huhtikuu 19, 2024, 14:57:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili -elitistit

Aloittaja Kelnozz, tammikuu 16, 2016, 02:20:11 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 24, 2016, 17:29:32 ip
Hiukan tässä chiliskenessä kyllä on yliampuvaakin hifistelyä, kuten kai jokaisessa harrastuksessa. Vein tutulle kiinalaiselle, joka tekee mahtavaa ruokaa pikku myyntikärryssään Vantaalla, maistiaisiksi yhden chinensen, baccan ja rocoton. Rocotosta totesi, että "maistui paprikalta". Ja niinhän se onkin! :D Paprikalta etenkin punainen Rocoto maistuu enemmän kuin miltään muulta. Chinenseissäkin on vain muutama selvähkö makumaailman ero toisiinsa nähden. Baccoissa makukirjo on aika suuri, mutta niin on annuumeissakin.


Olen aika lailla samoilla linjoilla. Rocotoja hehkutetaan ja hehkutan itsekin, mutta muuten kuin tuoreena syötynä tai hapatettuna en saa niistä itse kovin vahvaa makua. Tuoreena esim. leivän päällä maku on hieno, mutta kuivattuna muun ruuan seassa saati savustettuna hienous ei ole maku vaan pehmeä muista chileistä poikkeava tulisuus.

Chinenseissä aromien vahvuus on omaa luokkaansa muihin lajeihin verrattuna. Sanoisin, että ainakaan itse käyttämälläni vahvaslla savulla en saa paljoa makua rinnalle muusta kuin chinenseistä. Niidenkään aromien erottelua liki viiniharrastajien käyttämällä tyylillaä en pysty tekemään vaikka eroja on.

Annumeja ja tuoreena myös baccatumeja vierasta nykyään poltteen terävyyden takia. Se vaan tökkii ihan kummallisella tavalla, kun on syönyt viisi vuotta ainakin 80% rocotoja.