RUTON PUNKIT!!!!

Aloittaja murmeliini, marraskuu 10, 2006, 23:38:44 ip

« edellinen - seuraava »

murmeliini

mulla rupee huumori olee lopussa mun chili ressukoiden kanssa...moni on jo heitetty roskakoppaan koska punkit ovat imeneet kaiken elinvoiman. olen sumuutellut raidilla, suihkuttanut, poistanut huonot lehdet jne... aina ne vaan tulee takas. pitäis kai heittää loputkin pois ja istuttaa keväällä uudet taimet  :evil:  jaksa kattoo mitään kitukasvuisia seittikasoja enään!!! suututtaa.

Kertokaa mitkä lajikkeet eivät ole herkkiä öttiäisille?!
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Os2

Annuumit on se ensimmäinen tykinruoka _aina_, kokeile sumutusta neem-öljyllä, auttoi ainakin mulla punkkien invaasioon. Tosin siinäeni yli kolmannes tsileistä mutta osa sentään säästyi..
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

murmeliini

tosta neen- öljytsä olenki joskus lukenu täältä...mistäs sitä saikaan..en haluis kaikkia rakkaista chilejäni menettää punkeille..ollut kuitenki aika kovan työn takana saada niistä edes tollasia
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Os2

www.viherpeukku.com ainakin myy, siihen sitten vielä raid tueksi niin luulisi tokenevan, punkit on pahinta mitä chileille voi käydä eli kaikki keinot peliin.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

murmeliini

joo täytyy siis ostaa tota... vois tedä niin et pesee juuret/ruukut ja vaihtaa mullat, ja raidaa ja laittaa viel tota öljyä... jo pitäis auttaa...  :?
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Aji Inferno

Ensin joka kasvi kunnon suihkuun, sitten reipas Baygon-käsittely. Jos sen jälkeen ei kasvi tokene, tauti on... niin, kuolemaksi. ;-(

Hätätapauksissa ainoa mulla varmasti toiminut keino. Pelkään, ettei Neem ja muut kevyemmät keinot enää auta kun punkit ovat vallanneet valtakunnan radio- ja tv-asemat ja presidentinlinnankin... Tosin, Neem voi tuon myrkkykäsittelyn jälkeen olla hyväkin idea!

murmeliini

Baygon...mistäs sitä saikaan??? Suihkutin jälleen kaikki chilit suihkussa, raidasin ja annoin olla muutaman pv suihkun lattialla kosteassa ilmassa. Ensi viikolla neem-öljyn ja lamppujen ostoon.
Auttaisko ilmankostutin  :? ... ku mietin et meidän kämpän ongelma on kuuma ja kuiva huoneilma (-> punkit viihtyy)...kasvit on ikkunalaudalla jossa alla porottaa vanhanaikainen patteri jossa on pelkästää on/off- säädin... kasveja pitää kastella lähes päivittäin...on sen verran kuuma paikka...mutta oikeastaan tällä hetkellä se valoisin myös, siksi pidän siinä.
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "murmeliini"Baygon...mistäs sitä saikaan??? Suihkutin jälleen kaikki chilit suihkussa, raidasin ja annoin olla muutaman pv suihkun lattialla kosteassa ilmassa. Ensi viikolla neem-öljyn ja lamppujen ostoon.
Auttaisko ilmankostutin  :? ... ku mietin et meidän kämpän ongelma on kuuma ja kuiva huoneilma (-> punkit viihtyy)...kasvit on ikkunalaudalla jossa alla porottaa vanhanaikainen patteri jossa on pelkästää on/off- säädin... kasveja pitää kastella lähes päivittäin...on sen verran kuuma paikka...mutta oikeastaan tällä hetkellä se valoisin myös, siksi pidän siinä.


Baygonia löytyy aika monesta paikasta, Kodin Anttiloista esim. ja isommista marketeista... Ilmankostutin voi olla hyvä idea ainakin talvella.

murmeliini

"Älä hermostu hyönteisistä marjoissa
Vihanneksia (esim. chili) ja marjapensaita ei tulisi sumuttaa enää silloin, kun hedelmä tai marja on kehittynyt. Lisäksi, sumuttaminen tässä vaiheessa on turhaa, sillä kasvien pinnoilla liikuskelevat hyönteiset eivät koske hedelmään vaan kohdistavat mielenkiintonsa aivan muihin kasvinosiin. Turvaudu torjuntaan mikäli näet tuholaisia kasvu- ja kukintavaiheessa. Vahingoittaessaan lehtiä, silmuja ja vartta hyönteiset vahingoittavat myös tulevaa satoa. "
(http://www.transmeri.fi/torjunta/index.cfm?cd=21338&language=Finnish)

Sumutettuja hedelmiä ei saa enään syödä mutta kai ne siemenet voi kuivata ja kylvää uudestaan keväällä?

Täytyy ostaa Baygonia myös  :roll:
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

buvez

Eiköhän niitä voi syödä. Tuotteessahan on yleensä ilmoitettu varoaika.

murmeliini

LainausEiköhän niitä voi syödä. Tuotteessahan on yleensä ilmoitettu varoaika.


Tuol sivula vaan sanottiin etteis sais syödä...  :?  minä ainakin olen popsinut..tosin muutaman vain jotka ylipäänsä kelpas syötäväksi... punkit tais tehdä senkin että eivät hedelmää juuri tehneet  :cry:
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

murmeliini

mietin: luin tuolta Infernon-ötökkäoppaasta että punkin tartuttamien kasvien ruukut tulisi desifioida. riittääkö kun olen pessyt ne mäntysuovalla vai pitääkö ne vielä pestä desifioimisaineella? ja mistä saa merileväuutetta?
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Doe_J

Merileväuutetta saa about joka marketista jossa myydään mitään puutarhajuttuja. Biolanilla ainakin on, sellainen valkoinen lituska pullo parissa eri koossa.

murmeliini

'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

murmeliini

hmmm..pitääkös baygon käsittelyn jälkeen puskat viel huuhtoo vedel? nyt olen vaihtanut melkeen kaikki pienet chilt isompiin puhtaisiin ruukkuihin, huuhdoin juuret mäntysuopaseoksella, uudet turpeet ja viel suihkua ja baygoania niskaan... nyt mietin huuhdonko ne vielä kerran?

lisäys.... en sitte suihkuttanut niitä...katotaan miten käy.
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "murmeliini"hmmm..pitääkös baygon käsittelyn jälkeen puskat viel huuhtoo vedel? nyt olen vaihtanut melkeen kaikki pienet chilt isompiin puhtaisiin ruukkuihin, huuhdoin juuret mäntysuopaseoksella, uudet turpeet ja viel suihkua ja baygoania niskaan... nyt mietin huuhdonko ne vielä kerran?

lisäys.... en sitte suihkuttanut niitä...katotaan miten käy.


Punkkien kanssa pieni liioittelukin voi olla kohdallaan, sillä ne eivät vähästä tokene... Baygonia ei sinänsä tarvitse pestä pois, mutta kasvin suihkussa käyttäminen toki poistaa kuolleet ötökät ja lehdet. Paras apu on tarkkaavaisuus; jos seittiä ja muita punkin merkkejä alkaa taas ilmaantua, kannattaa usein leikata se oksa esim. kokonaan pois ja hävittää. Kyllä ne sitten yleensä lopulta tokenevat.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"
Lainaus käyttäjältä: "murmeliini"hmmm..pitääkös baygon käsittelyn jälkeen puskat viel huuhtoo vedel? nyt olen vaihtanut melkeen kaikki pienet chilt isompiin puhtaisiin ruukkuihin, huuhdoin juuret mäntysuopaseoksella, uudet turpeet ja viel suihkua ja baygoania niskaan... nyt mietin huuhdonko ne vielä kerran?

lisäys.... en sitte suihkuttanut niitä...katotaan miten käy.


Punkkien kanssa pieni liioittelukin voi olla kohdallaan, sillä ne eivät vähästä tokene... Baygonia ei sinänsä tarvitse pestä pois, mutta kasvin suihkussa käyttäminen toki poistaa kuolleet ötökät ja lehdet. Paras apu on tarkkaavaisuus; jos seittiä ja muita punkin merkkejä alkaa taas ilmaantua, kannattaa usein leikata se oksa esim. kokonaan pois ja hävittää. Kyllä ne sitten yleensä lopulta tokenevat.


OT: Miksi minun päässäni sanan tokenea, tokentua, whatever on aina ollut synonyymi sanalle selvitä, tulla tajuihinsa?

Vai..?
Joo.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"
OT: Miksi minun päässäni sanan tokenea, tokentua, whatever on aina ollut synonyymi sanalle selvitä, tulla tajuihinsa?


Siä out viärästä Suomesta kotosi.

'Toeta' on savoa ja tarkoittaa asian muuttumista mieluisaan tilaan. Eli jos ihminen tokenee, niin se paranee, mutta jos kärpänen tokenee, niin se heittää lusikkansa nurkkaan. Matemaattisista yhtälöistä puhuttaessa tokeneminen on tietenkin yhtälön ratkeamista.  :)

[/ot]

Ninja edit: Itse asia unohtui tietenkin taas. Kukaan ei siis muista, että punkkeihin olisi mitään tehokasta, luonnollista listimiskeinoa? Suljetaan nyt pois leppäkertut ja muut, joita on vähän arveluttava käyttää sisätiloissa.

Os2

Ei oikein ole luonnollista keinoa punkkien tappoon, toi neem taitaa olla luonnollisin mitä löytyy siihen hommaan.

Tosin punkit ovat sen sortin paskiaisia että kannataa ottaa järeät myrkyt käyttöön ja lopettaa reing of satan heti alkuunsa.

edit: Ennaltaehkäisyyn pari konstia on 1. lämpötila ei paljoa yli 20, viihtyvät melko lämpimässä ja kuivassa. 2. Riittävä ilmanvaihto ehkäisee tämänkin ongelman muodostumista. 3. Sumuttelu auttaa myös, kunhan ei ilmastosta tule kuuman kostea mombasa sen seurauksena.

edit v2.0: lisätään tänne linkki paholaisten tunnistamiseen kun sitä ei ole aikoihin näkynyt http://www.jleskinen.net/index.php?p=otomap
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

murmeliini

En sitten huuhtonut Baygonia pois. Seuraavana päivänä sumuutin lehdille leväuutetta, osa protestiksi käsittelylle tiputtivat lehtiään mutta muuten eivät näyttäneet ottaneen nokkiinsa. Nyt olen sumuutellut niitä päivittäin vedellä. Meidän kämpäs on se huono homma että tää on vanhassa kerrostalossa tää kämppä; patterit on on/off systeemillä- chilit on ikkunalaudalla jonka alla patteri... olot on aika lämpimät ja ilma kuiva... siksi mietin jos olis varaa ostaa se ilmankostutin. Lämmön huomaa myös siinä että chilejä saa kastella lähes päivittäin. Nyt kun ne on isommissa ruukuissa on myös turvetta enemmän... kosteus pysyy paremmin.

Mietin sitä, kun yks puska oli niin käsinyt että napsasin koko varren poikki, ajatuksena että katotaan alkaako puskea uutta lehteä... on aika tynkä eikä siinä ole nyt lehtiä ollenkaan... kannattaako heittää suoraan pois vaan tekeekö ne vielä lehteä vai kuoleeko lopullisesti?
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)