli ihan kivasti niitä rypäleitä, vaikka niitäkin sain kärrätä syksyllä vihreinä kotiin. Hyvin ne huoneenlämmössä kypsyivät.
Syksyllä kaivoin juurakoita ylös maasta, niin oli tosiaan juuria se tomaatin maanalainen varsi täynnä. Ja kyllähän se näkyvä osa kummasti kasvoi vahvaksi, kun olivat tunnelissa keskellä peltoa.

Yksi naapuri kertoi olleensa nuorena Israelissa kibbutsilla jossa kasvatettiin tomaattia: Sanoi että ne kasvatettiin kokonaan maassa. Lajista ei tietenkään ole tietoa. Tomaatti saattaa siis kasvattaa niitä juuria pitkään varteen sinne-tänne, jos vaan varsi osuu maahan. Mä ajattelin tuota kokeilla jossain kasvutunnelissa ... [jos nyt senkin kokeilun ehtii tehdä  ::) ]

Itsellä muuten viime kesänä näytti Black russian yrittävän kasvattaa juuria ilmaankin, kun oli kasvihuoneessa, jossa ehkä liiankin kosteaa: Voisin kuvitella, että jos sen olisi kaatanut maahan, niin hetihän ne juuret olisivat maahan hakeutuneet ...

PS. Jos pystysuuntaan upottaa kovin syvälle, niin on liian kylmää. Siksi juurikin vaakatasoon!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jewe

Tomaattikausi lähti toden teolla vauhtiin kun taimet sai istutettua kasvihuoneen multapenkkeihin. Taimet on taas pieniä kun ne upposi niin syvälle kuin kasvualustaa riitti. Ensimmäinen kukkaterttu on hyvä saada mahdollisimman alas niin saa paljon tomaatteja kasvista. :) Erk on taas runkotomaateista nopein kuten kuvasta näkyy. Maravilha lähti tekemään kahta latvusta ja tulee enemmän tomaatteja...aika riittää kyllä kun kasvukautta jäljellä vielä puolisen vuotta. ;)




Whili

Onkos kellään tietoa mitenkä tuon Harzfeuer tomaatin kanssa pitäisi toimia noiden sivuversojen suhteen ??

Gookkelilissa on jonkin verran tietoa, mutta tuo saksan kieli ei oikein taitu ja käännösohjelma on hieman..  ::)
esim. "Ausbrechen der Seitentriebe ist ratsam, um grössere Früchte zu erhalten."   ..mitähän tuokin on suomeksi ??