Miten lannoitatte, pöllö kyselee

Aloittaja Käki, tammikuu 02, 2017, 23:56:21 ip

« edellinen - seuraava »

Ezmo

Kannattaa nuo prosenttit muuttaa grammoiksi tai milleiksi, niin niitä on huomattavasti helpompi laskea.

Helzy

Komppaan Ezmoa. Ei prosenttiosuuksia voi tuolla tavalla laskea yhteen, sillä ei ne osuudet rikastu määrää kasvattamalla. Laske vaikka, että montako grammaa typpeä, forforia ja kaliumia nuo lannoitteet sisältää, jos otat 100g lannoitetta. Tsemppiä laskentoihin!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Käki

Lainaus käyttäjältä: Helzy - maaliskuu 04, 2017, 09:23:52 ap
Komppaan Ezmoa. Ei prosenttiosuuksia voi tuolla tavalla laskea yhteen, sillä ei ne osuudet rikastu määrää kasvattamalla. Laske vaikka, että montako grammaa typpeä, forforia ja kaliumia nuo lannoitteet sisältää, jos otat 100g lannoitetta. Tsemppiä laskentoihin!

Tämä huomattu. Jokainen valmistaja ilmoittaa n-p-k, mutta aivan eri määrille.. Joku standardi tuossa saisi olla, että se n-p-k ilmoitetaan juurikin esim. 100g yms. Muutenhan tuo on hyödytön luku ilman laskemista..

No jos ei ole kunnolla ilmoitettu niin ei ole. On noita tässä jo jokunen kuukausi ihmetelty, mutta en ole vielä vaivautunut laskeskelemaan, kun ei ole oikein sopivia yksilöitä. Pitäisi olla kaksi tasavahvaa yksilöä, että pääsisi toisen kanssa leikkimään lannoitusmäärillä ja sitten katsomaan mitä tapahtuu.

Mulla on tää mennyt niin, että esim. Antepista on yksi "iso", yksi keskikokoinen ja yksi pieni. Niiden vertailu lannoittamalla on nyt mahdotonta.  Oikein mitkään chileistä eivät mene tasatahtia.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Käki - maaliskuu 04, 2017, 23:41:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Helzy - maaliskuu 04, 2017, 09:23:52 ap
Komppaan Ezmoa. Ei prosenttiosuuksia voi tuolla tavalla laskea yhteen, sillä ei ne osuudet rikastu määrää kasvattamalla. Laske vaikka, että montako grammaa typpeä, forforia ja kaliumia nuo lannoitteet sisältää, jos otat 100g lannoitetta. Tsemppiä laskentoihin!

Tämä huomattu. Jokainen valmistaja ilmoittaa n-p-k, mutta aivan eri määrille.. Joku standardi tuossa saisi olla, että se n-p-k ilmoitetaan juurikin esim. 100g yms. Muutenhan tuo on hyödytön luku ilman laskemista..
Standardihan tuo onkin, että npk ilmoitetaan prosenteina. 20-5-17 lannassa on 20% typpeä, oli sitten määrä 100g tai 1000g.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 05, 2017, 09:28:16 ap
Lainaus käyttäjältä: Käki - maaliskuu 04, 2017, 23:41:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Helzy - maaliskuu 04, 2017, 09:23:52 ap
Komppaan Ezmoa. Ei prosenttiosuuksia voi tuolla tavalla laskea yhteen, sillä ei ne osuudet rikastu määrää kasvattamalla. Laske vaikka, että montako grammaa typpeä, forforia ja kaliumia nuo lannoitteet sisältää, jos otat 100g lannoitetta. Tsemppiä laskentoihin!

Tämä huomattu. Jokainen valmistaja ilmoittaa n-p-k, mutta aivan eri määrille.. Joku standardi tuossa saisi olla, että se n-p-k ilmoitetaan juurikin esim. 100g yms. Muutenhan tuo on hyödytön luku ilman laskemista..
Standardihan tuo onkin, että npk ilmoitetaan prosenteina. 20-5-17 lannassa on 20% typpeä, oli sitten määrä 100g tai 1000g.

Oikeassa olet, mutta pohdin asiaa vähän toisin, että se pitäisi esim. suhteuttaa 10 litraan laitettu määrä toisiin valmistajiin ja lyödä joku pohja lukkoon, että ne olisivat vertailukelpoisia. Nimenomaan se annosteltu määrähän siinä ratkaisee, muutenhan ei olisi mitään väliä paljonko annostelee kun se olisi aina samasssa suhteessa :)

Mut toisaalta tajusin just, että turhaan tätä tässä pohdiskelen, kun tuskin valmistajia kotikasvattajat paljoa kiinnostaa.

Täytyy itse lyödä määrät lukkoon vaikka puutarhan kesän kautta/ruokalusikka 10 litraa ja suhteuttaa noita toisia aineksia siihen. Tosin kotikasvattajana kaikki pitää jakaa kymmenellä kun kastelukannu on litran. Joo en. En ala sekoittelemaan 10 litran kanistereihin litkuja kun noi taimet ottaa n. litran kuukaudessa vettä. Se sekoitus varmaan ehtisi homehtua ennen käyttöä.


Ezmo

Huomattavasti helpompi on verrata nuita prosentteja, kun pakkaus koot ja pakkaukset vaihtelevat aika paljon. Mukava alkaa miettimään, kuinka paljon typpeä on säkissä 650kg, jos 10 litrassa on 241,5g. Kaupassa on helppo valita 36-5-17 ja 13-10-21 väliltä. Eikä niitä tarvi paljoa yleensä miettiä, kun on lannoitusohjeet purkin kylessä.

Kannattaa ruokalusikan siasta käyttää oikeita ml mittoja, koska ruokalusikan koko vaihtelee paljon. http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilinkasvatus-lannoitusohje-puutarhan-kesa-lannoitteella/ Tuosta on helppo katsoa, että 5ml/10 litraa on sopiva määrä.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 09:08:16 ap
Huomattavasti helpompi on verrata nuita prosentteja, kun pakkaus koot ja pakkaukset vaihtelevat aika paljon. Mukava alkaa miettimään, kuinka paljon typpeä on säkissä 650kg, jos 10 litrassa on 241,5g. Kaupassa on helppo valita 36-5-17 ja 13-10-21 väliltä. Eikä niitä tarvi paljoa yleensä miettiä, kun on lannoitusohjeet purkin kylessä.

Kannattaa ruokalusikan siasta käyttää oikeita ml mittoja, koska ruokalusikan koko vaihtelee paljon. http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilinkasvatus-lannoitusohje-puutarhan-kesa-lannoitteella/ Tuosta on helppo katsoa, että 5ml/10 litraa on sopiva määrä.

No mulla ei nyt satu sitä olemaan, niin en tiedä mitä siinä suositellaan, tosin heittoa on mielestäni aika paljon tähän palstalla suositeltuun tomaattimansikka settiin. (josta iso kiitos informoineille/suositelleille)

Sitä käskestään annostelemaan 15 ml mitalla (ruokalusikka) 1/2 (= 7,5 ml) + 1/3 (5 ml).
Aikamoinen heitto tuohon puutarhan kesään nähden. Suositellaan siis 2,5 kertaista määrää. Ja juuri tätä suhteuttamisella tarkoitan. Tietenkin näiden N-P-K luvut ovat eri, mutta olisi kiva tietää mikä se oikea suhdeluku on.

Puutarhan kesä omien tietojeni mukaan on 13-7-20
Tomaattti ja mansikka on
7-5-29
15,5-0-0

No mitä tuosta nyt sitten lie saadaan. Jaksa laskeakkaan, mutta on siinä enempi kun puutarhan kesässä huomattavasti, koska jo annostelumäärä on 2,5 kertainen.

Tarkoitan just tätä, että se pitäisi lukita jotenkin tämä tieto, että ne olisivat vertailukelpoisia. Toisaalta männytkin humisevat metsissä.

Käki

No lasketaan nyt sitten. Mihin tässä valmiissa maailmassa kiire on.

Otetaan puutarhan kesä verrokiksi 5 ml

13-7-20, ok tämä on nyt standardi. Jälkikimmäinenhän voidaan verrata tähän suoraan, koska sitä annostellaan myös 5 ml.

saadaan

13-7-20 vs
15,5-0-0

ok

Annostellaan nyt 5 ml sitä ensimmäistä ja saadaan

7-5-29

Tulos
(13-7-20 puutarhan kesä vs)

22,5-5-29

No mutta tämähän ei vielä riitä, koska 2,5 ml käskettiin annostelemaan vielä lisää, josta saadaan:

7-5-29 = 3,5, 2,5, 14,5

22,5-5-29 lisätään nuo edelliset:

26-7,5-43,5. Eli tämä olisi suhteuttuna puutarhan kesään 10 litraan vettä joka on:
13-7-20

Aika hurjat erot, joka pitäisi pystyä edes suhteellisesti jotenkin näkemään "päässä" ja "taulukoimaan" päässä edes jollain haarukalla, mutta kun kaikki ilmoittelevat aivan eri määriä niin vertailu on mitä on.
Humalaisen laskuvirheitä saa korjailla, en yhtään epäile etteikö niitä ole, mutta kun annosteluohjeessa on jo 2,5 kertainen määrä tavaraa, niin jotain heittoahan niissä on oltava.








Ezmo

Tomaatti mansikkaa laitat ykkösosaa 5ml/10l ja kakkosta 2,5ml/10l, niin saattaa aika lähelle Puutarhan kesän 2-4kk ohjetta mennä.

Vuorikaskas

maaliskuu 06, 2017, 19:50:54 ip #29 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2017, 20:14:56 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 19:25:46 ip
Tomaatti mansikkaa laitat ykkösosaa 5ml/10l ja kakkosta 2,5ml/10l, niin saattaa aika lähelle Puutarhan kesän 2-4kk ohjetta mennä.


En tajua miten Käki laski, mutta itse olen laskenut NPK suhteita ihan vaan keskiarvojen avulla.  Esimerkiksi tässä tapauksessa nähdään heti että toista tulee puolikas ensimmäiseen nähden.  (1.  5ml  2.  2,5ml) Jos ykkösen NPK on 7-5-29 ja kakkosen 15,5-0-0, niin sekoituksen uusi N on 7+7+15,5 jaettuna kolmella eli 9,83 ja P 5+5+0 jaettuna kolmella eli 3,33 ja K 29+29+0 jaettuna kolmella eli 19,33.  Joten 2osaa ykkösta ja yksi osa kakkosta antaa NPK luvuksi 10-3-19.  Tarkemmin 9,8-3,3-19,3.

Kun 10-3-19 lannoitetta vertaa 13-7-20 lannoitteeseen, sitä pitääkin enemmän laittaa, sillä harvoinpa kaliumin määrä on se määräävä annostelussa.  Typen määrän yhtäläistävä annostus olisi 1,33 kertainen  (13/9,8) ja fosforin 2,1 kertainen (7/3,3).  Mikä mahtaisi olla kerroin sähkönjohtavuutta ohjenuorana pitäen.

edit:  Katsoin vielä että mainitussa taulukon kohdassa Puutarhan kesää laitetaan 5ml ja ehdotuksessasi 7,5ml tuota mansikka ykkös-kakkossekoitusta.  7,5/5 antaa kertoimen 1,5 joten hyvältä näyttää verraten omiin laskelmiini.

Ezmo

Mää laskisin näin. Toivottavasti en tee isoja laskuvirheitä, mutta hajoitin Puutarhan kesän NPK arvon ja kuinka paljon mitäkin tulisi 10 litraan vettä, jos pk:ta laittaisi 5ml. Alla on Tomaatti mansikan  5ml ja 2,5ml laskennat, jolloin huomataan sen osuvan aika lähelle. Tosin mullassa ei lannoitus ole vielä kamalan tärkeää, joten vähällä kannattaa aloittaa.

PK            5ml  N 0,65ml   P 0,35ml    K 1ml

TM 1osa   5ml        N 0,35ml   P 0,25ml    K 1,45ml
TM 2osa   2,5ml    N 0,38ml

Laskelmista saa esittää eriäviä mielipiteitä.

Vuorikaskas

maaliskuu 06, 2017, 20:31:44 ip #31 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2017, 20:43:33 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 20:08:24 ip
Laskelmista saa esittää eriäviä mielipiteitä.


Eipä syytä ainakaan siksi, että nyt tuli jo toinen laskelma, joka johti samaan.

Mutta noin muuten, mulla on jäänyt tästä keskustelusta ensimmäiseltä sivulta jotakin korvan taa, mihin on palattava. En pidä mitenkään yleispätevänä sitä periaatetta, joka edellä tuli niin vahvana esiin eli aina kasteluveteen tietty pitoisuus. Päinvastoin, lannoituksen määrä pitää olla sen mukaan, mikä on lannoitteen määrä kasvualustassa ja sen muuttumiseen vaikuttaa siinä kasvavan kasvin ravinteenotto.  Kasvi ei ole sieni, joka imee sen nesteen mihin se juurillaan koskee.  Sen sijaan se säätelee sekä veden että veteen liuenneiden aineiden sisäänottoa.   (Säätely ei ole täydellistä mutta monia ravinteita se pystyy tarpeensa mukaan valkkaamaan ja päästämään sisään eli kasvi ei myöskään ole kuin imusieni.)

Kasville on tarjottava tiettyjen rajojen sisällä sopivanvahvuista nestettä.  On varottava ettei sitä kerry liikaa kasvualustaan kun kasvi ei ehdi sitä käyttämään/ tarvitsemaan.


Huru-ukko

Mulla on käytössä ollut 90l. betonipaljuja resoina. Noin puolillaan.

Kun EC- mittari näyttää että on liemi ohutta, olen laskenut mukin Puutarhan Kesä astiaan, ja siitä heittänyt juuri sopivan määrän jauhetta resoon. Ettei vallan laskematta olla täälläkään  8).
Parin päivän päästä mitannut joskus lannoite arvon. Syksyllä vähentänyt Puutarhan Kesää typen määrän takia, ja pistänyt Tomaattimansikaaa lisää.


Jos muistanut  :o :o.................

Chilivaari

maaliskuu 06, 2017, 21:37:19 ip #33 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2017, 08:38:50 ap käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 06, 2017, 19:50:54 ipEn tajua miten Käki laski, mutta itse olen laskenut .......

Nämä olivat vaikeita asioita minullekin tajuttavaksi ja asiaan perehdyttyäni laadin muistiinpanokseni taulukon eri lannoitteista 2008. Siitä selviää niiden annosteluohje ja sen avulla saatavat ravinteet litrassa vettä. Noita pohtiessani päädyin epästandardiin mittayksikköön, kun halusin vertailuun pieniä kokonaislukuja ja minua kiinnosti erityisesti lannoitteiden väliset erot. Litrassa kasteluvettä-sarake on gramman sadasosia. Nolla perään, niin saadaan milligrammoja, jos painoyksiköt kiinnostavat. Minusta tärkein sarake on annostelu millilitroissa ja siinä eri lannoitteiden välillä on hurjia eroja.
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html


Puutarhan Kesän kohdalla kerrotaan usein vääriä annosteluohjeita, kun purkin kyljessä on ensin avomaalle-ohje ja vasta sitten sisäkasveille. Chiliyhdistyksen hienossa ohjeessa on ensin pikkutaimien annos, joka on paljon pienempi kuin satokauden. 1,25 ml litraan on yleisohje sisäkasveille ja sitä voi lisätä satokaudella.


Lisäänpä vielä: Chiliyhdistyksen ohjeessa on erikseen multa- ja vesiviljely, koska mullassa on valmiina ravinteita. Jos sen sijaan käytetään kookoskuitua, sitä lannoitetaan kuten vesiviljelyssä. Siinähän ei ole ravinteita, paitsi joissakin merkeissä alkustarttia varten.

Ezmo

Nyt kun vaihdoin kookokseen mullasta, niin joutuu kesälläkin aktivoitumaan lantojen kanssa. Ennen oon sekotellu lannoiteliemet silloin kun oon ehtinyt ja viittinyt, muuten on menny puhtaalla vedellä. 2litran kastelukannu siis joutaa syrjään, kun kesällä joutus kahdet vedet sekoittelemaan, tilalle tuli 8 litran paineruisku, jolla on hyvä kastella, kun ottaa suuttimen putken päästä pois.

Käki

maaliskuu 07, 2017, 05:27:45 ap #35 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2017, 05:32:21 ap käyttäjältä Käki
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 19:25:46 ip
Tomaatti mansikkaa laitat ykkösosaa 5ml/10l ja kakkosta 2,5ml/10l, niin saattaa aika lähelle Puutarhan kesän 2-4kk ohjetta mennä.

Mä aattelin että laittaisin jatkossa ykköstä ja kanankakkaa joka on 4-1-2. Tulis vähän miedompaa mitä annosteluohjeessa lukee. Olen tässä vähän pelännyt kun annosteluohjeen mukaan on menty ja joka viikko laitetaan tuo myrkkymäärä, että koska se pamahtaa yli. Nyt on vähän kellertäviä ja mustia lehtiä osassa taimista. Mitä sitten tarkoittaakaan.

Katsos kun ei ne kasvit kerkeä edes ottamaan sitä litraa vettä viikossa, niin tuollaiset ohjeet ovat aivan tyhjän kanssa.

Toisaalta foorumilla on opastettu, että ehkä se oikea suhde on mikä ratkaisee. Tosin mä hakkaan täällä päätä seinään kun noi annosteluohjeet on n. tuplat tuossa toisessa.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 23:17:18 ip
Nyt kun vaihdoin kookokseen mullasta, niin joutuu kesälläkin aktivoitumaan lantojen kanssa. Ennen oon sekotellu lannoiteliemet silloin kun oon ehtinyt ja viittinyt, muuten on menny puhtaalla vedellä. 2litran kastelukannu siis joutaa syrjään, kun kesällä joutus kahdet vedet sekoittelemaan, tilalle tuli 8 litran paineruisku, jolla on hyvä kastella, kun ottaa suuttimen putken päästä pois.

Mä luulen että kesällä helpottaa kun saa laittaa 10 litran ohjeella mutu tuntumalla.
Olisi ollut kiva päästä vertailemaan lannoituksen tuloksia, mutta sopivia verrokkeja en vain saanut aikaiseksi. Toiset on tuuheita, toiset riukuja, toiset isoja, toiset pieniä jne.

Tomaatissakin jätin heikoimman oman onnensa nojaan ja se on nyt puolet isompi kuin nuo "vahvemmat". hmm.. liika turaaminen on monesti vain haitaksi. Olen ennenkin sanonut.


Käki

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 06, 2017, 19:50:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 19:25:46 ip
Tomaatti mansikkaa laitat ykkösosaa 5ml/10l ja kakkosta 2,5ml/10l, niin saattaa aika lähelle Puutarhan kesän 2-4kk ohjetta mennä.


En tajua miten Käki laski, mutta itse olen laskenut NPK suhteita ihan vaan keskiarvojen avulla.  Esimerkiksi tässä tapauksessa nähdään heti että toista tulee puolikas ensimmäiseen nähden.  (1.  5ml  2.  2,5ml) Jos ykkösen NPK on 7-5-29 ja kakkosen 15,5-0-0, niin sekoituksen uusi N on 7+7+15,5 jaettuna kolmella eli 9,83 ja P 5+5+0 jaettuna kolmella eli 3,33 ja K 29+29+0 jaettuna kolmella eli 19,33.  Joten 2osaa ykkösta ja yksi osa kakkosta antaa NPK luvuksi 10-3-19.  Tarkemmin 9,8-3,3-19,3.

Kun 10-3-19 lannoitetta vertaa 13-7-20 lannoitteeseen, sitä pitääkin enemmän laittaa, sillä harvoinpa kaliumin määrä on se määräävä annostelussa.  Typen määrän yhtäläistävä annostus olisi 1,33 kertainen  (13/9,8) ja fosforin 2,1 kertainen (7/3,3).  Mikä mahtaisi olla kerroin sähkönjohtavuutta ohjenuorana pitäen.

edit:  Katsoin vielä että mainitussa taulukon kohdassa Puutarhan kesää laitetaan 5ml ja ehdotuksessasi 7,5ml tuota mansikka ykkös-kakkossekoitusta.  7,5/5 antaa kertoimen 1,5 joten hyvältä näyttää verraten omiin laskelmiini.

Ei näin. Vaan ykköstä käsketään laittamaan puoli mittaa, eli 7,5 ml ja kakkosta 1/3, eli 5 ml. Eli 12.5 ml yhteensä ja puutarhan kesää taas vain 5 ml.

Mä voisin uskoa kyllä, että tuosta ykkösestä ei ole haittaa. Toisaalta jos molemmat määrät ovat korkealla niin se saattaa tasapainottaa tilannetta. En ymmärtänyt laskuistasi mitään.

Käki

maaliskuu 07, 2017, 05:55:46 ap #38 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2017, 05:57:34 ap käyttäjältä Käki
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 06, 2017, 20:08:24 ip
Mää laskisin näin. Toivottavasti en tee isoja laskuvirheitä, mutta hajoitin Puutarhan kesän NPK arvon ja kuinka paljon mitäkin tulisi 10 litraan vettä, jos pk:ta laittaisi 5ml. Alla on Tomaatti mansikan  5ml ja 2,5ml laskennat, jolloin huomataan sen osuvan aika lähelle. Tosin mullassa ei lannoitus ole vielä kamalan tärkeää, joten vähällä kannattaa aloittaa.

PK            5ml  N 0,65ml   P 0,35ml    K 1ml

TM 1osa   5ml        N 0,35ml   P 0,25ml    K 1,45ml
TM 2osa   2,5ml    N 0,38ml

Laskelmista saa esittää eriäviä mielipiteitä.

No joo siis tämä tarkoittaa tomaatti ja mansikka ravinteen suosituksen puolittamista! Sitä on siis suositeltu annettavan n. puolet enemmän.

Taidan kuitenkin paikata sillä kanankakalla, koska sillä saadaan myös fosforia mukaan, jos sitä laittaa vaikka 2x enemmän, niin fosforiakin tulee 2.

Mä mielummin pysyttelisin tuossa n-p-k luvussa ja löisin sen lukkoon, jotta siihen on helppo vertailla.

Mitta on 5 ml, joten muuta ei tarvita. Se n-p-k kertoo määrän.

Kanankakka siis lisätään 10 ml ja saadaan 8-2-4 lisäksi siihen ykköseen. Helppo laskea kun "lukitaan" n-p-k esim. puutarhan kesään. Näin mun aivot toimii ainakin helpommin kuin alkaa keksimään taas uusia mittoja ja laskelmia.

(kanankakan n-p-k siis 4-1-2)


Käki

maaliskuu 07, 2017, 05:59:29 ap #39 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2017, 06:08:43 ap käyttäjältä Käki
Mistä me nyt päästäisiin sitten

8-2-4 (kanankakka 10ml)
7-5-29 (tom 1, 5 ml)

= 15-7-33

Jotain tämän suuntaista ajattelin. Tietenkin tuon kaliumin lisääminen on turhaa, mutta voi voi.. kun valmistajilta saisi jokaista ainetta erikseen :) Olisi kiva tehdä omia sekoituksia ja kokeiluja.

Omat kokemukset lisäksi kertoo, että tuo kanankakka liukenee hitaammin joten sillä ei ole samanlaista shokkivaikutusta. Sitä voi siis joskus annostella reilustikin ilman vahinkoa.


Muoks: Hmm.. tuota tomaatti 1 pitäisi laittaa sittenkin vain 4ml :D Sit olis hyvä.
Tämä tietty jaetaan kotona sisällä kymmenellä ja sitä laitetaan vain 0,4 ml :D :D :D