maaliskuu 28, 2024, 10:03:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chiliwiki.fi avattu!

Aloittaja Zabi, marraskuu 04, 2010, 22:16:47 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Tuohan voi vaikka pitää paikkansa, jos siemenet on ostettu DeRuiterilta kilokaupalla.
Seuraava sukupolvi ei sitten enää ole mitään lajia, jos joku näiden siemenistä yrittää kasvatella. Siksi hybridit pitäisi mainita selvästi, kun kuitenkin joku kerää siemeniä ja jakaa niitä kavereillekin.

Kaltsu

Varsinaista takkuamista chiliwiki. Harvoin toimii kunnolla. Nytkin ilmoittaa "Internal Server Error". Missä vika kun vikaa on kokoajan?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

kuje


jeQQ

Ilmeisesti pakko rekisteröityä, jotta saa muokattua? Muutamaan lajikkeeseen olisi mulla täydennysmatskua..

Jan

Alkaa olla aika hyvin infoa varsin monista eri lajikkeista. Se mitä itse kuitenkin aloittelijana kaipaisin olisi selkeämpiä kuvauksia siitä, millaiseksi kasvit kasvavat. Nyt aika monessa lajikkeessa ainoa viittaus kasvin lopulliseen olomuotoon on pini-keskikokoinen-suuri jaottelu. Erityisen käytännöllinen olisi kuva aikuisesta kasvista kokonaisena. Tämä helpottaisi huomattavasti oman kasvatuksen suunnittelua, kun osaisi arvioida paremmin, millaisen tilan kasvi aikuisena vaatii.

Toki ymmärrän, että kasvatustapa, lannoitus, valon määrä ja suuri spagettihirviö vaikuttavat suuresti kasvin lopulliseen kokoon ja muotoon, mutta kaipa valtaosalla lajikkeista kuitenkin on jonkunlainen tyypillinen muotonsa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Jan - joulukuu 12, 2010, 14:26:20 ip... Se mitä itse kuitenkin aloittelijana kaipaisin olisi selkeämpiä kuvauksia siitä, millaiseksi kasvit kasvavat.

Tuo juuri on niitä vaikeita asioita kasvin kuvailussa.
Jos sama kasvi voi olla puolimetrinen tai kasvaa 6 metriä, mikä on normaali? (Starfish)

Muutaman kauden kasvatelleena totean, että viimeinen kappaleesi asiaan vaikuttavista seikoista on varsin totta. Ei ehkä ole mitään tyypillistä. Ensin pitäisi määritellä tyypillinen kasvuympäristö sekä tyypillinen lannoitus ja valo. USDA:n tietokannasta löytää kasvien kokoja alkuperäisellä kasvupaikallaan. Yleensä minulla kasvaa 2-3 kertaa isommaksi. Lannoitan ehkä liikaa ja aurinko ei ole yhtä polttava, eivätkä vuohet ja tuhohyönteiset syö niiden latvoja.

Kasvattaja voi vaikuttaa kokoon hyvin paljon valon määrällä, lannoituksella, latvaa katkomalla, oksia leikkelemällä. Minä voin kuitenkin sanoa vain omalla kasvatusmenetelmälläni syntyvän tyypillisen koon. Jollakin toisella se on aivan muuta. Minusta nykyinen osviittaa antava määrittely on riittävä. Vapaassa tekstissä voi sitten kuvailla, miten se pysyi kääpiönä kaktusmullassa tai kasvoi kasvihuoneen kattoon reilusti lannoitetussa hydrossa. Eli oli keskikokoinen.

Zabi

joulukuu 13, 2010, 13:22:22 ip #266 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2010, 13:24:51 ip käyttäjältä Zabi
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - joulukuu 12, 2010, 14:16:28 ip
Ilmeisesti pakko rekisteröityä, jotta saa muokattua? Muutamaan lajikkeeseen olisi mulla täydennysmatskua..


Jep

Tervetuloa ChiliWikiin,
Chilitietokantaan, jota rekisteröityneet käyttäjät voivat muokata, rekisteröidy käyttäjäksi
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Jan - joulukuu 12, 2010, 14:26:20 ip
Erityisen käytännöllinen olisi kuva aikuisesta kasvista kokonaisena.


Kasvin tyypillinen koko on aina suht häilyvä käsite...
Mutta kuvia koko kasveista myös minä kaipaisin, siitä näkee ainakin sen millainen on kasvutapa.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Zabi - joulukuu 13, 2010, 13:26:31 ip... kuvia koko kasveista myös minä kaipaisin, siitä näkee ainakin sen millainen on kasvutapa.

Monesti olen todennut, että se on vaikea laji ja kuva jää ottamatta.
Täysikasvuiset chilit kasvavat yleensä sellaisessa pusikossa muiden kanssa limittäin, että yhden kasvin kuva ei sieltä hahmotu. Aina ei ole energiaa tai tilaa repiä sieltä joku erikseen kuvattavaksi. Mutta kyllä, sellaiset kuvat olisivat paikallaan. Kohta joku pyytää siihen viereen myös mittatikkua, sillä muuten ei koko hahmotu. Ei lopu puuha Wikin rakentelijoilta.

Kunhan nyt ensin saataisiin jotakin sisältöä niihin lukuisiin tyhjiin kohtiin varsinkin annuumien osastolla. Herätys kasvattajat! Sisältö voi olla myös sanallista, jos kuvia ei ole, mutta jotakin tietoa kaipaisin noista lukuisista kummallisen nimisistä chileistä. Niin paljon on vielä kokeilematta.

Jan

Sitten vielä optimi tuukun koko, sopiiko amppeliin, lannoitusohje, valon tarve ja spektrikäyrät joka kasvuvaiheelle... ;)

Tai sitten vaan kasvatan ja kokeilen ja pidän hauskaa ja saan yllätyksiä. Pysyy harrastuskin mielenkiintoisempana. Sitäpaitsi on ihan kivaa vaihtelua matematiikalla kyllästetyille aivoille, ettei kaikki ole suoraan johdettavissa oletuksista ;D

Yksi ongelmahan tuossa kuvien pyytämisessä (näin itseäni kritisoiden) on se, että tässä vaiheessa valtaosa kasveista on talvehtimassa. Eiköhän tuo wiki ensi kesänä täyty aikuisten kasvien kuvista siinä määrin, että siellä joudutaan jo sivuja moderoimaan rankalla kädellä.

Zabi

ChiliWikin 200:n artikkelin kirjoitti Chilivaari, ja kohteena oli Pusa Jwala!

Yksi etappi saavutettu ja monta etappia vielä edessä! :)
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Zabi

Wikissä tehdään huolto toimenpiteitä, illan aikana 9.1.2010 voi olla käyttökatkoksia.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Tinsa

Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 09, 2011, 21:45:58 ip
Wikissä tehdään huolto toimenpiteitä, illan aikana 9.1.2010 voi olla käyttökatkoksia.
Vuosi sitten  ;) ;D
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - tammikuu 12, 2011, 23:05:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 09, 2011, 21:45:58 ip
Wikissä tehdään huolto toimenpiteitä, illan aikana 9.1.2010 voi olla käyttökatkoksia.
Vuosi sitten  ;) ;D


Juu, vähän viiveellä tuli ilmotus :D
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

MäQQäri

helmikuu 03, 2011, 15:06:51 ip #274 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2011, 15:38:48 ip käyttäjältä MäQQäri
Mulla ei toimi.

EDIT. Toimii

Zabi

chiliwiki.fi taas alhaalla, häiriöilmoitus tehty, taas.

Alkaa näyttää aika huonolta toi suncometin toiminta.  >:(
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Zabi - helmikuu 09, 2011, 17:58:37 ip
chiliwiki.fi taas alhaalla, häiriöilmoitus tehty, taas.

Alkaa näyttää aika huonolta toi suncometin toiminta.  >:(
Nythän tuo taas näyttää toimivan!  :-\

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

boozeman

Lisäsin tuonne ihan piruuttani ja kokeeksi Cayenne Long Slimmin sivun. Saa raapia pois tarvittaessa :)

Kuvat oli omia, joten niistä ei tule sanomista
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: boozeman - helmikuu 09, 2011, 22:55:34 ip
Lisäsin tuonne ihan piruuttani ja kokeeksi Cayenne Long Slimmin sivun. Saa raapia pois tarvittaessa :)

Kuvat oli omia, joten niistä ei tule sanomista
Ei mitään, annetaan vaan olla, hieno homma. Lisää vaan lajikkeita ja kuvia, jos löytyy! Täydennellään ja korjaillaan myöhemmin, jos on aihetta.

Zabin kanssa olikin tuossa puhetta, että olisi tulossa wikiin lannoitteista ja ec- ja ph-arvoista tietoa, mutta pitäisiköhän sinne laittaa tarkemminkin tietoa eri lannoitteista ja niiden käyttöohjeista?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Larski

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 10, 2011, 07:18:34 ap
Zabin kanssa olikin tuossa puhetta, että olisi tulossa wikiin lannoitteista ja ec- ja ph-arvoista tietoa, mutta pitäisiköhän sinne laittaa tarkemminkin tietoa eri lannoitteista ja niiden käyttöohjeista?

Yleisimpien lannotteiden yleisimmin käytetyt annostukset vois olla hyvä laittaa. Esim. Puutarhan kesän annostuksia täällä kysellään jatkuvasti. Joku Chilivaarin lannoitetaulukon tapainen yhteenveto vois kans olla hyvä.

Suositeltuja pH-arvoja oon ittekki täältä moneen kertaan hakenu, jotenka helpottaishan tuo jos ne olis selvästi chiliwikiin laitettu. Ec-arvot tietysti kannattaa kans laittaa.